Een vrijheidslievende oplossing voor het vuurwerkprobleem

Moontan

Moderator
Medewerker
Een vrijheidslievende oplossing voor het vuurwerkprobleem

Nu het einde van het jaar nadert steekt de vuurwerkdiscussie weer zijn kop op. Ongeveer de helft van het land wil vuurwerk voor particulieren verbieden, terwijl de andere helft daartegen is. Wat vergeten wordt, is dat er ook een mooi compromis mogelijk is dat iedereen tevreden kan houden.

Tegenstanders zeggen dat vuurwerk voor zware geluidsoverlast zorgt en huisdieren bang maakt. Het zou sommigen van hen zelfs slaapproblemen opleveren. Daarnaast wijzen ze naar de vele gewonden die jaarlijks vallen door het afsteken van vuurwerk.

Dat laatste argument is begrijpelijk, maar niet terecht. Wie gewoon legaal vuurwerk koopt, heeft een minimale kans dat er iets misgaat. Autorijden, fietsen, ladders beklimmen en veel andere bezigheden zorgen voor veel meer ongelukken.

Het is niet mogelijk om alle risico’s uit de maatschappij weg te nemen. Om dat na te streven, moet je van alles verbieden en dus menselijk gedrag controleren. Iets wat je niet moet willen. Dat is betuttelend én totalitair.

De meeste ongelukken met vuurwerk ontstaan door zelfgeproduceerd of uit het buitenland geïmporteerd vuurwerk. Dat is echter al illegaal, en een verbod lost dus niks op. Bovendien vinden onverantwoordelijke en domme mensen altijd wel een manier om zichzelf te verwonden.

Tegenstanders van particulier vuurwerk hebben wel een goed punt door te zeggen dat vuurwerk geluidsoverlast veroorzaakt. Veel honden en kleine kinderen staan doodsangsten uit op oudejaarsavond.

Bovendien is het onvrijwillig blootgesteld worden aan langdurige geluidsoverlast een schending van je eigendomsrechten. De klappen van vuurwerk zorgen voor groter dan normale geluidsgolven die ongevraagd je woning binnendringen.

Voorstanders van particulier vuurwerk geven aan dat het afsteken ervan een mooie Nederlandse traditie is. Veel mannen voelen zich weer even kind erdoor, en ook voor veel kinderen en vrouwen is het prachtig om naar te kijken.

Hoe kunnen we die traditie behouden, zonder massale geluidsoverlast te veroorzaken? Sommigen pleiten voor het enkel toestaan van gemeentelijke vuurwerkshows, maar dan hebben mensen niet meer de vrijheid om vuurwerk zelf af te steken. Dat is minder leuk, en kost bovendien weer een berg belastinggeld.

Er is gelukkig een betere oplossing. Als we vuurwerk niet volledig verbieden, maar alleen in woonwijken, dan kunnen voor- én tegenstanders tevreden zijn. Mensen mogen dan nog steeds vuurwerk afsteken in parken of weilanden, terwijl anderen die niks met vuurwerk te maken willen hebben er ook geen (zware) overlast van ondervinden.

Gemeenten zouden daar een handje bij kunnen helpen door duidelijk aan te geven op welke plekken er vuurwerk af gestoken kan worden zonder overlast te veroorzaken. Een simpele stelregel invoeren dat je honderdvijftig meter afstand moet houden van andermans huizen, kan ook een hoop leed besparen.

Een compromis is nooit ideaal, maar met dit voorstel worden zowel de vrijheden van vuurwerkliefhebbers als van zij die er een hekel aan hebben beschermd. De traditie blijft, de overlast verdwijnt.
Gale Boetticher

http://www.vrijspreker.nl/wp/2015/12/een-vrijheidslievende-oplossing-voor-het-vuurwerkprobleem/

Robin84

Registered User
Ja, ik ga met m'n vrouw, dochtertje van drie en m'n zoontje van een half jaar de auto in om vuurwerk af te steken aan de andere kant van Gouda, in een weiland. Mijn visite rijdt in een karavaan achter me aan, net als de andere mensen van m'n wijk. Half Gouda op een weiland, naast de koeien en schapen. Maar eerst in een file staan van een uur, voordat ik een plek heb kunnen vinden. Echt een oplossing wat ik een zeer warm hart toedraag...
Not...

Die schrijver heeft denk ik al van de champagne geproefd.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Hele volkststammen met 6 promille om 00.00 op pad met een berg vuurwerk in de kofferbak en oma aan de trekhaak op weg naar het jaarlijkse vuurwerk gevecht in de wei.

Ik zou zeggen: neem nog een snuif! :O_O:

speedfighter5

Registered User
Waar in Nederland vind je een plek 150 meter van een woning af?
Zelfs in de polder word dat moeilijk, bovendien gaan de boeren dan weer klagen.

Moontan

Moderator
Medewerker
De bedoelingen van de man zijn goed. Hij staat alleen een beetje ver van de vuurwerkwereld vandaan.
Niet uitvoerbaar dit plan!!
Volgende keer beter

BillyF

Registered User
Woonwijk en consumenten vuurwerk horen bij elkaar.
Dus nee, geen oplossing.

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk

genius

Registered User
Het inkorten van de afsteektijden, vuurwerkvrije zones en het uit de handel halen van risico-items was toch al de compromis? Mensen denken vaak alleen aan zichzelf *Als ik er geen last van heb vind ik het allemaal best* zonder na te denken over de gevolgen voor anderen. Broertjes is daar ook een mooi voorbeeld van.

adgertic

Registered User
Ik vind het wel wat hebben, lekker voor het huis stoken, de buurt die komt kijken. Maar wel alles veilig met een brilletje op.
Precies dit dus.... mijn Chinese buurman vroeg me vanmorgen toen ik met de hond een rondje ging: "en? Dit jaar weer thuis en een mooie show?" Ik: "er gaat wel weer wat moois de lucht in ja". Hij moest lachen en stak een duim op terwijl hij in zijn auto stapte.
Een deel van mijn buren rekent er inmiddels op dat ze om het jaar een mooi showtje te zien krijgen.
We komen echt dichter bij elkaar en hebben meer contact de laatste dagen van het jaar.
Vuurwerk kan ook verbroederen....

È La Mia Vita

Robin84

Registered User
Hier in mijn woonwijk hetzelfde verhaal. Net na het avondeten geef ik altijd samen met m'n maatje een show aan de kinderen uit m'n woonwijk. Elk jaar wordt dit groter en het is echt beregezellig.

's Nachts komen er ook altijd wat mensen kijken en dagen ervoor hebben ze het erover. Niet dat ik voor een paar duizend euro de lucht in knal (ik zit nu rond de 925 euro), maar het is een hele happening. Altijd leuk.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
Zelfs de grooste vuurwerkoverlast stemmer van Nieuwegein kwam mij vorig jaar complimenteren met mijn mooie vuurwerk en nee dat is geen grapje er is geen probleem dat maakt de media er van.

GMP82

Zilveren Member
De gedachtegang van deze persoon kan ik ergens volgen, alleen ook hier heeft men te weinig kaas gegeten van zowel vuurwerk, dan wel van het fenomeen mens, of liever gezegd het fenomeen ASO.

Een ASO laat zich niet wegsturen. Niet door een verbod, niet door een verzoek, nergens door.
En als dat wel zo zou zijn....
Dan zou ik, als je het niet erg vind, er graag voor passen om tussen een stel bezopen knaltokkies te gaan staan stoken, die graag willen laten zien wie de grootste lul en de dikste knaller (of andersom) heeft.

En dat geldt voor een hoop normale burgers precies eender.

Nee dank je.

Bovenaan