Edinburgh firework display goes spectacularly wrong In Scotland

Moontan

Moderator
Medewerker

Gepubliceerd op 6 nov 2012 door WORLDNEWSPREMIER
A community council has apologised to locals in an Edinburgh neighbourhood after a fireworks display went wrong.

A rocket at the Pentland community centre display misfired and ricocheted into the remaining undetonated fireworks setting them off all at once.

The council says this was a freak accident and it will be reviewing safety procedures.

bridge

Bronzen Member
Hier zie je ook het gevaar van het gebruik van in verhouding licht vuurwerk in shows.

tegenwoordig zie ik bij consushows toch regelmatig van alles misgaan. Er is altijd wel een pot die het niet doet zoals het hoort. tegenwoordig ben ik wat dat betreft wel op mijn hoede

Vroeger toen er gewoon altijd shells werden geschoten en de regels dat nog mogelijk maakten ging er in mijn herinnering nooit wat mis.

Het bezoeken van een vuurwerkshow is tegenwoordig risicovoller dan vroeger (als het een consushow is). Het valt me op dat je soms best dichtbij het vuurwerk staat en dat het soms alle kanten op vliegt, het kruit in je haren en je ogen etc.

USRRobiwan

Registered User
Je bent de show in Hangzhou china vergeten waar dus shells in het publiek kwamen.
Of die van 2001 Rio de janero beach oud en nieuw waar een misfire een heel rek met mortieren richting publiek liet vuren.
Zo zijn er nog wel meer non consumer firework shows die fout gegaan zijn de afgelopen 20 jaar.

Het enige verschil waardoor consumshows vaker een ongeluk lijken te hebben is omdat ze meer voor komen en de kwaliteit van de cakes te wensen over laat. Dat je op je hoede bent is natuurlijk heel mooi vooral het feit dat er met vuurwerk ALTIJD iets mis kan gaan. Het is immers geen Lego waar je mee speelt.

bridge

Bronzen Member
Tuurlijk zal er ook bij shows met echt profvw wel eens wat fout gaan, maar dat staat niet in verhouding tot de regelmaat waarmede er iets mis gaat met consuspul.

consumentenvuurwerk is nu eenmaal niet gemaakt voor profshows.

KoenL

Registered User
Tuurlijk zal er ook bij shows met echt profvw wel eens wat fout gaan, maar dat staat niet in verhouding tot de regelmaat waarmede er iets mis gaat met consuspul.

In welk opzicht verschillen professionele cakes dan van consumenten cakes? Of zijn alle cakes per definitie onbetrouwbaar?

Volgens mij heeft het weinig te maken met het vuurwerk zelf. Een cake die omvalt is zeker bij een prof.show de verantwoordelijkheid van de schieter. Een cake die ploft op de grond kan je niemand verwijten. In zulke gevallen mag je hopen dat er voldoende afstand is voor het publiek en dat er geen ander vuurwerk wordt ontstoken.

Om nou hierdoor het consumenten vuurwerk 'ongeschikt voor prof.shows' te noemen ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het juist een hele mooie combinatie kan zijn met prof.vuurwerk (hoog en laag).

RNBakker

Registered User

Als je de consumenten cakes aan elkaar vastmaakt met goede tape kan er weinig gebeuren.

bridge

Bronzen Member
Als je de consumenten cakes aan elkaar vastmaakt met goede tape kan er weinig gebeuren.

Je zou ze de kost moeten geven hoeveel dat er niet goed hun potjes vastzetten tijdens een show, nota bene op gras. Echt levensgevaarlijk. Brrrrrr. Vaak zijn t ook nog eens lichte potjes met tubes van veel minder dan 15 gram, wat het allemaal nog gevaarlijker maakt. Het bereikt weinig hoogte en is totaal niet stabiel.

Z@P

Registered User
Ziet er best heftig uit, sta er altijd weer van te kijken hoe snel zoiets kan escaleren...

Laatst bij een kermis vuurwerk in buurt stonden de cakes gewoon in het gras dan vraag ik me af waar je mee bezig bent als prof bedrijf! Fakkelen van een showtje vind ik eigenlijk ook niet meer van deze tijd, bedoel met een "semi" prof systeem als de cobra kom je al een heel eind en komt de show ten goede.

Tijdens mijn oud en nieuw showtje tape ik cakes altijd aanelkaar dat het praktisch onmogelijk is om om te vallen of ze staan in de vuurwerk grip of tussen 2 zware stenen blokken.

bridge

Bronzen Member
Ziet er best heftig uit, sta er altijd weer van te kijken hoe snel zoiets kan escaleren...

Laatst bij een kermis vuurwerk in buurt stonden de cakes gewoon in het gras dan vraag ik me af waar je mee bezig bent als prof bedrijf! Fakkelen van een showtje vind ik eigenlijk ook niet meer van deze tijd, bedoel met een "semi" prof systeem als de cobra kom je al een heel eind en komt de show ten goede.
dat showtje heb ik ook gezien ja, tenminste ik denk te weten welke je bedoelt. Was ook weer zo een levensgevaarlijke show waarvan je achteraf denkt het is een wonder dat het allemaal weer goed is gegaan.

waarom moet tegenwoordig alles altijd zo gevaarlijk zijn vraag je je dan af. Ik verlang terug naar de tijd waarin tijdens een show de veiligheid van het publiek en de schieter voorop stond en er dus praktisch alleen met shells werd gewerkt, zodat de risico's zoveel mogelijk beperkt zijn. Met dat toenemende gebruik van consumentenvuurwerk is het gewoon wachten op de keer dat het goed fout gaat.

USRRobiwan

Registered User
Alle cakes aan elkaar binden met tape is ook niet zo slim. Als één van de cakes uit elkaar ploft dan kun je ook wel eens een probleem krijgen met de rest van de cakes. Ik zou het maximaal op twee tot vier cakes houden die je aan elkaar bind. En dan gemiddeld 10 tot 30cm ruimte tussen de andere cakes. (of meer als je fakkelt)

RNBakker

Registered User
waarom moet tegenwoordig alles altijd zo gevaarlijk zijn vraag je je dan af. Ik verlang terug naar de tijd waarin tijdens een show de veiligheid van het publiek en de schieter voorop stond en er dus praktisch alleen met shells werd gewerkt, zodat de risico's zoveel mogelijk beperkt zijn. Met dat toenemende gebruik van consumentenvuurwerk is het gewoon wachten op de keer dat het goed fout gaat.

Gelukkig zijn er nog steeds bedrijven die de gevaren niet onderschatten en veiligheid voorop hebben staan. Cowboys heb je helaas in iedere branche, ook in het vuurwerk.

Alle cakes aan elkaar binden met tape is ook niet zo slim. Als één van de cakes uit elkaar ploft dan kun je ook wel eens een probleem krijgen met de rest van de cakes. Ik zou het maximaal op twee tot vier cakes houden die je aan elkaar bind. En dan gemiddeld 10 tot 30cm ruimte tussen de andere cakes. (of meer als je fakkelt)

Soms komt het voor dat een cake uit elkaar ploft, maar nog nooit meegemaakt dat een andere cake dan schade oploopt. Wij tapen meestal de cakes met maximaal 4 stuks aan elkaar.

bridge

Bronzen Member
@ RN BAKKER.

Wat mij betreft zijn het vooral de regels die thans het gevaar oproepen, niet zozeer de schietbedrijven. Mijn stelling is dat bij shows profvuurwerk (shells / candels) veiliger is dan consuvuurwerk.

dieter

Registered User

Kan er niks gebeuren vind ik.
Verder zie ik in post 5 dat het niet aan het vuurwerk ligt naar mijn mening staat de computer op autofire per ongeluk.
In dat geval loopt hij automatisch alle geprogrammeerde ceu's binnen 1 minute door.

Bovenaan