Doorlonten of fakkelen

Koetje

Registered User
De laatste jaren elk jaar wel een pallet of plank gemaakt vol met cakes en blokkies en de boel doorgelont met groen en roze visco.
Gaat op zich wel goed al vallen er hier en daar wat stiltes. Ik denk dat je met de boel handmatig aanfakkelen wat strakker kunt timen maar mis je dan niet de helft van je vuurwerk omdat je toch ´druk´ bezig bent..?
Ik zou hier graag wat plussen en minnen zien omtrent beide. Misschien wijk ik af van mijn traditie :)

Volgende stap is een schietkist maar daar waag ik mij dit jaar in ieder geval nog niet aan.

KruitFreak

Registered User
Als je alles strak wilt fakkelen en geen stiltes wenst wil dat zeggen dat je naast je cakes staat en de volgende aansteekt terwijl de andere nog loopt. Verder sta je dan onder de uitwerkingen dus mis je je show voor een groot deel. Doorlonten kan natuurlijk ook op de plek waar de lont naar binnen gaat. Dat scheelt weer enkele seconden.

Mooier is inderdaad met schietkist, dan doe je overal ontstekers aan en kun je nog beter timen.

brian the freak

Registered User
Als je echt een goede show wilt neerzetten dan is fakkelen beter maar dan ben je denk ik zo druk en geconcentreerd bezig dat je amper kan genieten van de effecten.

Gertjanberg

Registered User
Afgelopen jaar heb ik een aantal x gefakkeld en ik moet zeggen dat ik dat erg leuk en gaaf vond, zo dicht onder het vuurwerk. Maar zoals al gezegd is, je mist wel veel van de show...

magnolia

Registered User
tja ik vind dat aan fakkelen heel wat meer werk dan doorlonten .
als je gewoon alles lekker doorlont krijg je veel meer tijd om van je creatie te genieten dan met fakkelen .
daar naast vind ik doorlonten niet alleen mooier maar ook veiliger want alles vorm dan 1 stabiel geheel .
stiltes hoef je niet persee te krijgen om dat het puur met de ligging van de lont te maken heeft .
ik had vorig jaar een groot projecht met 2 buurt assortimenten .
dat is toch wat andere gelopen, omdat de belangrijke lont bovenlangs liep, en een keer of twee is uit geblazen door een schot .
verder maakt een goede overlap en het juiste bevestingsmiddel een groot verschil .
gebruikt geen tape maar tairaps dat werkt het aller beste vind ik .
maar dat fakkelen nee jo doe dat toch niet .
bespaar je de moeite en lont maar lekker door .
het is misschien wat gepriegel maar het betaald zich dubbel en dwars terug .

Koetje

Registered User
Thanks voor de reacties, het zal nog wel een jaartje doorlonten worden. Gaat toch best wel wat geld de lucht in en dan wil ik er rustig van genieten ook.
Proberen om de boel nog wat strakker te timen.

@ magnolia, doe het al jaren met schilderstape, gaat altijd goed. Dus voor mij geen reden om over te stappen naar tie-rips.

edje30

Registered User
Ik ga dit jaar voor het eerst lonten ik heb al even getest en met succes de verbinding gemaakt met Tie-rips en voor in de vooravond gebruik ik een paar mooie Beko fakkels.

Bovenaan