De meest veilige strijker

crazypipo1

Registered User
ik vind de widow special ook wel heel veilig goede vertraging nooit iets mis mee.
maar natuurlijk zijn de pirats de veiligste en de pirat special de onveiligste.

shooterbomb

Registered User
Ik steek nu al verschillende jaren strijkers af, en heb al 'tig soorten en maten tussen men poten gehad. Betonstrijkers heb ik al vaak zien afgaan, zelf nooit afgestoken puur omdat ik ook zo'n vuurwerk met een lont te link vind.

Zoals al eerder vermeld valt het mij ook op dat de strijkers met de jaren minder en minder veilig worden. Daarmee bedoel ik, kortere en onregelmatige vertragingen, of scheuren in de strijker zelf of afgebroken kopjes dit is voornamelijk te danken aan de massale import van vakantiegangers uit de Oostbloklanden of gewoonweg China.

IK weet uit ervaring dat zelfs de beste corsairs gevaarlijk kunnen zijn, ze hebben over het algemeen een goede vertraging maar wanneer je ze tegen de wind ingooit klappen ze soms juist niet in je hand maar wel juist erachter. Iemand die ik ken heeft daar een lelijk litteken aan over gehouden. Maar dit kan ook voorvallen bij andere strijkers.

Ik vind persoonlijk de 'gewone' MOOG-pirats nog altijd de veiligste omdat ze bij mij in 99% van de gevallen afgaan en bitter weinig explosiekracht hebben, pirats dienen nu eenmaal niet om iets op te blazen!!. Corsairs vind ik minder veilig omdat deze bij mij vrij veel NIET afgaan!! En ik weet ook een strijker laat je een half uur liggen, maar kleine kinderen steken zo'n ding vaak gewoon nog een tweede keer af omdat ze denken dat het gewone bommetjes zijn.

Als je het echt veilig wilt spelen dan koop je gewoon géén strijkers, en als je het dan toch doet dan plak je een lont aan eender welke strijker ook aan de simpelste piccolo's of cicciolo's. Ik geef toe, ik steek zelf ook strijkers af omdat het voor mij als Belg moeilijker is om aan Nitraten of JCWT's te geraken...(Ons "circuit" is niet even uitgebreid als bij jullie Nederlanders)

Shooterbomb

vonk

FPM Moderator
Medewerker
IK weet uit ervaring dat zelfs de beste corsairs gevaarlijk kunnen zijn, ze hebben over het algemeen een goede vertraging maar wanneer je ze tegen de wind ingooit klappen ze soms juist niet in je hand maar wel juist erachter. Iemand die ik ken heeft daar een lelijk litteken aan over gehouden. Maar dit kan ook voorvallen bij andere strijkers. Shooterbomb

is meestal he als het hard waait dat het dan terug kan komen... en dat is dan de "schuld" van de strijker kom op man laat diegene eerst maar eens goed nadenken voordat je gaat lopen gooien met strijkers wat ook dom is trouwens.

shooterbomb

Registered User
Kerel,

ik zeg niet dat het de schuld is van de strijker, maar ook de "afsteker" draagt hierbij verantwoordelijkheid daar heb je gelijk in. Maar ik wil gewoon van het cliché af dat veel mensen denken dat de échte corsairs nog altijd het beste zijn wat gewoon niet het geval is...

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Kerel,

ik zeg niet dat het de schuld is van de strijker, maar ook de "afsteker" draagt hierbij verantwoordelijkheid daar heb je gelijk in. Maar ik wil gewoon van het cliché af dat veel mensen denken dat de échte corsairs nog altijd het beste zijn wat gewoon niet het geval is...

ok was misschien een rare beschrijving van je maar dat is bij deze ook duidelijk dan(win)

Schuim

Moderator
Medewerker
Denk ook dat je bedoelt dat de kop van de strijker sneller weg brand?
Of dit dan waar is weet ik niet, maar dr zit wel eenige logika in.

Schuim (mas)

Plum Bloom

Registered User
Schilderstape, is dat dat slappe beige spul om ramen en zo af te plakken? En plak je de lont dan haaks op de strijkkop of in het verlengde van de strijker? Wil dit graag weten omdat ik de Pirat Special van Alpeco zo'n fijne rotklap vindt geven voor relatief heel weinig geld.

Laatst bewerkt:

shooterbomb

Registered User
@Schuim,

Ik begrijp je/jullie reacties wel wegens mijn schrijfstijl maar dat heeft alles waarschijnlijk te maken met dat ik Belg ben ofzo, en ons taalgebruik is hier anders. Maar wat volgens mij ook één van de reden kan zijn van het sneller verbranden of afgaan, is de zwavelkwaliteit of dikte (kopje)...

@Plum Bloom,

Je kan het met eender welke tape vastmaken aan de strijker(s). Alleen moet je zien dat je niet te hard op het kopje duwt want anders zou het wel eens kunnen breken, vast = vast. Ook mag je de tape niet te strak rond de lont binden want de brandsnelheid gaat zoiezo omhoog bij het gebruik van tape.

Maar schilderstape is inderdaad zowat het beste omdat deze met je vingers makkelijk te scheuren is en omdat het écht stevig is. Tenzij je een gierigaard ben en alleen het goedkoopste wilt... Je kan het ook met Duck-tape doen, deze is echter iets moeilijker om mee te werken omdat je ze vrijwel niet kunt scheuren en als je er dan zo 50 moet maken of méér dan is het écht wel een hondenwerk.

Shooterbomb

Goolie

Registered User
Vrijwel zijn alle strijkers eigelijk heel gevaarlijk, je weet nooit waarneer ze ontploffen.
Ik koop bijna nooit strijkers en als ik strijkers koop en ze best hard zijn bijv, een bolle a, dan breek ik een rotje ervoor, want ik wil me handen nog wel houden !!!

Tony

Administrator
Medewerker
Vrijwel zijn alle strijkers eigelijk heel gevaarlijk, je weet nooit waarneer ze ontploffen.
Ik koop bijna nooit strijkers en als ik strijkers koop en ze best hard zijn bijv, een bolle a, dan breek ik een rotje ervoor, want ik wil me handen nog wel houden !!!

Hey wie noemt hier mij een BOLLE....Oppassen he (laugh)

Cameo

Registered User
Maar schilderstape is inderdaad zowat het beste omdat deze met je vingers makkelijk te scheuren is en omdat het écht stevig is. Tenzij je een gierigaard ben en alleen het goedkoopste wilt... Je kan het ook met Duck-tape doen, ...
Schilderstape is waarschijnlijk ook nog eens de goedkoopste oplossing. Kost hier 80 cent voor 3 rollen. Ductape is inderdaad een beetje "overkill" voor dit doel en bovendien een stuk duurder. Dat soort tape is juist weer handig voor het koppelen van cakes. ;)

Cameo

Tony

Administrator
Medewerker
Waarom wil iedereen eigenlijk nog strijkers hebben. Er worden nu zoveel andere knallers verkocht die harder gaan en veiliger zijn in gebruik dat ik niet snap waarom mensen dit product nog zo massaal kopen ....

Firespree

Registered User
Ik ben er zelf ook geen fan van want uiteindelijk plakken de meeste mensen er toch weer een lontje op...
Maarja zal wel iets met de naam te maken hebben.. strijkers geeft nog een beetje de indruk dat je iets illegaals hebt... Kan ook niks anders verzinnen...
(radar)

Cameo

Registered User
Waarom wil iedereen eigenlijk nog strijkers hebben. Er worden nu zoveel andere knallers verkocht die harder gaan en veiliger zijn in gebruik dat ik niet snap waarom mensen dit product nog zo massaal kopen ....

Om uiteenlopende redenen willen sommige mensen strijkers. Vooral de jongste vuurwerkfreak is geinteresseerd, want voor hem/haar telt iedere euro. Twintig nitraten of voor hetzelfde geld 400 strijkers is dan geen moeilijke beslissing.

Dan zijn er de wat oudere freaks die ze (nog steeds) kopen uit nostalgische overwegingen. Zo'n doosje strijkers hoort er voor hun gevoel gewoon bij.

En wat Firespree schrijft klopt ook; strijkers zijn jarenlang het toonbeeld geweest van "illegaal" en dus interessant voor veel schoolgaande freaks. Je kan er mee opscheppen en het geeft een stoer imago. Ik zal eerlijk zijn; de enige reden dat ik ze vroeger (jaren 80) kocht was omdat mijn vrienden ze ook kochten en ze stevig knalden. Je kon dan toch niet achterblijven? Vlinders en nitraten waren toen nog onontgonnen gebied en onbereikbaar.

Tegenwoordig is die keus er wel. Strijkers zijn overigens niet voor niets ooit afgekeurd door TNO. De knal was toen niet de reden, maar de wijze van ontsteking. Het is en blijft onvoorspelbaar hoe een strijker zich gaat gedragen na het aanwrijven.

Conclusie: Ik denk persoonlijk dat mensen met een redelijk tot ruim budget eerder het 'veiligere' knalwerk met lont zullen kopen. Jonge freaks kopen liever VEEL strijkers voor hun beperkte zakgeld dan slechts een paar veilige lontknallers. Kwantiteit over kwaliteit dus.

Groetjes,
Cameo

shooterbomb

Registered User
Ik begrijp iedereen zijn mening(en) over strijkers wel. Als ik soms foto's zie van collecties voor oudejaarsdag en ik zie dan mensen met 15 dozen pirats, nitraten enzo niet meegerekend, dan houd ik mijn hart ook vast... Want ook als je 100 nitraten hebt voor oudejaarsdag alleen al, dan ben je echt wel even bezig en ga je na een tijd minder oplettend zijn...

Shooterbomb

Firespree

Registered User
Ik begrijp iedereen zijn mening(en) over strijkers wel. Als ik soms foto's zie van collecties voor oudejaarsdag en ik zie dan mensen met 15 dozen pirats, nitraten enzo niet meegerekend, dan houd ik mijn hart ook vast... Want ook als je 100 nitraten hebt voor oudejaarsdag alleen al, dan ben je echt wel even bezig en ga je na een tijd minder oplettend zijn...

Shooterbomb

Ik vindt dat je dan nog een mager voorbeeld neemt 100 op een dag is nog best te doen...
Maar ik snap wat je bedoelt maar snap ook waarom mensen er zoveel hebben...
Sommige mensen kunnen zich gedurende het jaar niet helemaal inhouden (win)
En een matje slikt er zo een aantal...(roll)
(radar)

Bovenaan