De kwaliteit van vuurwerk is de afgelopen 30 jaar echt drastisch achteruit gegaan.
Kijk hier maar:
http://www.kanonslagen.com/html/vuurwerk_inside.htm
en/of download het filmpje hier maar:
http://www.kanonslagen.com/html/vuurwerk_filmpjes.htm
Vergelijk het maar met het rotje dat je morgen in de winkel krijgt.
Sorry, maar in dat opzicht is 2015 echt teleurstellend, een hond maakt meer lawaai dan vuurwerk.
Vuurwerk krijgt weliswaar de schuld van Enschede e.d. maar in werkelijkheid snapt iedereen met een beetje gezond verstand dat de installaties die in Nederland geïnstalleerd zijn omdat het moet echt niets met veiligheid te maken hebben.
Ik snap dat het politiek correct is om aan de iedere keer achter de steeds belachelijkere wetgevingen te staan en die regels te accepteren, maar wat er de laatste 30 jaar gaande is in het vuurwerkwereldje slaat helemaal nergens op. Voor 1970 waren er vrijwel geen wetten en limieten voor vuurwerk en voor 1980 zat er nog gewoon Flash in Nederlands knalvuurwerk, veel beter voor het milieu, goedkoper en ook nog eens van hogere kwaliteit! Helaas, GroenLinks kwam aan de macht en weg was het normale vuurwerk. Vervolgens ging iedereen uit België halen, waar heel fair vuurwerk verkocht werd. Geen gekkenwerk, maar gewoon, leuk vuurwerk voor volksvermaak. In de loop der jaren, vrij recent zelfs, echter werd het ook onmogelijk om fair vuurwerk uit België te halen, dus moest het helemaal uit Italië e.d. gehaald worden. Dit is natuurlijk vragen om problemen omdat de meeste Nederlanders dit niet doen, het de illegale handel in de kaart steekt en het extremere vuurwerk in de illegale handel veel meer oplevert, zeker bij kleine kinderen. Cobra's bijvoorbeeld zijn populairder dan ooit tevoren en dan heb ik het niet over de vroegere cobra's (
http://www.roelwijngaarden.com/images/phocagallery/o_paklabels/A1138.jpg ).
Er is in de 35 jaar voor Enschede nooit een ongeluk gebeurt in een vuurwerkwinkel in Nederland en in die tijd werd er echt nog flink gerookt e.d. hoor!
De Nederlandse overheid is over de lijken die ze zelf gecreëerd hebben met hun landmijnen in Enschede heengegaan en heeft hun voluit misbruikt om de vuurwerkwereld belachelijk te maken en zelfs menig vuurwerkfan laat het volledig over zich heen komen. Zelfs het herdenkingsbeeld voor de slachtoffers in Enschede is weggehaald en er is een hondenpoepveldje voor in de plaats gekomen.
Ik schouw het met lede ogen aan, maar kan er soms wel goed kwaad over worden.
Mijn excuses als ik als een zeikerd overkom hoor, ik erken dat mijn teksten misschien kwetsend/dreigend/ noem maar op overkomen, maar er wordt zoveel klakkeloos over en aangenomen uit de media en ze blijven het maar pushen. Ieder bericht opnieuw, ik sluit niet eens uit dat de bovenstaande brand gewoon wederom brandstichting is, het zal niet de eerste keer zijn.
In Nederland worden vuurwerkverkopers ook bedreigd met kogels, worden hun auto's in de brand gestoken, noem maar op.
Ach ja, ik ga de komende dagen maar proberen te genieten zolang mijn land het nog toestaat, maar blijf me behoorlijk vernederd voelen door het acteerwerk van velen.