Enschede: Waarom ik niet snap dat een verbod uberhaubt besproken word

Schuim

Moderator
Medewerker
Vrienden,

Zoals jullie misschien gemerkt hebben kan ik me ontzettend druk maken als het om Enschede gaat in combinatie met het woord vuurwerkverbod.

Dit is niet alleen omdat Enschede me in hart en bloed zit (en ik woon er niet eens).
Maar ook omdat ik er toch bijna elk jaar de jaarwisseling vier bij vrienden.
Dit heeft 2 redenen.
- We kunnen daar met de hele vriendengroep terecht en overnachten.
- Maar vooral dat het daar vanaf dat het donker word complete mayhem is met siervuurwerk wat de lucht in gaat.
De overbekende profblokken, maar ook complete shows met shells maar ook de nodige locaties waar 8" of groter de lucht word ingejaagd, alles is in overmaat aanwezig.

Ik persoonlijk heb dit in nog geen andere stad zo meegemaakt als Enschede, en ook de waardering van de vele mensen uit de buurt die me op mijn blokjes aanspreken, is daar vele malen groter dan ergens anders.
Heb zelfs al een aantal keren geld in mn handen gedrukt gehad met de woorden "voor volgend jaar" :in love:

Daarom kan ik het me gewoon niet voorstellen dat er in deze stad dan ook maar iets word nagedacht over een verbod.

Om jullie te laten zien wat ik bedoel drop ik hier onder even een aantal filmpjes die je kan vinden op Youtube met een paar simpele zoekacties als jaarwisseling Enschede en Oud en Nieuw Enschede.

2014

2013 Vanaf Enschede's hoogste woontoren

2014

2012 (Boswinkel volgens mij)
https://youtu.be/3pFhjqGiMIE

2012 (Wesselerbrink)

2014 Toffe timelaps vanaf de Alpha toren:

2016 Drone beelden

2015, prut geluid :)

2014 vanaf de grond (top locatie! ik wil ook naar dat park :) )

2014

2015 Drone

Natuurlijk zijn er steden en dorpen waar het net zoon feest is, maar dan snap je toch niet dat er überhaubt over gesproken word?!

oerendhard

Registered User
mooie filmpjes Shuim,maar je ziet ook gelijk het probleem dat dit niet kan in de smalle straatjes van Enschede.
Ik zie het zelf ook de laatste jaren het is het erger en erger aan het worden met illegaal vuurwerk.
zie in verschillende wijken shells tot wel 5 a 6" de lucht in gaan,en dit in gewone straatjes met vele mensen.
het is wachten tot het mis gaat.

Gelukkig gaat er ook heel veel consumenten vuurwerk de lucht in in Enschede
en hebben we een nieuwe burgemeester die vel tegen vuurwerk is volgensmij,een 2de broertjes.
Het is een moetje van hem om het vuurwerk zo veel mogelijk te verminderen of zelfs te verbieden.
Daarom krijgen we nu zinloze discussie in de krant of zelfs debatten wat er moet gebeuren.
Ben zeer benieuwd hoe het verder zal verlopen, maar het grootste probleem is de overlast/vernielingen van illegaal vuurwerk.

magnolia

Registered User
Wat je wat het is, ze doen niks anders dan draagvlak creëren .
Voor eind 2007 was er nog totaal geen sprake van een mogelijk vuurwerkverbod .
Dat idee is op 30-12-2007 door onze grote vriend de ether in geslingerd .
En dat proberen ze nu ook in Enschedees te doen .
Maar wat oerendhard zegt sta ik ook wel achter, want wat ze daar te stoken staan in die straatjes liegt er niet om .
Dat zou ik trouwens ook best eng hebben gevonden .

Voor ik het vergeet te zeggen, mooie beelden man :hope my fake smile

Laatst bewerkt:

Schuim

Moderator
Medewerker
Er zijn inderdaad de nodige beelden te vinden op internet van complete shows tot 4" die gewoon op een pleintje staan opgesteld.
Ben ik echt geen voorstander van, maar prachtig om te zien wat ze af en toe weten neerzetten met een "buurt budget".
Ik ga er voor het gemak ook maar van uit dat ze eenigsinds weten wat ze doen, omdat het merendeel elektrisch geschoten word en qua timing tegen het professionele aan zit.

Ben een aantal jaren is een tijdje op zolder gaan staan bij vrienden van me omdat ik dan een behoorlijk overzicht heb van de stad en ben is met Google maps gaan kijken uit welke richting de echt grote kalibers geschoten werden. En was dat gelukkig uit de hoeken met de grote parken of aan de rand van de stad.
Gelukkig maar.

Nou zien dat ze dat besef ook gaan krijgen door de rest van het land, dat je niet zomaar overal alles kan afsteken!

Ze kunnen er echt wat van in die stad!
Zie er ook weer naar uit om dit jaar weer fijn te kunnen stoken op de oude gronden daar.

Bovenaan