Enorm veel vuurwerk verkocht, handelaren rekenen op toename van 20 procent

The Cigarman

Moderator
Medewerker
enorm-veel-vuurwerk-verkocht-handelaren-rekenen-op-toename-van-20-procent.jpg

Vuurwerkverkopers hebben de afgelopen weken goede zaken gedaan. Als dat doorzet, wordt er "richting de 20 procent" meer vuurwerk verkocht dan vorig jaar, schat belangenorganisatie Pyrotechniek Nederland in.
De voorzitter houdt wel een slag om de arm. "Allerlei factoren spelen daarin mee, zoals het weer en de situatie in de wereld", zegt voorzitter Leo Groeneveld tegen persbureau ANP.

Al sinds begin november loopt het storm bij de webwinkels en dat lijkt alles te maken te hebben met het naderende vuurwerkverbod.

"Mensen zijn denk ik bang dat ze misgrijpen omdat de voorraad beperkt is", zegt Groeneveld. Inmiddels is de verkoop in de meeste winkels wat afgevlakt, maar de omzet ligt nog altijd "aanzienlijk" boven die van een jaar geleden.

Volgens Groeneveld kan er niet meer dan 20 procent extra vuurwerk worden verkocht, doordat er niet meer voorraad in Nederland is. "We moeten het doen met het vuurwerk dat er is. Bij de importeur is het op enig moment uitverkocht."

Bron: https://www.nu.nl/economie/6379826/...elaren-rekenen-op-toename-van-20-procent.html

adgertic

Registered User
Dat het op een bepaald moment uitverkocht raakt is logisch. Importeurs en winkeliers gaan weer een paar dagen heel erg hard lopen rennen om iedereen een prachtige jaarwisseling te bezorgen.
Maar hoeveel van die verwachtte 20% zal in schuurtjes etc. worden opgeslagen om de komende jaren toch nog iets te kunnen doen? Ik denk een heel erg aanzienlijk deel.

Het meest pijnlijke zal zijn als importeurs nu zeggen "het is mooi geweest. Dit was het" en dat een verbod er komend jaar nog niet doorheen is en dat dat pas laat in 2026 bekend wordt....
Dan zal er gewoon geen vuurwerk zijn om verkocht te worden omdat importeurs altijd maanden vooruit moeten werken. Met als gevolg nieuwsberichten eind 2026 met koppen als "vuurwerkverkoop met 70% afgenomen".... De mensen die een verbod willen zouden dan loeihard kunnen roepen dat niemand er nog op zit te wachten.....

Ik blijf proberen optimistisch te zijn maar het wordt me de laatste jaren wel echt steeds moeilijker gemaakt.

• Like
Reactions: AWG
Bovenaan