Duizenden Nederlanders weer richting Baarle-Hertog voor 'extra harde knallen en mooie pijlen'

Moontan

Moderator
Medewerker
Duizenden Nederlanders weer richting Baarle-Hertog voor 'extra harde knallen en mooie pijlen'

BAARLE-HERTOG - Tassen en dozen vol vuurwerk, verkeersopstoppingen en uitpuilende vuurwerkwinkels, in België gaan knallers en pijlen ook deze zaterdag als warme broodjes over de toonbank. Zo ook in de Belgische enclaves bij Baarle-Nassau. Veel Nederlanders slaan hun slag daar nu al, terwijl in Nederland de verkoop pas op 28 december start. De gemeente Baarle-Hertog en vuurwerkhandelaren proberen de overlast van de duizenden vuurwerktoeristen te beperken.

In de winkel van vuurwerkhandelaar Gijs ten Velde is het druk. Al kan het nog veel extremer: "Als het echt heel druk is, staat de rij buiten. Dan is het gekkenhuis." Dat weet ook burgemeester Leo van Tilburg van Baarle-Hertog: "Op drukke dagen komen er denk ik 10.000 mensen hierheen om vuurwerk te kopen, als het er geen 15.000 zijn."

Bijna allemaal Nederlanders
Zo'n 95 procent van de vuurwerkklanten in Baarle-Hertog is Nederlands. Een man uit de omgeving Utrecht was één van de vele vuurwerkliefhebbers die zaterdag afreisden. "Omdat het hier al eerder verkrijgbaar is." Een ander: "Het is extra mooi vuurwerk. Extra harde knallen en mooie pijlen."

De grote belangstelling voor het Belgische vuuwerk heeft een keerzijde. Wildplassen, foutparkeren en rommel op straat, ze zijn er in Baarle-Hertog bekend mee. En dus zijn maatregelen nodig. Vuurwerkhandelaar Ten Velde: "Vanaf de laatste week van het jaar hebben we zelf mensen op straat die het verkeer regelen. We hebben afvalbakken en mobiele toiletten buiten en mensen die bezoekers vertellen waar ze kunnen parkeren."

Honderd auto's fout geparkeerd
En dat is geen overbodige luxe. Burgemeester van Tilborg: "In deze straat alleen stonden vorig jaar meer dan honderd auto's fout geparkeerd. Met als gevolg dat er eigenlijk geen auto meer door kon. Dat willen we natuurlijk vermijden."

Overigens is een permanente oplossing in zicht. Tegen 2019 moeten de verkooppunten van vuurwerk verplaatst zijn naar een industrieterrein en moet er dus een einde komen aan de overlast in het centrum.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...voor+extra+harde+knallen+en+mooie+pijlen.aspx

joszie

Zilveren Member
Dat er nog altijd zoveel mensen naar België gaan voor het vuurwerk.
Knallers en pijlen snap ik maar voor siervuurwerk ben je in Nederland net zo goed, zo niet beter af.

Verstuurd vanaf mijn General Mobile 4G Dual met Tapatalk

Moontan

Moderator
Medewerker
Knallers en pijlen snap ik maar voor siervuurwerk ben je in Nederland net zo goed, zo niet beter af.

Veel Nederlanders weten dit nog niet. Belgie is volgens hun nog steeds illegaal zwaar vuurwerk, een mythe.
Dit artikel geeft overigens wel aan dat ze het in Belgie straks alleen nog maar drukker gaan krijgen als het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen In Nederland er door komt. En dat heeft ook gevolgen voor de verkoop van siervuurwerk in ons land.

petertje23

Registered User
+1 met beide boven buurmannen!

Ik snap niet zo goed waarom je naar België gaat voor siervuurwerk, dat is al jaren niet meer nodig.

Als je van knallen houd is het een ander verhaal.

joszie

Zilveren Member

Veel Nederlanders weten dit nog niet. Belgie is volgens hun nog steeds illegaal zwaar vuurwerk, een mythe.
Dit artikel geeft overigens wel aan dat ze het in Belgie straks alleen nog maar drukker gaan krijgen als het verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen In Nederland er door komt. En dat heeft ook gevolgen voor de verkoop van siervuurwerk in ons land.
Dat veel Nederlanders onwetend zijn klopt wel. Enige dagen terug had vertelde ik aan een collega dat ik naar een demo ging. Hij vond dat zonde want het NL spul was toch niets. Volgens hem moest ik naar Duitsland want dat was zoveel beter, en lag gewoon bij de supermarkten.

Na het zien van wat filmpjes is hij er toch wat anders over gaan denken.

Schuim

Moderator
Medewerker
Dat veel Nederlanders onwetend zijn klopt wel. Enige dagen terug had vertelde ik aan een collega dat ik naar een demo ging. Hij vond dat zonde want het NL spul was toch niets. Volgens hem moest ik naar Duitsland want dat was zoveel beter, en lag gewoon bij de supermarkten.

Na het zien van wat filmpjes is hij er toch wat anders over gaan denken.

Exact dit had ik met een aantal kennissen, en ook door de jaren heen krijg ik regelmatig de vraag of ik wel Nederlands vuurwerk aan het afsteken ben van buurtbewoners.
Daarbij zit er ook nog een "gevoel" bij als je vuurwerk in het buitenland gaat kopen.

AWG

Registered User
75grams zinkpijlen
nitraten
250grams vulkanen
vaak leukere betere aanbiedingen
grote bengaalse potten
matten met flash
romeinse kaarsen
babypijltjes
vrijwel heel jaar verkrijgbaar
etc etc

ben er zelf jaren geleden geweest.
laten we nou alsjeblieft niet net doen alsof het niet de moeite waard is.
en velen hier zullen er ook vast wel eens komen.

joszie

Zilveren Member
Ligt er aan waar je woont. Grensgebieden kan Ik me nog wat van voorstellen dat men heen gaat. Vanaf midden van het land ben je meer aan benzine kwijt om enige Belgische kortingen rendabel te maken

Dennis010

Registered User
Tja, er gaan ook duizenden mensen naar Frans Bauer of Andreetje Hazesje....een k utsmaak is ook een smaak zullen we maar zeggen.

Koetje

Registered User
Ligt er aan waar je woont. Grensgebieden kan Ik me nog wat van voorstellen dat men heen gaat. Vanaf midden van het land ben je meer aan benzine kwijt om enige Belgische kortingen rendabel te maken

Of je let niet echt op de kortingen maar gaat voor de matten (al is dat nu een stuk minder geworden helaas) en bijv de Bugano fontijnen, mooi spul wat in Nederland niet verkrijgbaar is.

wit1704

Registered User

In de winkel van vuurwerkhandelaar Gijs ten Velde is het druk. Al kan het nog veel extremer: "Als het echt heel druk is, staat de rij buiten. Dan is het gekkenhuis." Dat weet ook burgemeester Leo van Tilburg van Baarle-Hertog: "Op drukke dagen komen er denk ik 10.000 mensen hierheen om vuurwerk te kopen, als het er geen 15.000 zijn."

De grote belangstelling voor het Belgische vuuwerk heeft een keerzijde. Wildplassen, foutparkeren en rommel op straat, ze zijn er in Baarle-Hertog bekend mee. En dus zijn maatregelen nodig. Vuurwerkhandelaar Ten Velde: "Vanaf de laatste week van het jaar hebben we zelf mensen op straat die het verkeer regelen. We hebben afvalbakken en mobiele toiletten buiten en mensen die bezoekers vertellen waar ze kunnen parkeren."

Overigens is een permanente oplossing in zicht. Tegen 2019 moeten de verkooppunten van vuurwerk verplaatst zijn naar een industrieterrein en moet er dus een einde komen aan de overlast in het centrum.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...voor+extra+harde+knallen+en+mooie+pijlen.aspx

Voor dit artikel, had ik nog nooit van zo n toeloop gehoord.
Wat een gekke huis daar zeg.
Jammer dat ze daar op youtube nooit filmpjes over posten.
Dan zouden de mensen toch niet allemaal wachten tot de 2 laatste weken van het jaar.

Dacht nog zal even na de 19 december kijken of er nog TRACAs verkocht worden.
Maar als ik daar file moet rijden waag ik mij daar liever niet aan.

Ongelooflijk zeg, deze enorme toeloop.
Dat ze de boel buiten de stad willen brengen kan ik mij nu wel goed voorstellen.

Maar aan de andere kant , je ziet dat er wel een grote markt nog steeds daar ligt.
Hoewel alle Nederlandse vuurwerk handelaren zeggen dat het geen zin heeft het vuurwerk over de grens te kopen.

Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten op het moment dat de Nederlanders weer eens bij zinnen komen en net zoals Duitsland gewoon alles in de supermarkt gaan verkopen.
Dan heb je niet meer dat overspannen gedoe met bunkers , sprinklers etc. etc.
Alleen maat door die vuurwerk ramp in Enschede zijn wij in Nederland echt helemaal doorgeslagen.

Gister zag ik zelf bij het TV programma KASSA, dat er nu ook weer gezeikt wordt over CAT1 vuurwwerk in de SUPERS:angry::angry::angry:

Blijft JAMMER , JAMMER, JAMMER!!!

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
Drukte is vooral in de weekenden geloof ik. Door de weeks is iedereen aan het werk :)

Bovenaan