Evaluatie vuurwerkbeleid/vuurwerkbesluit

vuurwerk14

Registered User
Hele mooie brief en je brengt echt de goede aspecten naar voren waarom vuurwerk belangrijk is en niet in 4 uur moet gebeuren. Mochten ze de regel toch doorvoeren, zon politiemacht die is er helemaal niet ze kunnen niet alleen maar op vuurwerk controleren. De politie heeft naar mijn weten toch echt ook wel meer te doen.

GMP82

Zilveren Member
Zeer degelijke brief en -niet lullig bedoeld- zeker voor een 16jarige. Er staan concrete en goede argumenten in. Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt (Of eerlijk gezegd, of je uberhaupt een degelijke inhoudelijke reactie krijgt). Een aantal dingen zou ik misschien iets anders gezegd hebben en eventueel uitgebreid, maar dat is geen negatieve kritiek. Jij stuurt het tenminste, bij mij is het bij een voornemen en een kladbrief/kladpetitie gebleven.

vuurwerk14

Registered User
DEN HAAG - Het kabinet buigt zich vrijdag over het beperken van het afsteken van vuurwerk in de nacht van oud op nieuw.
Milieuminister Jacqueline Cramer wilde woensdag in de wandelgangen van de Tweede Kamer alleen kwijt dat er „diverse opties ter tafel liggen”. In de Kamer rees eind januari verzet tegen een voorstel van de bewindsvrouw en collega Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) om vuurwerk alleen nog toe te staan tussen 22.00 en 02.00 uur.

Zo'n rigide maatregel zou moeilijk in de praktijk te brengen zijn, vonden CDA, VVD, PVV en D66.

Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur afgestoken worden. Tijdens de afgelopen jaarwisseling werd voor miljoenen schade aangericht door vooral illegaal vuurwerk, zei minister Cramer destijds in de Kamer.

Bron: telegraaf

KoenL

Registered User
DEN HAAG - Het kabinet buigt zich vrijdag over het beperken van het afsteken van vuurwerk in de nacht van oud op nieuw.
Milieuminister Jacqueline Cramer wilde woensdag in de wandelgangen van de Tweede Kamer alleen kwijt dat er „diverse opties ter tafel liggen”. In de Kamer rees eind januari verzet tegen een voorstel van de bewindsvrouw en collega Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) om vuurwerk alleen nog toe te staan tussen 22.00 en 02.00 uur.

Zo'n rigide maatregel zou moeilijk in de praktijk te brengen zijn, vonden CDA, VVD, PVV en D66.

Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur afgestoken worden. Tijdens de afgelopen jaarwisseling werd voor miljoenen schade aangericht door vooral illegaal vuurwerk, zei minister Cramer destijds in de Kamer.

Bron: telegraaf

Ik wilde hier net op gaan reageren. Mijn eerste reactie was gelijk, "goed dat ze inzien dat het "vooral" door het illegale vuurwerk komt".

Nu zit ik net ook even rond te kijken, en dan moet ik het bovenstaande toch weer terugnemen. Dan blijkt dat ze daar nog steeds als kippen zonder kop zitten. Ik snap het niet meer.:cry:

Meer schade aan stad door gebruik zwaar vuurwerk

DEN HAAG - Het kabinet moet de nieuwe en versoepelde regels voor vuurwerk herzien.
Ook moeten er verscherpte controles komen op de invoer van illegaal vuurwerk uit België. Dat stellen de Haagse burgemeester en wethouders in een brief aan minister Cramer van het ministerie van VROM.

Aanleiding is de aanzienlijke schade die de afgelopen jaarwisseling is aangericht in de stad, voor een groot deel veroorzaakt door het afsteken van zwaar illegaal vuurwerk.

Uit de evaluatie van de laatste jaarwisseling blijkt dat de stad meer heeft geleden onder de viering dan eerdere jaren. Zo zijn er maar liefst 380 afvalbakken opgeblazen door zwaar vuurwerk. De totale schade aan het straatmeubilair én aan het wegdek bedroeg 317.000 euro. Ook op andere gebieden verliep de jaarwisseling roerig. Opvallend is het grote aantal in brand gestoken auto’s: 109. Brandweer en ambulance hadden te maken met veel meer agressie van omstanders.

Artikel komt van AD.nl

Laatst bewerkt:

dieter

Registered User
Tijdens een controle van de Vliegende Brigade van VROM wist een van de controleurs mij te vertellen dat men een voorstel heeft ingediend ( Europees ) om vuurwerk te verbieden dat als primair doel heeft het veroorzaken van een knal......
Dus een verbod op vlinders strijker astronauten knalbommen ed.....
Waar gaan we naar toe......:mad::mad:

Vavoom

Registered User
Tijdens een controle van de Vliegende Brigade van VROM wist een van de controleurs mij te vertellen dat men een voorstel heeft ingediend ( Europees ) om vuurwerk te verbieden dat als primair doel heeft het veroorzaken van een knal......
Dus een verbod op vlinders strijker astronauten knalbommen ed.....
Waar gaan we naar toe......:mad::mad:

Met deze gedachte speelt/speelde men al veel langer. Het zou dan niet zozeer gaan om het consumentenvuurwerk, maar om het professionele vuurwerk. Knalbommen en 901's zouden namelijk geen "(maatschappelijk) nut" hebben.

Sweet Laker

Registered User
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat men zegt dat 'alleen een zware dreun' geen doel heeft tijdens het vieren van een feest. Aan de andere kant vind ik het zeer geschikt om het begin / einde van een show in te luiden en is het soms ook gewoon genieten om zo'n zware dreun te horen/voelen/doorgalmen.

Als de regelgeving wordt doorgevoerd denk ik dat de vuurwerkers inventief genoeg zijn om ervoor te zorgen dat er alsnog zware dreunen te horen zijn tijdens shows. Doe vier splitting comets bij de salutes en je hebt siervuurwerk én een zware dreun :D

Cameo

Registered User
Dat zijn zorgelijke geluiden, Dieter. Zoals Sweet Laker ook treffend aanduid zijn het toch de salutes en reports die de show compleet maken. Het moet niet gekker worden; eerst inleveren op het gebied van de kalibers en nu moeten de decibellen ook omlaag geschroefd?

Salutes hebben dan misschien in directe zin geen maatschappelijk nut, maar als je bij een profi-show goed oplet wat er in het publiek gebeurd als er (bijvoorbeeld in een finale) wat Ti-salutes of soortgelijke dreunen worden geschoten, dan is iedereen daar positief van onder de indruk. Laatst bij de Azuma show in Heemstede was ik daar ook weer getuige van. Zelfs de "oudjes" in het publiek hielden weliswaar de handen op de oren, maar applaudiseerden daarna luid mee. En als je daarna de reacties in het publiek om je heen hoort is toch het eerste wat je hoort;"Wow, wat een dreunen waren dat he?!". Mensen houden van sensatie. Het luisteren naar harde geluiden maakt bepaalde stoffen in het lichaam vrij die prettig aanvoelen. Daarom luisteren veel jonge mensen ook graag naar luide muziek. Kortom: die salutes en soortgelijke geluiden horen bij de ervaring van een show. Ga daar niet (ook weer) aan rommelen.

En mocht dit sentiment doorslaan naar het consumentenstukje, dan zou mij dat erg verbazen. Even los van het belabberde knalvuurwerk dat wij hier in Nederland kennen, kent Europa in zijn algemeenheid wel degelijk goed knalspul. Het is straks de bedoeling dat alles qua vuurwerkclassificering één wordt. Ik hoop dan stiekem dat wij er op dat vlak tenminste beter van worden. Het ergste scenario zou zijn dat knalvuurwerk in zijn algemeenheid wordt verboden, zoals ik Engeland en sommige staten van Amerika.

Groet,
Cameo

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Ik zie het nog niet gebeuren dat ze in de zuid europese landen geen salutes / knalvuurwerk meer mogen gebruiken. Dat is daar deel van hun cultuur man, dat kan je toch niet afpakken.

Moontan

Moderator
Medewerker
Een artikel uit het FP magazine van mei 2008 waar een aantal bewindslieden aan het woord zijn. Wat opvalt in de tekst is dat ook de vuurwerkimporteurs in Nederland ook een belangrijke rol spelen in het illegale circuit.

""Strijd tegen illegaal vuurwerk heeft wind in de rug ”

In 2005 kwam de landelijke interventiestrategie verboden consumentenvuurwerk
tot stand. Drie jaar later lijkt die vrucht af te werpen. Maar: “Het blijft een proces van lange adem.”

Nederland, vuurwerkland. “Ons land is uitzonderlijk in die zin dat er onder consumenten een enorme vraag is naar zwaar knalvuurwerk,”zegt Gustaaf Biezeveld. Hij is coördinerend milieu-officierbij het Functioneel Parket en leider van de multidisciplinaire projectgroep die uitvoering geeft aan de Interventiestrategie
verboden consumentenvuurwerk. De vuurwerkcatalogus van de projectgroep bevat een adembenemende hoeveelheid Chinese vlinders, lawinepijlen, zware
strijkers en ander knaltuig. Vooral rond de jaarwisseling veroorzaken ze grote schade aan bushokjes, brievenbussen en anderstraatmeubilair. Erger: jaarlijks vallen er honderden slachtoffers,waaronder een aantal dodelijke. “Mensen bagatelliseren het risico,” zegt Biezeveld. Een lawinepijl, bijvoorbeeld, heeft de slagkracht van een handgranaat. “Je zou er een aanslag mee kunnen plegen,” aldus Biezeveld. En dit terwijl op 13 mei 2000 in Enschede een hele stadswijk werd weggevaagd nadat een opslagplaats met zwaar vuurwerk de lucht invloog. De materiële schade: ruim 450 miljoen euro. De immateriële: 23 doden en bijna 1000 gewonden.

De ramp in Enschede was voor de vuurwerkbestrijders een mixedblessing. Enerzijds stond het probleem van illegaal – en dus per definitie te zwaar en onveilig – vuurwerk in één klap op de agenda.Anderzijds verdween het voor een groot deel uit het justitiële vizier: vuurwerkhandelaren verplaatsten hun grote opslagplaatsen naar Duitsland en België.
Vooral dat laatste land is voor de Nederlandse vuurwerkfreak een Walhalla: daar is – steeds vaker via internet – het zware spul het hele jaar door verkrijgbaar. Geen wonder dat de internationale dimensie een belangrijk onderdeel is van de in 2005 geformuleerde interventiestrategie.

Drie sporen
Die strategie kent drie doelstellingen
. Ten eerste moet in 2010 de hoeveelheid illegaal consumentenvuurwerk met 80 procent zijnafgenomen ten opzichte van 2005. De tweede doelstelling betreft een grote schoonmaak van de vuurwerkbranche. Ten derde gaat het om verbetering van de capaciteit en kwaliteit van toezicht en opsporing, en van de informatieuitwisseling tussen betrokken instanties.

Het terugdringen van de hoeveelheid illegaal consumentenvuurwerk moet plaatsvinden door het legaliseren van een deel van het aanbod. Dat betekent vooral het bieden van een veiliger alternatief. “Denk daarbij aan het stellen van hoge kwaliteitseisen en controles op de lading en de ontbrandig van het vuurwerk,” aldus Biezeveld. De in 2006 ingezette legalisering verloopt met wisselend succes. Zo is het gelukt om bij kleinere typen van de zogenaamde “flowerbeds” – kartonnen dozen die tientallen en soms honderden vuurpijlen afschieten – de illegale producten van de markt te dringen. Maar pogingen om hetzelfde te bereiken met Chinese rollen, een soort honderdduizend-klapper, lijken vooralsnog gestrand.
Bij de tweede doelstelling van de interventiestrategie, de schoonmaakvan de branche, gaat het om sanering en zelfregulering – met de overheid in een handhavende rol. In dit proces speelt Jan Mans, als voormalig burgemeester van Enschede bij uitstek ervaringsdeskundige, een leidende rol.
“Mans zoekt binnen de branche samenwerking met mensen van goede wil,” zegt Biezeveld. Ondernemers worden aangesproken op hun maatschapplijke verantwoordelijkheid. Dat is niet altijd even eenvoudig. Want zoals overal waar makkelijk geld te verdienen valt is ook in de vuurwerkbranche de georganiseerde criminaliteit in opmars.
Niettemin boekt Mans voortgang in zijn werk om tot zelfregulering te komen. Met vier bona fide vuurwerkimporteurs zal hij binnenkort een voorstel presenteren voor een wettelijk erkenningsstelsel voor de import en handel in consumentenvuurwerk.Voor de zuiveringsoperatie is ook nauwe samenwerking met de ons omringende landen geboden. De branche kan reguleren en de overheid handhaven tot ze er dood bij neervallen, zolang je illegaal vuurwerk met een paar muisklikken via een Belgische website in huis kan halen schiet het niet op. Daarom vinden gesprekken plaats met de Duitse en Belgische autoriteiten; daarbij tonen vooral de eersten zich ontvankelijk voor de Nederlandse problematiek, aldus Biezeveld. “Maar ik heb goede hoop dat het nieuwe Belgische kabinet ook zal inzien dat het zo niet langer kan.” Het derde interventiespoor betreft opsporing en vervolging, gericht op een vijftien- tot twintigtal sleutelpersonen die zich bezighouden met de invoer en handel in (illegaal) consumentenvuurwerk. Deels zijn dat figuren uit de georganiseerde misdaad, maar ook officiële vuurwerkimporteurs bekleden sleutelposities in het illegale circuit. Het gaat tenslotte om uiterst lucratieve handel.
Biezeveld: “De winstmargesbedragen 100-200 procent – allemaal zwart.”

Doel van het opsporings- en vervolgingsbeleid is het uitschakelen van de sleutelfiguren. Daartoe hebben de Interregionale en Regionale Milieuteams van de politie en de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van VROM de afgelopen drie jaar 15 opsporingsonderzoeken gedraaid.
Justitie heeft de beschikking over een uitgebreid pakket sancties: van het stilleggen van een onderneming via forse geldboetes en verbeurdverklaringen tot gevangenisstraffen van maximaal zes jaar. “Toch,” zegt Biezeveld, “wordt het sanctiepakket nog onvoldoende benut.” Een actief opsporings- en vervolgingsbeleid heeft volgens Biezeveld een afschrikwekkend uitstralingseffect: “Het zijn toch ondernemers – die zijn heel gevoelig voor wat collegaondernemers overkomt.”

Vuurwerk als proeftuin
Sinds de oudejaarsnacht van 2007 op 2008, waarin een groot aantal vuurwerkslachtoffers viel, voelen Biezeveld en de zijnen de politieke wind in de rug. Een even belangrijke succesfactor is de nauwe samenwerking tussen de partners in de interventiestrategie: het Functioneel Parket, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van VROM, de politie, de inspecties van VROM en V&W,
de provincies, de FIOD en de douane. “Het zijn allemaal gedreven, gemotiveerde mensen met hart voor de zaak. Daardoor kunnen we wat bereiken.” Biezeveld signaleert de mogelijke pioniersrol die het “betrekkelijk overzichtelijke” vuurwerkprobleem kan gaan spelen bij de oplossing van andere etenvraagstukken zoals afval, bodemsanering en illegale bestrijdingsmiddelen.
“Ik zie het vuurwerkdossier als een proeftuin,” zegt Biezeveld.
Hij doelt dan vooral op de werkwijze van het vuurwerkteam: op de systematische opbouw van een informatiepositie, op het gebruik van een vliegende brigade, en op de succesvolle opbouw van een voor alle partijen toegankelijke databank over, bijvoorbeeld, lopende opsporingsonderzoeken en sleutelfiguren en hun netwerken en handelsroutes. Dit digitale ketendossier gaat na dezomer on-line – het eerste in zijn soort op milieugebied. Er is dus sprake van vooruitgang. Maar, zegt Biezeveld: “Het is een proces van de lange adem”. Vanwege de uiterst lucratieve handel,vanwege de uitwijkmogelijkheden naar het nabije buitenland, vanwege de schimmige netwerken maar bovenal vanwege de niet te stillen honger van de Nederlandse consument naar more bang for the buck. <

FP magazine nr. 3 mei 2008
http://www.om.nl/files/file.php5?id=541

shinji

Moderator
Medewerker
Byzonder interessante post, Fred
Op enkele dooddoeners na, heeft Guustaaf de hele zaak aardig in kaart gebracht en legt de vingers op een aantal zeer gevoelige plekken. Dit zal zeker gevolgen hebben voor het illegale circuit. Persoonlijk zou ik Guustaaf graag promotie aanbieden, om zaken op te lossen, waar Nederland echt een probleem mee heeft, want op zulke gemotiveerde ambtenaren zitten wij als freak natuurlijk niet te wachten.

--sjon beton--

Registered User
de laatste 2 jaren zit o.a. die knakker constant te zeiken over meer vuurwerk slachtoffers.

gek he? meneer biezeveld? 2006 erge storm, en 2007 zware mist.

vuurwerk14

Registered User
Inderdaad sjon dat is waar, die storm. Ik werd er bang van. Ik wachtte bij elk stukje siervuurwerk eerst tot de wind ging liggen. velen deden dit niet en er viel veel om.
Veel sier ging verkeerd de lucht in door de wind.
Het jaar erna dikke mist je zag geen hand voor ogen. Mensen gooiden illegaal knalvuurwerk en je zag geen donder 5 meter zicht(zonder gein). Zo gebeuren dus ongelukken en dat is alleen een voorbeeld. Er gebeurden nog veel meer ongelukken door de mist. Hopen dat we dit jaar nog de kans krijgen om normaal af te steken en niet om 10 uur savonds. En dat er dan minder slachtoffers komen door gunstige weersomstandigheden.

Laatst bewerkt door een moderator:

Moontan

Moderator
Medewerker
De nieuwe strategie van het Ministerie van Vrom begint zijn vruchten af te werpen:

ANP - 20 06 2008

VROM neemt grote hoeveelheid vuurwerk in beslag

DEN HAAG (ANP) - De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van het ministerie van VROM (VROM-IOD) heeft woensdagavond in samenwerking met de Belgische justitie 46 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen in de haven van Antwerpen. Dat heeft het ministerie van VROM vrijdag bekendgemaakt. Het illegale consumentenvuurwerk was vermoedelijk bestemd voor de Nederlandse markt en kwam van een Chinees schip. Het gaat onder meer om vlinders, lawinepijlen en Chinese rollen. De vangst kwam tot stand door een internationaal samenwerkingsproject van VROM-IOD, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Belgische Dienst der Springstoffen en The Port of Antwerp. Ook de Chinese autoriteiten waren bij de actie betrokken. Minister Cramer van VROM heeft eerder toegezegd harder op te treden tegen illegaal vuurwerk. In het kader hiervan heeft zij een actieve 'tegenhoud'-strategie opgezet. Centraal hierin staat: voorkomen dat illegaal vuurwerk Europa en Nederland binnenkomt. De vangst van woensdag is een van de resultaten van deze strategie.

http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=0001E78E

Sweet Laker

Registered User
Enerzijds vind ik het jammer dat deze partij tegen gehouden is. Toch altijd leuk om de lawines, 100k's etc af te zien gaan met oud en nieuw.

Maar aan de andere kant wel positief dat ze de bron aanpakken en niet wachten tot het al in Nederland is. Want dan is het dweilen met de kraan open. En als daarmee het consumentenvuurwerk gewoon behouden kan worden, dan zou dat helemaal ideaal zijn.

Maar het zal vast niet de enige lading dit jaar zijn; bestemd voor de illegale markt..

Richardus

Registered User
De nieuwe strategie van het Ministerie van Vrom begint zijn vruchten af te werpen:

ANP - 20 06 2008

VROM neemt grote hoeveelheid vuurwerk in beslag

DEN HAAG (ANP) - De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van het ministerie van VROM (VROM-IOD) heeft woensdagavond in samenwerking met de Belgische justitie 46 ton illegaal vuurwerk in beslag genomen in de haven van Antwerpen. Dat heeft het ministerie van VROM vrijdag bekendgemaakt. Het illegale consumentenvuurwerk was vermoedelijk bestemd voor de Nederlandse markt en kwam van een Chinees schip. Het gaat onder meer om vlinders, lawinepijlen en Chinese rollen. De vangst kwam tot stand door een internationaal samenwerkingsproject van VROM-IOD, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Belgische Dienst der Springstoffen en The Port of Antwerp. Ook de Chinese autoriteiten waren bij de actie betrokken. Minister Cramer van VROM heeft eerder toegezegd harder op te treden tegen illegaal vuurwerk. In het kader hiervan heeft zij een actieve 'tegenhoud'-strategie opgezet. Centraal hierin staat: voorkomen dat illegaal vuurwerk Europa en Nederland binnenkomt. De vangst van woensdag is een van de resultaten van deze strategie.

http://www.tweedekamer.nl/nieuws/anp_nieuws/anpnieuws.jsp?open&file=0001E78E
Terwijl het meeste harde, illegale vuurwerk gewoon uit Europa zelf komt...eXplod, Cobra, Zink, Truenos, Titanova, 'uitjes'... (want dat wordt toch ter plaatse geproduceerd?)

Moontan

Moderator
Medewerker
Nog een grote vangst:

Depot met honderd ton illegaal vuurwerk ontdekt
In het Duitse plaatsje Lahn heeft de politie in een voormalig Amerikaans legerdepot ongeveer 100 ton illegaal vuurwerk ontdekt. Het gerecht zal nu een onderzoek voeren naar verschillende Nederlandse firma's voor inbreuken op de wet op springstoffen.

Het vuurwerk lag opgeslagen in verschillende bunkers. Volgens de politie was het vuurwerk bedoeld voor de Nederlandse markt en gaat het in totaal om ongeveer vijf vrachtwagens vol.

De verkoop van de bewuste vuurwerkstukken is in beide landen verboden. Mogelijk werd het goedje over zee naar Duitsland getransporteerd. (afp/bdr)

http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland...t-honderd-ton-illegaal-vuurwerk-ontdekt.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
10. Juli 2008, 17:08
Lager mit 100 Tonnen illegalem Feuerwerk entdeckt

Lahn/Lingen (dpa) - Ein Lager mit etwa 100 Tonnen illegalen Feuerwerkskörpern haben Ermittler im emsländischen Lahn ausgehoben. Die Polizei in Lingen (Niedersachsen) berichtete am Donnerstag, das explosive Material sei in mehreren Erdbunkern eines ehemaligen US- amerikanischen Militärdepots entdeckt worden. Wegen Verstoßes gegen das Sprengstoffgesetz seien Ermittlungsverfahren gegen mehrere niederländische Firmenbetreiber eingeleitet worden. Sie hätten die Bunker gemietet und die Feuerwerkskörper illegal eingelagert. Nach Auskunft der Polizei waren die pyrotechnischen Artikel auf 148 Europaletten gelagert und «offensichtlich für den niederländischen Markt bestimmt».Die Menge des explosiven Materials würde nach Polizeischätzung in etwa auf fünf Sattelzüge passen. An der Aktion waren laut emsländischer Polizei auch niederländische Beamte der «Fliegenden Brigaden Feuerwerk» des niederländischen Umweltministeriums beteiligt. Der Verkauf der Feuerwerkskörper - darunter Raketen und Knaller - sei in beiden Ländern verboten. Möglicherweise seien die illegalen Kracher auf dem Seeweg nach Deutschland gekommen sei.

Das Umweltministerium in Holland gehe seit drei Jahren mit der Polizei intensiv gegen den Import und Handel von verbotenem Feuerwerk vor. Erst in der vorigen Woche seien im Hafen von Antwerpen in Belgien 46 Tonnen illegales Feuerwerk beschlagnahmt worden.

Bovenaan