ChristenUnie Maassluis wil professionele vuurwerkshow in de stad

Moontan

Moderator
Medewerker
ChristenUnie Maassluis wil professionele vuurwerkshow in de stad

Maassluis 06.01.2016 - De ChristenUnie Maassluis vindt het onbegrijpelijk dat de samenleving accepteert dat schade en overlast bij vuurwerk zeer aanzienlijk is.

Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken. Als ChristenUnie willen wij ons inzetten om de traditie van consumenten vuurwerk om te vormen naar een professionele vuurwerkshow op een veilige plek voor alle inwoners van Maassluis.

Daarmee wordt Oud en Nieuw voor iedereen een stuk prettiger. Geen gestreste huisdieren meer, geen ouderen die de straat niet op durven en geen hoge kosten aan materiële of lichamelijke schade als gevolg van mensen die gewond zijn geraakt, komen te overlijden of niet meer kunnen werken. Maar ook lagere kosten voor brandweer politie en ambulance personeel.

Na het lezen van het verslag van de burgemeester en het verslag van een bewoner in de omgeving van de Van Beethovenlaan is de conclusie gerechtvaardigd dat ook dit jaar de vernielingen aan gemeentelijke en persoonlijke eigendommen tijdens het afsteken van vuurwerk bij Oud en Nieuw wederom aanzienlijk zijn.

De fractie van de ChristenUnie stelt in het kader van art. 51 van het reglement van orde de volgende vragen over de vuurwerkoverlast en vernielingen in Maassluis.

1. In de raadsinformatiebrief van 17 december jl. heeft u aangegeven welke maatregelen u ging treffen om de jaarwisseling soepel te laten verlopen.

- Waren de vooraf getroffen maatregelen inclusief de inzet van politie en handhavers naar uw mening voldoende om de veiligheid bij het afsteken van vuurwerk te waarborgen. Graag een onderbouwing van uw standpunt.

- In hoeverre had de politie en/of de handhavers speciale aandacht voor het voortijdig afsteken van (illegaal) vuurwerk en kunt u aangeven hoe vaak dit tot een proces verbaal heeft geleid.

2. Was er in Maassluis ook sprake van bedreiging of hinderen van medewerkers van hulpdiensten en zo ja, zijn de daders hiervoor opgepakt ?

3. Bent u, gelet op de veroorzaakte overlast en het gebruik van (illegaal) vuurwerk in de omgeving van de Van Beethovenlaan, bereid een algeheel vuurwerkverbod voor die wijk in te stellen?

4. In de raadsinformatiebrief van 17 december jl. staat dat er verschillende activiteiten zijn om het gevaar van vuurwerk onder de aandacht van jongeren te brengen. Welke mogelijkheden ziet u verder nog om jongeren tijdig te bereiken via de scholen, via de ouders en op plaatsen waar jongeren bijeenkomen?

5. Bent u bereid om via een representatieve enquête onder inwoners van Maassluis o.a. de volgende vragen voor te leggen:

- Heeft u tijdens de afgelopen viering van Oud en Nieuw last gehad van vuurwerk?

- Was dit meer of minder dan u had verwacht?

- Heeft u iets gemerkt van de beperking van de afsteektijd?

- Hoe staat u tegenover de instelling van meer vuurwerkvrije zones?

- Waar zou u meer vuurwerkvrije zones het liefst zien?

- Zou voor u een vuurwerkshow op een plek in de stad kunnen bijdragen tot het beperken van overlast door vuurwerk?

6. Bent u bereid om, mede op basis van de uitkomsten van de enquête, de komende periode samen met de gemeenteraad en plaatselijke ondernemers die vuurwerk verkopen, een discussie te starten over een andere invulling van vuurwerk bij Oud en Nieuw.

7. Kunt u aangeven wanneer de gemeenteraad de evaluatie van de jaarwisseling 2015/2016 ontvangt.

Maassluis 6 januari 2016

Namens de fractie van de ChristenUnie, John Dolstra

http://www.westlanders.nu/nieuws/ch...-professionele-vuurwerkshow-in-de-stad-15786/

Firecrack-R

Registered User
''Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken.''

:we all gonna die::dark mood::eek:h noes::lll._.::we all gonna die:

Toegestaan in Duitsland, in Frankrijk, Engeland, Polen, Zweden, Italie, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Estland, Letland, Litouwen.

Moet ik nog even door gaan?

En wat is dat toch met dat zinnetje; ''Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken.''

Ga toch weg man, stelletje leugenaars.

Plum Bloom

Registered User
''Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken.''

:we all gonna die::dark mood::eek:h noes::lll._.::we all gonna die:

Toegestaan in Duitsland, in Frankrijk, Engeland, Polen, Zweden, Italie, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Estland, Letland, Litouwen.

Moet ik nog even door gaan?

En wat is dat toch met dat zinnetje; ''Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken.''

Ga toch weg man, stelletje leugenaars.

Heb je CU Maassluis al een mail gestuurd? En al een reactie geplaatst onder het betreffende artikel? Alle kleine beetjes helpen.

Koetje

Registered User
Voeg bij dat rijtje landen practisch heel Zuid-Amerika maar toe en de eilanden daaromheen. "Nederland is een van de weinige landen ter wereld waar particulieren slechts een paar uur per jaar (!) zelf vuurwerk mogen afsteken" Dit zou een betere omschrijving zijn.

Firecrack-R

Registered User
Gestuurd naar CU Maassluis;

Beste leden van ChistenUnie Maassluis,

Graag haak ik nog even in op een artikel wat ik laatst voorbij zag komen.

Het gaat, zoals ook te lezen valt in het onderwerp, om het idee wat jullie opperen omtrent een professionele vuurwerkshow in de stad.

De hoofdreden van deze mail komt voort uit frustratie. Frustratie omdat er in het desbetreffende artikel onwaarheden omtrent consumenten vuurwerk staan.

Jullie pretenderen namelijk het volgende:
''Nederland is een van de weinige landen waar particulieren vuurwerk af mogen steken''

Bron? Waarschijnlijk ''deskundig'' gekopieerd en geplakt, want ik zie deze zin wel vaker langskomen in één van de vele negatieve artikelen over vuurwerk. Er worden zó ontzettend veel onwaarheden verteld over vuurwerk dat ik er een beetje klaar mee was.

Dit zijn de feiten:

Nederland: alleen op 31 december vanaf 18:00 tot en met 1 januari 2:00 uur.
Duitsland: hele jaar door, met vergunning (Erwerbschein). Op 31 december/ 1 januari vergunningvrij
Oostenrijk: hele jaar door, mits buiten bebouwde kom (nicht im Ortgebiet), op 31 december / 1 januari overal, behalve bij ziekenhuizen en andere zorginstellingen
Tsjechië: hele jaar door
Italië: hele jaar door, verschilt per gemeente
Spanje: hele jaar door, verschilt per gemeente en lokale autoriteiten
België: hele jaar door, met vergunning van gemeente. Op 31 december/ 1 januari wordt vergunningvrij soms gedoogd.
Polen: hele jaar door, verschilt per gemeente.
Engeland: hele jaar door van 8:00 tot 23:00 op eigen grond.
Frankrijk: hele jaar door, met vergunning van gemeente. Op 14 juli en 31 december/ 1 januari vergunningvrij.
Denemarken: vanaf 31 december tot en met 7 januari.
Zweden; hele jaar door met vergunning (verschilt per gemeente), tijdens 31 december/1 januari
vergunningvrij.
Finland: hele jaar door met vergunning (verschilt per gemeente), tijdens 31 december/1 januari
vergunningvrij.
Letland, Estland, Litouwen: hele jaar door, verschilt per gemeente.
Zwitserland (non-EU): hele jaar door met toestemming van gemeente, op 1 augustus en 31 december/1 januari vergunningvrij.

Zoals jullie kunnen zien mag vuurwerk zowat overal in Europa door consumenten worden afgestoken. En dat gaat prima. Alleen in Nederland is er sprake van gedragsproblemen zoals stuntgedrag- en vandalisme. Iets wat 9 van de 10 keer gebeurd met illegaal vuurwerk, iets wat al verboden is en bij een verbod op consumenten vuurwerk alleen maar toe zal nemen, met alle gevolgen van dien.

Pak misbruik aan! Verbied niet de fontijntjes, vuurpijlen en mooie siervuurwerk producten die te koop zijn de laatste 3 dagen van het jaar. Steek jullie moeite liever in de preventie, aanpak van raddraaiers enzovoort.

En oja: Het is wat mij betreft prima dat jullie het idee opperen om het zelf afsteken van vuurwerk om te vormen naar de vaak genoemde professionele vuurwerkshows. Helaas kijken jullie hierbij niet naar de problemen, en ook zeker gevaren die daarbij om de hoek komen kijken.

-400+ gemeentes en slechts 100 geregistreerde pyrotechnici. Dus met max. capaciteit 1 op de 4 gemeentes een vuurwerkshow.
-Gevolg: Mensen met te veel alcohol op achter het stuur
-Terreurdreiging (Nationale vuurwerk Rotterdam als negatief voorbeeld)
-Grote menigtes brengen flinke risico’s op calamiteiten en ongevallen met zich mee.
Ik ga in ieder geval niét tussen 100.000 beschonken mensen staan. En ik denk vele mensen met mij. Laat ons maar lekker zélf op een normale en verantwoorde manier wat vuurpijlen afsteken met familie en vrienden. Veel leuker!

Met vriendelijke groet,

Randy *** *****

Dat is er ook weer uit:yuush:

Moontan

Moderator
Medewerker
Goed werk Randy. Zo moeten wij alle liefhebbers doen: ageren tegen de plaatselijke partijen die nonsens verkopen.
Niets doen is ja zeggen en stil blijven staan.

Plum Bloom

Registered User
Weet niet hoe veel tijd en energie je hebt, Randy. Maar wellicht een idee om alle raadsfracties in Maassluis jouw tekst toe te sturen?

Mij is vorig jaar gebleken tijdens een gesprek met drie gemeenteraadsleden dat er bij hen bitter weinig kennis aanwezig was. En dat hun mening grotendeels gebaseerd was op wat ze in de media hadden gelezen. En dat ze wel degelijk open stonden voor wat ik zei. Met name mijn verhaal over zware knallers zorgde voor de nodige duidelijkheid. Die ervaring hebben ook anderen opgedaan overigens.

't Zou goed zijn als meer mensen in actie kwamen. Persoonlijk contact met lokale politici kan heel wat opleveren.

Firecrack-R

Registered User
Weet niet hoe veel tijd en energie je hebt, Randy. Maar wellicht een idee om alle raadsfracties in Maassluis jouw tekst toe te sturen?

Mij is vorig jaar gebleken tijdens een gesprek met drie gemeenteraadsleden dat er bij hen bitter weinig kennis aanwezig was. En dat hun mening grotendeels gebaseerd was op wat ze in de media hadden gelezen. En dat ze wel degelijk open stonden voor wat ik zei. Met name mijn verhaal over zware knallers zorgde voor de nodige duidelijkheid. Die ervaring hebben ook anderen opgedaan overigens.

't Zou goed zijn als meer mensen in actie kwamen. Persoonlijk contact met lokale politici kan heel wat opleveren.

Voor mij ook de eerste keer dat ik dusdanig in actie kom. Ik ben best bereid wat kopieer en plak werk te verrichten door het al getypte mailtje door te sturen naar andere specifieke mail-adressen.

En wat bedoel je precies met raadsfracties? Ben niet zo heel erg thuis in de politiek. Heb mijn mail nu verstuurd naar; bestuur@maassluis.christenunie.nl

Dit is het e-mailadres wat staat aangegeven bij contact.

Firecrack-R

Registered User
Ik heb de tekst nog een keer doorgestuurd naar het e-mailadres van de Fractievoorzitter alsmede (wat een chique taalgebruik) naar de persoonlijke adressen van de Raadsleden, met bijgaande tekst:

''Geachte Fractievoorzitter en (steun) Raadsleden van het ChristenUnie Maassluis,

Gisteren heb ik een mailtje gestuurd naar het algemene e-mailadres wat staat aangegeven onder het kopje contact. De mail, welke ik hieronder nog een keer heb bijgevoegd, is positief en ondersteunend bedoeld. Er is een hele grote groep vuurwerkliefhebbers die zich net als jullie ergeren aan de schade en overlast tijdens de jaarwisseling. Echter is een verbod op legaal consumenten vuurwerk (en/of een prof. vuurwerkshow) naar onze mening zeker niet de oplossing, iets wat ik uiteen heb proberen te zetten in de tekst.

Namens mijzelf, en de desbetreffende groep liefhebbers heb ik deze mail aan jullie gestuurd. Nu zijn wij allen benieuwd wat jullie hierop te zeggen hebben. Wij zouden het dan ook erg leuk en sportief vinden om hier een (korte) reactie op terug te krijgen.

We wachten met smart af.

Nogmaals met vriendelijke groet,

Randy **********''

Nu zou het wel flauw zijn als ze niet even een korte reactie zouden geven.

Groetjes

Laatst bewerkt:

Plum Bloom

Registered User
Voor mij ook de eerste keer dat ik dusdanig in actie kom. Ik ben best bereid wat kopieer en plak werk te verrichten door het al getypte mailtje door te sturen naar andere specifieke mail-adressen.

En wat bedoel je precies met raadsfracties? Ben niet zo heel erg thuis in de politiek. Heb mijn mail nu verstuurd naar; bestuur@maassluis.christenunie.nl

Dit is het e-mailadres wat staat aangegeven bij contact.

Ik denk dat hier mailadressen van alle gemeenteraadsleden te vinden zijn: http://www.maassluis.nl/bestuur-en-organisatie/samenstelling-gemeenteraad_42831/

Eigenlijk zou het goed zijn als elke FPM-er persoonlijk contact zoekt met gemeenteraadsleden in zijn omgeving. Ik ben er van overtuigd dat dat nuttig is. Er zitten veel onwetenden tussen.

Zoals eerder aangegeven, heb ik in augustus 2015 gesproken met drie lokale gemeenteraadsleden, waaronder de fractievoorzitter van Groen Links (jawel). Mede op basis daarvan hebben ze in november een initiatiefvoorstel geproduceerd, waarin noch een centrale show, noch het aanwijzen van vuurwerkvrije zones voorkwam. Het ging vooral over preventie in groep 8, stimuleren vuurwerkbrilgebruik, hardere aanpak van illegale knallers en een pleidooi om burgerinitiatief (gezamenlijk afsteken van vuurwerk in de straat/buurt) te stimuleren. Het voorstel is uiteindelijk niet ingediend, omdat de burgemeester er niets in zag en andere partijen geen steun wilden verlenen.

Laatst bewerkt:

wit1704

Registered User
Goede reactie collega forum lid Randy helemaal mee eens.

Maar nu zelf ook geen onwaarheden melden.

Ik ga in ieder geval niét tussen 100.000 beschonken mensen staan. En ik denk vele mensen met mij. Laat ons maar lekker zélf op een normale en verantwoorde manier wat vuurpijlen afsteken met familie en vrienden. Veel leuker!

Randy *** *****

:

Maassluis heeft nog geen 34.000 inwoners.

http://www.maassluis.nl/wonen-verkeer-en-veiligheid

wit1704

Registered User
Ben niet bang dat een centrale show alle inwoners zou trekken.
Er is in Maassluis als sinds jaren 1x per jaar een klein vuurwerk dat afgestoken wordt nav de jaarlijkse braderie " Furiade" .
Hier zijn echt geen duizenden bezoekers. Vooral kinderen en hun ouders omdat de lampione optocht zijn eindpunt bij de afsteek plaats.
Dus voorzie voor de CENTRALE oud en nieuw show nog minder volk op de been komen.
Daarnaast is Rotterdam de GROTE concurrent met zijn landelijke show. Waarom zou een Sluiser dan die avond al NIET gekozen hebben een echte vuurwerk show (geschoten met Shells) in Rotterdam te gaan bezoeken die avond?
Daarnaast is er in Maassluis ook niets open op die avond. Geen cafe etc.
En de grote vraag wie gaat dat betalen die show in Maassluis????

Dom voorstel van de CU.
Laten ze nuttige zaken voor Maassluis regelen waar Sluissers het hele jaar door plezier van hebben.
Of laten ze wat doen voor de vluchtingen, dat snijd hout.

Laatst bewerkt:

wit1704

Registered User

Dit zijn de feiten:

Engeland: hele jaar door van 8:00 tot 23:00 op eigen grond.

Ik meen dat het juist wordt afgestoken op de Nationale feestdag " Siant Patricks day" .

In de randsteden rond London is dat in ieder geval zo, zover ik weet.

Laatst bewerkt:

Firecrack-R

Registered User
De bezoekers hoeven toch niet perse uit Maassluis te komen, of moeten ze bij de ingang hun Maassluis'se paspoort laten zien om de show te mogen bekijken. En nu serieus: Het aantal 100.000 was even om aan te geven dat ik niet graag tussen grote menigtes mensen sta, opgesloten tussen dranghekken etc. Lijkt me vrij logisch toch? Ik zeg nergens dat Maassluis 100.000 inwoners heeft. Dus zélf geen onwaarheden vertellen aub, dank u wel.

En dat meen je? ''Zo ver ik weet''. Aannames hebben we ook vrij weinig aan.

In de grote lijnen klopt het verhaal wat ik stuur, toch? En stuur je ze zelf een mail.

Groettekes

Bovenaan