Bruiloftsvuurwerk teistert broedende specht

Moontan

Moderator
Medewerker
Bruiloftsvuurwerk teistert broedende specht

NUNSPEET - De Partij voor de Dieren (PvdD) in Gelderland wil dat de provincie een eerder afgegeven vergunning voor een vuurwerk in Nunspeet intrekt. Volgens de partij grenst de afsteekplek aan een Natura 2000-gebied en verstoort het geknal de wespendieven en zwarte spechten in de omgeving voor wie het broedseizoen begint.
Het vuurwerk is bedoeld om op 26 april een trouwerij op te luisteren. 'Een bruiloft is van zichzelf al zo feestelijk. Daar is toch geen vuurwerk naast een natuurgebiedbij nodig, in het broedseizoen?', aldus de PvdD.
De partij wil dat de provincie bij dit soort vergunningen beter kijkt naar de nabijheid van broedgebieden. Provincies als Utrecht en Noord Brabant gebruiken voor het afgeven dan dergelijke vergunningen een afwezingskader dat is opgesteld door het Wageningse onderzoeksbureau Alterra. 'Daarmee is snel te zien of een vergunning mag worden verleend of niet'.

http://www.omroepgelderland.nl/web/...rk-teistert-broedende-specht.htm#.URUvxx0makc

USRRobiwan

Registered User
Nunspeet dat was toch die omgeving waar jaren lang tanks hun granaten afvuurde, soldaten hun granaten gooiden of hun Uzi leeg knalde op de vele oefenterreinen. En op 100 meter hoogte wekelijks straaljagers voorbij raasden met oorverdovend lawaai.

Schijnbaar hebben alle vogels dat wel overleeft en nu vallen ze als dode mussen naar beneden kennelijk als er 10 minuten vuurwerk afgestoken wordt.

Gaan ze dan onweer ook verbieden boven Nederland want dat is helemaal levensgevaarlijk!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Aan de reacties te lezen kruipt het (linkse) volk weer uit hun holen, om vuurwerk neer te sabelen.

Gelukkig zijn er ook mensen die normaal denken.

De gedragslijn van de PvdD is voor mij onbegrijpelijk. Ik reken mezelf ook tot de natuurliefhebbers en denk er zelfs wel iets van af te weten.
Wordt er dagelijks een vuurwerk afgestoken in het betreffende gebied gedurende de broedtijd, en duurt dat vuurwerk de hele dag? Uit ervaring weet ik dat de meeste vogels een korte verstoring heel goed doorstaan, sterker nog, ze trekken zich er weinig van aan.
Jarenlang ging ik ieder jaar naar de TT-races in Assen en het viel me jaar-op-jaar weer op dat het vogelleven op het binnenterrein gewoon doorging. De Leeuwerikjes zag je aan het begin van de race naar boven vliegen en gedurende de race bleven ze boven het parcours kwinkeleren. Zo gauw de race afgelopen was zag je ze weer naar hun nest gaan. Op zo'n racedag waren er minimaal 6 wedstrijden die elk tussen de 50 min. en 1 uur duurde. Toch zag je de vogeltjes ieder jaar weer terug en lieten zich niet verstoren door die enkele dag dat er lawaai was, want ik heb het nu wel over de tijd dat er nog geen geluisdnormen golden op het racecircuit.

Geplaats door wwi op www.gld.nl als reactie op het bericht.

Laatst bewerkt:

brian the freak

Registered User
Ik lag werkelijk dubbel bij het lezen van de titel :p Laat ze lekker wat aan de bio industrie gaan doen voor die beesten die nooit het daglicht zien...zo`n vogel mag al blij zijn dat hij vrij rond kan vladderen vandaag de dag.

roelz

Registered User
Die PvdD is echt hysterisch aan het doen, dieren (en vooral in het wild levende) zijn geen kneusjes die tegen alle menselijke invloeden beschermt moeten worden. Een uur knallen trekken ze echt wel, net zoals met een stevig onweer. De PvdD misbruikt de fauna in NL om hun vuurwerkhaat een legitiem karakter te geven. Wat vallen die door de mand. Mensen (en de PvdD) die strijden voor het welzijn van dieren had ik best hoog zitten maar hiermee verklaren ze zichzelf tot totaal debiel. Helaas.

Bovenaan