Daling vuurwerkslachtoffers jaarwisseling

KoenL

Registered User
AMSTERDAM - Het aantal behandelde vuurwerkslachtoffers lag dit jaar in de twee weken rond de jaarwisseling iets lager dan in 2010. Dat blijkt uit cijfers die de stichting Consument en Veiligheid vrijdag heeft gepubliceerd. Tussen 24 december 2011 en 3 januari 2012 werden 670 vuurwerkslachtoffers behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis. Dat is 5 procent minder dan bij de vorige jaarwisseling. Bovendien waren er ditmaal geen doden te betreuren als gevolg van vuurwerkletsel.

'Ernstig'
De daling van het aantal vuurwerkslachtoffers over de afgelopen 4 jaar is zelfs 40 procent.

Ondanks de daling zijn de cijfers ''nog steeds ernstig'', waarschuwt woordvoerder Cees Meijer. Van alle vuurwerkslachtoffers moest 14 procent in een ziekenhuis worden opgenomen. Bijna een kwart van de slachtoffers had serieus letsel aan het gezicht.

Tussen de 200 en 300 slachtoffers hadden serieus oogletsel. Dit correspondeert met de boodschap van het Oogziekenhuis Rotterdam, dat na de jaarwisseling de noodklok luidde over het hoge aantal slachtoffers dat als gevolg van het vuurwerk moest worden behandeld.

Bijna de helft van de slachtoffers is gewond geraakt door andermans vuurwerk. Van 20 procent van de slachtoffers is bekend dat zwaar professioneel vuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen het letsel hebben veroorzaakt, maar dit percentage ligt vermoedelijk hoger. Bijna 60 procent van de slachtoffers is tussen de 10 en 30 jaar oud.

Professioneel
De stichting Consument en Veiligheid pleit ervoor het afsteken van zwaar professioneel vuurwerk op alle fronten te ontmoedigen en mogelijk zelfs op Europees niveau aan te pakken. ''Niet alleen omdat dit vuurwerk de ernstige slachtoffers maakt’’, stelt woordvoerder Cees Meijer. ''Maar ook omdat deze projectielen enorm veel overlast en schade voor heel veel meer mensen veroorzaken.’’

De burgemeester van de vier grote steden meldden eerder deze week te gaan kijken of er alternatieven voor de vuurwerktraditie mogelijk zijn.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2719652/daling-vuurwerkslachtoffers-jaarwisseling.html

ifeelfine

Registered User
en opvallend dat NU.nl er helemaal geen melding van maakt

overigens is 40% daling wel vertekend aangezien we 4 jaar geleden killerfog hadden in een deel van nederland

maar minder slachtoffers is natuurlijk prima nieuws

stef

Member
Goede zaak dit.
Het geeft maar weer eens te meer aan dat het probleem bij de vandalen ligt in combinatie met alcohol en illigaal vuurwerk en niet bij het consumentenvuurwerk.
Dus aanpakken die gasten die er een sooitje van maken en handen af van onze vuurwerktraditie.
Stef

Hairy Harry

Registered User
en opvallend dat NU.nl er helemaal geen melding van maakt

overigens is 40% daling wel vertekend aangezien we 4 jaar geleden killerfog hadden in een deel van nederland

maar minder slachtoffers is natuurlijk prima nieuws

Kijk eens naar de link onderaan het bericht...
Het valt wel op dat dit nieuws heel kort zichtbaar was op diverse voorpagina's en ook weer heel rap is verdwenen.

TheChain

Registered User
Ja op de Telegraaf ook snel naar onderen weggemoffeld en in een beduidend kleiner formaat dan de negatieve vuurwerkberichten. Verder onder dit bericht geen reageerknop en bij de negatieve berichtgevingen wel natuurlijk.

D

Deleted member 17038

Guest
Het zal ook wel een beetje helpen om dit te twitteren en te liken op facebook of te reageren op jij.nl!

magnolia

Registered User
nou jongens 40 % minder slachtoffers dan vier jaar geleden vindt ik goed nieuws jongens .
en er zijn gelukkig geen doden ook gevallen .
nou dat doet het dagelijkse weg verkeer dit oud en nieuw niet na .
kijk ik denk dat men geduld moet hebben met al die maatregelen die er zijn genomen .
als je een plantje zaait duurt het ook ff voor dat hij boven de grond komt .
hoe lager de schade/ slachtoffers cijfers zijn hoe beter

D

Deleted member 17038

Guest
Mijn vraag: moeten we nu helpen, en de mensen laten denken dat ze veilig(er) zijn? Of pas over 2 jaar als de slachtoffers nog eens 10% gezakt zijn de publiciteit opzoeken?

--sjon beton--

Registered User
had het al gelezen op teletext.
ik wil graag een poll aanmaken over een stukje vuurwerk M.B.T. nr1 oogletsel, maar ik weet niet hoe ik een poll kan aanmaken.
kan iemand mij helpen?

joszie

Zilveren Member
goed nieuws. Belachelijk dat dit niet groot in het nieuws komt. nee, dit wordt verbannen naar de achtergrond. Liever hebben we het nog over de "bommen" en een verbod.

De media is eenzijdig en onafhankelijkheid is ver te zoeken!
iedereen van ons zou dan ook dit nieuwsitem op zijn/haar sociale netwerksites moeten zetten + dat de media faalt!
met 30.000 leden zouden we hier toch wel wat bekendheid aan moeten kunnen geven?

trouwens 670 slachtoffers over 10 dagen = gemiddeld 67 per dag.
amateurvoetbal 800.000 blessures = bijna 2200 per dag!!!!
toch hoor ik daar nooit over een verbod...

mickeyzegtboem

Registered User
had het al gelezen op teletext.
ik wil graag een poll aanmaken over een stukje vuurwerk M.B.T. nr1 oogletsel, maar ik weet niet hoe ik een poll kan aanmaken.
kan iemand mij helpen?

Waar wil je die aanmaken, en met welke strekking?
Waar je het zowiezo kwijt kan is het stellingen forum, daar kan je ook zelf polls aanmaken.

Bovenaan