Consumentenvuurwerk te gevaarlijk?

Moontan

Moderator
Medewerker
Consumentenvuurwerk te gevaarlijk?

Iedere jaarwisseling komen honderden Nederlanders terecht op de spoedeisende hulp als gevolg van vuurwerk. Oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam pleit namens alle Nederlandse oogartsen voor een verbod op consumentenvuurwerk.
Het ziekenhuis behandelde dit jaar tien vuurwerkslachtoffers. Zeven ogen zijn zo zwaar beschadigd dat de slachtoffers blijvend minder zien of helemaal blind zijn. De schade is in de meeste gevallen veroorzaakt door legaal siervuurwerk dat niet door de slachtoffers zelf werd afgestoken. Ze droegen geen van allen een vuurwerkbril.
De cijfers van oogletsel in andere Nederlandse ziekenhuizen zijn nog niet bekend. Vorig jaar raakten rond de jaarwisseling 23 ogen blind.

Nieuwsuur is een programma van NTR en NOS.
Nieuwsuur liep met oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam mee tijdens de nacht van Oud op Nieuw. Hij zit vanavond in de studio.

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2011499-consumentenvuurwerk-te-gevaarlijk.html

Pancake77

Registered User
Dus Tjeerd geef het volgende advies aan de burger:

Gaat u tijdens de jaarwisseling de straat op, draag een vuurwerkbril, dan waren de betreffende 10 gevallen bijna zeker niet voorgevallen!!
U draagt immers toch ook een autogordel of helm als u gaat motorrijden?

Derck1986

Registered User
Ik vind dat beter is het kleine spul kunnen niet meer te verkopen enkel nog groten dozen verkopen die niet makkelijk om vallen.
zal al heel wat slachtoffers schelen.

AWG

Registered User
heb hem gezien op rijnmond tv gisteren, heel de uitstraling van die man is dezelfde als van arno bonte.
die man is gewoon anti-vuurwerk, nog niet eens zozeer beroepsgerelateerd(daar verschuild ie zich alleen maar achter, net als bonte doet).

hij wist ook nog toe te voegen dat het vuurwerk op de erasmusbrug dat daar geen vuurwerk tegenop kan, hmmm als het daar ooit nog eens mee misgaat he dan kun je pas echt drama verwachten..

ik heb zelfs nog een bril gedragen toen ik op de fiets naar huis ging om half 3 s,nachts.
-zet gewoon allemaal zo,n ding op weest niet zo stronteigenwijs en lul niet zo over ''dat zou toch helemaal niet nodig moeten zijn bladiebladiebla''
ja nou er zijn genoeg randdebielen op deze aardbol wees liever verstandig.

-als ik in de dode hoek van een vrachtwagen ga staan kan ik wel vinden dat ik niet doodgereden mag worden en dat die chauffeur uit moet kijken of ik stap even af en ga even op de stoep staan.

-als ik op de fiets ben en ik heb voorrang maar iemand in een auto is duidelijk niet van plan mij dat te geven dan wacht ik wel eventjes, kan ik wel vinden dat ik voorrang heb maar ik ben degene die dan platgereden wordt en niet die automobilist.

-als ik ga staken terwijl ik eigenlijk ook wel weet dat mijn baas me niet meer kan betalen dan hij nu al doet, dan kan ik nog wel recht hebben om te staken en recht hebben om dat geld te ontvangen(volgens de vakbond), maar ik ben dan straks samen met mijn collega,s alsnog de lul want als het bedrijf over de kop gaat heb ik helemaal geen werk meer.

Zo moe van al die mensen die menen overal recht op te hebben en dat ten allen tijde willen opeisen, ook als het risico met zich meebrengt.
ga eens de onderste weg, wees eens de laatste, durf eens de verliezer te zijn, gun een ander ook zijn pleziertje en trek niet alles waar je recht op meent te hebben gelijk naar je toe, met als gevolg dat een ander en uiteindelijk jezelf daar schade van krijgt.
hou gewoon eens rekening met elkaar en een mogelijke situatie, en anticipeer daarop een ongeluk zit al in een klein hoekje waarom zou je die hoek vergroten???

rodepo

Registered User
Deze man is wederom zo vrij om voor alle oogartsen in nederland te spreken. Dit deed hij vorig jaar ook. Ik vraag me toch af of hij dit echt bij al zijn collegas heeft nagevraagd. Arrogante ....... Ik heb echt geen goed woord over voor deze man. Misbruik maken van een medische positie, te walgelijk voor woorden.

Moontan

Moderator
Medewerker
Faber is elk jaar van de partij vlak na de jaarwisseling en vlak voor de jaarwisseling.
Hij is momenteel weer heel erg actief, heeft de media weer volop bewerkt.
Alleen heeft hij dit keer pech. Omdat de jaarwisseling in Nederland relatief rustig verlopen is moet hij het nu helemaal alleen doen.
Hij is een roepende in de woestijn!!
De gemeenten peinzen niet over een verbod. En Arno Bonte, grote vriend van Faber, viert een klein feestje omdat de vuurwerkvrije zones gewerkt hebben.
Arno komt alleen nog wel met zijn eindrapportage vuurwerkoverlast maar hij zal opnieuw bot vangen.
Wij vieren dit jaar gewoon weer oud en nieuw. Pech voor Faber en voor Bonte.

ReFa

Registered User
De man mag natuurlijk zijn mening hebben. Net als onze vriend Arno B.
Het erge is dat de media als makke hondjes achter ze aanlopen.
Natuurlijk kan je argumenten tegen vuurwerk aanvoeren, al zijn die vaak niet terecht.
Er zijn minstens zoveel argumenten voor vuurwerk.
Het argument dat dhr. Bonte laatst aanvoerde 'slechts iets minder dan 1 op de 5 Nederlanders koopt nog vuurwerk' is natuurlijk lachwekkend.
Ergens ben ik wel blij dat het er niet veel meer zijn, we moeten toch wel ruimte overhouden om het af te steken.

De slachtoffers droegen allen geen vuurwerkbril. NIet zo slim, gezien het feit dat die dingen al enkele jaren voor minder dan
een appel en een ei te verkrijgen zijn.

Vanuit het 'oogpunt' van deze arts zijn zijn bezwaren nog wel te begrijpen, ware het niet dat je dergelijke bezwaren
tegen heel veel dingen in kan brengen. Auto's, alcohol (of de combi daarvan), drugs (verboden ja, maar dat verbod helpt nogal!).
honden (mijn dochter is 365 dagen per jaar bang voor honden!) en zo nog heel veel meer.

2 jaar geleden kon er 12 dagen lang geschaatst worden. Heerlijk toch? Maar wacht even...
In die 12 dagen kwamen er liefst 13.000 (ja, DERTIEN DUIZEND!) schaatsers op de eerste hulp terecht.
Zo'n 8400 mensen vanwege botbreuken. 1200 mensen konden niet meteen naar huis en moesten in het
ziekenhuis blijven voor behandeling. Directe kosten 20 miljoen behandelkosten + 26 miljoen aan
arbeidsverzuim. Hebben we de paar mensen die (bijna) elk jaar verdrinken doordat ze
door het ijs zakken nog niet meegerekend. Toch riep niemand dat schaatsen verboden moet worden.
Want: Het geeft veel plezier, en het is een risico dat erbij hoort. Het dragen van pols, knie en enkelbeschermers
beperkt de kans op breuken.
Ok, omstanders hebben hier natuurlijk een minimale kans op een verwonding, maar verder zie ik geen enkel verschil.

Overigens ben ik wel van mening dat het vuurwerk nog veiliger moet kunnen.
De pakketten met potten die bijv. uitvouwvoetjes hebben, ik hoef ze niet meer.
Al zou ik er natuurlijk stenen op kunnen leggen.

Ook de kleinere paar-schots-potjes zijn vaak onstabiel.
Wij als vuurwerkfanaten weten wel dat we potten vast moeten zetten, maar de
wat minder fanatieke consument weet daar weer minder van. Op dat punt
kan er kwa voorlichting door de branche ook nog veel gewonnen worden.
Ok, nu staat de gebruiksaanwijzing op de pot, maar vaak in kleine letters.
Duidelijke flyers meegeven met de bestellingen kan de mensen nog bewuster maken.

cracker

Registered User
Ik vind dat beter is het kleine spul kunnen niet meer te verkopen enkel nog groten dozen verkopen die niet makkelijk om vallen.
zal al heel wat slachtoffers schelen.
ah jij wil dat vuurwerk wordt voorbehouden aan de goed gevulde portemonnee.
Er wordt getest of sierblokken kunnen omvallen. Die test is niet waterdicht. En omvallen is vrij simpel te voorkomen door het tussen een paar andere afgestoken blokjes te zetten. Maar jij propageert direct maar voor een verbod op kleine sierblokjes

Ik vind het toch wel bijzonder dat je waarschijnlijk wel tegen een vuurwerkverbod bent maar op basis van je reactie concludeer ik dat je graag voor anderen wil bepalen of en welk vuurwerk zij mogen/kunnen kopen. Op deze wijze ben je dus letterlijk niet anders dan al die figuren die voorstander zijn van een verbod op particulier vuurwerk maar wel voorstander van professionele shows

tjopper

Registered User
ah jij wil dat vuurwerk wordt voorbehouden aan de goed gevulde portemonnee.
Er wordt getest of sierblokken kunnen omvallen. Die test is niet waterdicht. En omvallen is vrij simpel te voorkomen door het tussen een paar andere afgestoken blokjes te zetten. Maar jij propageert direct maar voor een verbod op kleine sierblokjes

Ik vind het toch wel bijzonder dat je waarschijnlijk wel tegen een vuurwerkverbod bent maar op basis van je reactie concludeer ik dat je graag voor anderen wil bepalen of en welk vuurwerk zij mogen/kunnen kopen. Op deze wijze ben je dus letterlijk niet anders dan al die figuren die voorstander zijn van een verbod op particulier vuurwerk maar wel voorstander van professionele shows

Ik weet niet wat hij met grote dozen bedoeld, maar als hij bedoeld dat babypijltjes etc eruit moeten en dat hele lichte cakes eruit moeten dan kan me me er nog in vinden. Het zou misschien helpen om daar ook regels voor te bedenken: Hoeveel klei moet er onderin een cake zitten om hem stabiel te hebben. Vervolgens dit toepassen en de 25 kiloregel iets versoepelen naarmate de gewichten toe zouden nemen. Ik ben het niet met je eens dat degene die jij nu beticht van het niet anders zijn dan de tegenstanders wil dat vuurwerk voor rijkelui is. Dat hoeft ook helemaal niet. Dus ik denk dat je conclusie iets te voorbarig is.
greetzz

GMP82

Zilveren Member
Hoeveel klei moet er onderin een cake zitten om hem stabiel te hebben. Vervolgens dit toepassen en de 25 kiloregel iets versoepelen naarmate de gewichten toe zouden nemen.

Goed punt, ik had o.a. de http://www.freakpyromaniacs.com/forum/extreme-collection/39467-euphoria.html van vuurwerkvisie, daar zat een blok beton in, dat wil je niet weten. Super stabiel, dat wel, maar wel een beetje overkill voor 12 tubes... en als alle cakes dit hebben, ben je snel klaar met je 25 kilo...

cracker

Registered User
Ik weet niet wat hij met grote dozen bedoeld, maar als hij bedoeld dat babypijltjes etc eruit moeten en dat hele lichte cakes eruit moeten dan kan me me er nog in vinden. Het zou misschien helpen om daar ook regels voor te bedenken: Hoeveel klei moet er onderin een cake zitten om hem stabiel te hebben. Vervolgens dit toepassen en de 25 kiloregel iets versoepelen naarmate de gewichten toe zouden nemen. Ik ben het niet met je eens dat degene die jij nu beticht van het niet anders zijn dan de tegenstanders wil dat vuurwerk voor rijkelui is. Dat hoeft ook helemaal niet. Dus ik denk dat je conclusie iets te voorbarig is.
greetzz
Waarom denk je dat vuurwerk zo licht mogelijk wordt gemaakt? Vanwege transportkosten. Transportkosten vormen het grootste deel van de inkoopprijs van het vuurwerk in Nederland. Dus met het verzwaren van potten (vuurwerk) zal de prijs fors omhoog gaan. Dus het opteren voor verzwaren van vuurwerk heeft wel degelijk het gevolg dat vuurwerk minder bereikbaar wordt voor de kleine portemonnee. Maar ik zal mijn conclusie terugnemen, wellicht heeft degene met dat "briljante" idee daar niet bij stil gestaan.........

Tony

Administrator
Medewerker
Waarom denk je dat vuurwerk zo licht mogelijk wordt gemaakt? Vanwege transportkosten. Transportkosten vormen het grootste deel van de inkoopprijs van het vuurwerk in Nederland. Dus met het verzwaren van potten (vuurwerk) zal de prijs fors omhoog gaan. Dus het opteren voor verzwaren van vuurwerk heeft wel degelijk het gevolg dat vuurwerk minder bereikbaar wordt voor de kleine portemonnee. Maar ik zal mijn conclusie terugnemen, wellicht heeft degene met dat "briljante" idee daar niet bij stil gestaan.........

Je betaald voor het transport volgens mij niet voor het gewicht maar gewoon per container.

Sent from my iPhone using Tapatalk

nismo

Registered User
Dat klopt Toon maar je zit ook nog met het max gewicht 20 voets max 24 ton en een 40 max 27 ton, en het probleem is dan dat hij al te snel vol zit aan gewicht, en mocht dat passen word hij onderop gezet en duurt het 5 dagen langer eer dat je je container op plaats van bestemming hebt.

Bovenaan