Plum Bloom
Registered User
Burgemeester van Delft Alexander Pechtold vindt dat politiek Den Haag serieus moet nadenken over een alternatief voor vuurwerk. Hoewel verschillende gemeenten al een afsteekverbod hebben, geldt na de komende jaarwisseling een landelijk vuurwerkverbod. Ook over de handhaving maakt hij zich zorgen. "Wat moet ik straks aan de politie vragen?"
Oud en nieuw is voor burgemeesters altijd een uitdaging, erkent Pechtold (D66), eerder burgemeester van Wageningen. "Dit jaar is er nog geen verbod, we zijn goed voorbereid. De hulpdiensten ook." Vooral volgend jaar baart hem zorgen, wanneer het landelijke verbod ingaat. "Een vuurwerkverbod handhaven, hoe dan?"
Pechtold was tot voor kort algemeen directeur van het CBR en zag hoe Den Haag soms onmogelijke opdrachten neerlegt bij uitvoeringsorganisaties. Dat gebeurt volgens hem nu ook bij gemeenten. "Je kan in Den Haag bedenken dat er geen vuurwerk afgestoken mag worden, maar je stelt als overheid een regel in die in de lokale setting niet te handhaven is."
"Je hoort nu al geregeld vuurwerk afgaan en het is niet eens december", zegt Pechtold, die vreest dat er te weinig politiemensen zijn. "Er is geen capaciteit. En wat moet ik straks aan de politie vragen? Op de fiets erachteraan?"
Hij maakt zich zorgen over illegaal vuurwerk. "Ik voel helemaal mee met oogartsen en iedereen die op de Eerste Hulp moet helpen tijdens zo'n nacht om alle ellende weer op een goede manier recht te breien", zegt hij. "Maar waar ik mij zorgen om maak is dat we geen alternatieven hebben doordacht."
Volgens de burgervader is daar nog nauwelijks over nagedacht. "Alleen de politie de straat opsturen en zeggen 'zoek het maar uit', is het stomste wat we kunnen." Hij pleit daarom voor bijvoorbeeld grote vuurwerkshows. "We hebben nu een lang maatschappelijk debat gehad over wat we allemaal willen verbieden. Ik zou graag een gesprek willen over wat we mogelijk gaan maken."
"Denk ook aan Delft: dat ligt ingeklemd tussen Rotterdam en Den Haag. Tegenwoordig met social media en fatbikes is de lieve jeugd in een paar minuten overal. Je moet als regio goed afspreken wat iedereen doet. Ben je het gezelligste plekje, heb je zomaar iedereen die niet uitgenodigd is ook in je gemeente. Daar roep ik toe op: meer bewustzijn! Een verbod instellen, prima, maar wat dan wel?"
Hij was niet actief op zoek naar een nieuwe politieke functie. "Ik heb de afgelopen zes, bijna zeven jaar met veel plezier aan een uitvoeringsorganisatie, het CBR, leiding mogen geven. Terug naar de lokale politiek zat niet helemaal meer op mijn netvlies. Maar ja, toen kwam Delft vrij."
Tijdens zijn tijd bij het CBR leerde hij iets belangrijks. "In mijn periode bij het CBR kwam ik erachter dat ik als Kamerlid veel te weinig oog had voor de organisaties die moeten uitvoeren en dienstverlenen. Dat is het CBR, dat is het UWV, dat is de Belastingdienst. Zij krijgen soms onmogelijke opdrachten van de politiek, vaak wisselend in de richting die je op moet. Ik heb bij het CBR gemerkt dat je de professionals in zo'n organisatie veel vaker moet vragen wat er moet gebeuren, in plaats van dat je allerlei briljante moties in de Kamer moet indienen."
Oud en nieuw is voor burgemeesters altijd een uitdaging, erkent Pechtold (D66), eerder burgemeester van Wageningen. "Dit jaar is er nog geen verbod, we zijn goed voorbereid. De hulpdiensten ook." Vooral volgend jaar baart hem zorgen, wanneer het landelijke verbod ingaat. "Een vuurwerkverbod handhaven, hoe dan?"
Pechtold was tot voor kort algemeen directeur van het CBR en zag hoe Den Haag soms onmogelijke opdrachten neerlegt bij uitvoeringsorganisaties. Dat gebeurt volgens hem nu ook bij gemeenten. "Je kan in Den Haag bedenken dat er geen vuurwerk afgestoken mag worden, maar je stelt als overheid een regel in die in de lokale setting niet te handhaven is."
"Je hoort nu al geregeld vuurwerk afgaan en het is niet eens december", zegt Pechtold, die vreest dat er te weinig politiemensen zijn. "Er is geen capaciteit. En wat moet ik straks aan de politie vragen? Op de fiets erachteraan?"
Hij maakt zich zorgen over illegaal vuurwerk. "Ik voel helemaal mee met oogartsen en iedereen die op de Eerste Hulp moet helpen tijdens zo'n nacht om alle ellende weer op een goede manier recht te breien", zegt hij. "Maar waar ik mij zorgen om maak is dat we geen alternatieven hebben doordacht."
Alternatief voor vuurwerk nodig
In Delft worden in de stad kleine vuurkorven geplaatst. "Om de gezelligheid te bewaren, zonder knal." Toch vraagt Pechtold zich af of dat voldoende is. "De mens wil de randjes opzoeken. De mens wil zo nu en dan even uit de ban springen. Ik vind dat je daar beperkt ruimte voor moet geven. Met vuurwerk is dat door het illegale totaal geëxplodeerd. Maar op die avond willen mensen misschien meer knallen horen dan alleen een champagnefles. Hoe gaan we dat faciliteren?"Volgens de burgervader is daar nog nauwelijks over nagedacht. "Alleen de politie de straat opsturen en zeggen 'zoek het maar uit', is het stomste wat we kunnen." Hij pleit daarom voor bijvoorbeeld grote vuurwerkshows. "We hebben nu een lang maatschappelijk debat gehad over wat we allemaal willen verbieden. Ik zou graag een gesprek willen over wat we mogelijk gaan maken."
"Denk ook aan Delft: dat ligt ingeklemd tussen Rotterdam en Den Haag. Tegenwoordig met social media en fatbikes is de lieve jeugd in een paar minuten overal. Je moet als regio goed afspreken wat iedereen doet. Ben je het gezelligste plekje, heb je zomaar iedereen die niet uitgenodigd is ook in je gemeente. Daar roep ik toe op: meer bewustzijn! Een verbod instellen, prima, maar wat dan wel?"
Terug in Delft
Pechtold draagt sinds september de ambtsketen van Delft. "Ik ben in Delft geboren, niet getogen. Maar als zo'n stad in je paspoort staat en er is iets in het nieuws of je rijdt erlangs, denk je toch: daar ben ik geboren. De interesse is er altijd wel geweest. Toen de vacature kwam, dacht ik: nou, dat zou ik nog wel een keer willen."Hij was niet actief op zoek naar een nieuwe politieke functie. "Ik heb de afgelopen zes, bijna zeven jaar met veel plezier aan een uitvoeringsorganisatie, het CBR, leiding mogen geven. Terug naar de lokale politiek zat niet helemaal meer op mijn netvlies. Maar ja, toen kwam Delft vrij."
Tijdens zijn tijd bij het CBR leerde hij iets belangrijks. "In mijn periode bij het CBR kwam ik erachter dat ik als Kamerlid veel te weinig oog had voor de organisaties die moeten uitvoeren en dienstverlenen. Dat is het CBR, dat is het UWV, dat is de Belastingdienst. Zij krijgen soms onmogelijke opdrachten van de politiek, vaak wisselend in de richting die je op moet. Ik heb bij het CBR gemerkt dat je de professionals in zo'n organisatie veel vaker moet vragen wat er moet gebeuren, in plaats van dat je allerlei briljante moties in de Kamer moet indienen."