Burgemeester Amsterdam wil vuurwerk aan banden leggen

KoenL

Registered User
Ik snap het gescheld niet naar van der Laan. Hij zoekt oplossingen, dat is toch niet vreemd als je kijkt naar de negativiteit rondom de jaarwisseling. Een vuurwerkvrije zone in de buurt van ziekenhuizen, manages, winkelcentra...ik vind het prima. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je in die zones geen vuurwerk afsteekt. Dat ze het niet 1 op 1 kunnen handhaven zal best, maar als je iemand pakt heb je grond om op te staan.

Misschien dat die vuurwerkvrije zones een begin zijn van het einde van de traditie, maar er wordt tenminste iets ondernomen om er niet meteen een streep door te halen. Dat kan ook gebeuren, het feit dat ze nog andere manieren proberen vind ik alleen maar positief.

Koetje

Registered User
Er is helemaal niks positiefs aan KoenL, zie de post van Dennis boven je. Langzaam gaan we richting een verbod.

De verkooptijden verkorten? Hoe dan? Het is nu vaak al een gigantische drukte en puinzooi logistiek in de winkels.
Als je wat postiefs wil doen moet je er een verkoopdag bijgooien.

Verkorten van de afsteektijden? Is toch een lachertje, de etttertjes die hun knallers uit Polen halen wachten nu toch ook al niet.

De gewone liefhebber is straks de lul doordat onze ruggegraatloze bestuurders de echte problemen wederom weer eens niet kunnen oplossen.

Krijgen straks de brave huisvaders een boete omdat ze toch wat afsteken tijdens een verbod en de slopers komen er weer mee weg.

Kutland.

rowan256

Banned
De meeste media laten het simpelweg niet toe om positief over vuurwerk te schrijven of om hun fouten te laten verbeteren.

Ik heb wel eens bij de Telegraaf een berichtje proberen te posten, maar zodra je dat doet staat er op het einde "Dank voor je reactie. Een redacteur zal deze na goedkeuring publiceren." en publiceren ze je post doodleuk en simpelweg niet.

Bij Spitsnieuws hebben ze talloze malen reclame gemaakt voor www.vuurwerkoverlast.nl , na de zoveelste keer besloot ik www.welvuurwerk.nl onder zo een bericht te plaatsen. Wordt gewoon weggehaald met de opmerking dat (niet hun, maar) ik reclame maakte! Vervolgens kreeg ik nog een ban ook, door deze ban kon ik mensen er bijvoorbeeld niet meer op attenderen dat het vuurwerk dat zogenaamd in een kat geëxplodeerd was ook in de voorgaande jaren al enkele malen het geval zou zijn, maar elke keer opnieuw toch weer aantoonbaar onjuist bleek te zijn.
Toen ik enige tijd later weer kon posten op Spitsnieuws bleek wat www.welvuurwerk.nl ook nog eens simpelweg geblokkeerd te zijn, ze doen nu net alsof het een scheldwoord is.
Overigens kan Spitsnieuws wel hun fouten weg toveren hoor, een paar uur geleden bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=V8bPUouQBNTy8QPk-IDABw#q=spitsnieuws+enorme+octopus+californie

Toen hadden ze een foto geplaatst van een inktvis van "bijna 50 meter lang" die in Californië op het strand lag. Dit zou komen door de straling uit Fukushima. Toen iedereen echter berichtte dat iedere idioot kon zien dat dat een nep fotoshop plaatje was hebben ze hun post wel gewoon kunnen verwijderen. Waarom kunnen ze dit bij al die opgeblazen katten nieuws dan niet?

AD.nl reageert precies hetzelfde als de Telegraaf, laten vaak gewoon je post niet door, hun poll echter geeft aan dat 60% van de mensen voorstander is van vuurwerk, daar waar hun tekst aangeeft dat meer dan 60% tegen vuurwerk is.

Bij dichtbij.nl werd vroeger je post ook vaak gewoon weggehaald, voor mijn gevoel lijkt het daar wel minder extreem geworden trouwens.

ifeelfine

Registered User
hier in Nieuwegein hebben we diverse vuurwerkvrije zone's (ziekenhuizen parkeergarage alle schoolpleinen dierenweide 's bejaarden/verpleeghuizen) er kwamen 450 klachten uit Nieuwegein bij het vuurwerkklachtenpunt. 70% zware knallen 30% het niet handhaven van de vuurwerkvrije zones.

Vind het prima dat ze er zijn ben er zelfs voor (bij dierenweide 's en bejaardenvoorzieningen bv) maar als je niet handhaaft tja.....

petertje23

Registered User
Je word bijna verdrietig van alle negatieve berichtgeving de laatste tijd :huh:
Het is zo jammer dat het vaak van geen kant klopt.
En zoals rowan256 zegt, als je een tegenreactie plaatst word die vaak niet goedgekeurd :huh:
Vuurwerkvrije zones lijkt mij niet meer dan logisch!
De genoemde plaatsen: bejaarden huizen/scholen/ziekenhuizen/dieren tuinen/kinderboerderijen enz vind ik niet meer dan logisch dat je daar niet gaat staan te stoken.

Laat de handhavers gewoon hun werk doen en handhaven wat ze moeten handhaven!
Gewoon alles wat voor de 31e word afgestoken aanpakken!
Ook snap ik niet waarom ze het niet voor elkaar krijgen dat die belachelijk zware knallers {delova rana etc} uit de handel gaan.
Brussel bemoeit zich met hoe hard een stofzuiger mag zuigen, maar dit soort dingen doen ze dan weer niks aan :sad:

Zoals vaker gezegd: laat de branche maar een tegenoffensief starten!
Die hebben de middelen/kanalen om reclame te maken, dan kunnen ze ook reclame maken tegen een vuurwerkverbod!
Laat ze hun ego's aan de kant zetten en 1 keer samenwerken!
Ik zou niet weten wie of hoe anders we de wereld kunnen overtuigen van onze goede bedoelingen?
En hoe we de wereld kunnen laten zien wat het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk is.
Ik snap trouwens niet dat zo'n site als extremrides gewoon kan bestaan?
Zet dit op een of andere manier niet aan tot het plegen van strafbare feiten?:surprised:

KoenL

Registered User
Er is helemaal niks positiefs aan KoenL, zie de post van Dennis boven je. Langzaam gaan we richting een verbod.

De verkooptijden verkorten? Hoe dan? Het is nu vaak al een gigantische drukte en puinzooi logistiek in de winkels.
Als je wat postiefs wil doen moet je er een verkoopdag bijgooien.

Verkorten van de afsteektijden? Is toch een lachertje, de etttertjes die hun knallers uit Polen halen wachten nu toch ook al niet.

De gewone liefhebber is straks de lul doordat onze ruggegraatloze bestuurders de echte problemen wederom weer eens niet kunnen oplossen.

Krijgen straks de brave huisvaders een boete omdat ze toch wat afsteken tijdens een verbod en de slopers komen er weer mee weg.

Kutland.

Tja, en met zulke reacties gaan we daar echt een stokje voor steken. Wat denk je dat een journalist denkt als die even een kijkje komt nemen op dit forum om informatie in te winnen?

king of thunder

Registered User
Tsja ik hou totaal niet van absurd harde knallers en dat is het enige probleem ! Pak het bij de wortel aan !! Als het niet (grootschalig) geproduceerd kan worden bereikt het ook niet de consument !!! Maar als ze het consumentenvuurwerk , zoals we dat nu in nederland kunnen kopen , gaan verbieden dan ben ik geneigd om het weer ouderwets in belgie te gaan halen. Dan wordt het guerilla-style vuurwerk afsteken in dit landje van zachte heelmeesters. Oppassen als ik mijn 2 pack extreme afsteek , want illegaal , levensgevaarlijk uiteraard , slecht voor het milieu , zielige chineesjes , zonde van het geld , blablabla ..... noem mij dan maar een terrorist als ik een shanghai rol afsteek haha. :tounge:

Koetje

Registered User
Tja, en met zulke reacties gaan we daar echt een stokje voor steken. Wat denk je dat een journalist denkt als die even een kijkje komt nemen op dit forum om informatie in te winnen?

Wat is er mis met mijn reactie? Te direct? Sorry, Amsterdams trekje, niet eromheen draaien maar gewoon recht in iemands gezicht zeggen wat je er van vindt.
Sowieso, moet ik mijn uitspraken gaan nuanceren omdat er misschien een journalist meeleest? Moet niet gekker worden.
Daarbij word er tegenwoordig nauwelijks nog echte journalistiek bedreven. copy-paste, meer is het in veel gevallen niet.

Ik snap werkelijk niet hoe je in de goede bedoelingen van Eberhard kunt geloven. De verkooptijden en de afsteektijden flink verkorten is een opmaat naar een totaalverbod, dat ziet een blinde nog.

BTW: vuurwerkvrije zones bij bejaardenhuizen, dierenasiel etc, kan ik alleen maar toejuichen, geen problemen mee.

Laatst bewerkt:

rikkoenjeffrey

Registered User
hier in Nieuwegein hebben we diverse vuurwerkvrije zone's (ziekenhuizen parkeergarage alle schoolpleinen dierenweide 's bejaarden/verpleeghuizen) er kwamen 450 klachten uit Nieuwegein bij het vuurwerkklachtenpunt. 70% zware knallen 30% het niet handhaven van de vuurwerkvrije zones.

Vind het prima dat ze er zijn ben er zelfs voor (bij dierenweide 's en bejaardenvoorzieningen bv) maar als je niet handhaaft tja.....

Ik woon zelf ook in Nieuwegein en die vuurwerkvrije zone's daar ben ik een voorstander van. Alleen weet ik van ouderen uit de buurt dat ze kunnen genieten van siervuurwerk, zo ook bij het bejaarde huis. Tis alleen jammer dat er vanavond tegen het bejaarde huis aan de overkant een cobra 6 werd afgestoken, wat er daarna gebeurt is weet ik niet precies, maar even later kwam de brandweer met sirene's dus een beetje gissen kun je dan wel. Ik snap echt niet wat er door sommige mensen heengaat wanneer ze zo'n actie doen. Ik wil er niet aan dat door zulke mensen een prachtige dag oudjaars dag verziekt wordt. Ik zou er wat aan willen doen, maar wat? Door alle negatieve berichten lijkt het op een zinkend schip. Maar die negatieve berichten snap ik ook in sommige gevallen. Door berichten zoals in dit bericht worden mensen zo bang, terwijl wanneer iedereen normaal legaal vuurwerk afsteekt er veel meer mensen ervan kunnen genieten!

Smeer

Registered User
Het zou idd jammer zijn als die snotneuzen met cobra 6 ons oud en nieuw gaan bederven. Maar precies wat boozebelly zegt, ik zal niet stoppen met vuurwerk afsteken.
Ik laat mij niet elke x *** door dit ********* land.. Desnoods vier ik het 15km verderop in Duitsland, die laten zich echt niet zo diep zinken zoals NL dat wel doet.
En zoals vaker aangegeven wij krijgen alleen de negatieve dingen van de EU, nooit een x de voordelen. Denk dat ik nu wel genoeg woede heb geuit.

KoenL

Registered User
Wat is er mis met mijn reactie? Te direct? Sorry, Amsterdams trekje, niet eromheen draaien maar gewoon recht in iemands gezicht zeggen wat je er van vindt.
Sowieso, moet ik mijn uitspraken gaan nuanceren omdat er misschien een journalist meeleest? Moet niet gekker worden.
Daarbij word er tegenwoordig nauwelijks nog echte journalistiek bedreven. copy-paste, meer is het in veel gevallen niet.

Ik snap werkelijk niet hoe je in de goede bedoelingen van Eberhard kunt geloven. De verkooptijden en de afsteektijden flink verkorten is een opmaat naar een totaalverbod, dat ziet een blinde nog.

BTW: vuurwerkvrije zones bij bejaardenhuizen, dierenasiel etc, kan ik alleen maar toejuichen, geen problemen mee.

Je hoeft niets te nuanceren, maar een goede discussie bestaat uit meer dan alleen maar verwijten en schelden. De verkooptijden en de afsteektijden verkorten vind jij geen optie. Snap ik, maar wat moet er dan wel gebeuren? Zorg dat hier goede argumenten te vinden zijn waarom een verbod niet goed is, dat is wat ik bedoelde met 'als er een journalist meeleest'. Dit moet de plek zijn waar tegengeluid te vinden is...zoals ook al is gezegd is het plekje in de krant voor ons te ver weg, zorg er dan ook voor dat de plek waar het nog kan zijn naam waard blijft.

Koetje

Registered User
Het is vrij simpel op te lossen allemaal, elk pakketje uit het Oostblok scannen maar vooral elk huftertje die sloopt of zware illegale knallers loopt af steken bikkelhard aanpakken. Net als geweld tegen hulpverleners. Niet alleen zeggen zoals Opstelten doet maar doen.
Niet alleen lullen over handhaven maar DOEN.

En het is makkelijker gezegd dan gedaan maar pak die overlastveroorzakers eens echt hard aan, dan zul je zien dat de overlast afneemt.

Problem solved en we kunnen nog heel lang met alle liefhebbers genieten van onze prachtige oudejaars traditie.

petertje23

Registered User
Inderdaad!
Die mafketels die lopen te kl*t#n op oudjaars dag worden niet hard genoeg aangepakt!
Evenals de mensen met illegaal {hard knal} vuurwerk.
Word je gepakt kan je een keer grasmaaien bij het bejaardenhuis of de sporthal dweilen en alles is weer vergeven en vergeten.

ifeelfine

Registered User
Ik woon zelf ook in Nieuwegein en die vuurwerkvrije zone's daar ben ik een voorstander van. Alleen weet ik van ouderen uit de buurt dat ze kunnen genieten van siervuurwerk, zo ook bij het bejaarde huis. Tis alleen jammer dat er vanavond tegen het bejaarde huis aan de overkant een cobra 6 werd afgestoken, wat er daarna gebeurt is weet ik niet precies, maar even later kwam de brandweer met sirene's dus een beetje gissen kun je dan wel. Ik snap echt niet wat er door sommige mensen heengaat wanneer ze zo'n actie doen. Ik wil er niet aan dat door zulke mensen een prachtige dag oudjaars dag verziekt wordt. Ik zou er wat aan willen doen, maar wat? Door alle negatieve berichten lijkt het op een zinkend schip. Maar die negatieve berichten snap ik ook in sommige gevallen. Door berichten zoals in dit bericht worden mensen zo bang, terwijl wanneer iedereen normaal legaal vuurwerk afsteekt er veel meer mensen ervan kunnen genieten!

Ze hebben gisteren om 21.00 uur de pui eruit geblazen 3 ramen incl kozijn gesneuveld.

KoenL

Registered User

Zwaar vuurwerk vernielt gevel verzorgingshuis Nieuwegein
NIEUWEGEIN - Een verzorgingshuis aan de Diepenbrocklaan in Nieuwegein is vrijdagavond rond 21.00 uur beschadigd geraakt door zwaar vuurwerk.

Door de explosie werden er drie grote ramen vernield en raakte de houten zijgevel van het gebouw beschadigd.

Niemand raakte gewond. De politie deed ter plekke nader onderzoek en roept getuigen op zich te melden bij de politie.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/111...ernielt-gevel-verzorgingshuis-nieuwegein.html

:sad:

Sweet Laker

Registered User

Als het een goede, objectieve journalist is dan ziet hij iemand die zich terecht zorgen maakt over de manier waarop er momenteel met deze problematiek word omgegaan. En dan geuit vanuit een liefhebber die zijn hart op zijn tong heeft liggen en het op zijn manier prima weet te uiten.

Dat er genoeg journalisten bij zijn die deze regels aan hun laars lappen, om wat voor reden dan ook. Is geen reden om dan maar politiek correct te worden. Het is een forum, niets meer, niets minder.

Koetje

Registered User
Klopt Sweetlaker, ik kan het best netter formuleren maar bij dit onderwerp komen toch wel wat emoties kijken nu en dan. Die zijn terug te lezen in mijn reacties.

Dat bericht hierboven is een voorbeeld waar ik heel benieuwd ben hoe de media/politiek hier verder mee zal omgaan. In mijn ogen is dit puur crimineel gedrag waar zwaar knal vuurwerk misbruikt is om een doel te behalen van een paar zieke geesten. Heeft voor de rest niks, nada, noppes met vuurwerk te maken.
Maar het zal ongetwijfeld worden gebruikt om vuurwerk wederom negatief in het nieuws te krijgen.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Je hoeft niets te nuanceren, maar een goede discussie bestaat uit meer dan alleen maar verwijten en schelden. De verkooptijden en de afsteektijden verkorten vind jij geen optie. Snap ik, maar wat moet er dan wel gebeuren? Zorg dat hier goede argumenten te vinden zijn waarom een verbod niet goed is, dat is wat ik bedoelde met 'als er een journalist meeleest'. Dit moet de plek zijn waar tegengeluid te vinden is...zoals ook al is gezegd is het plekje in de krant voor ons te ver weg, zorg er dan ook voor dat de plek waar het nog kan zijn naam waard blijft.

Dit is een topic waarin een krantenbericht staat. En dat krantenbericht roept bepaalde gevoelens op en daar word dan op gereageerd. Dit bericht zakt snel genoeg weer naar beneden.

Als men dan, vanuit onze visie, andere punten aan wil geven kan er bijvoorbeeld verwezen worden naar vuurwerktraditie.nl of er word een apart forumdeel ingericht waar men kan gaan sparren hoe deze uitschieters van een verder fijn verlopen oud en nieuw aangepakt kan worden op een constructieve manier (mits daar behoefte aan is)

AWG

Registered User
Zwaar vuurwerk vernielt gevel verzorgingshuis Nieuwegein
NIEUWEGEIN - Een verzorgingshuis aan de Diepenbrocklaan in Nieuwegein is vrijdagavond rond 21.00 uur beschadigd geraakt door zwaar vuurwerk.

Door de explosie werden er drie grote ramen vernield en raakte de houten zijgevel van het gebouw beschadigd.

Niemand raakte gewond. De politie deed ter plekke nader onderzoek en roept getuigen op zich te melden bij de politie.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/111...ernielt-gevel-verzorgingshuis-nieuwegein.html

:sad:

het lijkt wel of ze er voor ingehuurd worden.....:huh:

Bovenaan