De KvK-regeling in Belgie

Pyromaster2

Registered User
Re: kvk

roel zei:
kan ik hier zeker geen problemen mee krijgen als ik iets koop met kvk want daar heb ik egt geen zin in

Hier wordt echt niks doorgespeeld aan de overheid of Nederlandse politie.
Maar er is wel wat verandert namelijk dat er op Belgisch grondgebied gepatrouilleerd wordt met behulp van een Belgisch agent want normaal mag de Nederlandse politie niks doen op een grondgebied van een ander land...
Dus ze noteren alle Nederlandse nummer/kentekenborden die bij vuurwerkwinkels vandaan komen en geven dit door aan de douane dus zo gouw jij de grens overgaat en ze zien toevallig jouw kenteken die genoteerd is op belgisch grondgebied de Nederlandse grens overgaan dan ben je aan de beurt maar deze controlles zijn pas in september dus...

Maar ik neem aan dat dat bij veel mensen al duidelijk was (oud nieuws dus)

Maar verder krijg je echt geen problemen als je bij Alpeco met KvK vuurwerk haalt is alleen gegevens voor hun en NIET voor de Nederlandse politie of overheidsinstantie.
Alleen als ze echt inzien als handel bij Alpeco dus zeg maar 50 of 100 Chinese rollen en 100 dozen thunderking rockets bij wijze van spreken ja dan wordt het een ander verhaal maar denk je echt dat ze van alle mensen willen weten wat daar allemaal gehaald is ze gaan alleen op eigen handel uit (hier spreek ik over de Nederlandse politie).Maar als jij gewoon een paar doosjes godsongs of iets dergelijks haald dan gebeurt er gewoon weg niks tenzij je gewoon met pech er tussen uit wordt gehaald tijdens een routine controle

Mats

Registered User
kvk

wat bedoel je met routine controle?

pakken ze je dan uit de lijst en gaan ze alles na en maken ze er werk van of hoe bedoel je?

kimble

Registered User
Re: kvk

roel zei:
wat bedoel je met routine controle?

pakken ze je dan uit de lijst en gaan ze alles na en maken ze er werk van of hoe bedoel je?
zoals er staat wordt er niks aan de politie doorgegeven dus je kan zelf al bedenken dat het om een grenscontrolle gaat.

jetztgehtslos

Registered
supernitraat zei:

wat kost dat dan? want ik denk niet dat t gratis is nml...

heb je een site ofow waar ik dat allemaal op ken lezen? :p

Een vereniging oprichten is dus duidelijk wel lastiger te regelen dan zogenaamd eenmansbedrijfje bij KvK. Je moet namelijk eerst een notaris in de hand nemen om de vereniging op te richten. Daarbij moet je een begroting aan kunnen dienen, eventueel leden, contributie en andere bla bla bla, nog steeds een hoop gezeik dus. Ook kost een notaris flink wat geld, dus ga er maar even niet van uit dat een KvK van een vereniging zo makkelijk te regelen is.

Ook bij een stichting is dit het geval alleen moet je dan nog een ideologisch doel erbij verzinnen en die proberen te realiseren. Enig voordeel van zowel een vereniging als stichting is dat je niet zo snel te maken krijgt met de belastingdienst, tenzij je gaat werken met sponsoring, contributie etc.

Maar voor de duidelijkheid, een KvK is dus NIET altijd zo makkelijk te regelen als men doet geloven op internet. En ja ik ben er gvd ook mee bezig geweest...

Ivanhoe

Registered User
jetztgehtslos zei:

Een vereniging oprichten is dus duidelijk wel lastiger te regelen dan zogenaamd eenmansbedrijfje bij KvK. Je moet namelijk eerst een notaris in de hand nemen om de vereniging op te richten. Daarbij moet je een begroting aan kunnen dienen, eventueel leden, contributie en andere bla bla bla, nog steeds een hoop gezeik dus. Ook kost een notaris flink wat geld, dus ga er maar even niet van uit dat een KvK van een vereniging zo makkelijk te regelen is.
Oprichting van een vereniging is vormvrij en hoeft niet bij notariële akte plaats te vinden. Eén van de kenmerken van een vereniging is dat ie leden heeft, dus je MOET idd leden hebben (2 is voldoende), maar dat lijkt me geen probleem. Je hoeft geen begroting op te stellen voor een inschrijving in het handelsregister. Oprichting en inschrijving van een vereniging is dus vrij eenvoudig. Makkelijker dan inschrijving van een eenmanszaak, omdat je daar een omschrijving moet geven van de activeiten die je verricht. Verder loop je met een vereniging minder risico op vervelende vragenbrieven van de fiscus en je hebt geen omzetbelastingnummer nodig bij Alpeco.

Een stichting moet idd wel bij notariële akte worden opgericht, dus die rechtsvorm is minder geschikt.

jetztgehtslos

Registered
Nou bij KvK kwamen ze met papierer waarin stond dat zowel een vereniging als een stichting door een notaris opgericht moet worden en dat ik met ingevulde papieren terugmoet komen bij KvK. Misschien dat jij vereniging hebt en dat het anders is gegaan, maar ik heb een afspraak gehad en een gesprek en papierwerk mee waarin dus staat wat ik hier heb beschreven.

Ivanhoe

Registered User
Kijk maar eens op www.kvk.nl, daar kun je een inschrijfformulier downloaden voor een vereniging. Op het formulier wordt zelfs gevraagd of de vereniging bij notariele akte is opgericht of niet. Verschil is dat een vereniging die bij notariele akte is opgericht ook onroerend goed kan verwerven, maar dat heb je denk ik niet nodig. Bijna alle verenigingen zijn onderhands dus niet bij notariele akte) opgericht.

Het lijkt me erg onwarschijnlijk dat de KvK brieven stuurt waarin staat dat verenigingen bij notariele akte opgericht moeten worden. Er klopt in ieder geval niets van.

jetztgehtslos

Registered
nee klopt dat er niets van klopt, maar tijdens officieel gesprek is mij dus wel degelijk verteld dat ik eerst papieren van inschrijving door notaris moet hebben en dat ik dan terug kan komen voor KvK papieren

ook heb ik iemand anders geinformeerd (iemand van een supportersvereniging, welke doet er niet toe) en die moest er ruim een half jaar achteraan zitten tot de stichting erkend werd en hij de kvk papieren had.

misschien is het nu moeilijker dan eerst of wordt er gemeten met 2 maten, maar zo gemakkelijk als dat sommige beweren een kvk te krijgen heb ik dus niet meegemaakt

zit in de papieren idd een klein gat waardoor je buiten een notaris om kan werken (punt 6.1), daar werd ik alleen niet opgedrukt bij de KvK, maar dan heb ik 1 vraagje nog, en hoe en wat dan met 5.1? dan moet je dus wel naar de notaris als ik het goed heb??

Laatst bewerkt:

Ivanhoe

Registered User
Waarom moet je met 5.1 wel naar de notaris toe? Is een inschrijfformulier voor functionaris van een stichting/vereniging. Ook dit formulier kun je downloaden, bekijk de vragen maar, heb je ook geen notaris voor nodig.

pepiej

Registered User
feestvuurwerk

als je gewoon feestvuurwerk haald. moet (heb) je dan verder geen papieren laten zien of meenemen. >?< (alle witte en blauwe kaartjes)

matchscratch

Registered User
Je moet alleen een geldig buitenlands (niet belgisch)legitimatiebewijs hebben, en ouder als, of 16 zijn om al het feestvuurwerk inclusief knalvuurwekr te kopen

Ruffneck

Registered User
wat nou als je met de trein/ bus bent en je hebt wel een KVK bewijs en je wilt dus prof vuurwerk kopen. Omdat je met het openbaar vervoerr bent kunnen ze geen vrachtbrief maken lijkt mij? Hoe doen ze dit bij alpeco?

sureitsme

Registered User
KVK Webdesign

Stel.. Ik richt een webdesignbedrijf of.. Zeg maar dat ik freelancer ben.. Ze zien dat ik heel het jaar geen inkomsten heb, omdat ik dit natuurlijk alleen gebruik voor vuurwerk.. Gaan ze dan controleren wat er aan de hand is ?

Pyromaster2

Registered User
Het is zo dat als je een bedrijf begint waar je zeg maar dingen gaat verkopen en inkopen dat je een BTW-nummer moet aanvragen.
Heb je dit gedaan en je doet niks met het bedrijf betaal je onnodig veel kosten aan de belastingdienst wat niet nodig is.
Maar als je een bedrijfje begint waar je niks verkoopt en inkoopt dat je geen BTW-nummer aan hoeft te vragen en je ook geen geld te btalen aan de belastingdienst.

Je moet wel 1 keer per jaar een contributie betalen aan de KVK, ligt meestal rond de 50 a 150 euro,ligt aan welk onderneming je hebt.

Maar opzich buiten alle kosten moet het wel te doen zijn alleen de meeste ensen zitten dan meestal met de kosten omdat ze dit uit eigen zak moeten betalen omdat je niks verkoopt en geen winst maakt en dan de kosten niet van je winst kunt betalen en wordt het al gou een dure zaak.
Je moet dit dan ook weer apart aangeven aan de belastingdienst en dat wordt meestal een ingewikkelde zaak dus ik zou zeggen probeer wat met je bedrijfje te verdienen en zo maak je geen onnodige kosten.

Maar de zaak ligt aan jou als je dit nu wel of niet doet.;-)

Ivanhoe

Registered User
Ruffneck zei:
wat nou als je met de trein/ bus bent en je hebt wel een KVK bewijs en je wilt dus prof vuurwerk kopen. Omdat je met het openbaar vervoerr bent kunnen ze geen vrachtbrief maken lijkt mij? Hoe doen ze dit bij alpeco?
Heb me ook al afgevraagd waarom Alpeco zo'n document nodig heeft, misschien om te bewijzen dat de goederen echt zijn afgehaald? Maar ja, is ook een beetje theoretische vraag, tenzij alleen wat knallers haalt. De grotere blokken en pijlen zie ik je niet in de trein meenemen (die passen niet in een rugzak)
sureitsme zei:
Stel.. Ik richt een webdesignbedrijf of.. Zeg maar dat ik freelancer ben.. Ze zien dat ik heel het jaar geen inkomsten heb, omdat ik dit natuurlijk alleen gebruik voor vuurwerk.. Gaan ze dan controleren wat er aan de hand is ?
Ik zou dit niet doen, altijd kans dat je vragenbrief krijgt van de fiscus en aangifte moet gaan doen. Je hoef dan wel niks te betalen, maar je moet wel iedere keer die vervelende biljetten gaan invullen. Bovendien kans dat ze dan een keer een onderzoek gaan doen of je geen inkomsten verzwijgt. Het gaat vaak goed, maar als ze je eenmaal in beeld hebben kom je niet makkelijk van die jongens af. Wil je makkelijk aan een KvK komen, dan raad ik je aan een vereniging op te richten. Dit gaat vrij eenvoudig en normaal gesproken drijf je met een vereniging geen onderneming, dus die blauwe enveloppen blijevn weg.

Tony

Administrator
Medewerker
Effe terugkomend op het verhaal dat er niet meer verkocht mag worden aan mensen met KVK wat eergisteren en gisteren de mensen deed bezig houden .

Er is inderdaad een nieuwe regeleing maar die geld voor binnenlandse transporten en heeft waarschijnlijk Edruco het niet goed gelezen ..

Er mag gewoon nog steeds aan mensen met KVK en BTW nummer verkocht worden ..

en zoals ik al eerder vermelde er is wel een andere clasificatie waardoor er sommige artikelen niet meer als feestvuurwerk verkocht kan worden maar later meer hier over als de artikelen bekend zijn.

Taber

Registered User
Ik heb nog een vraagje ivm de BTW. Als je met een buitenlandse firma aankopen doet wordt er geen BTW aangerekend in België maar verschijnt het BTW-nummer (en het bedrag) waarmee je aankopen deed in de 3-maandelijkse lijst die Alpeco aan de BTW-administratie moet doorsturen. De BTW moet je dan in eigen land aangeven; hierop controleren ze door de lijst van Alpeco te vergelijken met de BTW die je bedrijf heeft aangegeven. Doet de fiscus (of andere instanties) dan niet moeilijk als ze in de boekhouding van je bedrijf aankopen vinden van vuurwerk? Want technisch gezien mag je het vuurwerk niet afsteken dus moet het nog in voorraad zijn en verkopen aan een particulier mag zeker niet...

Bovenaan