Enschedeërs in gesprek over lusten en lasten vuurwerk

Plum Bloom

Registered User
Enschede - De gemeente wil met inwoners en andere partijen het gesprek aangaan over vuuwerk en de overlast die het vaak veroorzaakt. Op 10 juni wordt daarom de G1000 Enschede gehouden. Tijdens deze bijeenkomst in de Twentehallen gaan 600 Enschedeërs met elkaar in gesprek, om van elkaar te weten wat er speelt en om samen oplossingen te bedenken.

Een G1000 is een burgerinitiatief. Overal in Nederland worden G1000's gehouden, zo ook in Enschede. Deze editie gaat over de plussen en minnen van vuurwerk. Enschede staat al jaren hoog op de lijstjes van het nationale Vuurwerkmeldpunt als het gaat om het ervaren van vuurwerkoverlast. Soms al ver voor de jaarwisseling.

Dat betekent niet alleen dat er veel mensen zijn die overlast ervaren; het betekent ook dat er veel mensen veel lol halen uit het, vaak vroegtijdig, afsteken van vuurwerk. Het belooft een interessant gesprek te worden.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid pleit voor een algeheel vuurwerkverbod en wil daar onderzoek naar doen. In verschillende gemeenten wordt discussie gevoerd over de manier waarop er met vuurwerk moet worden omgegaan.

Centraal afsteken is een optie, vuurwerkvrije zones zijn mogelijke oplossingen, meer controle en ga zo maar door. Iedereen heeft zo zijn eigen mening en standpunten. Inwoners worden uitgenodigd om deel te nemen met een brief. In die brief staat een code, hiermee kan men zich aanmelden. De brieven vallen deze week in de bus. Meer weten:
g1000enschede.nl

Bron: http://www.huisaanhuisenschede.nl/n...ers-in-gesprek-over-lusten-en-lasten-vuurwerk

GMP82

Zilveren Member
Nog tukkers met tijd, gelegenheid en verstand van zaken die hier op af willen/kunnen?

Schuim

Moderator
Medewerker
Zou me hier graag mee bemoeien omdat ik hier toch bijna elk jaar ben met de jaarwisseling, maar ben helaas geen Ensker.
Sowieso wel beter als daar ook is mensen aanwezig zouden zijn met kennis.

Dan veeg je die schreeuwende negatievelingen zo van tafel.

Heb wel Enschede in mn paspoort dus zit sterk te twijfelen of ik "in vermomming" die kant op zou gaan. :secret laugh:

Plum Bloom

Registered User
VWC-lid Brainiac is kennelijk een van de mensen die wellicht deelneemt aan de G1000 in Enschede. Hieronder de tekst van de brief die hij kreeg van de burgemeester himself:

Beste inwoner van Enschede,

Je bent ingeloot om deel te nemen aan de G1000Enschede. Die gaat dit jaar over de vraag 'Hoe willen wij in Enschede omgaan met vuurwerk?'

Ik vind het belangrijk dat wij als Enschedeërs daarover met elkaar het gesprek voeren en uitendelijk ook tot keuzes en afspraken komen. Daarom organiseren wij op 10 juni een eerste gesprek met 600 gelote burgers, professionals, politici en ambtenaren. Ik nodig je graag uit om daaraan deel te nemen.

De overlast van vuurwerk in onze stad neemt toe, met als gevolg onrust bij sommige groepen, letsel bij anderen en hoge kosten voor de gemeenschap. Het gesprek op 10 juni is de eerste stap om als Enschedeërs met elkaar te besluiten of we dit zo willen houden of dat het in de toekomst anders moet. Over de ideeën van deze dag gaan we na 10 juni met de rest van de stad in gesprek. Dat zal best een discussie geven. In november ronden we dit gesprek af en nemen jullie samen een besluit hoe Enschede in het vervolg de jaarwisseling wil vieren. De G100Enschede start op zaterdag 10 juni van 10:00 uur tot 16:00 uur in de Twente Hallen. Of je deelneemt aan het vervolg, beslis je zelf tijdens de dag. Vanaf 09:00 ben je van harte welkom voor een kop koffie en koek. Wij verzorgen de lunch en sluiten af met een drankje voor iedereen. Let op: het is noodzakelijk dat je je aanmeldt via de website, daar vind je ook meet informatie over de G1000.

Jij ben 1 van de 10.0000 Enschedeërs die via loting voor de G1000Enschede is uitgenodig. De loting is gedaan onder alle inwoners van Enschede van 16 jaar en ouder. Jouw bijdrage telt, dus ik hoop dat je komt!

Met vriendelijke groet,

Dr. G.O. van Veldhuizen
Burgemeester

Bron: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...lusten-en-lasten-vuurwerk&p=879186#post879186

adgertic

Registered User
Dit soort dingen zie ik hier niet snel gebeuren.... jammer. Ik zou de discussie met mijn mederotterdammers graag aangaan. Mensen opvoeden.

Plum Bloom

Registered User
Enquête | Hoe moet Enschede tijdens de jaarwisseling omgaan met vuurwerk?

ENSCHEDE - Het moet het allereerste burgerbesluit van Nederland worden. Hoe gaat Enschede de komende jaarwisseling om met het afsteken van vuurwerk?

De gemeente heeft afgelopen week 600 willekeurige stadsgenoten uit alle geledingen van de samenleving uitgenodigd mee te praten over de viering van oud en nieuw. De Newsroom, het samenwerkingsverband tussen De Twentsche Courant Tubantia en TV Enschede FM, biedt ook alle andere Enschedeërs de gelegenheid hun visie te delen door middel van onderstaande vragenlijst. Hoe ga jij om met vuurwerk? En hoe zie jij het liefst dat de stad omgaat met vuurwerk?

http://www.tubantia.nl/enschede/enq...e-jaarwisseling-omgaan-met-vuurwerk~a4fb007a/

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik heb helaas niet de mogelijkheid gekregen om mee te kunnen doen.
Heb bij 3 huishoudens het verzoek ingediend om de brievenbus in de gaten te houden, en die hebben tot op de dag van vandaag nog niks zien binnen komen.

Ik vind het eigenlijk ook wel erg jammer dat dit met een "random" selectie gaat.
Probeer zo eerst maar is daadwerkelijk 600 mensen bij elkaar te krijgen die ook echt opdagen op het moment.

Ook hierbij zie ik het gebeuren dat juist de azijnpisser weer komt opdagen, en die liefhebber niet.
En er zo al weer een vertekend beeld ontstaat.

Mijn hoop is dat ook groot dat Frits en bijv. Hartman met een goede delegatie die kant op gaan om wel de waarheid de boventoon te laten behouden, ipv het domme schapen gelul waar de gemiddelde azijnpisser mee aan komt.

Mocht er nog iemand een ticket over hebben, of iemand weten, ik hou me graag aanbevolen!

EDIT: bij de poll van Tubantia word gevraagd om een postcode.
Mochten er mensen zijn die de stemming willen beïnvloeden, de volgende postcodes zijn van Enschede:

7500, 7503, 7504, 7511, 7512, 7513, 7514, 7521, 7522, 7523, 7524, 7525, 7531, 7532, 7533, 7534, 7535, 7536, 7541, 7542, 7543, 7544, 7545, 7546, 7547, 7548

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Mijn hoop is dat ook groot dat Frits en bijv. Hartman met een goede delegatie die kant op gaan om wel de waarheid de boventoon te laten behouden, ipv het domme schapen gelul waar de gemiddelde azijnpisser mee aan komt.

Ik zou er niet te hard op rekenen.... die ruikt geld voor een centrale show die ie maar wat graag zou willen schieten.

Schuim

Moderator
Medewerker
Neem toch aan dat Frits met zijn losse vuurwerkverkoop meer dan die 15% van de genoemde 200k verdiend (30k).

Dus lijkt me toch dat die wel tegen een vuurwerk verbod zou zijn, maar natuurlijk ook voorstander van een georganiseerde show.
Want 30k extra verdienen is mooi meegenomen toch :)

Laatst bewerkt:
Bovenaan