De sprinklerinstallatie van Jaco

Moontan

Moderator
Medewerker
De sprinklerinstallatie van Jaco

Vuurwerkhandelaren hebben het weer druk gehad rond de jaarwisseling. Zo ook Jaco van Seventer. Hij heeft een hoop te zeggen over alle regels waar hij aan vast zit. Aan de Bospoort in Ede heb je bijna verscholen in het straatbeeld zijn vuurwerkhandel zitten. Jaco draait deze handel al bijna vijfendertig jaar; naast zijn handel in meubels. Als er iets moet gebeuren, volgens Jaco, dan is het wel het afschaffen van de regelgeving.

Het begin
Toen Jaco begon, was dat vooral uit passie voor vuurwerk. De kick die het geeft als je vuurwerk afsteekt is de drijfveer die hem bij de verkoop heeft gebracht. Vroeger waren er nog niet zo veel regels rondom het opslaan en verkopen van vuurwerk, maar met alle regels die er nu zijn is het haast onmogelijk om nog iets te kunnen beginnen. Of zoals Jaco zegt: “Vroeger was alles nog wat realistischer.”

“Ik ben begonnen met weinig regels. Er waren wel wat regels, maar daar hoefde je geen grote investeringen voor te doen. Ik ben van regel naar regel meegegroeid. Af en toe komt er een regel bij, maar dat is nog te behappen. Nu is het voor een beginnende ondernemer niet meer te doen om iets op te bouwen.”

Schijnveilig
“De meeste regels zijn overdreven. Zo heb ik laatst een sprinklerinstallatie moeten inbouwen, maar als er wat gebeurt, kan het vuurwerk nergens heen. We zitten hier in een soort betonbak. Zelfs het plafond is gemaakt van beton.” Met een afkeurende blik wijst Jaco naar wat zaken. De sprinklers in het plafond, het plafond zelf en andere kleine dingetjes die een klant niet eens zou opmerken. “Nederland is het enige land met zulke absurde regels,” zegt hij met een zucht.

“Er zijn geen Europese regels over vuurwerkverkoop. In Duitsland ligt het vuurwerk gewoon in de schappen bij Aldi en Lidl. Dit jaar verkopen wij ook Duits vuurwerk tegen Duitse prijzen, dus het heeft weinig zin om nog naar Duitsland te rijden, met alle risico’s van dien.” Jaco legt uit dat dit vuurwerk wel aan de Nederlandse regels voldoet en hier niks illegaal gaat.

Het complot
“Of ik wel eens op het randje van illegaliteit heb gezeten? Ja, randje, wat is het randje? Natuurlijk kom ik wel eens wat tegen, maar al het vuurwerk wordt door de TNO gekeurd en ze komen hier wel eens steekproeven doen.” Jaco glimlacht even. “En als je vuurwerk niet aan de eisen voldoet, wordt het in beslag genomen. Dus je ken maar beter onder het randje zitten,” zegt Jaco met een licht accent. TNO is een keuringsinstantie die volgens Jaco dik betaald wordt door de overheid.

“Het draait allemaal om geld. De verkoper van de sprinklerinstallatie die ik aan moest schaffen zit ook in het complot. Die worden ook betaald door de overheid. De eisen worden goed zwaar gemaakt, zodat wij veel moeten investeren.”

De sprinklerinstallatie
Als je hier in Nederland een pot vuurwerk koopt, is dat duurder dan in andere landen. Dat geld zit hem niet per se in belastingen of bureaucratie, maar vooral in de regels rondom het vuurwerk. “Het vuurwerk moet vervoerd worden in speciale kooitjes. Het hele vervoer kost al een hoop. Het opslaan van het vuurwerk kost ook een hoop, want de opslag moet aan alle regels voldoen. Niet alleen bij mij, maar ook bij de importeur. Zo lopen de kosten al op. Zo heb ik al bijna een miljoen voor de sprinklerinstallatie moeten betalen.”

Jaco laat de sprinklerinstallatie zien. Een enorm geval dat bestaat uit buizen, metertjes en wieltjes. Hij kijkt er trots naar, maar in zijn achterhoofd weet je dat hij het overbodig vindt. En dan is het wel een hoop geld dat je ‘kwijtraakt’. “Die sprinklers gaan je echt niet helpen als het misgaat.”

Ook laat Jaco de bunkers zien. Zes in totaal. Sommige stellages staan helemaal vol. Sommige staan nog vrij leeg. Nu is het de tijd om de bestellingen in te ruimen en voor klanten juist weg te zetten. Er wordt al hard gewerkt in aanloop naar oud en nieuw.

Over het vuurwerk zelf
“De nitraat is gelukkig verboden. Illegaal vuurwerk is gewoon een heel stuk gevaarlijker. Het is niet zo dat legaal vuurwerk echt gevaarlijk is, maar dat ligt er aan hoe je ermee omgaat.” Jaco vertelt over een mooie uitspraak die hij heeft gehoord over een auto-ongeluk: “Het is niet de auto die het ongeluk heeft veroorzaakt, het is de bestuurder.”

Door de druk van alle regelgeving rondom het afsteken van het vuurwerk zijn volgens Jaco de jongeren steeds gekkere dingen gaan doen. Er wordt een soort mysterie rond het vuurwerk geplaatst. “Met vuurwerk kan je geen schade aanrichten, dat kan alleen met illegaal vuurwerk; maar daardoor krijgt gewoon consumentenvuurwerk een slechte naam.”

De tip
Jaco heeft wel tips over hoe overlast voorkomen kan worden: “De afsteektijd moet ruimer worden. Tussen zes uur ’s avonds en twee uur ’s nachts afsteken is gewoonweg dom. Het is net als bij kinderen. Iets wat niet mag, gaan jongeren juist doen. Als je bij wijze van spreken het hele jaar vuurwerk zou mogen afsteken, zal de overlast gigantisch gaan dalen. Ik ben alleen zelf geen fan van het hele jaar vuurwerk afsteken.” Jaco vertelt dat dit niks te maken heeft met de angst dat de verkoop dan af zou kunnen nemen.

“Het enige wat je wel kan doen,” vervolgt Jaco “is misbruik van vuurwerk keihard aanpakken. Dat is het enige dat echt helpt. Je slaat toch ook geen oud vrouwtje op straat? Nou ja, sommigen doen dat dus wel. Nederland is aan het verpauperen, maar dat los je niet op met regels.”

Ben jij het eens met Jaco, of zou je liever strengere regels rondom het vuurwerk zien? Laat het in de reacties weten of mail naar

http://www.nieuwsvallei.nl/politiek/de-sprinklerinstallatie-van-jaco/919

ferox

Registered User
De tip
Jaco heeft wel tips over hoe overlast voorkomen kan worden: “De afsteektijd moet ruimer worden. Tussen zes uur ’s avonds en twee uur ’s nachts afsteken is gewoonweg dom. Het is net als bij kinderen. Iets wat niet mag, gaan jongeren juist doen. Als je bij wijze van spreken het hele jaar vuurwerk zou mogen afsteken, zal de overlast gigantisch gaan dalen. Ik ben alleen zelf geen fan van het hele jaar vuurwerk afsteken.” Jaco vertelt dat dit niks te maken heeft met de angst dat de verkoop dan af zou kunnen nemen.

Apart stukje.... had wel wat meer uitleg bij gemogen. Voor de rest een leuk artikel om te lezen.

Zijn er mensen die gaan reageren? Ik zou wel willen maar ben niet goed genoeg onderlegd om een mooi stukje heen te sturen...

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Apart stukje.... had wel wat meer uitleg bij gemogen. Voor de rest een leuk artikel om te lezen.

Zijn er mensen die gaan reageren? Ik zou wel willen maar ben niet goed genoeg onderlegd om een mooi stukje heen te sturen...

Hij heeft wel een punt.
Vorig jaar en afgelopen jaarwisseling werd er voor 31-12, 18:00 uur meer geknalt dan de jaren ervoor.
Dat heb ik gemerkt in Tiel, Wagening en Ede.

rodepo

Registered User

Gewoon schrijven wat je te zeggen hebt. Blijf beleeft en probeer feiten te geven.
Ik ben ook niet zo,n held in zulk soort dingen. Ik schrijf meestal een stuk en lees het dan hardop en maak dan correcties. Als ik zeker weet dat het klopt en ik denk dat ik het kan verdedigen verstuur ik het.

ferox

Registered User
Gewoon schrijven wat je te zeggen hebt. Blijf beleeft en probeer feiten te geven.
Ik ben ook niet zo,n held in zulk soort dingen. Ik schrijf meestal een stuk en lees het dan hardop en maak dan correcties. Als ik zeker weet dat het klopt en ik denk dat ik het kan verdedigen verstuur ik het.
Ja dat moet ik maar eens doen. Kan nooit verkeerd zijn om er op te reageren. Vindt het wel netjes dat die mogelijkheid geboden wordt.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Leuke tip! Ik geloof daar ook heilig in! Als iets niet mag wordt het spannend en gaan mensen het juist doen.

Als je vuurwerk het hele jaar toestaat is het geheel binnen 5 jaar zeker met 80% gedaald. De spanning is eraf en mensen hebben gewoon geen geld om een heleboel keer per jaar vuurwerk te kopen.

Bovenaan