Ontzettend balen dit verbod, maar ook onder de vuurwerkliefhebbers schaart zich een groep die meent vuurwerkliefhebber te zijn maar daar toch echt een andere invulling aan geven dan dat wij willen zien. Kijk naar wat er in Valencia en Adelfia gebeurd. Veel te zwaar vuurwerk wordt daar meegesmokkeld onder het mom van 'we vinden het zo grappig en mooi'. En de ellende: op Youtube wordt het door accounts met veel volgers nog met trots getoond ook. Ook het gemak waarmee je nu aan zwaar vuurwerk kan komen vind ik echt zorgelijk. Die handeltjes zullen vrees ik alleen maar meer gaan opleveren.
Het was wachten op het moment dat er een politieke meerderheid zou komen. Ik had met dit kabinet even hoop dat we er voorlopig niet aan hoefde te denken, maar al snel bleken beloftes en partijstandpunten zoete broodjes die snel verkocht konden worden.
Met zoveel kritiek en alarmerende berichten van maatschappelijke organisaties, en dan met name de politie en de brandweer, snap ik ook dat de politiek iets moest...maar het is jammer dat niet eerst in het handhavingsapparaat is geïnvesteerd. Op allerlei momenten is te zien dat de overheid (grote) groepen niet in bedwang kan houden en ongeregeldheden snel uit de hand lopen. Niet alleen met de jaarwisseling, maar ook bij demonstraties, Koningsdag, een simpel festivalletje op de A10 bij Amsterdam. Nu verbieden we vuurwerk, maar wat wordt het volgende waar we door het gebrek aan handhaving maar mee moeten stoppen?
Of zijn we alleen maar toetsenbordhelden?
Wat heb je zelf bijgedragen aan een constructieve discussie?