Burgemeester Uden wil over vijf jaar landelijk vuurwerkverbod: 'Europa moet verantwoording nemen'

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgemeester Uden wil over vijf jaar landelijk vuurwerkverbod: 'Europa moet verantwoording nemen'

UDEN - Burgemeester Henk Hellegers van Uden wil dat er over vijf jaar een landelijk vuurwerkverbod komt in Nederland. In de tussentijd zouden maatregelen moeten worden ingevoerd die toewerken naar het verbod. Hellegers wil dat er duidelijke Europese regelgeving komt over de verkoop van vuurwerk. "In België en Duitsland is veel meer kruit aanwezig dan in Nederland, dat moet dan ook daar worden aangepakt."

Burgemeester Hellegers was donderdag bij een bijeenkomst over vuurwerkoverlast in Den Haag. Daar sprak hij, samen met burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum, met de vaste Kamercommissie voor Veiligheid en Justitie over vuurwerk.

'Vuurwerkvrije zones'
De burgemeester heeft naast betere Europese regelgeving ook gepleit voor vuurwerkvrije zones. "We zouden gemakkelijker gebiedsverboden aan moeten kunnen wijzen. Ook zou er meer mankracht moeten komen om vuurwerk te bestrijden."

Hellegers wil al langer een landelijk vuurwerkverbod. Voor hem was de maat vol nadat een grote brand de basisscholen De Brinck en Jan Bluyssen in Uden tijdens de jaarwisseling volledig in de as legde.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...kverbod+Europa+moet+verantwoording+nemen.aspx

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgemeester Uden wil stap voor stap naar vuurwerkverbod toewerken

UDEN/DEN HAAG - Burgemeester Henk Hellegers van Uden wil stap voor stap - via tussentijdse maatregelen - toewerken naar een landelijk vuurwerkverbod dat volgens hem over ongeveer vijf jaar kan worden doorgevoerd.

Dat liet hij donderdag samen met burgemeester Pieter Broertjes (Hilversum) weten tijdens een bijeenkomst over vuurwerkoverlast van de vaste Kamercommissie voor Veiligheid en Justitie. Bij het rondetafelgesprek in Den Haag waren ook Tweede Kamerleden van een vijftal fracties aanwezig.

Volgens de burgemeester van Uden kunnen er wel tussentijdse maatregelen worden opgelegd om vuurwerkoverlast in te perken, zoals het inkorten van de verkooptijden van vuurwerk. Ook onderzoekt hij nog steeds de mogelijkheid voor een vuurwerkvrije zone.

http://www.bd.nl/regio/regio-oss-en...-stap-naar-vuurwerkverbod-toewerken-1.4893384

rob39

Registered User
een landelijk vuurwerkverbod vanwege het letsel en de vervolgschade ( lees ziekte kosten) en het milieu...... gek dat ze wel weten te scoren met een vuurwerkverbod, maar dat een schaatsen op natuurijsverbod er nooit is gekomen. Bij het eerste ijs vallen er doden en worden mensen levensgevaarlijk gewond omdat ze met een hartverknettering uit een wak worden gehaald door de hulpdiensten...... gek dat je nooit iets hebt gehoord van alle het hele jaar door blaffende en stoeppoepende honden, die naar mijn oordeel in het oerwoud thuis horen. Gek dat je niemand hoort over een bosverbod vanwege de teken en de 25000 lymepatiënten die de hele maatschappij ontwrichten. gek dat je nooit iemand over een verkeersverbod hebt gehoord, 540 doden per jaar, een vliegtuigverbod omdat een idioot tegen een berg aanvliegt met 150 mensen, gek dat je gewoon alcohol mag drinken, drugs mag gebruiken, geslachtziektes mag oplopen en zo kunnen we wel een lijstje maken........... ga het illegale spul aanpakken, dat is de verantwoordelijkheid van Europa en laat het hier met rust, maar we kiezen voor een algemeen verbod terwijl alle burgemeesters zeggen dat het dit jaar minder heftig was...... ik weet als de beste wat extreem vuurwerk in verkeerde handen doet en van de gevolgen wordt je niet vrolijk, maar om daar heel Nederland voor te straffen gaat mij veel te ver......

Puur

Registered User
waarom lees ik niks over de heer van herk van stichting behoud vuurwerktraditie?
mocht de beste man niks zeggen?
de burgermeester van uden wil binnen 5jaar een verbod.......ik denk zelf al over 2jaar(ik hoop zo dat ik het mis heb)......
zo zie je wat je voor een schade aan kan richten met alleen maar negatieve berichten....een totaalverbod...
ik blijf me echt verbazen waarom de vuurwerkbranche jaren hun klep gehouden hebben(ze hadden in de media net zoveel positieve berichten moeten geven als hun tegenstanders negatieve)dan had het zo n vaart niet gelopen......maar helaas zijn wij daarom nu de lul

AWG

Registered User
Jongens deze strijd is alleen nog maar te rekken, niet meer te winnen.
Dat verbod gaat er komen, evenzo dat ons gelijk zal komen m.b.t dat het averechts zal werken en juist meer fysiek geweld in de hand zal werken, geen geld voor al die shows etc etc.

Heb het al tig keer gezegd, en ik zeg het nog een keer, geniet er nu maar van zolang het nog allemaal kan.
0)de voorbewerkings-marinade van groenslinks (ook wel de groene kmher genaamt) heeft jaren kunnen intrekken...
1) vorig jaar is het precedent geschapen met de halvering van stooktijd, (van 10:00 naar 18:00)
2) straks wordt die ook weer gehalveerd(van 22:00 tot 2:00)
3) en als die dan gehalveerd wordt (van 0:00 tot 2:00)
4) en daarna is het voorbij.

Het zal nog beetje rekken en strekken zijn tussen jaren in maar helaas heeft deze burgermeester (mijns inziens) een punt als hij een tijdsbestek van 5 jaar ervoor stelt.
ik denk zelf ook dat dat ongeveer de max zal zijn.
alleen ik bekijk het uiteraard vanuit een ander perspectief dan die burgermeester.

Een rotgevoel dat zeker maar mij helpt het een stukje onzekerheid weg te nemen, ik ga uit van max 5 jaar en dan is het kapot.
als we daar over heen gaan dan juig ik dat toe natuurlijk. maar ik denk niet dat we met de jaarwisseling van 2020-2021 nog legaal kunnen doen wat we deden.

Meesten van jullie zullen dan ook wel alternatieve plannen hebben klaarliggen(naar het buitenland gaan en daar vieren enz)

we zien het wel

rodepo

Registered User
Ik zie het niet zo negatief. Ik denk dat er nog zat politici, burgermeesters,enz. zijn die niet voor een verbod zijn. Ook denk ik dat wij veel te veel negatieve nieuwsberichten zien. Er is nog een hele grote groep mensen die niet eens weet dat vuurwerk ter discussie staat. Opgeven is voor mij nooit een optie. Hoop is een krachtig wapen. Afsteektijden zijn in het verleden vaker aangepast,die komen en gaan.

bridge

Bronzen Member
En vergeet niet dat men in Europa echt wel heel andere prioriteiten heeft dan de wens van twee met angstproblematiek kampende burgemeestertjes uit Nederland.

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgemeester Henk Hellegers wil vuurwekverbod

Burgemeester Henk Hellegers van het Brabantse Uden wil over vijf jaar een landelijk vuurwerkverbod.
Is dit een nobel streven van de burgervader van Uden of een missie van een burgemeester om een volksfeest de kop in te drukken.

Wat ik mezelf afvraag is het volgende, wat is de ware reden achter zijn doel. Ieder kind is opgegroeid met het zelf kunnen afsteken van vuurwerk. De kinderen beginnen met sterretjes en jaren later steken ze een keer een rotje af. Natuurlijk zijn er ook bij die zwaarder vuurwerk afsteken maar dat is hun eigen keuze. Niemand word hiertoe gedwongen. En dat er weleens een ongeluk gebeurd is helaas inherent aan het afsteken van vuurwerk. Maar om daarom maar al het vuurwerk afsteken te verbieden vind ik toch echt te ver gaan.

Ook ik weet dat deze discussie allang speelt, en ook ik weet dat het afsteken van vuurwerk op den duur verboden gaat worden. Maar toch pleit ik voor het zelf kunnen afsteken van vuurwerk. Elke dag gebeuren er auto-ongelukken maar word het autorijden dan ineens verboden ?! Nee toch. Misschien is het wel appels met peren vergelijken, maar ik vind dat je de jeugd de jeugd moet laten, en daar hoort het zelf afsteken van vuurwerk (met nieuwjaar) bij.

Ik ga er ook vanuit dat de nu bijna 60-jarige burgemeester van Uden zelf ook ooit vuurwerk heeft afgestoken in zijn jeugd. En mijn vraag aan hem is dan ook laat de jeugd van nu dit ook zelf meemaken. Laat de jeugd genieten van hun jeugd, en daar hoort tijdens oud en nieuw zelf vuurwerk afsteken echt bij.

Wat is uw mening hierover ?

http://thejournalist.nl/overheid/burgemeester-henk-hellegers-wil-vuurwekverbod/

cracker

Registered User
ik maak me helemaal geen zorgen over een vuurwerkverbod. Mijn inziens komt dat nooit van de grond omdat er dan een Europees verbod dient te komen. Genoeg landen waar ze zich totaal niet bezig houden met het vuurwerkvraagstuk maar zich wel doodergeren aan het Nederlandse liberale gedoogbeleid mbt drugs

ThunderBall

Registered User
Jongens deze strijd is alleen nog maar te rekken, niet meer te winnen.

Dit gevoel heb ik ook en daarom heb ik dit jaar het besluit genomen dat zo lang het nog duurt, extra los te gaan, want daarna zal ik het met de verhalen en de foto's uit het verleden moeten doen.

AWG

Registered User
Dit gevoel heb ik ook en daarom heb ik dit jaar het besluit genomen dat zo lang het nog duurt, extra los te gaan, want daarna zal ik het met de verhalen en de foto's uit het verleden moeten doen.

ik hoop dat jij en ik allebei ongelijk krijgen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen cent geef voor het gezond verstand van nederland laat staan van de daaruit voortbordurende politiek,

maargoed ik laat me graag aangenaam verrassen in deze.:grin:

ifeelfine

Registered User
waarschijnlijk wel :S
maar ja tot die tijd Utrecht onveilig maken met een vuile diesel o wacht dat is al afgeschaft

Bovenaan