Camera instellingen Sony

MisterX

Registered User
Ik heb een sony handycam geleent type DCR-TRV265E het is niet 1 van de beste camera's die er op de markt zijn maar goed ik kan opnemen nou heb ik meerdere instellingen in die camera staan

Wat zijn de beste instellingen om die camera mee in te stellen ben van plan om wat flowerbeds te gaan filmen en grond vuurwerk zoals 100.000 en paar hindoe rollen en chaitunder 500 matten...

en wat legaal vuurwerk..

Zou iemand mij kunnen helpen om mijn camera perfect voor in de avond/nacht in te stellen.. alvast bedankt allemaal and a happy new year :) with the firework.. ]:) :w ;)

vonk

FPM Moderator
Medewerker
als het goed is, tenminste dat is bij mijn sony.... is er een functie om snachts te filmen, deze functie werd in mijn handleiding van de camera omschreven als de beste instelling om vuurwerk mee te filmen.

bij de camera van mij ga je in het menu naar belichtings programma en dan kies je voor zons/maan.

misschien zit dat ook op die van jou.

Laatst bewerkt:

NLsandman

Registered User
Auto focus moet je uitzetten, handmatig scherp stellen anders krijg je wazig beeld.
Het liefst de lens op infinity zetten maar niet iedere camera heeft dit.
Er zit geloof ik een avond stand cq zons ondergang stand op, in ieder geval heb ik die wel op de trv16 en die heet sunset/moon bij mij.
Je vindt dat in het menu program AE.

Oeps, mosterd na de maaltijd, vonk was sneller;)

MisterX

Registered User
vonk zei:
als het goed is, tenminste dat is bij mijn sony.... is er een functie om snachts te filmen, deze functie werd in mijn handleiding van de camera omschreven als de beste instelling om vuurwerk mee te filmen.

bij de camera van mij ga je in het menu naar belichtings programma en dan kies je voor zons/maan.

misschien zit dat ook op die van jou.

Bedankt voor de snelle reactie vonk ik heb nightshot plus is dat de goeie instelling. ???

NLsandman

Registered User
MisterX zei:
Bedankt voor de snelle reactie vonk ik heb nightshot plus is dat de goeie instelling. ???

Ik heb ook nightshot maar dat is meer infrarood en die moet je niet hebben, dat is van dat groene beeld.

Ik heb via google naar de specs gekeken van jouw camera en daar zitten 6 belichtings programma's op, weet zo niet welke maar mischien dat je ze kunt noemen hier.

Laatst bewerkt:

MisterX

Registered User
NLsandman zei:
Ik heb ook nightshot maar dat is meer infrarood en die moet je niet hebben, dat is van dat groene beeld.

Ik heb via google naar de specs gekeken van jouw camera en daar zitten 6 belichtings programma's op, weet zo niet welke maar mischien dat je ze kunt noemen hier.

ik heb
1. auto
2. spotlight
3. portret
4. sport
5. strand ski
6. sunset/moon <--- denk deze na wat jij hebt gezegt?
7. landschap

MisterX

Registered User
NLsandman zei:
Dat is dus alleen de belichting, nu moet je auto focus nog uitschakelen, dat moet manueel focus worden, voor de rest gaat het allemaal vanzelf :)

Zo wordt het beeld ongeveer, dit heb ik gefilmt met mijn sony.

http://rapidshare.de/files/9504690/Film_0006.wmv.html

mooi filmpje zeg zat er nog van te genieten ook :)

ik kan alleen me auto focus niet vinden weet jij toevallig waar dat staat heb geen boekje dus weet het eigenlijk niet.. of heeft het nog een andere naam.. ?? auto sluit ofzo ?

NLsandman

Registered User
Volgens de specs kun je hem handmatig scherpstellen.
Bij mij heet dat focus, als ik dat knopje in druk komt er een handje in beeld en kan ik aan de lens draaien.

Heb een manual gevonden:

sony.JPG

Laatst bewerkt:

PoundeR

Registered User
NLsandman zei:
Het liefst de lens op infinity zetten maar niet iedere camera heeft dit.

Ik heb ook een Sony camera, die infinity stand, is dat toevallig dat bergje in manual focus mode. En weet iemand vanaf hoeveel meter het infinity word. Is dat vanaf 25 meter +

Kort samengevat, vanaf welke afstand blijft de infinity stand scherp ?

Tony

Administrator
Medewerker
PoundeR zei:
Ik heb ook een Sony camera, die infinity stand, is dat toevallig dat bergje in manual focus mode. En weet iemand vanaf hoeveel meter het infinity word. Is dat vanaf 25 meter +

Kort samengevat, vanaf welke afstand blijft de infinity stand scherp ?

Het is inderdaad dat ijsbergje.
Volgens mijn is er geen afstand aan gebonden.
Wij filmen bijvoorbeeld alles op infinty tijdens Fallas.

PoundeR

Registered User
Tony zei:
Het is inderdaad dat ijsbergje.
Volgens mijn is er geen afstand aan gebonden.
Wij filmen bijvoorbeeld alles op infinty tijdens Fallas.

OK Bedankt voor de snelle reaktie, ik wil namelijk ook gaan filmen vanavond.

Dus als ik jou reply goed heb begrepen, is in de infinity stand een object vanaf 20 meter scherp maar ook de objecten vanaf 50+ meter.

Ik kan er niks over vinden in het boekje, vanaf hoeveel meter het oneindig word.

Berryfreaky

Registered User
Ikzelf heb ook de camera sony DCR-HC17e. Als ik hiermee vuurwerk film zet ik hem altijd op easy (Dat grote knopje aan de linker zijkant), zodat hij zich automatisch het best aan de omgeving instelt. Nou vraag ik mezelf af, filmt mijn camera hierdoor met optimale kwaliteit of is het beter om hem zelf handmatig in te stellen?

Alvast bedankt!!

Savendro

Registered User
Easy betekent dat de camera zelf automatisch zijn optimale instellingen gaat zoeken. Als het donker is en je filmt de lucht, kan de camera zich niet scherpstellen. De eerste effecten die je wilt filmen kunnen dan onscherp zijn.

Zoals in de posts hierboven ook al staat zijn de handmatige instellingen het beste voor luchtsiervuurwerk (ik heb een sony dcr-trv145e weet niet hoeverre dat afwijkt van die van jou)
infinite focus (handmatig)

program ae sunset/moon <- al weet ik dit niet zeker, kan iemand mij hierin nog zeker antwoord geven.

voorbeeldje auto instellingen:
klik
kortom: handmatig is beter.

Dan nu nog het vraagje over sunset/moon of automatisch:
Deze had ik volgens mij met sunset moon opgenomen: klik In het echt was dit dus een goud effect. Duidelijk overbelicht... Terwijl die met standaard het zo opnam: klik Of draai ik het nu precies om?

Is het niet zo dat de camera met een soort van avondschemering modus, de lux-waarde verlaagt. waardoor de donkere omgeving wat lichter wordt. En lichtgevende objecten zoals vuurwerk te fel worden?

vonk

FPM Moderator
Medewerker
zou hem absolut niet op easy zetten, dit omdat hiermee de autofocus nog aanstaat..

zet de autofocus uit en instelling op sunset/moon dan ben je een aardig eind opweg!

Cameo

Registered User
Klopt. De instellingen die Vonk aangeeft gebruik ik inmiddels al ruim 7 jaar met mijn Sony DCR-TRV300e. Al speel ik soms ook met de "kunstlicht" instelling (dat is dat gloeilampje).

Voor een show begint en ik een positie heb gekozen focus ik op een punt zo dicht mogelijk bij "de afsteekplek". Meestal verschijnt dan vanzelf het berg-symbooltje (oneindig). Soms echter blijft ie toch op het handje (manueel) staan. In beide gevallen zijn de resultaten voor mij altijd in orde geweest.

Enig nadeel dat mijn vrouw (a-technisch, maar heel lief ;) ) ondervind als ze mijn 31/12 showtje vastlegt is dat ik 'm vastgezet heb op "oneindig" en zij dan toch inzoomt op publiek of andere zaken die dichterbij staan. En dat is dan weer onscherp. Maar ja, dan is goed afmonteren aan de orde ;)

Groetjes,
Cameo

Thundah

Registered User
MisterX zei:
Ik heb een sony handycam geleent type DCR-TRV265E het is niet 1 van de beste camera's die er op de markt zijn maar goed ik kan opnemen nou heb ik meerdere instellingen in die camera staan

Wat zijn de beste instellingen om die camera mee in te stellen ben van plan om wat flowerbeds te gaan filmen en grond vuurwerk zoals 100.000 en paar hindoe rollen en chaitunder 500 matten...

en wat legaal vuurwerk..

Zou iemand mij kunnen helpen om mijn camera perfect voor in de avond/nacht in te stellen.. alvast bedankt allemaal and a happy new year :) with the firework.. ]:) :w ;)

Ik zit zelf nu 2-3 jaar in de Filmwereld, en heb ook 2-3 jaar ervaring met Sony. In mijn ogen zouden de volgende instellingen het beste resultaat moeten leveren;

Sluitertijd; 1/1000 - 1/2000 seconden.
Diafragma; F2.8
ISO Waarde; 200-320
STATIEF.
Manual Focus.
Witbalans op Fireworkmodus, anders lekker wit.

Bovenaan