Explod

Status
Niet open voor verdere reacties.

pyro-paultjuh

Registered User
Ik heb ze afgelopen oud en nieuw ook gehad, zijn indd. hele mooie dingen, en doordat er geen gips in zit verwerkt ook weinig kans op scherfwerking.

Twee dingen vielen mij op, ze zijn erg ligt van gewicht en de huls is erg dun. Ik ga er van uit dat deze puur is om de enorme hoeveelheid sas bij elkaar te houden.

Ik vraag mij af, zou deze knaller tot de categorie 1.1 behoren, wat betekend dat als je ze bij elkaar legt en eentje aansteekt de heleboel ontploft?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik heb ze afgelopen oud en nieuw ook gehad, zijn indd. hele mooie dingen, en doordat er geen gips in zit verwerkt ook weinig kans op scherfwerking.

Twee dingen vielen mij op, ze zijn erg ligt van gewicht en de huls is erg dun. Ik ga er van uit dat deze puur is om de enorme hoeveelheid sas bij elkaar te houden.

Ik vraag mij af, zou deze knaller tot de categorie 1.1 behoren, wat betekend dat als je ze bij elkaar legt en eentje aansteekt de heleboel ontploft?

ligt van gewicht en een dunne huls zeggen niks over de knal, kijk maar naar de trueno nr 4 van ricasa dat ding weegt ook niks en de huls is gewoon een stukje papier/karton. het geen wat telt is van welke kwaliteit het sas is wat erin zit.

1.1 is massa explosief dus het zou kunnen dat als je ze bij elkaar legt heel de boel afgaat, maar dit raad ik je af gewoon per stuk afsteken waarvoor ze gemaakt zijn!

Pyromaster2

Registered User
Strijkers en knalvuurwerk met lont >2 gram MS wordt ingedeelt onder 1.1
Strijkers en knalvuurwerk met lont <2 gram MS wordt ingedeelt onder 1.3
Strijkers en knalvuurwerk met lont <1 gram MS wordt ingedeelt onder 1.4

Dus de Explod zal 1.1 reageren bij een hoeveelheid, aangezien hier de MS over de 2 gram ligt, zelfs op 50 gram.

MS=Metaalhoudend Sas (Flashpowder).

pyro-paultjuh

Registered User
ligt van gewicht en een dunne huls zeggen niks over de knal, kijk maar naar de trueno nr 4 van ricasa dat ding weegt ook niks en de huls is gewoon een stukje papier/karton. het geen wat telt is van welke kwaliteit het sas is wat erin zit.

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen, was dat waarschijnlijk de huls niet eens nodig is met deze enorme hoeveelheid sas.

Maar bedankt voor jullie info.

Detonator

Registered User
Daarnaast is de flash al van zeer hoge kwaliteit, maar een even grote hoeveelheid flash in een stuk slechtere kwaliteit kan ook een even goede knal geven, maar dan heb je een stuk steverige omhulsel nodig, wel lijken ze me dan veiliger, en minder gevoelig voor 'spontaan' afgaan (bij vervoer, laten vallen, warmte etc).

jarikbiz

Registered User
Tuurlijk helpt de huls ook wel.. waarom denk je dan dat het artillerie van de defensie niet van gerecyceld piepschuim is? Zo toch een mooie vervanging zijn nu momenteel iedereen zo emt het mileu bezig is.

GMP82

Zilveren Member
Er is alleen een wezenlijk verschil tussen de artillerie van defensie en een stuk knalvuurwerk. Bij de artillerie is het de bedoeling dat deze heel blijft, zodat het projectiel de buis verlaat. Bij knalvuurwerk is het echter de bedoeling dat de huls ook daadwerkelijk 'scheurt'. Ofwel, niet te vergelijken. Je hebt echter gelijk dat de huls wel degelijk invloed heeft (kan hebben). De discussie die echter gevoerd werd, was dat de huls niet de bepalende factor is / hoeft te zijn, maar eerder de kwaliteit van de te ontbranden grondstoffen.

back ontopic?

Laatst bewerkt:

jarikbiz

Registered User
Er is alleen een wezenlijk verschil tussen de artillerie van defensie en een stuk knalvuurwerk. Bij de artillerie is het de bedoeling dat deze heel blijft, zodat het projectiel de buis verlaat. Bij knalvuurwerk is het echter de bedoeling dat de huls ook daadwerkelijk 'scheurt'. Ofwel, niet te vergelijken. Je hebt echter gelijk dat de huls wel degelijk invloed heeft (kan hebben). De discussie die echter gevoerd werd, was dat de huls niet de bepalende factor is / hoeft te zijn, maar eerder de kwaliteit van de te ontbranden grondstoffen.

back ontopic?

ja daar zit ook wat in :cheesy: was meer als geintje bedoeld aangezien ik het raar zeggen vond dat een huls geen invloed heeft.

michel0911

Registered User

ja hij hoort tot de 1.1 klasse, en je hebt ze in 2 varianten (correct me if im wrong), namelijk eentje met 40 gram flash en eentje met 50 gram flash.

Als je die hoeveelheid flash kruit zou ontbranden zonder een omhulsel dan zou er nog een knal/detonatie te horen zijn, ken je nagaan hoe hard deze Explod knallen, als je minder dan 3 meter afstand neemt dan ben je wel even van de wereld geloof me.

kaasrand

Registered User
Niet verstandig nee om niet voldoende afstand te houden, door druk val je waarschijnlijk flauw.
Wel raar dat er 2 versies zijn misschien verschil in productie jaar.

Dynamite

Registered User
Donker flash is gemaakt van ''german dark'' aluminium, en dat is een stuk fijner dan het gemiddelde chinese flash. Ze zijn ook in itali&#235; geproduceerd, en europees flash is meestal sowieso van betere kwaliteit dan chinees.

Aan de kleur van het flash valt echt niet de kwaliteit te zien. Ik zal even niet in detail treden over hoe je flashpowder moet maken, maar de kwaliteit is an een groot aantal dingen afhankelijk. Bijvoorbeeld welke stoffen er gebruikt worden. Er wordt namelijk niet altijd Aluminium gebruikt, maar ook vaker magnesium. Verder is het van belang welke oxidator gebruikt wordt. Ik ga hier even niet in detail treden. De grootte van de deeltjes is verder ook van belang alsmede de vorm(in flah vrijwel altijd vlokvorm). Dit is zelfs een van belangrijkste dingen. Hoe fijner de deeltjes, hoe groter de reactiesnelheid. German Dark is zeker een goede kwaliteit aluminium, maar ook in veel verschillende korrelgroottes te krijgen. Het beste in 400-600 mesh. Daarboven wordt het vrij onstabiel. Dat geldt trouwens voor de meeste flash mengsels die extreem snel branden: ze zijn onstabiel en dus erg gevaarlijk.

Het flashpowder uit de Explod ziet er trouwens niet uit als een mengsel met German Dark. Die mengsels zijn lichter van kleur. Het is natuurlijk niet te achterhalen wat er wel gebruikt is, maar als ik zou moeten gokken zou ik zeggen Indian Black Aluminium powder

Laatst bewerkt:

The Barcode Man

Registered User
Dat werd op de vorige pagina ook al 3x vermeld.

Dit jaar zal ik ook in het bezit zijn van deze heerlijke jongens. 20 stuks in totaal. Nu al zin in:bigsmile:

kaasrand

Registered User
Kan ik begrijpen. zijn echt goede dingen zover ik heb gehoord. Dit jaar ook wat voor eigen consumptie halen :p .

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan