D66 en CU: laat gemeenten vuurwerk verbieden

stefantvs

Administrator
Medewerker
Gemeenten moeten zelf de bevoegdheid krijgen om tijdens de jaarwisseling een vuurwerkverbod in te voeren. ChristenUnie en D66 willen dat het kabinet de wet wijzigt om dit mogelijk te maken.

De Tweede Kamer debatteert morgen over het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid opstelde over de jaarwisseling. De OVV adviseerde een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in te voeren, maar het kabinet liet eerder deze maand weten dat advies niet over te nemen.
Lees hier heel het artikel. KLIK - KLIK

adgertic

Registered User
Met het nieuws van vanavond in het achterhoofd ben ik bang dat onze hoofdstad binnen een paar jaar volledig vuurwerkvrij is....

goofygrunn

Registered User
Met het nieuws van vanavond in het achterhoofd ben ik bang dat onze hoofdstad binnen een paar jaar volledig vuurwerkvrij is....

Ik deel deze mening en ik denk zelfs dat Halsema als eerste gemeente dit gaat invoeren en anderen gaan volgen na haar.
Groot verlies dat Halsema burgemeester van 020 wordt.

rodepo

Registered User
Ik deel deze mening en ik denk zelfs dat Halsema als eerste gemeente dit gaat invoeren en anderen gaan volgen na haar.
Groot verlies dat Halsema burgemeester van 020 wordt.
In theorie is een burgermeester neutraal en moet zijn functie uitoefenen naar de letter van de wet. Maar ja je weet hoe dat gaat.
We zullen zien...

roelz

Registered User

Hmm, misschien niet vuurwerkvrij; wetsgetrouwe burgers die normaal (of op z'n minst op een normale manier) vuurwerk afsteken zullen afhaken, kwaadwillenden blijven over die terreur zaaien met Pools spul. De politie uitdagen en het rellen blijft wel denk ik, dus ook het bijbehorende aso knalvuurwerk.

adgertic

Registered User
Hmm, misschien niet vuurwerkvrij; wetsgetrouwe burgers die normaal (of op z'n minst op een normale manier) vuurwerk afsteken zullen afhaken, kwaadwillenden blijven over die terreur zaaien met Pools spul. De politie uitdagen en het rellen blijft wel denk ik, dus ook het bijbehorende aso knalvuurwerk.
Volgens mij weet iedere liefhebber allang dat het probleem niet wordt veroorzaakt door mensen die zich netjes aan de wet houden. Als mijn zus (al jaren tegenstander van consumentenvuurwerk) het snapt dan lijkt mij ook dat de gemiddelde burger het ook snapt.... Nou de politieke bestuurders nog.....

Baron van lunt zu sas

Registered User
Als de regelgeving die komen gaat maximaal wordt benut dan wijken wij zo enorm af van de buurlanden dat er vanzelf problemen komen. Laat maar gaan, de regering heeft een optie gegeven en een praatgroep van politici terzijde komt nu met een optie die door de regering eigenlijk is verworpen (anders hadden ze deze zelf al geopperd) er is best wel kans dat dit niet doorgaat.

adgertic

Registered User
Ik hoop eigenlijk gewoon dat er geen gemeente is die zo hard zichzelf wil profileren dat ze daadwerkelijk tot deze maatregel over gaan. Misschien is het ijdele hoop maar als we dat al niet meer hebben....

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Volgens mij weet iedere liefhebber allang dat het probleem niet wordt veroorzaakt door mensen die zich netjes aan de wet houden. Als mijn zus (al jaren tegenstander van consumentenvuurwerk) het snapt dan lijkt mij ook dat de gemiddelde burger het ook snapt.... Nou de politieke bestuurders nog.....

Tja achter een bureau leer je niet wat de praktijk inhoudt....

Ik lees ook in veel berichten dat de burgerbeunhazen een verbod op het Nederlandse knalvuurwerk willen.
Als je dat wilt, dan moet je ook hachee, bruine bonen soep en uien gaan verbieden.

GMP82

Zilveren Member

De ons al zo lang bekende argumenten hebben zowel Den Haag als het lokale bestuur bereikt.
Het gaat allang niet meer om snappen. Het gaat om niet willen (snappen) en een eigen opvatting doordrammen.
En als ze de macht hebben zullen ze het zeker niet nalaten.

Bovenaan