Dierenarts Almelo wil vuurwerkvrij uur op oudejaarsavond om huisdieren uit te kunnen laten

Moontan

Moderator
Medewerker
Dierenarts Almelo wil vuurwerkvrij uur op oudejaarsavond om huisdieren uit te kunnen laten

"Gun ons een uurtje rust". Dat is de oproep die de Almelose dierenarts Herman ter Keurs doet voor een vuurwerkvrij uur op oudejaarsavond.
Ter Keurs hoopt dat tussen tien en elf uur op oudejaarsavond geen vuurwerk afgestoken wordt. "Veel honden en katten zijn bang voor vuurwerk. Ze kunnen uit angst rare dingen doen. Door een uurtje geen vuurwerk af te steken hebben de baasjes rustig de gelegenheid hun dieren uit te laten. Ze moeten toch hun behoefte doen."

Ter Keurs heeft flyers laten maken, die deze week verspreid worden in onder meer de wijk Nijrees, waar hij zijn praktijk heeft. Hij heeft ook op Facebook aandacht besteed aan zijn oproep. "De reacties zijn over het algemeen heel positief. Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn, die het niks vinden. Maar ik vind het al mooi als het in dat uur stiller is dan anders. Helemaal geen vuurwerk zal niet gebeuren, dat weet ik best. Maar al is het maar iets, dan vind ik het al mooi."

http://www.rtvoost.nl/nieuws/defaul...ubriek=1&_ga=1.50310886.1182556832.1449691587

Vuurwerk023

Registered User
Als ik mensen zie met een hond of wat dan ook, dan stop ik altijd eventjes met stoken.
Een vuurwerkvrij uur vind ik dan ook onzin.

joszie

Zilveren Member
tja.. ach... Enerzijds heb ik nog wel begrip voor de actie van deze meneer.
Anderzijds, de grootste drukte qua vuurwerk is nog altijd direct na middernacht. Ik ken vele hondenbezitters die gewoon rustig hun hond(en) uitlaten.

USRRobiwan

Registered User
Zal het nooit vergeten en dat was eind jaren 90, dat hele straten nog vol lagen met pagara's. De Herdershond van de overbuurman net na 00:00 rustig op de rand van de stoep zat in zithouding terwijl de hele straat blauw stond van de dampen en voor de neus voor de hond op een meter of 15 afstand een fluitbak zijn ding deed. En de Hond werkelijk geen kick gaf en rustig aan het rond kijken was.

Of de beste hond moest stokdoof zijn geweest...

chromeeh

Registered User
Tja, vroeger (want klink ik nu ineens oud :p), werd ons altijd bijgebracht dat als je iemand met een hond zag aankomen dat je stopte met stoken totdat degene weer (ver) weg was.
Dat heette toen fatsoen :)

ReFa

Registered User
Rond 2300/2330 is doorgaans de 'rustigste' tijd om de hond uit te laten. Deden wij ook altijd.
Al stak ik tijdens het rondje ook nog wel wat af, wat de hond dus niks interesseerde :)

densta

Registered User
Grootste onzin vuurwerkvrij uur.

Waarom:

Je hebt als het goed is het fatsoen om 10 tellen te stoppen als er iemand met een hond langs komt. Tenminste dat heb ik van vroeger af aan al geleerd.

thunderboy

Registered User
Zo heb ik dat ook geleerd, maar een hondenbezitter heeft ook het fatsoen nodig om zijn hond goed op te voeden vanaf pup.
Er zijn er ook zat die de stront niet opruimen zodat je een heel jaar lang erin stapt, of honden die zomers elke nacht liggen janken etc etc

Nee even zonder gekheid.

Veel angst bij huisdieren voor vuurwerk is (voornamelijk) te danken aan het baasje.

Persoonlijk heb ik katten gehad, deze lagen gewoon op de vensterbank te genieten van het vuurwerk.
Heb ook honden gehad, diverse rassen, gingen gewoon mee naar buiten de 31ste heel de dag lang.
Vanaf pup op schoot pakken en samen Mascleta's kijken werkte prima hahaha :grin:

Verder sluit ik me bij ReFa aan, tussen 23.00-0.00 is een prima uurtje daarvoor.

densta

Registered User
Klopt thunderboy.

Zo hebben we een buurvrouw. Die heeft een hond die bang is. (Gemaakt is) Maar mevr gaat oudjaarsdag en avond wel de deur uit zonder hond. Tja daar heb ik dan helaas geen begrip voor.

Zo heb ik een parkiet. (Een dier is een dier) Die was in het begin behoorlijk schrikkerig van de knallen die ik op youtube enz enz keek. Zelf nooit op gereageerd naar het beestje toe. Na verloop van tijd wende hij er steeds meer aan. Sterker nog hij zit op t randje van de mobiel met zijn kop naar beneden mee te kijken. Beetje rare vergelijking een vogel met een hond/kat maar ik bedoel hiermee dat het voor 80% bij het baasje ligt dat een dier bang is voor vuurwerk.

Yvez

Registered User
Ik begrijp die man wel. Er zijn genoeg horken die overal schijt aan hebben. En dat poep argument vind ik niet van toepassing in deze. Die hond kan er ook niks aan doen.

Puur

Registered User
je geloofd toch zeker niet dat ik na 8uur ingeleverd te hebben vorig jaar nu weer een uur inlever? hell no....ik zal netjes wachten tot ze voorbij gelopen zijn maar stook dan toch weer lekker door...

boozebelly

Registered User
Gaat never nooit werken natuurlijk, maar persoonlijk zou ik er wel voor in zijn, mits dat verloren uur terugkomt aan het begin van de avond, dus stoken vanaf 17:00. Nog meer tijd inleveren kan echt niet.

Yvez

Registered User
dat is nou net de kern van ons hele probleem....

En dat heeft in feite net niks met het vw op zich te maken. Das het sneue voor ons. Ik kan me zelf ook niet schijnheilig verklaren hoor maar ik heb wel altijd respect voor dieren en buren gehad. Als we daar is mee beginnen.
Tokkies die geen rekening houden met de omgeving lezen forums toch niet waarschijnlijk. Ja om de nieuwe bombashop te vinden en te vragen waar ze 1 buis kunnen kopen om een karton 3inch weg te schieten. Altijd de schuld van het vw.

thunderboy

Registered User
En dat poep argument vind ik niet van toepassing in deze. Die hond kan er ook niks aan doen.

De hond kan er inderdaad niks aan doen, het ging meer om het feit dat de eigenaar de stront niet opruimt.

Er wordt aan de liefhebbers van vuurwerk gevragen of ze het fatsoen hebben om een uurtje te stoppen met afsteken om die dieren hun behoefte laten doen.
Wij hebben al genoeg uren in moeten leveren, en bij een betere opvoeding van je dier zou je in principe je hond gewoon de hele dag uit kunnen laten.

Persoonlijk stop ik altijd met afsteken als er honden, mensen of verkeer aankomt. Maar ik kan me goed voorstellen als buurtbewoners 364 dagen per jaar zien dat de halve straat de stront netjes opruimt, maar ook dat het constant dezelfde personen zijn die dat niet doen.
Als die personen dan hun hond uit gaan laten op de 31ste, dan zullen die buurtbewoners ook een stuk minder fatsoen hebben om even te stoppen met afsteken.

rowan256

Banned
Verreweg de meeste honden zijn totaal niet bang voor vuurwerk.

Een idee als deze zou ik enkel promoten als er gewoon de hele dag afgestoken mag worden, maar met de beperkte hoeveelheid uurtjes die nu slechts beschikbaar zijn in Nederland (in tegenstelling tot de rest van de wereld waar veel vaker en langer vuurwerk afgestoken mag worden) zou dit extra belachelijke uurtje natuurlijk idioot zijn.

Bovenaan