Elk jaar knalt het harder

Moontan

Moderator
Medewerker

De constatering dat de jaarwisseling 'vrij rustig' is verlopen is relatief. Als voor 70 miljoen euro aan legaal vuurwerk en voor een onbekend bedrag aan illegaal vuurwerk de lucht in is gegaan, kan van echte rust nauwelijks sprake zijn geweest. De gevolgen zijn er dan ook naar.

Op basis van een verre van volledige inventarisatie kan worden vastgesteld dat de materiële schade voor de gemeenten in Zuidoost-Brabant vele tienduizenden euro's bedraagt. Prullenbakken, verkeersborden, glascontainers en bushokjes moesten het ontgelden. De ervaring van voorgaande jaren leert dat de bij verzekeraars gemelde schade uitkomt op enkele tientallen miljoenen.

Zeker zo ernstig is de letselschade. Plastisch chirurgen hebben veertig vuurwerkslachtoffers met ernstige verwondingen geopereerd. Zij waarschuwen vooral voor illegaal knalvuurwerk, dat gevaarlijk en onvoorspelbaar is.

Er is onmiskenbaar sprake van een drang om steeds hardere knallen te produceren. De 'liefhebbers' daarvan knutselen zelf explosieven in elkaar of kopen in het buitenland of via internet verboden spul. Zoals de zogenaamde Cobra 6, verboden, zeer gevaarlijk, heel erg hard en ook populair voor filmpjes op Youtube.

Het incasseringsvermogen van alle mensen die niet zo van vuurwerk houden – en dat aantal moet niet worden onderschat – wordt in toenemende mate op de proef gesteld. Niet alleen door de ergernis over geldverspilling, geluidsoverlast, materiële schade en verwondingen, maar ook doordat veel vuurwerk wordt afgestoken buiten de toegestane tijd van tien uur 's ochtends op 31 december tot twee uur in de nacht van 1 januari.

Een oud en nieuw zonder sier- en knalvuurwerk is nauwelijks nog denkbaar. Vuurwerk is net zo onlosmakelijk verbonden met de jaarwisseling als oliebollen en champagne. Maar er zijn grenzen en die worden steeds meer uit het oog verloren.

Eindhovens Dagblad, op dit artikel rust copyright.

Marco_clappers

Registered User
bij ons in lingewaard staan tegenwoordig op alle prullenbakken, stop vanadalisme! en dan daaronder, ik kost 400 euro.
maar of dat echt gaat helpen...

michel0911

Registered User
ik irriteer me mateloos aan dit soort uitspraken:
Zij waarschuwen vooral voor illegaal knalvuurwerk, dat gevaarlijk en onvoorspelbaar is.

Gebruiksaanwijzing lezen, neerleggen/neerzetten, aansteken en weglopen. NIKS AAN DE HAND !!!

Ik weet bijna zeker dat de letsels/ongelukken die opgelopen zijn, te wijten zijn aan het niet juist naleven van de voorschriften van het vuurwerk, of, doordat er malloten gaan stunten met vuurwerk, legaal of illegaal.

In 99% van de media gevallen weten ze toch niet waar ze het over hebben....

Moest ik ff kwijt..

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
ik irriteer me mateloos aan dit soort uitspraken:
Zij waarschuwen vooral voor illegaal knalvuurwerk, dat gevaarlijk en onvoorspelbaar is.

Gebruiksaanwijzing lezen, neerleggen/neerzetten, aansteken en weglopen. NIKS AAN DE HAND !!!

Ik weet bijna zeker dat de letsels/ongelukken die opgelopen zijn, te wijten zijn aan het niet juist naleven van de voorschriften van het vuurwerk, of, doordat er malloten gaan stunten met vuurwerk, legaal of illegaal.

In 99% van de media gevallen weten ze toch niet waar ze het over hebben....

Moest ik ff kwijt..

Wat dacht je van dit dan:

illegaalvuurwerk.png

2 op de 100 strijkers knallen te vroeg.....

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
precies, maar begrijp ook niet helemaal wat je precies bedoeld met het krantenartikel....

Ik reageerde op je vorige bericht, waarin je verteld dat je je irriteert aan uitspraken over gevaarlijk en onvoorspelbaar illegaal vuurwerk.

Je zegt : "In 99% van de media gevallen weten ze toch niet waar ze het over hebben....". Mijn krantenartikel was gewoon een een klassiek voorbeeldje.

Zaliotuur

Registered User
.... Niet alleen door de ergernis over geldverspilling......

Brr, dit klinkt wel heel erg Noord-Koreaans. Mag ik zelf beslissen waar ik m'n geld aan uitgeef? Dat een zure buurman mijn vuurwerk geldverspilling vindt lijkt me geen argument. Als we zo gaan redeneren kunnen we beter meteen alles overmaken aan de staat.

MrXtremeFireworks

Registered User
Brr, dit klinkt wel heel erg Noord-Koreaans. Mag ik zelf beslissen waar ik m'n geld aan uitgeef? Dat een zure buurman mijn vuurwerk geldverspilling vindt lijkt me geen argument. Als we zo gaan redeneren kunnen we beter meteen alles overmaken aan de staat.

Precies! Mensen zeggen ook dat als je voor een bepaald bedrag aan vuurwerk koopt, je hetzelfde bedrag moet weggeven aan een 3e wereld land? Gewoon, omdat je vuurwerk niet persé nodig hebt!
Als pietje een nieuwe auto koopt, ook al is er niks mis met zijn oude auto, geeft die toch ook geen €20.000,- aan een 3e wereld land?!

Fearwind

Registered User
Niet alleen door de ergernis over geldverspilling

Weer typisch Nederlands zeg... Ergenis over iemand anders z'n uitgaven. poeh, poeh, wat erger ik me dood als andere hun geld uitgeven aan vakantie of drank. Kom op zeg... Als dit het gene is waar we ons Nederlanders zich druk over moeten maken..

joszie

Zilveren Member
Ligt het aan mij of kom ik (behoudens berichten van Bonte en club) steeds vaker genuanceerdere berichten tegen waar in staat dat vooral de illegale zware knallers voor overlast zorgen?

een kortere vertraging kan bij ieder vuurwerkitem gebeuren. Helaas zullen de gevolgen wel zwaarder zijn als het gebeurt bij bv een cobra 6 dan bij een NL rotje. in zoverre is het dus ook gevaarlijker.

Zaliotuur

Registered User
Het enige voordeel van de steeds zwaardere illegale knallers is dat het verschil met legaal vuurwerk steeds duidelijker wordt en dat zelfs de grootste koeienkoppen door beginnen te krijgen dat de klappen die ze horen niet van de astronauten van de buurman komen.

Bovenaan