Brandweercommandant: 'Vuurwerk binnenstad geen groot risico'

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
ALKMAAR - Het afsteken van vuurwerk in binnensteden is niet bovenmatig gevaarlijk. Dat stelt brandweercommandant Herman Kuijt, die tijdens nieuwjaarsnacht de leiding had bij de bestrijding van de grote brand in het Alkmaarse winkelhart.

Bruinooge: 'Ik wil Schneiders wel eens spreken als volgend jaar in Haarlem zoiets gebeurt'
,,Als vuurwerk in binnensteden gevaarlijk was, hadden wij als brandweer zelf een dergelijk verbod al wel afgedwongen in de wetgeving. Maar dat hebben we niet.’’

De Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge (’het is net of er een bom is neergekomen in het centrum’) zoekt sinds de brand steun bij andere burgemeesters voor ’vergaande stappen’ tegen vuurwerk in binnensteden. Hij krijgt tot nog toe weinig steun voor zijn oproep voor een algemeen vuurwerkverbod. Onder meer zijn Haarlemse ambtsgenoot Schneiders, voorzitter van het burgemeestersgenootschap, is tegen.

Dat de brand is ontstaan door vuurwerk, is waarschijnlijk, zegt Kuijt. Volgens hem trof de brandweer een grote hoeveelheid pallets op een plat dak, de plek waar de brand mogelijk is begonnen. Technisch onderzoek naar de oorzaak loopt nog. Vier panden zijn verwoest, andere liepen flinke schade op. ,,Zo’n stapel pallets, dat verwacht je daar niet.’’

Is het voor Kuijt, al 25 jaar brandweerman, de zóveelste vuurwerkbrand in een stad? ,,Juist niet. Een vuurwerkbrand heb ik niet eerder meegemaakt. Ik zou het eerder in dorpen met rieten daken gevaarlijk vinden dan in een binnenstad. Complexe binnenstadbranden komen voor. Vaak gaat het om een combinatie van factoren. Het risico is niet uit te sluiten.’’

Bron:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/...co_?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Z@P

Registered User
Die burgemeester denkt weer lekker makkelijk te scoren, hij zou z'n oogkleppen eens af moeten doen en naar deze brandweer expert moeten luisteren. Branden zijn niet te voorkomen!!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

HocusPocus.Pyro

Registered User
Interessant stukje, dank.

Ik heb een aantal noodseinmiddelen (met parachute) zien afdalen met veel te grote valsnelheid. Heel irritant maar men denkt dat soort verlopen spul feestelijk op te kunnen ruimen. Maar als zo'n brandende flare op je asfalt dakje valt, dan zie ik zoiets nog wel een brand starten. Bij normaal gebruik van vuurwerk lijkt mij een brandje starten op n dak heel lastig.

Een ander perspectief is; de onderzoekers zouden ook willen weten wat er (tijdelijk) voor spullen op het dak stonden die makkelijk te ontsteken waren?

Neemt allemaal niet weg dat het intens triest is voor de getroffen bewoners en onderneners. Die man van die kledingzaak is echt alles kwijt.

Die burgermeester beseft denk ik niet wat hij roept. Wellicht was hij ook onder invloed van emoties. Daar leek het op. Maar ik zie genoeg redenen om aan te nemen dat een totaalverbod op consu vuurwerk geen groot effect hebben op de kans van zo'n brand. Ga ook maar eens praten met experts van verzekeraars.

Bovenaan