Farfalla / Tourbillions

HocusPocus.Pyro

Registered User
Edit by TONY
Ik haal hier een discussie naar toe die is onstaan in de movie database. Om de thread over de show niet alleen nog maar over Tourbillion of Farfallas te laten gaan heb ik een nieuwe categorie gemaakt waar we over effecten kunnen gaan praten.

De bewuste discussie vond plaats in deze thread.

Hey Tony, bedankt voor de goede review. Kun je me aanwijzen op dit filmpje (of op een ander filmpje) wat men nu verstaat onder het "Farfalla effect"? Ik heb namelijk een aantal verschillende beschrijvingen gezien/gehoord.

Thanks!

Re: 6° Palio Fuochi Pirotecnici [Carmine Lieto]

Farfalla betekent , volgens mij , vlinder .

Hier een doorsnede van zo'n shell :

6_inch_ROZZI_Double_Farfalla_shell_with_Cut_away_-_Disney.JPG

Laatst bewerkt:

Hey Tony, bedankt voor de goede review. Kun je me aanwijzen op dit filmpje (of op een ander filmpje) wat men nu verstaat onder het "Farfalla effect"? Ik heb namelijk een aantal verschillende beschrijvingen gezien/gehoord.

Thanks!

Vanaf 2:50 zie je ze voorbij komen...vindt ze persoonlijk erg slecht, lijkt wel of gaatje te groot is waardoor die te weinig druk opbouwt

Volgens mij is het die rond 4 minuten. Maar ik dacht dat men dat ook Tourbillions noemde.

Bonbridge, bedankt voor het plaatje!

Volgens mij is het die rond 4 minuten. Maar ik dacht dat men dat ook Tourbillions noemde.

De Farfalles zitten inderdaad rond de 4 minuten.
In mijn beleving zijn Farfalles en Tourbillons gelijk, maar zal er nog eens wat literatuur op napluizen.

Farfalle betekent inderdaad vlinder.
Tourbillon betekent draaikolk (en ook wervelwind).

Hier een prachtig plaatje van het effect (al zeg ik het zelf):
2007-05-20_-_234.JPG

Laatst bewerkt:

Vanaf 2:50 zie je ze voorbij komen...vindt ze persoonlijk erg slecht, lijkt wel of gaatje te groot is waardoor die te weinig druk opbouwt

Dit effect dat je bij 2:50 voorbij ziet komen heet in goed Italiaans "serpentelli". Het zal je niet verwonderen dat deze benaming is afgeleid van het woord "serpente" dat "slang" betekent.

Dat is een discussie die wij (Thomas, Marcel, Vavoom en Son-T) hebben gehad in San Severo. Het was zeer gezellig onder het genot van een fles Havana en de nodige salami worsten (nee niet die van mij :sick: ). Ik denk zelf ook dat een Farfalla een ander effect is dan de tourbellion alleen daar waren de meningen over verdeeld.

Dat wat je op 1 minuut 50 ziet is voor mijn een Farfalla (Vlinder) juist omdat deze weinig druk opbouwt en beweegt zoals een vlinder zou kunnen doen. Een Tourbellion effect is voor mijn het effect wat je voorbij ziet komen op 3 minuut 49. Vaak te herkennen aan de ring effect waar het in geschoten wordt (rondje) en meestal met een gekleurd boeket in het midden.

Maar in het Italiaanse boek Guida Pirotecnica wordt het 2de effect juist beschreven als Bombe a Farfalla (foto 1, 2, 3, 4) . Er staat een foto bij en precies zo zie je hem in het filmpje. Dus hoe zit het nou precies ? Zijn het beide dezelfde effecten alleen op een andere manier geschoten of zit er toch een verschil in ?

Dit kan een hele leuke discussie worden.
Hopelijk gaan er nog meer mensen zich ermee bemoeien en niet alleen een discussie over dit effect is welkom maar ook andere effecten kunnen besproken worden. Laten we eens meer met zijn alleen naar de shows kijken en daar eens lekker over praten IPV de simpele teksten "Leuke show en Groetjes" . Jullie zijn allemaal vuurwerk liefhebbers en dan moet het toch leuk zijn om over dit soort dingen te kunnen praten,.,,,

Wie ken ons helpen met de vraag die gesteld is door Hocus Pocus Pyro!!!

Leuk, deze discussie, want ik vraag me al een tijdje af, hoe dit effect in de profwereld word genoemd. Als ik bij een show staat te kijken heeft iedereen het over tourbellions, maar zoals Vavoom al zei:tourbellion betekend wervelwind en dat hoeft niet te betekenen, dat het in een ring geschoten wordt met een soort gekleurde pistil.
Zo heeft Jorge een tourbellion blok, welke iedereen zwaar tegenviel, terwijl er wel degelijk tourbellions uitkomen. En Weco noemt het een Princessbombe.
Kortom, veel vragen bij dit zeer populaire effect.

Heb het afgelopen uur flink zitten spitten in mijn literatuur.
Ik ben er nog niet uit, maar alhier een update.

De welbekende heer R.Lancaster heeft het in zijn boek Fireworks-Principles&Practice (2nd edition) alleen over Tourbillons. Farfalles worden niet genoemd. Echter, hij omschrijft een Tourbillon als een stukje vuurwerk dat op de grond geplaatst wordt en dan door eigen kracht opstijgt. Hij heeft het niet over effectvulling in een bom. Edit: En juist dit soort dingetjes zie ik op Italiaanse websites aangekondigd worden als Farfalla: http://www.vivianopirotecnica.it/prodotto1.asp?art=504

In mijn Italiaanse literatuur kom ik niets tegen over Farfalla. Slechts één enkele verwijzing waar een "Farfalla" hetzelfde is als een "Girandola volante" wat zoveel betekent als "vliegende draaizon".

Wel wordt er meerdere keren een effectvulling beschreven die het door ons bezongen effect laat zien. Het gaat hier dan om zogenaamde "Serpentelli a girello".

Zowel de Tourbillon als de "Serpentelli a girello" zijn gemaakt van buisjes die aan beide uiteinden in de juiste positie voorzien zijn van een gaatje, waardoor het ding gaat draaien en zichzelf voortstuwt.

Ik zal eens elders rondvragen.

Laatst bewerkt:

Volgens een italiaanse site nog wat voorbeelden van farfallas :

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto01/014.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto03/ponte2.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto04/foto56.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto04/foto106.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto04/foto107.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto04/foto120.html

http://www.sagradelfuoco.it/file/foto04/foto130.html

En een duitse schmetterling :

_mainor_gallery_31.jpg

Schmetterling ('Butterfly') Kugelbombe des Warimono-Types, in der Sterne (meist Chrysanthemen-Sterne) und Zerlegerladung so angeordnet sind, daß bei der Explosion der Bombe zwei "Schmetterlings-Flügel" vom Zentrum ausgehen. Zwei einzelne Sterne bilden die Antennen des S. Die 'Bow Tie Ring' ist eine S.-Bombe mit zusätzlichem Sternring (s.a. Saturn-Bombe), jedoch ohne S.-Antennen.

Laatst bewerkt:

Leuk, deze discussie, want ik vraag me al een tijdje af, hoe dit effect in de profwereld word genoemd. Als ik bij een show staat te kijken heeft iedereen het over tourbellions, maar zoals Vavoom al zei:tourbellion betekend wervelwind en dat hoeft niet te betekenen, dat het in een ring geschoten wordt met een soort gekleurde pistil.
Zo heeft Jorge een tourbellion blok, welke iedereen zwaar tegenviel, terwijl er wel degelijk tourbellions uitkomen. En Weco noemt het een Princessbombe.
Kortom, veel vragen bij dit zeer populaire effect.

Jorge heeft inderdaad een tourbellion blok die inderdaad dit effect schiet. Uiteraard kan uit een cake niet het effect onstaan die ik bedoel als shell. Als je goed kijkt naar de film zie je duidelijk verschil tussen de eerste en tweede genoemde effecten.

Heb het afgelopen uur flink zitten spitten in mijn literatuur.
Ik ben er nog niet uit, maar alhier een update.

De welbekende heer R.Lancaster heeft het in zijn boek Fireworks-Principles&Practice (2nd edition) alleen over Tourbillons. Farfalles worden niet genoemd. Echter, hij omschrijft een Tourbillon als een stukje vuurwerk dat op de grond geplaatst wordt en dan door eigen kracht opstijgt. Hij heeft het niet over effectvulling in een bom. Edit: En juist dit soort dingetjes zie ik op Italiaanse websites aangekondigd worden als Farfalla: http://www.vivianopirotecnica.it/prodotto1.asp?art=504

In mijn Italiaanse literatuur kom ik niets tegen over Farfalla. Slechts één enkele verwijzing waar een "Farfalla" hetzelfde is als een "Girandola volante" wat zoveel betekent als "vliegende draaizon".

Wel wordt er meerdere keren een effectvulling beschreven die het door ons bezongen effect laat zien. Het gaat hier dan om zogenaamde "Serpentelli a girello".

Zowel de Tourbillon als de "Serpentelli a girello" zijn gemaakt van buisjes die aan beide uiteinden in de juiste positie voorzien zijn van een gaatje, waardoor het ding gaat draaien en zichzelf voortstuwt.

Ik zal eens elders rondvragen.

Het Farfalla effect bestaat 100%. In het Italiaanse boek wat Vavoom ook gekocht heeft staat het effect beschreven. Ook heeft Jaco Vuurwerk tijdens een show in Dordrecht Farfalla bommen geschoten die Alpeco geimporteerd had van Zaragozana Vuurwerk uit Spanje. Maar ook dit effect heeft geen steve burst wat ik bij (voor mijn idee) wel bij Tourbellion effecten ziet met of zonder pistil.

Serpetines waar Vavoom over spreekt is weer een totaal anders effect., Het effect is dunner en beweegt sneller als kleine slangetjes (het beestje). DIe pik je er ook zo tussen uit want ze lijken totaal niet of op een Farfalla of op een Tourbillion.

Serpetines waar Vavoom over spreekt is weer een totaal anders effect., Het effect is dunner en beweegt sneller als kleine slangetjes (het beestje). DIe pik je er ook zo tussen uit want ze lijken totaal niet of op een Farfalla of op een Tourbillion.

Klopt, de gewone "serpentelli" beweegt zich in de lucht voort als een slang zonder veel kracht, maar er bestaat dus een ondersoort de "serpentelli a girello" (vrij vertaald: ronddraaiende slang) die qua constructie gelijk is aan die van een Farfalla/Tourbillon.

@Bonbridge: Het zal je ook duidelijk zijn dat de Duitse "Schmetterling" of "Butterfly"shell niets te maken heeft met de Farfalla. :)

Aangezien Vavoom hier al enig reasearch na gedaan heeft op rec. pyrotechnics, wil ik het even in het kort toelichtten in het nederlands voor de mensen die de Engelse taal niet rijk zijn.

Link is overigens hier te vinden.

De tourbillontube's die gebruikt worden in shells zijn van stevig parallelwandig gedraaid karton.
Hierin worden 2 gaten gedrilled.
Ze zijn afgevuld met een ''spark composition'' of ook wel tourbillon mix genoemd, de mix bestaat uit;

Meal D 35
Potassium Nitrate 45
Charcoal 15
Sulfur 5

LET OP!! Nu is het niet geheel zeker of deze tourbillonmix ook gebruikt wordt bij tourbillons die gebruikt worden in shells, er zijn namelijk ook nog tourbillons die met behulp van kartonnenvleugeltjes omhoog gestuwd wordt.
Ook wel albatrossen genoemd.

g_superalbatros.jpg

Super albatros.

De basis van de tourbillonmix die gebruikt wordt voor tourbillons in shells is 80% mealpowder en 20% ijzervezels/verbindingen.

Als de tube afgevuld is wordt deze voorzien van beide kanten van klei.
De 2 gaten aan elke zijde die 180 graden vanelkaar af gedrilled zijn wordt gevuld met een stukje match gedompeld in een BP-papje.
Er is ook nog een andere methode door de gaten te vullen met BP/dextrine- papje en daarna te dompelen in droog gekorreld blackpowder dit om de garantie te geven van de ontsteking tijdens de burst.
De gaten, uitlaten genoemd, laten de tourbillon snel om zijn as draaien waardoor je een dikke vonkenregen ziet en een zoemend geluid hoort.

Tubes die gebruikt worden zijn vaak van 1/2'' tot 5/8'' dikte en 2.5'' lang.

tour.JPG

Binnenzijde tourbillon.

Farfalle's worden op diezelfde manier gemaakt alleen de methode van het maken van de uitlaten in de tourbillon is anders.
In dit geval is de tube maar aan 1 einde gedrilled i.p.v aan 2 kanten zoals bij de normale tourbillon.
Soms worden er 4 gaten gedrilled in een andere methode, hier worden gaten 90 graden vanelkaar af geboord zodat je 4 gaten krijgt.
Ze worden verticaal langs de wand gepakt bij de bodem van een cilindershell.
Door de burst gaan de tubes tuimelen, ze worden over de kop uit de shell geworpen waardoor deze een dikke vonkenregen produceerd.

De farfalle's en tourbillon waren voorheen op ijzerbasis gebasseerd, tegenwoordig is dit op titaniumbasis.

tour2.JPG

Een farfalle-insert in 2 types.

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb zo.
Ik heb alleen het stuk over tourbillons die gebruikt worden in shells vrij vertaald, er staat namelijk nog een stuk over tourbillons die net zoiets als de albatros zijn.

Misschien dat Vavoom hier meer over kan toelichtten over dit onderwerp.
Heb ook even een aantal illustraties gemaakt in paint die een beetje een beeld geven bij de tekst, als daar wat mis mee is dan mag dit gerust verbeterd worden.:smile1:

Laatst bewerkt:
Maar waar het nou omgaat is zijn het 2 verschillende effecten ?
Ik zeg nog steeds van wel. FArfalla bom is een rustige bom zonder harde brust waar de draaikolken dicht bij elkaar blijven. Tourbillion is naar mijn mening een bom met harde burst waar de draaikolken ver van mekaar af vliegen.

En als ik zo het verhaal leest over het maken van beide effecten dan kom ik denk ik erg in de buurt. Meerdere gaten (Farfalla) = minder druk ? een enkel gaatje (Tourbillion) = meer druk!! En de burst doet de rest van het werk!

Maar waar het nou omgaat is zijn het 2 verschillende effecten ?
Ik zeg nog steeds van wel. FArfalla bom is een rustige bom zonder harde brust waar de draaikolken dicht bij elkaar blijven. Tourbillion is naar mijn mening een bom met harde burst waar de draaikolken ver van mekaar af vliegen.

En als ik zo het verhaal leest over het maken van beide effecten dan kom ik denk ik erg in de buurt. Meerdere gaten (Farfalla) = minder druk ? een enkel gaatje (Tourbillion) = meer druk!! En de burst doet de rest van het werk!

Ik denk dat je het inderdaad kunt zien als een rustig effect bij meerdere gaten en een woester effect bij minder gaten, maar ik heb ook zo het idee dat er toch 2 verschillende tourbillonmixes gebruikt worden aangezien er vertelt werdt dat er ook farfalle's zijn met enkel 1 gat.
Ik denk dat het inderdaad 2 verschillende effecten zijn, je zou de farfalle dus kunnen zien als een broertje van de tourbillon.
Ik denk ook dat het in dit geval de grootte van de uitlaat een rol speelt, een nauwe uitlaat zorgt voor een opeen hoping van druk binnenin de tube, waardoor deze woester zal zijn dan een tourbillon met een ruimere uitlaat, hierdoor is de ontsnapping van druk gelijkmatiger en niet vernauwend.
Het kan ook zo zijn dat de farfalle dus een italiaanse methode is van het maken van tourbillonbommen.
Als je een tube hebt met enkel 1 gat zal de tube woester spinnen dan met meerdere gaten, ik ga er dan dus ook vanuit zoals je al zegt dat er bij deze farfalle bommen dus tubes gebruikt zijn met 4 gaten.
Je kan het zien als een grondbloem, dit is ook een tube met 1 uitlaat die vrij nauw is je ziet dus duidelijk dat deze woest spint, zal je meerdere gaten maken dan zal de grondbloem ook rustiger spinnen of zelfs helemaal niet.
Daarnaast is de burstmix ook bepalend voor de uiteindelijke grootte en spreiding van het effect.

Aangezien Vavoom hier al enig reasearch na gedaan heeft op rec. pyrotechnics, wil ik het even in het kort toelichtten in het nederlands voor de mensen die de Engelse taal niet rijk zijn.

<snip>

LET OP!! Nu is het niet geheel zeker of deze tourbillonmix ook gebruikt wordt bij tourbillons die gebruikt worden in shells, er zijn namelijk ook nog tourbillons die met behulp van kartonnenvleugeltjes omhoog gestuwd wordt.
Ook wel albatrossen genoemd.

Deze losse Tourbillons zijn ook beter bekend als "Saxons" (Engels) or "Buzz-bombs" (Amerikaans). Maar hier hebben we het verder over de Tourbillon als "shell insert".

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb zo.
Ik heb alleen het stuk over tourbillons die gebruikt worden in shells vrij vertaald, er staat namelijk nog een stuk over tourbillons die net zoiets als de albatros zijn.

Misschien dat Vavoom hier meer over kan toelichtten over dit onderwerp.
Heb ook even een aantal illustraties gemaakt in paint die een beetje een beeld geven bij de tekst, als daar wat mis mee is dan mag dit gerust verbeterd worden.:smile1:

De tekst van je uitgebreide samenvatting klopt goed. Er is één maar en dat is dat de plaatjes niet overeenkomen met de tekst. In een Tourbillon zitten de gaatjes aan beide uiteinden van het buisje en dan met de (stuw)opening in tegengestelde richting, waardoor de Tourbillon kan gaan draaien. In je tekening zitten de openingen aan één en dezelfde kant van het buisje.

Een samenvatting van wat we tot nu toe hebben:

Het verschil in productie tussen een Farfalla en een Tourbillon moge duidelijk zijn. De eerste heeft opening(en) aan één uiteinde van het buisje, de tweede heeft opening(en) aan beide uiteinden van het buisje en dan in tegengestelde richting. Dit betekent dan automatisch dat een Farfalla niet draait en een Tourbillon wel (of niet?).

We zijn het er waarschijnlijk over eens dat onderstaande foto typische Farfalle laat zien.
ep_012%20%20%20italy,%20caput%20luca.jpg

Dat betekent vervolgens dat in het filmpje van Carmine Lieto (zie San Severo 2007) bij 3:49 Farfalle te zien zijn en bij 2:50 een ander effect (mogelijk Tourbillon eindigend als "serpentelli") omdat één zijde langer blijft branden (wat ik overigens raar vind, want zo'n ding brandt van buiten naar binnen, maar dat terzijde).

Tony vindt dat een "Farfalla shell" een zachte break heeft en een "Tourbillon shell" een harde break. Hoewel dat in het filmpje van Lieto net andersom is. Hoe het ook zij, ben ik het daar niet mee eens, aangezien in mijn beleving de kracht van de break niets te maken heeft met de benaming van het effect Farfalle of Tourbillon. Wat mij betreft is het alleen een benaming voor de "shell insert" en maakt het niet uit of die met een harde of zachte break naar buiten komen.

Blijft de vraag staan hoe dan een typisch Tourbillon effect eruit zou zien.
De technische constructie van de twee is verschillend, maar is er überhaupt een verschil zichtbaar in de lucht tussen Farfalle en Tourbillon?

Een samenvatting van wat we tot nu toe hebben:

Blijft de vraag staan hoe dan een typisch Tourbillon effect eruit zou zien.
De technische constructie van de twee is verschillend, maar is er überhaupt een verschil zichtbaar in de lucht tussen Farfalle en Tourbillon?

Ik las dat traditionele ''farfalle-inserts'' zijn gemaakt van kleine ijzervezels waardoor deze een zachte witte kleur produceerd.
De tegenwoordige inserts zouden gemaakt zijn op Ti-basis.

Hier nog een foto van een Farfalle-bom in actie.
intro14farfalle.gif

Hier een filmpje van een Farfalle-shell van Pyro-art.

http://www.pyro-art.de/trade-video/gf-45-502.wmv

Ik vind dat we het te moeilijk aan het maken zijn.
De vraag was is het Farfalla effect hetzelfde als de Tourbillion effect. We krijgen diverse antwoorden te zien maar die gaan bijna allemaal over hoe 1 van de 2 gemaakt worden. Maar we weten nog steeds niet of ze beiden eigenlijk hetzelfde zijn maar door de 1 zo gebouwd en door de ander weer anders. Ik ben nog steeds van mening dat de effecten die we zien in de film beide verschillend zijn..

We zitten hier met een berg leden en allemaal vuurwerk liefhebbers maar voeren deze discussie met 5 personen. Er zijn toch wel meer mensen die hier iets van af weten of willen weten ????

Als je de uitlaten in tegengestelde richtingen hebt gaat het inderdaad spinnen, een farfalle-insert zou dus theoretisch en ook praktisch niet kunnen spinnen maar zal dan moeten gaan tuimelen om zijn as, waardoor de inserts als het ware als kogels eruit geworpen moeten worden.
Doordat de neerwaartse druk de insert als het ware in balans houdt, zodat deze niet 360 graden gaat kantelen, zal het gaan draaien om zijn as.
Infeite zou een farfalle-insert dus een minder groffe spoor moeten maken dan een tourbillon, aangezien bij een tourbillon de vonken er als het ware uitgeworpen worden en nog eens een versnelling ondergaan tijdens het spinnen hierdoor zal je dus een minder vol spoor moeten krijgen.
Bij het spinnen komt er tevens ook een zoem geluid vrij, bij enkel draaien om zijn as is dit het geval niet, je zal daardoor dus een zachter geluid krijgen.

Door de kracht van de burst zullen de farfalle-inserts dus enkel 1 baan volgen, doordat de burst een opwaartse druk genereerd zal de insert eerst een bepaalde tijd dat traject volgen totdat de druk wegvalt, de druk zal langer onder de insert blijven aangezien het niet spint maar enkel om zijn as draait, dus een minder krachtigere burst is nodig.
In het geval van een tourbillon zal de burst krachtiger moeten zijn aangezien de insert spint, het verliest grotendeels zijn opwaarste druk.

Zover zijn dit mijn speculaties, ook het enigste wat ik me voor kan stellen.
Dat het 2 verschillende effecten is, is moeilijk te zeggen, ze lijken beide opelkaar alleen enkel is de burst minder krachtig en lijkt het spoor bij een Farfalle bom wat breder en voller te zijn dan dat bij een tourbillon bom.

Moeilijk iets dit.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan