de Search

Pyro Mike

Registered User
Medefreaks,

Ik word soms gek van die Search. Als je bijvoorbeeld zoekt op Festival Night, krijg je van allerlei festivals en consumenten vuurwerk, media berichten etc.
Is het nu anders ingesteld dat hij gaat zoeken naar Festival of nights? Voorheen was het wel goed, toen zocht hij volgens mij op Festival en nights.

Nog meer mensen last van?

P

poziloc

Guest
Gebruik je de advanced search en klik je ook de categorie aan , waar je wil zoeken?

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
Wat mij inderdaad ook opgevallen is, is dat als je op 2 woorden zoekt, je alle topics krijgt waar 1 van de 2 woorden in voorkomt.

Wat ik ook graag zou zien (als het mogelijk is) dat als je op 2 woorden zoekt, je alleen topics krijgt waar beide woorden in voor komen. (En dus niet alleen 1 van de 2). Ik heb ook bij advanced search ook niet de mogelijkheid gevonden dit in te stellen.

Vooralsnog zit er niks anders op dan je zoekgebied te verkleinen en veel te lezen.

Michel_G

Zilveren Member
Ok, ik wou gister even zoeken op de termen betonstrijkers en alpeco. (Iemand claimde namelijk dat hij in augustus nog betonstrijkers daar had gekocht, zonder kvk) Dus ik wou even zoeken wat ik er van terug kon vinden, welke dit zouden zijn geweest.

Dus ik beide woorden tegelijk in de zoekmachine geknikkerd. Daarop kreeg ik echt een hele zooi aan posts (had er voor gekozen de betreffende posts weer te geven). Wat bleek, veruit het grootste deel van de weergegeven posts bevatte alleen het woord alpeco, woord betonstrijker was er niet in te bekennen. Zelfde gold voor een aantal posts waarin alleen het woord betonstrijkers stond en geen alpeco.

Ik was dus echt specifiek op zoek naar posts waar beide woorden in voor kwamen, maar kreeg allemaal posts waar 1 van beide woorden in stonden. (En tja, woord alpeco komt nogal eens voorbij op dit forum).

P

poziloc

Guest
Neem aan dat je strijkers had geselecteerd?
zo ja, staat daar geen vermelding , dat
alpeco betonstrijkers heeft verkocht zonder kvk...dit soort geruchten zou ik
sowieso niet geloven

Michel_G

Zilveren Member
Gerucht geloofde ik ook niet, maar deze persoon was er stellig van overtuigd, wist zelfs nog te vermelden dat ze als betonstrijkers op de bon stonden.

Ja, had inderdaad strijkers geselecteerd uiteindelijk, om het zoekgebied wat te verkleinen.

Maar voorderest is het voor mij niet zo een groot probleem, als ik iets echt wil vinden, spit ik wel wat meer door, kom ik in ieder geval de avond weer door.

Maar viel mij gewoon op, aangezien je op bijvoorbeeld marktplaats, als je op meerdere woorden zoekt, je alleen de advertenties krijgt, waar de door jou gegeven woorden allemaal in staan. (Dus als ik daar bijv. op Ferrari Enzo zoek, dan krijg ik alle adv. waar beide namen in staan, en niet alle Ferrari's die op marktplaats staan).

Pyro Mike

Registered User
De search functie was tijdje terug anders. Nu gebruikt hij het alsvolgt (volgens mij) : Alpeco OR betonstrijkers en het fijnste is Alpeco AND betonstrijkers. Dus dan MOETEN die twee woorden in een titel/post voorkomen.

GMP82

Zilveren Member
Het is op het moment inderdaad zoals Mike_17 hierboven beschrijft. Nu heb ik niet veel verstand van fora programmatuur.... maar is het mogelijk om de searchfunctie zodanig in te stellen, dat de eerste resultaten "zoekwoord 1" AND "zoekwoord 2" worden getoond en vervolgens "zoekwoord 1" OR "zoekwoord 2" (net zoals dit standaard bij google gedaan wordt volgens mij).

Dit is namelijk door ons als gebruikers niet in te stellen, ook niet bij de advanced search. En de commando's AND of OR of het gebruik van ".." werken ook niet.

Ik heb geen idee of dit mogelijk is en of dit veel werk kost. Het zou de search functie wel sterk verbeteren. :)

NLsandman

Registered User
Het is altijd als zo geweest dat OR alleen nu zijn de keyword indexen zo groot geworden dat je ook minder kans hebt op een goed resultaat.
Vbulletin werkt zo omdat het de minste load geeft op de server.
Database searches zoals de google manier vergen nog al wat van een server en de server van freaks heeft het al zo druk(win)

Bovenaan