Denken jullie wel is aan je MEDEBEWONERS die NIET van vuurwerk houden? (met name rond 10.00)

olaf81

Registered User
Ik houd altijd wel rekening met hondenuitlaters,ouders met baby's en ook oudjes die voorbij lopen.Dan wacht ik wel even voor ze weer voorbij zijn en ga ik rustig verder met afsteken.

Maar over het algemeen kan ik gewoon ongestoord vuurwerk afsteken in mijn buurt,ik krijg nooit scheve of boze gezichten van mensen,maar eerder blije gezichten:)

Maar hoe dan ook,je mag afsteken dus elke klacht van een bewoner is ongegrond tenzij het illegaal spul is.

Laatst bewerkt:

kingmokum

Banned
Op Oudejaarsdag ben ik eigelijk redelijk weinig bezig met het normale vuurwerk. Ik koop een paar kofferbakjes met sier in Duitsland voor 00:00, maar de rest van de dag zijn wij bezig met carbidbussen. Geeft wel mooiere dreunen die tot in andere dorpen te horen zijn. Cobra's en vlinders moet ik niks van hebben. Vind het gewoon te dure troep voor een leuke knal.

We gaan met 10 a 15 melkbussen/kanonnen in het veld staan. Iedereen moet een keer carbid hebben afgestoken om de kracht van dat spul te kunnen waarderen.

Dat er mensen zijn die er bang van worden vind ik erg genoeg, maar ik hoef toch niet met de hele wereld rekening te houden? Uiteraard steek ik niks af/schiet ik geen carbid als er dieren in de buurt zijn.

Mokum heeft ook een paar melkbusjes opgespoord.
Nu nog een emmer carbid en dan kan men hier ook kennis maken met de oer hollandse traditie die carbidschieten heet.

Jammer dat de busjes niet makkelijk te vinden zijn

:smiling:

eXiTeNiZ

Registered User
Iemand in me buurt heeft me een keer willen slaan. Omdat ik vuurwerk afstak en de hond (die ze gewoon het hele jaar buiten houden en niet naar binnen mag) gek werd. Hij kwam de hoek om scheldend ik sla je neer je bent gestoord je maakt de hond gek en met gebaren.

Hierop heb ik een weerwoord gegeven dat hij eens normaal moest doen en volgens de regels ik MAG afsteken en dat een hond niet een heel jaar buiten hoort, daarop ik direct naar binnen gegaan. Let wel dit was iemand van een straat achter mij en ik stak het voor bij MIJ in de straat af. Me ik en ouders konden hem goed en hebben een woordje gedaan en hij is excuus komen aanbieden.

Verder kennen mensen hoe ik ben met vuurwerk. Zodra ik honden zie dan stop ik tot ze een stuk verder zijn. Ik moet zeggen, mensen reageren echt TOP dat ik wacht. Enorm bedankt dat je rekening houdt om even te wachten.

Wanneer ik in de afgelopen jaren wat zwaarders afstak en ik zag een hond aankomen dan riep ik WACHT ! Ze weten dan genoeg. 9/10 keer wachten ze en maken ze oogcontact en roep ik vaak gewoon KOM MAAR. Het doet goed wanneer iemand je hiervoor bedankt en persoon blij en ik blij.

Dat zijn de dingen waarmee ik rekening houdt, huisdieren die buiten worden uitgelaten en oudere mensen die langs komen. Indien er mensen (wat geweest is) erg slecht liggen zoals iemand al hierboven zei, ging ik het op een ander gebied steken, ze vroegen alleen aan de deur vantevoren of ik wellicht iets rustiger aan kon doen. Prima, even goeie vrienden.

Wanneer mensen mij normaal benaderen ben ik zeer schappelijk. Voor de rest steek ik gewoon af omdat het toegestaan is.

Laatst bewerkt:

Gertjanberg

Registered User
Re: Denken jullie wel is aan je MEDEBWONERS die NIET van vuurwerk houden? (met name rond 10.00)

Te gevaarlijk ?
Moet jij me eens uitleggen wat er gevaarlijk aan is om een groen lontje aan te steken........ ?
Te hard, tja, daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn denk ik .. lol, er is altijd een baas boven baas he, maw het kan altijd harder.

ik kan me hier wel in vinden, ikzelf moet ook niet alteveel met illegaal vuurwerk hebben, nitraten gaan nog wel maar daar ligt dan ook wel de grens. het hoeft van mij ook niet altijd hard en groot te zijn je zult mij bijvoorbeeld ook niet met een cobra o.i.d. zien want dat vind ik geen vuurwerk meer/vind ik te gevaarlijk...

ontopic:
ikzelf heb opzich weinig last van de buurt omdat ik redelijk achteraf woon, ik moet alleen wel op onze eigen hond letten maar die is toch de hele dag binnen

Fernando_hol

Registered User
31 december hou ik echt geen rekening met ziek mensen. Alleen als iemand met hond langsloopt want die van mij is ook als de dood van vuuwerk. Maar ik draai me muziek bijna nooit hard. Niet hard genoeg voor overlast met mij Logitech z-10 setje op de pc. Voor die16 uur per jaar die we hebben. Moeten ze alle respect maar opbrengen wij moeten dat 8744 uur !!!!!!!

Al steek ik het meeste toch in avond af.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Net zoals jullie kijk ik al sinds maanden uit naar 31 december, om de vuurwerktraditie weer te kunnen vieren.
Vuurwerk afsteken is wat mij betreft een geweldige traditie voor het hele gezin, en soms gaat papa alleen effe los. :)
Het vuurwerk afsteken heeft een symbolische waarde maar staat voor mij daarnaast ook voor vrijheid van het individu.

Wat ik wel een beetje mis als ik zo snel door al deze reacties heen lees, is gewoon een beetje respect voor mensen die er misschien niet zo naar Oudejaarsavond uitkijken. Ik heb ook wat buren verderop, sommigen met een hond. Daar kun je best gewoon effe rekening mee houden. Is wel zo sympathiek. Maar goed, da's mijn mening.

Misschien reageren bepaalde mensen hier 'een tikje stoerder' dan ze in werkelijkheid zijn.

Kijk, er zijn van die permanente azijnzuurzeikers, haters will be haters. Die kun je dus nooit tevreden houden. Die zitten vast in hun geklaag. Dus, als die lopen te zeuren op mijn O&N dan ik heb ik daar iets minder een boodschap aan. Gelukkig ben ik die al lang niet meer tegen gekomen op O&N.

Have fun, maar met respect!

Cornel

Registered User
Ook ik stook de hele dag door, meestal meteen vanaf 10 uur!

Ik hou wel altijd rekening met de buurt en de mensen die op straat lopen. Wacht altijd netjes totdat er niemand meer loopt. En met honden wacht ik altijd extra lang totdat ze goed uit de buurt zijn. Heb zelf 3 honden gehad, dus weet hoe naar het is als iemand iets afsteekt vlakbij je hond. Ik probeer dus zoveel mogelijk rekening te houden met mijn medemens.

Ik heb helaas wel vorig jaar 2 aanvaringen gehad met mensen die mijn hobby niet zo konden waarderen. 1ste kwam doordat ik een jumping jack op de weg gooide, maar helaas niet zag dat er auto aankwam, de auto stopte voor de jumping jack en verder was er niks aan de hand. Deze vrouw stapte uit en begon me uit te schelden of ik wel goed bij mijn hoofd was, ben toen weggelopen had totaal geen zin in zo'n discussie.

bij de 2e stak ik klein knalpotje af (thunder salute rubro) rond uur of 2. Toen ik daarna stukje verder doorliep kwam er weer een vrouw naar mij of ik nu eindelijk eens klaar was met al die herrie en ongein. Heb haar toen proberen uit te leggen, hoe en wat. Maar deze mevrouw was zo boos, dat ik er totaal geen zin meer in had, en der gelukkig Nieuwjaar heb gewenst en weg ben gelopen.

blackpowder

Registered User
Net zoals jullie kijk ik al sinds maanden uit naar 31 december, om de vuurwerktraditie weer te kunnen vieren.
Vuurwerk afsteken is wat mij betreft een geweldige traditie voor het hele gezin, en soms gaat papa alleen effe los. :)
Het vuurwerk afsteken heeft een symbolische waarde maar staat voor mij daarnaast ook voor vrijheid van het individu.

Wat ik wel een beetje mis als ik zo snel door al deze reacties heen lees, is gewoon een beetje respect voor mensen die er misschien niet zo naar Oudejaarsavond uitkijken. Ik heb ook wat buren verderop, sommigen met een hond. Daar kun je best gewoon effe rekening mee houden. Is wel zo sympathiek. Maar goed, da's mijn mening.

Misschien reageren bepaalde mensen hier 'een tikje stoerder' dan ze in werkelijkheid zijn.

Kijk, er zijn van die permanente azijnzuurzeikers, haters will be haters. Die kun je dus nooit tevreden houden. Die zitten vast in hun geklaag. Dus, als die lopen te zeuren op mijn O&N dan ik heb ik daar iets minder een boodschap aan. Gelukkig ben ik die al lang niet meer tegen gekomen op O&N.

Have fun, maar met respect!

dit zouden ook mijn woorden zijn ook al mag het maar om meteen zo puberaal te reageren van dan hebben ze pech schiet ook niet op.
Ik behandel mensen zoals ik zelf ook behandeld wil worden.

andre1

Registered User
Super dat de carbidbus blijkbaar in opmars is! Hoe vinden de rest van de stadse mensen het zo'n bus?
helemaal top ik knal nu voor t 3e jaar met mijn 50liter busje samen met 2 maatjes van me en als we beginnen staat binnen 5 min het hele plein vol, de mensen vragen nu al of we dit jaar weer knallen van 1 komt er familie uit down under (australie)
en die kennen het hele gebeuren niet. ook zijn er kinderen die aan t touwtje willen trekken dat is mooi man jaaaa ik weet het niet met een fakkel oid maar met een komontstekker in de bus (veiliger)
en zoals ik al vertelde in een eerdere post gewoon hartje utreg op een plein met een 50 liter bus echter wel met een bal een deksel is mij iets te gevaarlijk en de bal gaat tegen een hek waardoor er 1 geen gevaar is voor andere en 2 de bal terug rolt

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Deels vind ik het respectloos dat men al zo enorm vroeg begint hier, niet 10 uur maar half 8. Dus dat is zeer irritant. Maar hedendaags in mijn buurt, boeit het niemand meer. Slapen doen de meesten zelfs door loei harde sirenes hier dus xD

Aan de andere kant vind ik dat men niet moet zeiken. Men weet dat het Oud & Nieuw is en dat er vanaf 10 uur afgestoken mag worden. Dus, ze moeten het maar accepteren.

Zelf begin ik meestal pas vanaf 11 uur met stoken. Slaap meestal uit namelijk.

Bolle Racegek

Registered User
Geweldig, dat zal dan wel lekker doordreunen. Moet je er een vergunning voor aanvragen of rijdt de politie even lachend langs, zoals hier in Groningen?

ifeelfine

Registered User
vandaag overigens aangesproken door een medebewonder over de zware knallen van dit weekend, of ik daar niet meer van weet.

Heb hem aangeraden om maar terug te komen met de wijkagent en gewaarschuwd dat ik dit jaar van 10 tot 0200 onder zijn balkon sta te stoken.

voor de duidelijkheid, de laatste jaren geen illigaal vuurwerk meer en al zeker 10 jaar niet meer voor 31 december iets afgestoken.

zo kan het ook, ze houden geen rekening met de vuurwerk afsteker!!!

blackpowder

Registered User
voor diegene die denken dat de mensen pech hebben gehad om tien uur lees dit : http://www.freakpyromaniacs.com/forum/vuurwerk-nieuws/35769-vuurwerkverbod-is-onafwendbaar.html

als mensen gewoon maar hun ding blijven doen en er als opmerkingen komen ik trek me er niets van aan en de mensen moeten maar accepteren dat het mag is natuurlijk geen oplossing.
Klinkt bijna als een Linkse politicus maar wederzijds respect kan een hoop goed doen en dan stevenen we niet af op zie bovenstaande link.

Laatst bewerkt:
D

Deleted member 17038

Guest
vandaag overigens aangesproken door een medebewonder over de zware knallen van dit weekend, of ik daar niet meer van weet.

Heb hem aangeraden om maar terug te komen met de wijkagent en gewaarschuwd dat ik dit jaar van 10 tot 0200 onder zijn balkon sta te stoken.

voor de duidelijkheid, de laatste jaren geen illigaal vuurwerk meer en al zeker 10 jaar niet meer voor 31 december iets afgestoken.

zo kan het ook, ze houden geen rekening met de vuurwerk afsteker!!!

Hmm dat vind ik dan wel weer wat overbodig. Je kan ook aangeven dat je het zelf ook vervelend vind dat het gebeurt omdat je het gevoel hebt dat je kwaad licht word gezet. Ik irriteer me zelf in ieder geval wel mateloos aan de mensen die nu al aan het knallen zijn! Die jongens die dat nu doen houden inderdaad geen rekening met de vuurwerk afstekers. Ookal zijn ze dit zelf ook :surprised:

Ik zou het verder ook niet erg vinden als gemeentes op oudjaarsdag zelf gaan beslissen wanneer er gestookt mag worden. Ik doe het nu om 10.00 omdat het mag! Maar als ze er hier 17.00 of 20.00 of 22.00 van willen maken vind ik het prima. Dan begin ik dan wel! (maar dan wel tot 04.00 he jongens!)

Bolle Racegek

Registered User
Nou lijkt mij een verbod wat ver gezocht, dat is niet te handhaven. Als ik om 00:00 mijn siervuurwerk de lucht in wil gooien, is er niemand die mij tegen gaat houden.

Maar ik vind het helemaal niet verkeerd om het zwaardere spul harder aan te pakken en dan vooral de knallers wat boven de nitraat gaat. Niet iedereen zal er zo over denken, maar dan krijg je wel een discussie, waaruit men een middenweg zal moeten kiezen.

Dvise

Registered User
Al kom ik uit België, en ligt het hier helemaal anders (geen vuurwerk, behalve rond 0:00 uur, middernacht), word er toch afgestoken doorheen de dag. Dan gebeurt dat bij mij wel verder weg van bebouwing, op een verlaten parking, met vrienden. Waar we er zo min mogelijk last mee berokkenen voor anderen. Mijn vriendin heeft schrik voor onweer en dus ook voor vuurwerk, of luide knallen in het algemeen. Zulke mensen hebben het zeker niet leuk tijdens deze periode.

Het 'avondvuurwerk', daar waarschuwen we de buren voor. Puur omdat iedereen het zou weten. We vragen niet of ze het er mee eens zijn, maar kondigen wel aan dat het er zeker komt. Dat wordt ook zeker geapprecieerd! Volgens mij is het nogal naïef te denken dat "het nieuwjaar is en dus iedereen het verwacht en er maar mee moet leven", natuurlijk hebben we wel het voorrecht om ons ding te doen op deze ene dag in het jaar, maar uit respect voor de traditie lijkt het me wel verstandig om even te denken aan je medemens.

Pancake77

Registered User
Overdag gedraag ik me gewoon, ik mijn straat (landelijk gelegen in een dal) hoor je werkelijk geen knal overdag, dus zal pas na zonsondergang af en toe wat de lucht in schieten, verder heb ik daar ook weinig tijd voor.

maar om 0:00 ga ik helemaal lossssssss

USRRobiwan

Registered User
Rekening houden met huisdieren altijd. Wel eens 20 man tegelijk door elkaar "HOND! HOND!" horen roepen tussen de rookpluimen door. Hilarisch...

Bovenaan