Fallas 2013

Red Eagle

Registered User
Ook al duurt het nog even tot de volgende Fallas.
De knoop is bij ons ( ik en vriendin) doorgehakt en we gaan nu echt een keer naar Valencia.
Voorgaande jaren is het er helaas niet van gekomen.
Wel al veel gelezen en vele videos gezien maar das toch niet hetzelfde.

De vlucht hebben we al gevonden bij Transavia voor 130 euro retour.
Het hotel of appartement zijn we nog niet over uit maar realiseren ons wel dat we niet al te lang moeten wachten omdat anders de hotels alleen maar duurder worden.

Had nog wel een aantal vragen die ik zo snel niet kon vinden op de site.

1 Worden alles shows aangegeven dmv een soort programma boekje of moet je zelf op zoek naar
waar wat te doen is?Wil namelijk niet stedds achter de shows aan lopen en daardoor te veel missen.

2 Heeft er iemand een site van de vuurwerk winkels in Spanje ben namelijk benieuwd wat er zoal te koop is en wat het kost.

3 Misschien kan iemand wat meer vertellen omtrent de regels van het afsteken
Heb ook eens op een filmpje gezien dat er een soort optocht is waar iedereen zijn eigen Mega knal erwtn op de grond gooit.Kun je hier bv vrij aan mee doen of moet je je dan ergens inschrijven?

Alvast bedankt
Hoop jullie dan in Valencia te zien

mickeyzegtboem

Registered User
1.
De masleta op het plein, en de avondshows zijn altijd op vaste data en tijden, dus die zijn moeilijk te missen.
De straatmascleta's staan in de plaatselijke krant (levante) en dan de speciale fallas uitvoering hiervan.

2.
Kijk even op het forum naar de topics vuurwerk el fallero en vuurwerk pyroshopping, hier staat veel info en de sites van de winkels aangegeven.

3.
Dat met die mega knalerwten (tro de bac) is de desperta die door de wijkverenigingen, of de hele grote die door de junta fallera (overkoepelend orgaan) word georganiseerd.
Meelopen is alleen mogelijk als je lid bent van een falla (wijkvereniging), wat meer enkele niet valencianen is gegund.

postvoordennis

Registered User
Ik ben dit jaar voor het eerst geweest en mede door FPM heb ik het maximale eruit kunnen halen (ik was er alleen 18, 19 en 20 maart)

1. Er schijnt een boekje te zijn, maar ik heb gewoon het FPM forum in de gaten gehouden. Het officiële en onofficiële programma wordt hier altijd geplaatst.

2. Pyroshopping en El Fallero zijn naar mijn weten de meest bekende shops daar: http://www.elfallero.net/pirotecnia/

3. Alles is te koop, maar toeristen mogen niet in het bezit zijn van class 3 vuurwerk

Hier nog de map die ik heb gebruikt toen ik er was: http://tinyurl.com/c87d68x

Red Eagle

Registered User
Dat van die klasse 3 regel voor toeristen was mij nog niet bekend.
Als ik dan de site van Pyroshopping bekijk kom ik niet verder dan wat grote babypijlen en grondbloemen.
Al het andere is klasse 3.

Iemand misschien enig idee hoe dit zit want op de videos zie ik toch ook vaak grote cakes,truenos en knalpijlen van klasse 3 voorbij komen.

Dreek

Registered User
Dat van die klasse 3 regel voor toeristen was mij nog niet bekend.
Als ik dan de site van Pyroshopping bekijk kom ik niet verder dan wat grote babypijlen en grondbloemen.
Al het andere is klasse 3.

Iemand misschien enig idee hoe dit zit want op de videos zie ik toch ook vaak grote cakes,truenos en knalpijlen van klasse 3 voorbij komen.

Die klasse 3 regel geldt voor iedereen ;)

Officieel mag klasse 3 niet zomaar verkocht worden, maar je kan het zonder probleem overal kopen.
Die winkels zijn ook niet gek...:hehe!:

mickeyzegtboem

Registered User
Volgens mij is de klasse 3 tegenwoordig alleen nog aan leeftijden gebonden...
Prof valt namelijk in klasse 4 (IV), kijk maar op de materialen die tijdens een mascleta gebruikt worden, en die voorzien zijn van een klasse aanduiding.

Het enige waar je je aan te houden hebt zijn de afstanden die vermeld staan op de producten, en die red je niet in de stad... dus daarvoor even naar de bedding of een groot park.

Dreek

Registered User
Dat zou dan misschien vanaf volgend jaar zo zijn.

Heb er dit jaar weer zat gezien die al hun klasse 3 spul in konden leveren bij de policia local.

Red Eagle

Registered User
Wat is nu eigenlijk de place to be in Valencia?
En waar ( welke wijk) kun je nou het beste je hotel hebben staan?
Zoek zelf altijd zo dicht mogelijk bij het centrum ivm afstanden.
Transfer vanaf de vluchthaven moet ook nog meegerekend worden en de prijzen worden met de dag duurder want Transavia zit nu met de vlucht van een retourtje ook al boven de 350 euro.
Hebben jullie nog aanraders voor hotels of appartementen die op een leuke locatie liggen?

DJ-ArSoN

Registered User
Bekijk de google maps eens die hier ook genoemd zijn, dan kun je ongeveer inschatten waar je het meest centraal zit qua mascleta's, poppen en avondshows. Wijk Ruzafa is vaak wel veel te vinden, en het centrum is sowieso altijd goed ;)

Michel_G

Zilveren Member
Transfer vanaf de vluchthaven moet ook nog meegerekend worden

Dat hoeven de kosten niet te zijn! Als je de metro pakt (welke onder het vliegveld stopt) en je koopt een bonometro ticket (dat is een 10 ritten kaartje), dan ben je omgerekend 99 cent p.p. voor een enkeltje kwijt en zit je in een dikke 20 minuten midden in het centrum. Voordeel is ook dat je samen op 1 bonometro ticket mag reizen, gewoon scannen en ticket aan de persoon achter je geven (of op het poortje laten liggen voor de persoon met wie je reist). Erg goedkoop en trams rijden erg vaak tijdens Fallas. Tickets zijn gewoon bij een automaat te koop (meen ook op Engels instelbaar, maar met paar woorden spaans begrijp je het ook wel). Let er wel op dat je vanaf het vliegveld een zone AB ticket nodig hebt, aangezien het vliegveld net in zonde B ligt.

Taxi van vliegveld naar centrum was ook nooit echt super duur, maar is al weer even geleden dat ik die gepakt heb (ga tegenwoordig eigenlijk altijd met metro). Vast wel iemand anders die daar nog antwoord op heeft.

Voorderest zou ik zeggen: lees alle Fallas forums eens rustig door. Barst van de info waar ik in de loop der jaren ook hoop aan heb gehad en op een heleboel vragen die bij 'nieuwe fallas gangers' opkomen (en soms al gesteld zijn) worden in diverse topics al beantwoord.

Succes met de voorpret!

@postvoordennis:
Folder van pyroshopping staat trouwens ook gewoon al in FPM albums :smiling::
http://freakpyromaniacs.com/album/g2486-folder-pyroshopping-fallas-2012.html

Evenals die van El Fallero:
http://freakpyromaniacs.com/album/g2487-folder-el-fallero-fallas-2012.html

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
Thanks Michel je kunt zeggen dat de kruitstress in redelijke mate al heeft toegeslagen!!
Vuurwerk kan ook al weer besteld worden :happy:
Vandaar dat ik meestal op de forums door de bomen het bos niet meer zie en lichtelijk in paniek de vragen stel.
Mede ook doordat alle hotels-appartementen alweer bijna zijn volgeboekt.
We blijven nartuurlijk ook Nederlander en wilen zo goedkoop mogelijk op de eerste rij zitten.
Als de stress weer wat gedaald is zal ik eens proberen alles door te nemen.

Bedankt voor de info tot nu toe

Michel_G

Zilveren Member
Mede ook doordat alle hotels-appartementen alweer bijna zijn volgeboekt.

Dat valt heel erg mee! Heel veel hotels hebben de kamers voor Fallas nog niet vrijgegeven op boekingsites als booking.com. Ik schrok pas eerst ook, dat nou al alles bijna vol zat, maar naar wat rondvragen blijken die data's gewoon nog niet vrijgegeven, ondanks dat ze al wel te selecteren zijn op bijv. booking.com (en dan als bezet aangegeven worden).

Beste wat je kan doen is gewoon even email eruit gooien naar diverse hotels die je interessant lijkt en even vragen of de kamers vol of gewoon nog niet geschikbaar zijn. Ik had bijvoorbeeld mailtje eruit gedaan naar Senator Parque Central (aan de rand van Ruzafa) en die gooien die data pas rond augustus vrij! Gewoon even navraag doen dus!

scania

Registered User
Red eagle dat alles vol zit heeft te maken dat de prijzen voor 2013 nog niet bekend zijn, dit is elk jaar zo.

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Zie het nu pas idd :-D Ik helemaal moeilijk doen...

Achja, het gebaar wordt gewaardeerd! Staan als het goed is ook helemaal doorgelinkt in de desbetreffende topics van de 2 winkels, dus dan hoef je niet afbeelding voor afbeelding aan te klikken, maar alleen maar naar beneden te scrollen, nog luier dus!

Red Eagle

Registered User
Dat valt heel erg mee! Heel veel hotels hebben de kamers voor Fallas nog niet vrijgegeven op boekingsites als booking.com. Ik schrok pas eerst ook, dat nou al alles bijna vol zat, maar naar wat rondvragen blijken die data's gewoon nog niet vrijgegeven, ondanks dat ze al wel te selecteren zijn op bijv. booking.com (en dan als bezet aangegeven worden).

Beste wat je kan doen is gewoon even email eruit gooien naar diverse hotels die je interessant lijkt en even vragen of de kamers vol of gewoon nog niet geschikbaar zijn. Ik had bijvoorbeeld mailtje eruit gedaan naar Senator Parque Central (aan de rand van Ruzafa) en die gooien die data pas rond augustus vrij! Gewoon even navraag doen dus!

Kijk dat scheelt weer.
We wachten dan nog maar even met boeken ( eerst naar Egypte )
Bij het boeken houden we dan de groene strook op de kaart aan die staat voor de drooggelegde rivier bedding.
Volgens mij zitten we dan altijd midden in het feest en is alle lopend prima te doen.
Dacht inderdaad dat ik te laat was met boeken omdat de meeste hotels al uitverkocht waren of er geen prijs kwam te staan.
Wil alleen niet wachten tot Augustus en dan er achter komen dat de duurdere hotels nog over zijn.
Dan zit ik straks met een goedkoop vliegticket en ben ik verplicht een duur hotel te nemen omdat de rest misschien al weg is.We kijken nu op www.wimdu.nl voor een appartement.

Ga nu nog een beetje inlezen over het hoe en wat en de rest zien we daar wel.
Bedankt voor de info tot dusver

sprinkhaan

Registered User
Heb het wel besproken dat ik er graag een keer heen wil, alleen mijn vrouw werkt in de zorg op een nul uren contract en haar uren zijn het laatste jaar bizar terug gelopen. Dus word moeilijk om er nu al iets van te zeggen. ( ik heb het in ieder geval zover dat ik er zonder dicussie heen kan :smiling: en kans dat ze nog mee gaat ook hehehe).

Red Eagle

Registered User
Heb nog een leuke link gevonden met info over Fallas in Valencia.
Zo wist ik bv niet dat er voor 9 miljoen aan fallasbeelden is gebouwd in 2010
Dat je een aan een fallas experience mee kan doen om zo een kijkje te nemen bij een van de vereningingen.
Kortom zeker het lezen eens waard.

http://www.verrassendvalencia.nl/fallas.html

Michel_G

Zilveren Member
Verrassend Valencia is inderdaad een leuke site van een Nederlandse, woonachtig in Valencia. Roos (dat is de dame achter de site) doet o.a. rondleidingen in Valencia. (Zit in de Fallas pagina wel her en der een foutje in.)

Over de Fallas experience:
Ondanks de beperkte groep mensen die zich er dit jaar voor ingeschreven hebben, is het de Falla wel goed bevallen. Als het mee zit, zal het waarschijnlijk volgend jaar weer georganiseerd worden. Zal t.z.t. wel meer informatie over volgen.

Bovenaan