Consumenten potjes die omvallen!?

edje30

Registered User
allebij de stalen staafjes zijn te verzetten en de gaatjes zitten op 1 cm van elkaar dus weinig kans dat er ruimte tussen zit:)

boozebelly

Registered User
Mooi bedacht & uitgewerkt Vinnie. Als je het niet erg vind ga ik je idee kopieëren, maar dan wel voor eigen gebruik :wink:

Zelf heb ik ook vaak genoeg naar een cake zitten kijken die over de straat stuiterde en hield ik mijn hart vast dat ie goed bleef staan. Sindsdien gebruik ik altijd 2 bakstenen, maar zo'n kistje is natuurlijk nog veiliger.

Ik heb hem voornamelijk gemaakt voor de kleine cakes. die vaak onstabiel op straat staan te dansen.
bij grote cakes lijkt het me niet nodig, die zijn vaak groot genoeg om stabiel op straat te blijven staan.
bij fanshapes lijkt het mij ook geen probleem , zorg gewoon dat de zij wanden niet te hoog worden.

Ja die draadstang heb ik inderdaad helemaal door dat blok heen geboord.
blokkie hout in de bankschroef en met een lange speedboor en doorheen geboord.
ik kan soms heel handig zijn, maar Sssttt niet tegen mijn vrouw zeggen hoor.

Haha, aaii blijkt ze ineens ook lid te zijn van FPM XD. Maar toppertje Vinnie, ik zou er echt pattent op aanvragen als ik jou was.
Denk is aan al dat geld wat het je op kan leveren :O hoeveel vuurwerk kun je daar wel niet voor kopen :O :tongue:

Poziloc

FPM Hangouderen
Ziet er ook handig uit Edje. Alleen vraag ik mij af of je alle cakes stevig vast kan zetten. Stel je steekt een stokje door een gaatje, en er blijkt nog 1 cm tussen het stokje en het potje. Hoe los je dat dan op?

De cake zal nooit kunnen omvallen met 1 cm ruimte...probeer hem maar eens te kantellen met 1 cm ruimte....gaat je echt niet lukken hehe

sebastiaantje

Registered User
^ Dat klopt inderdaad poziloc

Ik ben ook bezig met een standaard. Duurt nog ff heb hem nog niet af.

EDJE 30 Die standaard van jou is ook mooi en je kan er ook pijlen mee afsteken in die buis. Handig hoor.

Gr Sebastiaan

roelz

Registered User
Mooi zeg, ik denk dat ik ook zo'n "Vinnie cakeklem' ga maken, bakstenen is altijd zo'n gezeul. Misschien dat zo'n kistje (met wat hogere zijwanden) ook helpt als het blokje ontploft (vorig jaar drie cakejes waarvan één tube ploft en de resterende tubes alle kanten op laat schieten). De zijwanden van het klemkistje houden misschien net die ene bombette tegen die voor je bakkes zou gaan ploffen..

boozebelly

Registered User
Inmiddels ben ik ook aan het knutselen geslagen en het schietkistje (Vinnie-style) is ook al klaar, maar moet ik nog even een likje verf geven en aan de bovenkant wil ik hem nog voorzien van aluminium hoekprofielen.

Ook heb ik met materiaal wat ik nog had liggen een standaard gemaakt om vuurpijlen in af te schieten. Niks geen gekloot meer met flessen e.d. en hij kan onmogelijk omvallen.
De onderkant heb ik verzwaard door er een extra zware, hardhouten plaat onder te schroeven, ten behoeve van de stabiliteit.
Qua hoogte is hij ook ideaal, want ik heb hem zo gemaakt dat je niet meer hoeft te bukken/knielen om de vuurpijl aan te steken, maar kaarsrecht kan blijven staan.
Waarom 2 cv-pijpen...? Simpelweg omdat ik er het materiaal voor had liggen :hehe!: en bovendien kan ik nu ook 2 tegelijk afschieten.

PA280177.JPG

jetztgehtslos

Registered
Ik vind het een mooie tutorial, maar zelf gebruik ik zakjes potgrond om de potten te stabiliseren en sinds ik dat doe, is er geen potje meer omgevallen bij mij.

Echter, vorig jaar had ik enkele potjes van Bonfireworks op een w shaped rekje gekit en daar schoot er wel 1 van los die om ging. Dit was de eerste keer dat dit gebeurde bij mij, alle andere w shaped projectjes hadden geen kuren.

sebastiaantje

Registered User
Ik heb mijn standaard ook af. Voorheen gebruikte ik altijd bakstenen om cakes te stabiliseren. Wou ook altijd goed. Ik vindt het stabiliseren van cakes echt belangrijk. Er zijn zoveel mensen die dat niet doen. Soms zie je tijdens het schieten van een cake die hele cake heen en weer bewegen en dat het altijd net goed gaat.

Gr

Pyro030

Registered User
Vinnie, dat is een heel erg handig alternatief om kleine potjes en fontijnen mee vast te zetten.
Zoals boven ook te zien is, kan je er evt. een vuurpijlenlanceerbuis aan monteren.

Voor de grotere cakes's is dit denk ik niet nodig, aangezien die van zich zelf al redelijk goed stabiel staan.
In ieder geval voor jou minder kans op ongelukken en dat geld ook voor de buurt.

~Pyro030

Martin1988

Registered User
en voor grotere potten wordt de omvang van het platform der mate groot dat die te onhandig gaat worden. grotere cake's kan je altijd nog stabiel krijgen door stenen ofzo als je het niet vertrouwt

bloodveins

Registered User
Mooi gemaakt man! Kan je de ''balk'' ook roteren? Dan heb je gelijk het probleem met waaierpotten opgelost! Daar hoef je hem waarschijnlijk niet eens voor aan te passen.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Mooi gemaakt man! Kan je de ''balk'' ook roteren? Dan heb je gelijk het probleem met waaierpotten opgelost! Daar hoef je hem waarschijnlijk niet eens voor aan te passen.

Ja de balk kan je in de gewenste posotie draaien en vast zetten.
no problem

pyro22

Registered User
Re: consumenten potjes die omvallen

Jazeker,daar heb ik ook ervaring mee...
Jaren geleden had ik een ''grote pot'' aangestoken op een klinkerstraatje na een schot of 3 viel hij om omdat hij waarschijnlijk niet erg stabiel stond.
De daarop volgende schoten kwamen onze kant op. Wij vluchten als een gek naar binnen(het was een legale pot van +/-€70,00)
Alleen de deur van de naaste buurman stond nog open......daar gingen-zoals je al kunt raden-ook een paar mini chels naar binnen. De hele hal zat vol met zwarte brangplekken also ook de kamer haha.
Dat was voor mij eens maar nooit weer.

het jaar daarop heb ik een bierkratje van grolsch uitgehold en daar de potten in vastgezet maar ik vond dat zo'n geknooi dat ik hat jaar dáárop tot nu, alleen nog maar evenenmentenvuurwerk heb. En... ik moet zeggen: als je je verstand gebruikt is dat vuurwerk veiliger dan dat van nederland (al wordt het bij sommige dingen steeds iets beter.)

Ik vind dat je het netjes hebt opgelost zo. compliment. (eigenaar van een bouwbedrijf)

eXiTeNiZ

Registered User
Mooie constructie! Ziet heek goed uit. Ik heb inderdaad elk jaar aantallen die omvallen van NL. Groter, zowel als kleiner vaker gehad de afgelopen jaren. zette hem altijd vast in blokken steen voorzichtig eromheen.

jerronimo

Registered User
Ja mooie oplossing dat zeker, het voorkomt levensgevaarlijke situaties!
Ik neem aan dat het meeste vuurwerk wel getest wordt op kruitinhoud, lontvertraging en stabiliteit, dus snap ik niet dat zo'n potten door de keuring komen!
Een stukje voorlichting in de winkel zou daarom zeker niet misstaan.

Bovenaan