column-firework-de-angst-van-vuurwerk

D

Deleted member 17038

Guest
column-firework-de-angst-van-vuurwerk

dinsdag 02 december 2014 | 09:46

Gabriëlle Hoppenbrouwers is officier van justitie bij het Openbaar Ministerie Amsterdam. Ze schrijft iedere week een column over haar bijzondere werk.

Mijn zoontje wil dit jaar graag weer met Oud en Nieuw bij zijn vader zijn. We wisselen dat over het algemeen om het jaar af. Het ene jaar bij mij, het andere jaar bij zijn vader. Vorig jaar was het “meneer” bij zijn vader nogal goed bevallen omdat hij (kinder)vuurwerk af had mogen steken. Samen met zijn neefjes had hij nogal wat aangestoken. Het zal een “mannending” zijn.
Ik ben er nogal huiverig voor. Komt waarschijnlijk ook omdat ik ben opgegroeid in een huis met een rieten dak. Ik krijg nog de rillingen van de keer dat er een vuurpijl het dak in schoot, mijn vader met z’n grote Black&Decker-lantaarn op het dak stond te schijnen en zei “nou, vooralsnog ziet het eruit dat het met een sisser afloopt, maar het kan ook heel lang smeulen en dan alsnog vlam vatten”. Oud en Nieuw betekende voor mij vroeger dus ook altijd bang zijn voor de mogelijkheid dat het huis de fik in zou gaan. Onderaan de straat zat een Chinees restaurant waar we vlak na twaalven met de broers en zussen heen renden omdat ze daar een enorme duizendklapper afstaken. Mijn ouders bewaakten dan samen met de buren het rieten dak.
Tegenwoordig is het afsteken van duizendklappers niet iets dat alleen nog maar bij “de Chinees” wordt afgestoken. Bij mij in de buurt zijn er mensen die ze op Oudjaarsdag ergens vandaan halen en om twaalf uur uitrollen en afsteken. Door de mist die dan optrekt zie je niet meer wie je spontaan “gelukkig nieuwjaar” staat te wensen. “Gorilla’s in de mist” is er niets bij. De kans bestaat ook dat met de jaarwisseling dit jaar de “big five” in Nederland te zien zijn. Met de “big five” bedoelen we bij het Openbaar Ministerie lawinepijlen, bangers (ook wel flash bangers), shells (mortierbommen), batterijen (zoals het flowerbed en de cake) en tenslotte de romeinse kaars (een aantal voorgemonteerde shells in een kartonnen koker). Helaas dus geen olifanten, leeuwen, neushoorns, luipaarden en buffels.
Voor het bezit van de "O&N big five" eisen wij echt fikse gevangenisstraffen, het is namelijk echt bloedlink spul. We hebben het over straffen van 2 weken tot enkele maanden. En dan dus alleen over het bezit. Als je het aflevert, verkoopt of ter beschikking stelt moet je denken aan strafeisen variërend van 3 weken tot 5 maanden of meer en minimaal 4 weken tot 6 maanden of meer als je het aan iemand geeft die jonger is dan 18 jaar. En voor het afsteken ga je wat het OM betreft minstens 2 weken de cel in en max 6 maanden, allemaal afhankelijk van welke van de big five je aansteekt.
Het wordt dus weer feest als we de drempel overgaan naar 2015! En als je bedenkt dat steeds vaker dit soort gevaarlijk vuurwerk in omloop is, is het niet raar dat de burgemeester van Hilversum en intussen ook Rotterdam besluiten om vuurwerkvrije-zones in hun gemeenten in te lassen. Nou geloof ik niet dat hun besluit alleen te maken heeft met gevaarlijk vuurwerk, maar ook met andere factoren. In ieder geval kiezen zij ervoor om het afsteken van vuurwerk aan banden te leggen.
Afgelopen week werd in Amsterdam in een gewone woonwijk nog 1300 kilo gevaarlijk vuurwerk gevonden in een ruimte onder meerdere woningen. Ik hoorde een bewoner op TV zeggen dat hij er nogal van geschrokken was en moest denken aan de vuurwerkramp in Enschede. Brrr, je moet er niet aan denken!
Hoe het ook zij, zoonlief is dit jaar bij mij met de jaarwisseling en ik vrees dat ik er niet aan ontkom hem wel iets te laten afsteken. Op zoek dus naar de beschermbril voor de ogen en “onschuldig” vuurwerk. Gelukkig geen rieten dak meer, maar ik geloof dat ik mijn kind met vuurwerk nog enger vind…

Jij, officier van justitie? Hoe vaak heb ik dat al niet gehoord? Pas ik niet in het plaatje dat mensen hebben bij die functie? Of hebben de meeste mensen een verkeerd beeld bij de personen die dat werk doen. Voor mij een mooie aanleiding om te gaan bloggen. Om te laten zien wat ik in mijn werk allemaal meemaak maar hoe dat ook mijn privé-leven raakt. Gabriëlle Hoppenbrouwers - Gabhop.nl

http://www.rtvnh.nl/nieuws/155534/column-firework-de-angst-van-vuurwerk

AWG

Registered User
dat noemen ze dus: niet gehinderd door enige kennis van zaken:tounge:

geef mij een paar uurtjes met hun samen, en ze zou volkomen gerustgesteld zijn, dat haar zoontje samen met haar vuurwerk af kan steken op een veilige wijze.
zij een bril ventje een bril en ik een bril en dan beginnen we met die ''levensgevaarlijke'' romeinse kaarsen, gevolgd door wat fonteintjes en knetterlinten etc.

precies zoals ik mijn zwager en zoontjes erbij help...

het hoeft allemaal echt niet zo zwaarmoedig te zijn vuurwerk, en er was ook helemaal geen discussie zonder die verkeerd afgestoken kaarsen/pijltjes en zware pleurisdreunen midden in de nacht.
ZUCHT!!!.

Attenoje

Registered User
Dit valt gewoon onder de noemer kansloos.

Waarschijnlijk echt helemaal overtuigt van haar mening 'feiten(fabels)'

Eigenlijk wel ernstig dat iemand op die positie niet van de hoed en de rand weet maar gewoon net zo een nitwit is als een verslaggever van een zender als sbs6.

Bovenaan