Branche evenementenvuurwerk: 'Kunnen niet overal tegelijk shows geven'

Plum Bloom

Registered User
Door gemeenten georganiseerde vuurwerkshows kunnen als alternatief dienen voor consumentenvuurwerk, maar het is volgens de branchevereniging "te makkelijk gedacht" dat een groot aantal gemeentes van een professionele show kan worden voorzien.

Volgens een woordvoerder van Vereniging Evenementenvuurwerk Nederland kunnen de professionele vuurwerkbedrijven tegelijkertijd "ongeveer tachtig tot uiterlijk honderd shows geven tijdens een jaarwisseling". Nederland telt 355 gemeenten.

"Ik vraag me wel af of er op het platteland wel zoveel vraag gaat zijn naar vuurwerkshows", voegt hij toe. "Maar dat het in grotere gemeenten of steden als alternatief wordt gezien is uiteraard begrijpelijk."

Regeringspartij ChristenUnie stelde vrijdag voor om het verlies van consumentenvuurwerk op te vangen met speciale vuurwerkclubs, die voortaan zelf "laagdrempelige" vuurwerkshows kunnen organiseren.

De woordvoerder van de branche begrijpt dit voorstel niet. "Bedrijven die bij ons zijn aangesloten moeten miljoenenverzekeringen hebben en het personeel heeft een serieuze opleiding gehad, dus het zou vreemd zijn als dit soort clubjes opeens zelf shows mogen organiseren."

Uiteraard kunnen vuurwerkbedrijven hun capaciteit vergroten vanwege de vraag rond de jaarwisseling. "Maar dat is niet zo makkelijk. Het is al heel moeilijk om aan personeel te komen, want de werkgelegenheid is heel grillig. En we hebben het dan over één moment in het jaar waarop opeens veel personeel nodig is."

Sweet Laker

Registered User
Laagdrempelige vuurwerkshows. Goed idee, laten we de raddraaiers gewoon oppakken en de brave huisvaders hun zelf gekochte consumentenvuurwerk laten kopen en dit voor eigen deur afsteken.

Laagdrempelig; zo'n voordeur, en o zo gezellig. En het leuke is; men heeft gelijk ook nog wat sociale controle omdat men elkaar kent. Win, win voor een overheidsinstantie dat zo onder druk staat!

henk39

Registered User
Wij als vuurwerkliefhebbers die, meestal tegen een algeheel verbod op vuurwerk afsteken zijn. Zij,wij willen graag zelf hun eigen flitsje en pangetje blijven afsteken.
Aangezien er een tekort is aan vuurwerkdeskundigen (professionals) bij vuurwerkshows, heb ik het volgende voorstel:
Ik neem aan dat een echte “vuurwerkliefhebber” iets over heeft voor zijn passie? Als nu al die “vuurwerkliefhebbers” een opleiding volgen tot vuurwerkdeskundige dan hebben we binnen no time geen tekort meer aan deze professionals en kunnen deze nu opgeleide “vuurwerkliefhebbers” mooi tijdens oud-en-nieuw-vuurwerkshows hun talenten laten zien.

joszie

Zilveren Member
En daar ga je de mist in henk.

364 dagen per jaar zou ik met liefde willen helpen met een show.

Alleen op oudejaarsavond niet. Die avond is voor mezelf, in hetklein, met vrienden en familie. Traditioneel en gewoon voor de eigen deur.

Dus nee, het is geen oplossing. Passies hoeven geen werk te worden.

henk39

Registered User
En daar ga je de mist in henk.

364 dagen per jaar zou ik met liefde willen helpen met een show.

Alleen op oudejaarsavond niet. Die avond is voor mezelf, in hetklein, met vrienden en familie. Traditioneel en gewoon voor de eigen deur.

Dus nee, het is geen oplossing. Passies hoeven geen werk te worden.
Ik poste dit eigenlijk ook maar gekscherend, joszie, ze zijn goed in het bedenken, van allerlei plannen voor eventuele centraleshows, maar ze weten echt niet hoe zoiets in elkaar steekt, wij, (Ik) hebben de benodigde uren en euro's moeten besteden om zowel in nederland als in duitsland onze papieren te halen, en zou het net zo gaan als wat ze met het millenium van plan waren om zo genaamd brandweermannen, op te leiden voor,.......... ik vrees nu, met de info wat we hebben, het volgende:

*Dat heet: een gat in de markt! Ik verwacht veel nieuwe kleine evenementenvuurwerkbureautjes erbij dit jaar. De één nog slechter dan de ander dan uiteraard. Niet iedereen kan een vette show maken. Ik voorzie keurmerken in de toekomst. Dit wordt weer een geheel nieuwe markt dankzij 'hen die niet fatsoenlijk met vuurwerk overweg kunnen'. ( ik hoop het toch niet!!)

Sweet Laker

Registered User
Zo'n oplossing haalt echt alle plezier weg van deze hobby. Prima om dit voor de rest van het jaar te opperen als extra bovenop het zelf kunnen afsteken van consumentenvuurwerk.

Handhaven zullen ze ook bij dit soort georganiseerde dingen niet kunnen, maar de overheid kennende zullen er wel vergunningen aangevraagd moeten worden. En daar zal de overheid ook weer de veiligheid van moeten kunnen garanderen. De nieuwjaarsnacht is echter een hoog risico evenement, dus net als afgelopen jaar in Duindorp, Delft en God mag weten waar nog meer, zullen ook de meeste van deze shows gewoon simpelweg niet doorgaan.

Maar door dit idee is ondertussen al wel het afsteken van consumentenvuurwerk voor de burger zoals wij dat nu kennen weg en verboden. Ik denk dat die 'markt' voor zover daar überhaupt sprake van kan / zal zijn, maar een kort leven zal kennen.

Bovenaan