Carbidschieten mag wel hele oudejaarsdag in Zwolle

Moontan

Moderator
Medewerker
Carbidschieten mag wel hele oudejaarsdag in Zwolle

ZWOLLE - Vuurwerk mag in Zwolle, net als in alle andere gemeenten in Nederland, dit jaar pas vanaf 18 uur op oudejaarsdag afgestoken worden.
Carbidschieten mag in Zwolle wel de hele dag, maar alleen op een aantal aangewezen locaties in en rond de stad.

Dat heeft het college besloten. Landelijk is afgesproken dat vuurwerk dit jaar op oudejaarsdag niet vanaf 10 uur, maar pas vanaf 18 uur de lucht in mag. Dit is het gevolg van de landelijke discussie over overlast en schade als gevolg van vuurwerk.

Het Zwolse college maakt een uitzondering voor carbidschieten. Deze activiteit gebeurt normaliter alleen bij daglicht - in het donker is het moeilijk om de weggeschoten bal terug te vinden - en is in Zwolle al aan een aantal voorwaarden gebonden. Het mag alleen op een aantal aangewezen locaties en de minimum leeftijd van de carbidschieters is zestien jaar. Dat maakt volgens het college dat de risico's en overlast beperkt zijn.

De afgelopen jaren kwamen klachten over vuurwerkoverlast vooral uit de wijken Stadshagen, Ittersum en de Aa-landen. Bij de komende jaarwisseling houdt de politie daar in het toezicht rekening mee, aldus de gemeente.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/carbidschieten-mag-wel-hele-oudejaarsdag-in-zwolle-1.4644989

AWG

Registered User
Veroorzaakt carbid geen overlast dan? :huh:

ze gebruiken tegenwoordig speciaal carbid, dat beperkt zich qua geluid enkelt tot het weiland, daarbuiten is het muisstil.:hehe!:

maar weet je?? ik gun het ze van harte dat ze nog wel mogen.:smiling:

magnolia

Registered User
ik was heel blij om het te lezen .
dat betekend dat ik niet de stad uit hoef .

dit zijn de locaties waar geschoten mag worden

◾Berkum: weiland bij Nieuwe Vecht en Kuyerhuislaan
◾Diezerpoort: park De Hogenkamp
◾Holtenbroek: grasveld bij Palestrinalaan
◾Marslanden: terrein van sv De Marslanden
◾Stadshagen: parkeerplaats bij de Milligerplas
◾Westenholte: bij de Tormentilweg
◾Wijthmen: bij het Kulturhus
◾Zwolle-Zuid: Ittersumerpark bij de IJsselcentraleweg, Arsenaultplantsoen langs de Schellerbergweg, Oldenelerpark bij de Oldeneelweg, Schellerpark, speelveld Landsheerlaan

Laatst bewerkt:

Vuurwerk023

Registered User
ze gebruiken tegenwoordig speciaal carbid, dat beperkt zich qua geluid enkelt tot het weiland, daarbuiten is het muisstil.:hehe!:

maar weet je?? ik gun het ze van harte dat ze nog wel mogen.:smiling:

Ik gun het hun inderdaad ook van harte, alleen beetje krom als men zegt dat vuurwerk overlast geeft en dat als excuus naar buiten brengt..

Vuurwerk023

Registered User
nou daar zal echt wel over na zijn gedacht .
mocht een locatie toch niet meer geschikt zijn word er gewoon een wijziging in gevoerd .
En ja .... het hoort wel een beetje bij oudjaar he .

Tuurlijk hoort het erbij, maar vuurwerk ook! Verder ben ik blij voor de liefhebbers dat zij nog wel kunnen genieten van hun traditie ook overdag.

Firecrack-R

Registered User
Vuurwerk brengt nou eenmaal meer overlast en schade met zich mee, punt. Mensen hebben van carbid geen last, ondanks de harde knallen.

ifeelfine

Registered User
carbid ooit 1 keer meegemaakt en moet zeggen als je lekker wil knallen. Daarbij denk ik dat in het oosten van het land er helemaal geen vuurwerkdiscussie is (net zoals de pietendiscussie zich tot de randstad beperkt) Ze moeten zich alleen aan het vuurwerkbesluit houden tis niet anders

Bovenaan