Brussel overweegt vuurwerk op oudejaar te schrappen

Moontan

Moderator
Medewerker
Brussel overweegt vuurwerk op oudejaar te schrappen

De stad Brussel overweegt het traditionele vuurwerk op oudejaarsavond te schrappen. Het kijkstuk, dat wordt afgevuurd op de Kunstberg, lokt elk jaar meer dan 100.000 toeschouwers, ouders en kinderen die Nieuwjaar vieren. Joëlle Milquet van oppositiepartij cdH reageerde vanavond met verbazing op het voornemen van burgemeester Yvan Majeur (PS).

Volgens Milquet maakt dit populaire evenement integraal deel uit van het nieuwjaarsplezier van de Brusselse gezinnen. Bovendien kost dit vuurwerk de stad niets, afgezien van de kosten voor de politie. Het vuurwerk wordt aangeboden door de dienst Brussels Promotion, aldus Milquet.

Volgens burgemeester Mayeur staat enkel vast dat er geen vuurwerk plaatsvindt op de Kunstberg. Er wordt nog gewerkt aan een evenement op het De Brouckère-plein, met lichtspelen en animatie. Volgens Mayeur wordt dat project in de loop van volgende week gefinaliseerd

http://www.demorgen.be/binnenland/brussel-overweegt-vuurwerk-op-oudejaar-te-schrappen-a2132113/

AWG

Registered User
laat dit een waarschuwing zijn om te vertellen aan iedereen die high hopes heeft voor een georganiseerd vuurwerk...
ik gebruik het als dusdanig al jaren zo.

1 eerst lijmen ze je met een vuurwerkshow die betaald wordt van jouw centen(inplaats van mijn eigen).
2 en vervolgens zodra je gewend bent om toch op zijn minst vuurwerk te kunnen zien op oudjaarsavond tussen tienduizenden anderen(hoe veilig...).
3 vervolgens wordt dat vuurwerk ook afgeschaft, tuurlijk dan kost het je geen geld meer, maar kun je die avond net zo lief om 10 uur naar bed gaan.
4 en weer is door betutteling een nederlandse traditie naar de klote geholpen, maar u kunt volgens de politiek rustig op 2 oren slapen hoor, de nachtelijke dreunen al maanden van tevoren zullen direct ophouden met een landelijk vuurwerkverbod:huh:.
5 en wanneer je dan alsnog die dreunen horen zult al maanden van te voren, steeds zwaarder en dieper doortrillend in de grond, pas dan zul je merken dat nu de behoeftes niet meer naar wens kunnen vervult worden op die ene verboden dag, dat het nu steeds vaker,harder en ongrijpbaarder wordt.
6 houdt vooral een paar autoblussers bij de hand met name in de grote steden, u mocht ze nog eens nodig hebben als het dronkentuig het voorzien heeft op je heilige koe.
7 succes met je geloof in een utopie, nederlanders veranderen niet, en zodra je ze iets verbiedt dan breekt pas echt de pleuris uit, nederlanders gaan heel ver met je mee zodra je ze met de haren meestrijkt maar ga er niet tegenin want dan worden ze dwars, en zullen ze zich dermate gewelddadig uiten dan je ooit voor mogelijk hield.

niet dat mijn tirade helpt hoor, ze willen er domweg niet aan,(ook zo is de nederlander), ik heb ooms en tantes met een gezicht zien kijken van: ja maar toch geloof ik in dat verbod want mijn hoofd kan domweg niet anders verwerken, verboden is toch verboden verboden is toch stoppen dan??

het is hopeloos offtopic en toch is het meer ontopic dan je wellicht mocht denken.

RedBaron

Registered User
AWG.. ik snap totaal niet wat dit met Brussel, België te maken heeft. Want op punt 1 gaat je hele betoog al stuk.. het Oudejaarsvuurwerk (Budget circa 35.000 euro) van Brussel wordt voor een heel groot deel uit een private stichting die de stad promoot betaald. je 2e punt.. Dit vuurwerk is al meer dan 30-40 jaar een traditie in Brussel. Punt 3 het heeft Brussel geen geld gekost.. zoals al aangehaald in Punt 1. Punt 4: het betreft hier België en niet Nederlander. en je andere punten slaan ook op Nederland.. en nogmaals dit bericht betreft Brussel.. en dat is toch echt België

Anyways,

Zoals de mevrouw van cdH terecht opmerkt is het een deels private gefinancierd vuurwerk. Ik denk dat het eerder met een stukje veiligheid, en misschien overlast te maken heeft. Er komen echt veel mensen op af, en de kunstberg en omgeving is niet zo heel groot. Ik heb me altijd verbaast waarom dit soort vuurwerken niet kunnen plaatsvinden bij bijvoorbeeld het Atomium waar heel veel meer plaats is om een grote massa volk te herbergen. Of bepaalde parken die veel groter zijn dan de Kunstberg.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Toch snap ik AWG wel, want zo zou dit ook voor Nederland kunnen gelden. Ik heb al verschillende nederlandse nieuwsberichten gezien waarin wordt aangegeven dat er geen geld is voor een georganiseerde vuurwerkshow.

Dit stukje gaat over Belgie dat is waar... In Belgie mag je het hele jaar vuurwerk kopen en zal de druk om het vuurwerk af te steken ook een stuk lager zijn! Ik denk dat de Belgen oudjaar heel anders beleven als wij hier in Nederland.

Het blijft hoe dan ook toch jammer dat er in dit stuk gepraat word over GEEN vuurwerkshow maar Animatie i.p.v. het verplaatsen van de ''traditie''.

ifeelfine

Registered User
nog even offtopic dan Dim je mag alleen vuurwerk kopen/afsteken als je een vergunning van de burgemeester krijgt en laat daar nu net de schoen wringen

nu weer ontopic

AWG

Registered User
@redbaron:

Toch snap ik AWG wel, want zo zou dit ook voor Nederland kunnen gelden. Ik heb al verschillende nederlandse nieuwsberichten gezien waarin wordt aangegeven dat er geen geld is voor een georganiseerde vuurwerkshow.

Dit stukje gaat over Belgie dat is waar... In Belgie mag je het hele jaar vuurwerk kopen en zal de druk om het vuurwerk af te steken ook een stuk lager zijn! Ik denk dat de Belgen oudjaar heel anders beleven als wij hier in Nederland.

Het blijft hoe dan ook toch jammer dat er in dit stuk gepraat word over GEEN vuurwerkshow maar Animatie i.p.v. het verplaatsen van de ''traditie''.

dat wat dim zegt, en ik zeg het begint met traditie afbreken en zogezegd een nieuwe opbouwen, puntje bij het paaltje kost die toch te duur en wordt daar op bezuinigd.
kan uit politieke pot komen(wij dus) of private pot(iemand of meerderen) puntje bij het paaltje geen eigen vuurwerk, en geen georganiseerd vuurwerk.
zoals in andere landen inderdaad dit ook gebeurd, een paar grote steden hebben dan nog vuurwerk(en dat is wat de wereld ziet) en de rest van de steden, dorpjes en gehuchten en al wat dies meer zij, kan ongezien de *&%$# krijgen.....
zoals ik al zei: nu is het offtopic (en out of place) maar meer ontopic dan je wellicht mocht denken.
iedereen mag me een doemdenker vinden en noemen, maar je denkt toch niet werkelijk dat steden 2 of zelfs 3 keer per jaar een vuurwerk gaan organiseren
(koningsdag,stadsfeest en dan ook nog oudejaarsshow??).(alleen de hele grote steden zoals rotterdam doen dat nu.)

maargoed iedereen kijkt er anders naar dus wie weet krijg jij gelijk redbaron

Laatst bewerkt:

Dim

Product Beheer
Medewerker
@redbaron:

dat wat dim zegt, en ik zeg het begint met traditie afbreken en zogezegd een nieuwe opbouwen, puntje bij het paaltje kost die toch te duur en wordt daar op bezuinigd.
kan uit politieke pot komen(wij dus) of private pot(iemand of meerderen) puntje bij het paaltje geen eigen vuurwerk, en geen georganiseerd vuurwerk.
zoals in andere landen inderdaad dit ook gebeurd, een paar grote steden hebben dan nog vuurwerk(en dat is wat de wereld ziet) en de rest van de steden, dorpjes en gehuchten en al wat dies meer zij, kan ongezien de *&%$# krijgen.....
zoals ik al zei: nu is het offtopic (en out of place) maar meer ontopic dan je wellicht mocht denken.
iedereen mag me een doemdenker vinden en noemen, maar je denkt toch niet werkelijk dat steden 2 of zelfs 3 keer per jaar een vuurwerk gaan organiseren
(koningsdag,stadsfeest en dan ook nog oudejaarsshow??).(alleen de hele grote steden zoals rotterdam doen dat nu.)

maargoed iedereen kijkt er anders naar dus wie weet krijg jij gelijk redbaron

Als we dit inderdaad op ons (Nederland) betrekken dan is het inderdaad de ene traditie inruilen voor een andere om die andere vervolgens met allerlei smoesjes te laten stoppen...

nog even offtopic dan Dim je mag alleen vuurwerk kopen/afsteken als je een vergunning van de burgemeester krijgt en laat daar nu net de schoen wringen

nu weer ontopic

Dat wist ik niet, dacht dat dat alleen gold voor knalvuurwerk!!! THNX weer iets geleerd.

De ene traditie

magnolia

Registered User
erg jammer dat Brussel van plan is te stoppen met hun grote vuurwerkshow .
ik kan er trouwens maar weinig logica in vinden .

nou ja er zal wel weer wat achter zitten .

Moontan

Moderator
Medewerker
Toch vuurwerk in Brussel op oudejaar

Er komt toch een vuurwerk bij de nieuwjaarsviering in de hoofdstad, die dit jaar voor het eerst wordt georganiseerd op het De Brouckereplein. Dat hebben burgemeester Yvan Mayeur (PS) en eerste schepen Alain Courtois (MR) bevestigd bij de voorstelling van het nieuwe concept.
In de loop van vorige week waren de nieuwe plannen voor de viering gelekt. Die vindt niet, zoals de voorbije jaren plaats op de Kunstberg, maar voor het eerst op het De Brouckèreplein, dat in de plannen van het stadsbestuur in de nabije toekomst omgetoverd wordt tot Agora voor evenementen en manifestaties.

Het nieuwjaarsfeest krijgt naast verschillende soorten animatie ook een klank- en lichtspel, DJ-optredens, wedstrijden en ... een vuurwerk. Vorige week werd nog gevreesd dat het vuurwerk niet zou doorgaan, mede omdat de brandweer gewaarschuwd had voor veiligheidsrisico's. "Door de viering in het Stadscentrum te organiseren, krijgen we een betere aansluiting met Winterpret op de Vismarkt en de schaatsbaan op het Muntplein", zei burgemeester Mayeur. "We hebben er trouwens al verschillende vuurwerken georganiseerd."

Vanaf 23 uur zal de organisatie het plein laten volstromen. De Anspachlaan moet tot aan het Beursplein kunnen genieten van het vuurwerk. Op een scherm van 60 vierkante meter kan het publiek foto's uploaden en worden de winnende inzendingen van een videowedstrijd afgespeeld. Enkele seconden voor de overgang naar het nieuwe jaar begint een countdown, gevolgd door "een pyrotechnisch spektakel" en dus een vuurwerk. "De hoofdstad van Europa verdiende al langer een evenement naar het model van de vieringen op Times Square in New York of de Champs Elysées in Parijs", pronkte schepen Courtois.

http://www.demorgen.be/binnenland/toch-vuurwerk-in-brussel-op-oudejaar-a2137701/

Moontan

Moderator
Medewerker
Brusselse regering deblokkeert middelen voor eindejaarsvuurwerk

De Brusselse regering heeft donderdag de subsidie van 25.000 euro gedeblokkeerd voor de organisatie van het vuurwerk op oudejaarsavond. Dat zal dit jaar plaatsvinden op het de Brouckèreplein.

De Brusselse regering had de subsidie vorige week on hold gezet nadat in de pers verscheen dat het traditionele vuurwerk op de Kunstberg niet meer zou plaatsvinden. Bij de voorstelling door de Stad Brussel van het programma voor de eindejaarsperiode bleek maandag dat er nog wel degelijk een vuurwerk zou plaatsvinden, maar dat dit verplaatst zou worden naar het de Brouckèreplein.

‘De nodige akkoord werden gevonden. De stad Brussel kan nu starten met de voorbereidingen voor een feestelijke oudejaar op het de Brouckèreplein. Ik ben blij dat er een alternatieve oplossing is gevonden opdat de Brusselaars en de toeristen een oudejaarsvuurwerk krijgen dat een hoofdstad waardig is’, zo verklaarde minister-president Rudi Vervoort.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141204_01411998

Bovenaan