Erasmusbrug Oud en Nieuw 2010-2011

Michel_G

Zilveren Member
Inderdaad 2 mensen met pyrotorches die wat paniekerig over lijken te komen..... Zou een mogelijke verklaring zijn waarom er zoveel chaos en totaal geen lijn in de show zat. Gewoon een poging zoveel mogelijk nog te ontsteken om er nog wat van te maken......

Het zou uiteraard een gedeeltelijk ander licht op de zaken werpen, wie weet kan iemand (Dream/Frits of andere betrokkene) hier nog wat duidelijkheid inbrengen?!? Dat inderdaad schietsysteem geweigerd heeft of iets in die richting.....

Vavoom

Registered User
Inderdaad 2 mensen met pyrotorches die wat paniekerig over lijken te komen..... Zou een mogelijke verklaring zijn waarom er zoveel chaos en totaal geen lijn in de show zat. Gewoon een poging zoveel mogelijk nog te ontsteken om er nog wat van te maken......

Het zou uiteraard een gedeeltelijk ander licht op de zaken werpen, wie weet kan iemand (Dream/Frits of andere betrokkene) hier nog wat duidelijkheid inbrengen?!? Dat inderdaad schietsysteem geweigerd heeft of iets in die richting.....

Eigenlijk zijn het 3 mensen. Er staan/rennen er twee op de voorgrond en de 3e steekt net wat aan.
Erg balen als na zo lang hard werken de techniek je in de steek laat.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Tridee heeft het budget van 200.000 euro gekregen om het nationaal vuurwerk te organiseren.
Ik ben benieuwd hoeveel daarvan naar Dream is gegaan...
Gebaseerd op wat er stond/werd geschoten denk ik zo'n 30.000, dus wat heeft Tridee voor die overige 170.000 euro gedaan?
Gemeente Rotterdam is genaaid door Tridee m.i.

Stiekem heb ik het idee dat de Claim na de rellen van Hoek van Holland hier iets mee te maken heeft.
Is hier niet gewoon een ordinaire schikking getroffen met als ''slachtoffer'' de inwoners van Rotterdam?

Leefbaar Rotterdam heeft hier destijds Juiste vragen over gesteld.
Abou is in zee gegaan met een partij die een claim tegen hun heeft ingediend...

Gemeente Rotterdam: Fail
Dream: Fail
Tridee: De lachende derde.

Laatst bewerkt:

san quinton

Registered User
dat zeg ik ook niet. Vulcan heeft zn moeder in china zitten,maar heel veel vestigingen elders.

Je bedoelt importeurs. Vulcan heeft veel importeurs in andere landen die De spullen die gemaakt worden in China van hen (Vulcan) importeren.

Volzinnen typen is echt niet moeilijk kost soms net iets meer tijd maar wel zo duidelijk voor anderen.....;)

bridge

Bronzen Member
Je bedoelt importeurs. Vulcan heeft veel importeurs in andere landen die De spullen die gemaakt worden in China van hen (Vulcan) importeren.

Volzinnen typen is echt niet moeilijk kost soms net iets meer tijd maar wel zo duidelijk voor anderen.....;)

Ook importeurs uiteraard. Maar ook vestigingen. Heeft te maken met de vennootschapsstructuur. Vulcan is een hele grote en dus allerlei nevenvestigingen in andere landen.

USRRobiwan

Registered User
Ik snap even niet wat het hele vulcan verhaal te maken heeft met het vuurwerk misbaksel op de maas?

Andere filmpje zie je inderdaad mensen met de hand affakkelen. Dus er moet dus elektronisch iets fout zijn gegaan lijkt het. Wat mij opvalt dat dit wel vaak voorkomt hier in Nederland. Kunnen ze het hier gewoon niet goed, gebruiken ze troep om elektronisch te schieten? Als je ziet wat ze in de andere landen doen, x aantal pontons tegelijk, steppers rondom een rad, brug/skyscraper in de fik etc zou je bijna gaan denken van wel.

RNBakker

Registered User
Wat mij opvalt dat dit wel vaak voorkomt hier in Nederland. Kunnen ze het hier gewoon niet goed, gebruiken ze troep om elektronisch te schieten? Als je ziet wat ze in de andere landen doen, x aantal pontons tegelijk, steppers rondom een rad, brug/skyscraper in de fik etc zou je bijna gaan denken van wel.

De materie over schietsystemen is te uitgebreid en te off topic voor dit topic, maar er kan veel verkeerd gaan met de huidige computer gestuurde systemen. Draadloze systemen kunnen last hebben van storing/slecht ontvangst, met draad kan de kabel stuk gaan. En er kunnen programmeerfouten gemaakt worden. Tevens is van sommige systemen bekend dat ze soms zonder reden hun werk niet doen.

mickeyzegtboem

Registered User
Inderdaad is het eigenlijk te uitgebreid om verder op in te gaan,
maar het is wel opvallend dat Explo (dit systeem is waarschijnlijk hier ook gebruikt, maar heb hier geen 100% zekerheid over)
voornamelijk het systeem is waarbij inderdaad zonder reden de hele zooi er de brui aan geeft zonder aanwijsbare reden.

stef

Member
Wellicht kan Dream een claim neer leggen met al deze reacties in dit topic bij hun schietsysteem leveransier in de hoop er iets beter voor terug te krijgen.
En op deze manier te laten zien dat zij het echt wel kunnen.
we zullen moeten afwachten.
Groet Giron

sisser

Registered User
Ik ben zelf naar de kade gelopen om het GROTE vuurwerk te bekijken....... Wat me direct opviel waren de diverse partyboten uit andere steden die afgeladen met feestvierders op het begin van de show lagen te wachten. Klokslag 12 gingen de scheeptoeters zoals gewoonlijk flink blazen, altijd een tof geluid dat er echt bij hoort.
Met positieve verwachting keek ik dan ook richting brug maar daar gebeurde naar mijn idee niets. Een vergissing, de show was wel degelijk gestart maar het leek meer op de rest van het consu vuurwerk dat her en der werd afgeschoten.
Het ponton hadden ze ook maar is aan de andere kant van de brug gemeerd?????? Was dat een verassing, duizenden kijkers op het verkeerde been en ook al die partyboten.
Na een minuut of 3 ben ik afgedropen met het gevoel in mn nek gezeken te zijn om zelf maar iets te gaan stoken.
Misschien heb ik het gemist maar heeft iemand van jullie ergens een verklaring/excuus van 1 van de organiserende partijen gezien?
Ik lees dat "Tridee" er achter zit, zijn dat oplichters? Ik zou wel graag weten hoe de vork van dit falen in de steel zit.

Laatst bewerkt:

Mr_Mascleta

Registered User
Wat ik niet kan volgen in dit hele verhaal dat men spreekt over wel of niet fakkelen en wel of niet het niet deugen van het schietsysteem. Ik denk wat ook de reden mogen zijn dat een vuurwerker ten alle tijde zich moet indekken als het gaat om deze risico's en deze moet de vuurwerker zien te borgen. Als je schietsysteem om welke reden niet funcioneert, dan moet je als vuurwerker ervoor zorgen dat plan B in werking treedt, oftwel dat je je mannen hebt lopen op die posities waar fakkelen noodzakelijk is mocht het electronische sysyteem uitvallen. Dus daarom kan ik het niet volgen wat er wordt geschreven. Per thema bijv dubbel lonten, dat als de ene lont niet ontbrandt je zeker kan zijn dat het tweede lont wel ontbrandt, dus ook bij fakkelen.
Maar ik vind ook dat het te maken heeft met waarschijnlijk verkeerde zuinigheid. Investeer in een keer een goed sysyteem ook voor jezelf dat je daar op kan vertrouwen, huur desnoods in deze bijzonder gevallen die modules.
Weet je wel wat dat kost, ja dat weet ik, maar dat zijn denk ik ook bedrijfskosten die aftrekbaar zijn! Maar heeft het ook niet te maken met zoveel mogelijk geld willen overhouden???? Ze hoeven echt niet als in Valencia 20 modules aan te schaffen want zo groot zijn de shows hier in NL niet, en per module kan je behoorlijk wat beelden schieten is mij weleens gezged door Ricardo C.
Ik vind dat Dream heeft gefaald in alle opzichten en is er geen excuus, of verzachtende omstandigheden. Een goed en profesioneel bedrijf zorgt ervoor dat HET evenement goed verloopt en dat is ook zijn verantwoordleijkheid en die gaat zitten in je voorbereiding die je neemt en wilt nemen!!. Want ik denk niet dat de opdracht in september 2010 is uitgevaardigd.
Ik vind ook dat het los staat van het budget, als het gaat om 20.000 of 100.000euro! Want ook dit is een item die niets toevoegt aan dit specifieke geval. De show was een regelrechte drama voor die die zich hebben verschanst om HET evenement te gaan en willen aanschouwen.
Is het de eerste keer dat Dream teleurstelt; nee denk ik. Schieten zonder enige vorm van passie en ook niet met goede combi's ook al hoeft dat geen materiaal te zijn van bijv Caballer te zijn, want ook met de Chinese bommetjes van en paar eurie per stuk kan je mooie beelden schieten.
Maar goed ...........................................................

looneytunie

Registered User
Allemachtig, niet eerder de kans gehad om hierop te reageren maar na alle grote bedragen die omtrent deze show voorbij zijn gekomen was ik toch erg benieuwd! Meteen 1 januari heb ik een vriend uit Rotterdam gebeld die zou gaan kijken.
Hoe was het vuurwerk?
Tja weinig van gezien, ging ineens achter de brug af! Terwijl meeste mensen aan de verkeerde kant stonden.
Mwah jammer, maar was het boeiend dan?
Nee niet echt eigenlijk.. Sfeer in de wijk was leuker als het vuurwerk!

Na zelf de films te hebben gezien vind ik dit gewoon iets waar wij als NEderlanders onszelf voor moeten schamen! Grootspraak over een show van wereldklasse. Ik zit te kijken naar de film en zoals de mensen op de eerste film ook vragen hoor zeggen is of dit nou het begin is?
Er kon niet op tijd opgebouwd worden omdat de RET (zo heet dat busbedrijf toch?) de bussen niet voor 10 uur wou laten stoppen met rijden. Alle reden om met dat gegeven ervan uitgegaan dat er VAN de brug zou worden geschoten.

Dan.. Om 12 uur, wat verwacht je dan? Een chaos of een paar harde knallen of grote boeketten.
Maar nee, wij wonen weer in Nederland, en wat gebeurd er om 12 uur? Het tijdstip dat het los moet gaan? Er komen wat tails met lichtgevende kogeltjes de lucht in!!! Ze hadden net zo goed wat ferro ballenschieters neer kunnen zetten.
Man man wat onproffesioneel. Vind het vuurwerk niet boeien en saai om naar te kijken. Geen mooie opbouw, geen echt nieuwjaarsvuurwerk en geen show! Laat staan een show die zich moet meten met wereldsteden.

Mocht er ooit echt een verbod komen op vuurwerk en de 'proffesionele vuurwerken" gaan er allemaal zo uit zien... Dan ga ik op vakantie naar een land waar ik zelf mag stoken. Want met een budget van 1000 euro zet je meer spektakel meer dan dit! Laat ze volgend jaar de show maar organiseren door de mannen van FPM. Die zetten met minder dan 2 ton een veilig en spetterend vuurwerk neer!

KoenL

Registered User
Zowel de tram als de bus gaan over de Erasmusbrug. Dat je een tram niet om kan leiden valt wat voor te zeggen natuurlijk, maar je zou als alternatief extra bussen kunnen laten rijden. Die bussen kunnen als alternatieve route via de Willemsbrug en de Maastunnel. Ja, reistijd langer, maar bij Leiden Ontzet is ook heel de binnenstad DICHT voor openbaar vervoer. Het KAN dus wel, want ook in Leiden is Openbaar Vervoer een belangrijk vervoersmiddel. Kijk maar eens naar de drukte bij het busstation.

Wat betreft het vuurwerk...Hoe mooi zou het zijn om een waterval vanaf de Erasmusbrug naar het water te zien komen. Volgens mij relatief goedkoop. En wat me nog mooier lijkt, om simpele consumenten blinkfonteintjes aan de tuidraden van de Erasmusbrug te zien blinken met daarboven 4 inch strobe bommen. Om het aan te leggen zal het wel duur zijn aangezien je met een hoogwerker zal moeten werken (huur) en het kost veel tijd (personeel), maar je bereikt er wel een WOW effect mee. Ik kan me met die locatie hele mooie beelden voorstellen. Soms wat idealistisch, maar onmogelijk wil ik het niet noemen.

Een vraag die ik mezelf afvraag, waarom wordt het Ponton niet in het midden van de Nieuwe Maas gelegd. Met een beetje passen en meten kan je aan beide kanten van het ponton 230 meter creëren, zodat je 5 inch kan gebruiken, maar 4 inch zou makkelijk kunnen qua afstand. Je kan er dan voor zorgen dat het vuurwerk voor beide kanten goed zichtbaar is. De scheepvaart zal hoe dan ook stilgelegd moeten worden tijdens de show. Het ponton opbouwen aan de kade en tegen showtime verplaatsen naar het midden moet toch mogelijk zijn?

Daarnaast moet Nederland massaal uitstromen om het spektakel in Rotterdam te zien. In Sydney lopen mensen 's ochtends vroeg al uit om een mooi plekje te hebben. Er waren zelfs Nederlands gesignaleerd die speciaal voor het vuurwerk kwamen haha! De kans dat je dat in Rotterdam voor elkaar krijgt is natuurlijk klein, zeker met de traditie van zelf vuurwerk afsteken en gezellig met de familie op de bank met een schaal oliebollen. Maar voor de gemeente Rotterdam en het schietbedrijf zou dat het streven moeten zijn en ik betwijfel of dat, zeker bij de gemeente Rotterdam, het geval is. Volgens mij hebben zij het geld liever in eigen zak dan in de organisatie voor het vuurwerk en de feesten eromheen.

En als dan blijkt dat je niet kan laten zien wat je wil laten zien als gemeente dan moet je er niet aan beginnen, want uiteindelijk komt dat je duur te staan.

Post kan 3x zolang worden, maar er is al veel gezegd. Als dingen niet gaan zoals ze moeten gaan kan je niet anders dan balen en proberen het in de toekomst te verbeteren. Maar die les hoef ik niemand te leren hahah!

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat we op het filmpje zien dat Rotterdam totaal geen vuurwerkstad is. Er wordt vrijwel niets afgestoken, zo zien we op de 8tergrond. Rotterdam zal zich moeten gaan realiseren dat het geen zeer zeker geen wereldstad is. Men kan er ook niet voetballen.

Een nationaal vuurwerk zie ik al helemaal niet zitten. In Nederland moet je zoiets niet doen met O en N. de traditie is in nederland dat we zelf schieten. In landen als Engeland is dat veel minder. Daar is dus veel meer plaats voor een grote show, zoals in Londen.

Nederland heeft een grote traditie op het gebied van particulier schieten met O en N en dat wordt ook steeds professioneler zoals we steeds weer zien op dit forum. Op het gebied van shows hebben we geen traditie. Alles wat we hadden is letterlijk weggevaagd door enschede en de overspannen reactie daarop.

Op de achtergrond zie je de woontorens aan de Maas. Daar woont in principe niet het volk dat graag vuurwerk afsteekt. Waarom zouden ze ook als ze zo uit kunnen kijken op de Maas? Er wordt genoeg afgestoken, alleen niet in dergelijke wijken. Dat geldt ook voor wijken als Hillegersberg en Kralingen oost, waar men het doorgaans niet op straat viert, maar binnen bescheiden met een glaasje champagne en 1 hele oliebol. Ook maar 1tje, anders worden ze te dik natuurlijk.

Elders in de stad heb ik de afgelopen jaren niet zo veel vuurwerk gezien als dit jaar. Dat was bij tijd en wijlen een stuk leuker dan die fopshow op de brug.

Bovenaan