Ik steek nu al verschillende jaren strijkers af, en heb al 'tig soorten en maten tussen men poten gehad. Betonstrijkers heb ik al vaak zien afgaan, zelf nooit afgestoken puur omdat ik ook zo'n vuurwerk met een lont te link vind.
Zoals al eerder vermeld valt het mij ook op dat de strijkers met de jaren minder en minder veilig worden. Daarmee bedoel ik, kortere en onregelmatige vertragingen, of scheuren in de strijker zelf of afgebroken kopjes dit is voornamelijk te danken aan de massale import van vakantiegangers uit de Oostbloklanden of gewoonweg China.
IK weet uit ervaring dat zelfs de beste corsairs gevaarlijk kunnen zijn, ze hebben over het algemeen een goede vertraging maar wanneer je ze tegen de wind ingooit klappen ze soms juist niet in je hand maar wel juist erachter. Iemand die ik ken heeft daar een lelijk litteken aan over gehouden. Maar dit kan ook voorvallen bij andere strijkers.
Ik vind persoonlijk de 'gewone' MOOG-pirats nog altijd de veiligste omdat ze bij mij in 99% van de gevallen afgaan en bitter weinig explosiekracht hebben, pirats dienen nu eenmaal niet om iets op te blazen!!. Corsairs vind ik minder veilig omdat deze bij mij vrij veel NIET afgaan!! En ik weet ook een strijker laat je een half uur liggen, maar kleine kinderen steken zo'n ding vaak gewoon nog een tweede keer af omdat ze denken dat het gewone bommetjes zijn.
Als je het echt veilig wilt spelen dan koop je gewoon géén strijkers, en als je het dan toch doet dan plak je een lont aan eender welke strijker ook aan de simpelste piccolo's of cicciolo's. Ik geef toe, ik steek zelf ook strijkers af omdat het voor mij als Belg moeilijker is om aan Nitraten of JCWT's te geraken...(Ons "circuit" is niet even uitgebreid als bij jullie Nederlanders)
Shooterbomb