De 70e verjaardag van de Landing en de Slag om Normandië

Moontan

Moderator
Medewerker
De viering van 70 jaar bevrijding zal Normandië enorm in de kijker zetten!
Naast officiële herdenkingen en een rijk cultureel en toeristisch aanbod, zullen overal in Normandië activiteiten en evenementen een groot publiek op de been brengen. De hele regio zal zich voor 100% inzetten opdat veteranen, bezoekers, families, en toeristen met de grootst mogelijk zorg worden ontvangen.

«De kust in vuur en vlam».Vuurwerk. 24 steden, 24 belangrijke plaatsen langs de invasiestranden zullen tegelijk
oplichten onder een spectaculair vuurwerk op 5 juni. Over een lengte van 80 kilometer zal de Normandische kust in vuur en vlam komen te staan.5 juni, langs de invasiestranden - www.normandiememoire.com

Bij het vallen van de avond worden er bovendien spectaculaire lichtshows gegeven, zoals bij de kathedraal van Bayeux en het
veelbelovende vuurwerk op 5 juni. Die avond zal de lucht langs de kust in vuur en vlam staan wanneer er op 24 plaatsen tegelijk vuurwerk wordt afgestoken. Jong of oud, 2014 belooft een jaar te worden vol ontdekking en verwondering!

http://www.ambafrance-be.org/IMG/pdf/DP-70Normandie-HD-Ne.pdf

smilli

FPM Filmer
Klinkt wel interessant, maarja worden het 24 Kermis vuurwerkjes of echt een heel strand verlicht?

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

RedBaron

Registered User
Klinkt wel interessant, maarja worden het 24 Kermis vuurwerkjes of echt een heel strand verlicht?

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Reken maar op spektakel de De Landing\D-Day is echt wel een dingetje daar. Dus ik verwacht wel 24 grote shows. Ik zal eens navragen wie dit schiet.

GMP82

Zilveren Member
Dit kan echt iets bijzonders worden..... zal er niet bij aanwezig kunnen zijn, maar heb je niks te doen en de middelen om te gaan, zou ik de gok wel wagen!

white thunder

Registered User
Reken maar dat het spectaculair word:hehe!:.Een familie-lid van mij,zit bij een clubje van oude Amerikaanse WW2 wagens,en die gaat om de zoveel jaar ook meerijden,en die zei al,dat die shows FANTASTISCH zullen zijn!Dus zeker de moeite waard,ik zit dr wel over na te denken,om te gaan.

ifeelfine

Registered User
maar waarom ze het op 5 juni willen doen??

D day (van operatie Overlord wel te verstaan wat elke militaire operatie heeft een D day) vond plaats op 6 juni 1944

RedBaron

Registered User
maar waarom ze het op 5 juni willen doen??

D day (van operatie Overlord wel te verstaan wat elke militaire operatie heeft een D day) vond plaats op 6 juni 1944

als je de website had gelezen, had je kunnen lezen dat dit het openingsvuurwerk is voor de grote dag die volgt op 6 juni. Verder de officiële landing stond gepland op 5 juni maar omwille van het slechte weer is deze toen op het laatste moment verzet naar 6 juni. Het startsein echter voor Operation Overlord (een code woord naar het franse verzet via de BBC Radio) is gegeven op 5 juni. Dus die datum 5 juni is dus niet zo raar.

Hieronder overigens de steden waar dus simultaan een groots vuurwerk zal worden ontstoken:

1. Asnelles
  2. Cricqueville en Bessin
  3. Colleville-sur-Mer
  4. Vierville-sur-Mer
  5. Sainte-Marie-du-Mont
  6. Ver-sur-Mer
  7. Saint-Laurent-sur-Mer
  8. Saint-Martin-de-Varreville
  9. Saint-Aubin-sur-Mer
  10. Sainte-Honorine-des-Pertes
  11. Ouistreham
  12. Port-en-Bessin
  13. Luc-sur-Mer
  14. Merville-Franceville
  15. Lion-sur-Mer
  16. Longues-sur-Mer
  17. Hermanville-sur-Mer
  18. Langrune-sur-Mer
  19. Grandcamp-Maisy
  20. Graye-sur-Mer
  21. Courseulles-sur-Mer
  22. Bernieres-sur-Mer
  23. Colleville-Montgomery
  24. Arromanches-les-Bains.

de totale frontbreedte van dit vuurwerk zal verspreid over deze 24 steden 80 kilometer bedragen. tijdstip van afvuren: 23:00u

Sweet Laker

Registered User
Sowieso is het een aanrader om heen te gaan met 70 jaar viering. De happening zelf is al een hele belevenis en met een jubileum jaar als deze zal het genoeg extra man op de been brengen. Ben er in 2007 geweest verkleed in zo'n paratrooper pakkie, mooi om een keer meegemaakt te hebben.

ifeelfine

Registered User
overlord een start ach nee hou je in geen discussie beginnen. Blijf het raar vinden om 5 juni te kiezen maar goed.

Sweet Laker

Registered User
In 2007 heb ik in Saint Mere Eglise tegenover de kerk in een winkeltje wat vuurwerk gekocht en op het kampement ontstoken met toestemming van de burgemeester waar we op het terrein mochten staan. Geen idee of je er toestemming voor moet hebben, neem aan van niet als hij vrij verkrijgbaar is in de winkeltjes.

kingmokum

Banned
Voor zo ver ik weet mag het in frankrijk gewoon het hele jaar maar omdat het toch iets speciaals is denk ik van vraag het maar effe.

Als je zelf ook wat mag afsteken is het wel leuk om te gaan.

smilli

FPM Filmer
Ziet er tof uit, ben toch maar niet gegaan aangezien ik te weinig info had.
Ik zie ook dat het waarschijnlijk erg moeilijk in beeld te brengen was geweest.

Bovenaan