Bonte's petitie en onze tegenpetitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moontan

Moderator
Medewerker
Onderstaand bericht uit het Algemeen Dagblad van vandaag vindt ik passend om het hier te plaatsen. Een vrouwelijke freak aan het woord:

Lekker knallen in mijn mooie jurk
Door CARRIE

Ik was 8 jaar en ik deed mee aan een slagzinwedstrijd voor Fanta. En ik won.
Ik won een heuse hengelset! Dat was mooi, want wij woonden aan het water. Ik huppelde dan ook van school naar huis om ’s middags lekker te kunnen gaan vissen.

‘Nee,’ zei mijn moeder, ‘vissen, dat is niks voor meisjes. Ik heb de hengel al aan je broer gegeven.’

Dat ging met vuurwerk niet anders. Jaloers zat ik op de bank te kijken hoe mijn vader en mijn broer de meest geweldige vuurwerkfolders zaten door te nemen. Ze maakten een bestellijst op, waarbij ik dan wel nuttige hints gaf. Want ik had mijn voorwerk met die folders ook gedaan. Ik wilde de rotjes, de honderdklappers en de gillende keukenmeiden. En die kreeg ik ook. Alleen mocht ik ze niet afsteken.

‘Want jij bent een meisje,’ riep mijn moeder weer, ‘en vuurwerk afsteken, dat kan niet in zo’n mooie jurk.’

Vanaf mijn eerste nieuwjaarsavond in zelfstandigheid ben ik een vuurwerkmonster geworden. Ik heb niks met pijlen, blommen die zich ontpoppen in de lucht, of weet ik wat voor andere sierzooi er allemaal te krijgen is. Ik wil klappers, grote massale keiharde klappers. Zoals de Chinezen afsteken. Met donderend geraas.

En dan gaat meneer Arno Bonte van Groen Links nu voorstellen dat er voortaan per straat gestemd mag worden of er vuurwerk afgestoken mag worden?

Diep in mij, meneer Bonte, zit een verbeten meisjeskind die zich nooit meer... door niemand niet het afsteken van vuurwerk, het vissen met een hengel, dan wel het schoppen van een GroenLinks politicus laat afnemen. Met donderend geraas.

Arno Bonte.... Is ie nou helemaal gek geworden? Of gewoon een beetje bang voor vuurwerk?

Het was juist weer zo mooi, dat knallen dit jaar. In mijn mooie jurk.

Gelukkig 2009, hè jongens, voor jullie allemaal!

http://www.ad.nl/rotterdam/2887022/Lekker_knallen_in_mijn_mooie_jurk.html

EschR

Registered User
Ik kwam gisteren beneden en mijn ouders wezen me ook gelijk op die column. "De column van Carrie zal je wel aanspreken."

Nou inderdaad!
(Wat een vervelende moeder had zij trouwens zeg...)

Red Eagle

Registered User
Vond zojuist dit geschreven bericht op de Hyves *********************************** op met je vuurwerkverbod

Geschreven door Arno bonte zelf!

De vuurwerktraditie is niet meer van deze tijd. In het eerste uur van het nieuwe jaar is de luchtvervuiling net zo groot als normaal in een hele week bij elkaar. En er vallen in een paar uur tijd meer dan 1000 slachtoffers. Als het aan mij ligt wordt het verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk, dat tijdens de rest van het jaar al geldt, ook met oud en nieuw van kracht.

Die uitspraak deed ik gisteren in het AD. En ik heb het geweten. Mijn mailbox stroomde vol met scheldkannonades van tientallen korte lontjes. De verstokte cakebox-fanaten vuurden massaal hun pijlen op me af. En heel de reaguurderswereld, van fok tot geenstijl, stond op zijn achterste benen.

Gemakshalve bleef vaak onvermeld dat een verbod op consumentenvuurwerk maar de helft was van mijn verhaal. Ik heb daarnaast voorgesteld om als alternatief tijdens de jaarwisseling in elke gemeente een grote vuurwerkshow te organiseren. Daar wordt het vuurwerk op een veilige manier afgestoken en de luchtvervuiling is relatief laag. Je hebt dan wel de voordelen van vuurwerk, maar niet de nadelen.

Natuurlijk zal het overboord zetten van de vuurwerktraditie even wennen zijn. Het aftroeven van de buurman met een net iets grotere vuurpijl, zal tot het verleden gaan behoren. Maar het wordt aangenamer om de buren op straat een goed nieuw jaar te wensen. Ook zal het veiliger worden om na twaalf uur nog vrienden of familie op te zoeken. En tienduizenden astmapatiënten zullen voortaan zonder ademhalingsproblemen het nieuwe jaar in kunnen gaan.

Zo zie je maar weer hoe laag sommige mensen kunnen zinken!!

KoenL

Registered User
Die uitspraak deed ik gisteren in het AD. En ik heb het geweten. Mijn mailbox stroomde vol met scheldkannonades van tientallen korte lontjes. De verstokte cakebox-fanaten vuurden massaal hun pijlen op me af. En heel de reaguurderswereld, van fok tot geenstijl, stond op zijn achterste benen.

Ik zie ook op zijn hyves hele heftige berichten.

Jongens dat is niet de oplossing. Ook ik sta niet achter meneer Bonte, maar dat betekend niet dat we hem verrot mogen schelden en de grond in mogen slaan.

Als wij vuurwerk willen behouden moeten we dat op een beschaafde manier doen. Goed beargumenteerde berichten leveren veel meer op dan een scheld bericht. Reken maar dat een nette brief eerder in behandeling wordt genomen.

Ik weet 100% zeker dat er dan ook meer naar ons geluisterd wordt zolang ook wij op een nette manier onze mening laten horen.

Laat je mening horen, maar houd het netjes. :blink1:

voix

Registered User
tegenpetitie zit inmiddels ruim over de 1000 stemmen. Het begint te lopen. Op AVP heb ik het idee geopperd om samen (AVP, VWB en Pyro) een inzamelingsactie te houden. Er zou bijvoorbeeld een gezamenlijke bankrekening geopend kunnen worden waarop alle leden geld kunnen storten. Als ALLE leden hiervan op de hoogte worden gebracht en er wordt duidelijk uitgelegd wat er met het geld gedaan wordt dan denk ik dat je aardig wat bij elkaar kunt krijgen. Ik zelf denk aan een advertentie op de eerste pagina van de telegraaf. Ja, ik weet het 10.000 EURO ben je zo kwijt. Maar goed....

De Bonte campagne investeert ook in reclame. Nieuwssites, kranten etc etc. Heel Nederland weet dat ze tegen vuurwerk kunnen stemmen maar niemand weet dat je ook vóór kunt stemmen. Jammer vind ik dat.

edit: petities.nl is weer uit de lucht.
Ik denk dat een inzamelingsactie weinig zou uithalen daar er sowieso al weinig mensen zijn die bereid zijn geld neer te leggen. Veel jongeren met een bescheiden budget. Mocht het wel mogelijk zijn en van de grond komen zou ik niet gaan voor een advertentie oid. Toevallig zag ik net een berichtgeving op Hart van Nederland over een brommobiel die op oudejaarsdag volledig was vernield, vermoedelijk door vuurwerk. Mocht je dan toch geld gaan inzamelen, zamel het dan daarvoor in. Is het meteen duidelijk dat wij als echte liefhebbers ons volledig van die praktijken distantieren en misschien zorgt het voor wat meer begrip van sommigen.

Tony

Administrator
Medewerker
Kun je dat uitleggen of weet jij iets wat wij niet weten? :huh:

Groeten Red

Iedereen die iets tegenkomt plaats dezelfde link in 10 thread en iedereen moet dan maar aanvallen alleen de helft van de aanvallen zijn de aanvallen die je als liefhebber beter niet kan uitvoeren.

Als er normaal gediscussieerd kan worden op bijvoorbeeld de hyves van Arno dan heb ik er niet zo een probleem mee alleen nu gaan we doen wat hun andersom ook doen. Laten wij het bij de feiten houden en ons rustig maar goed verweren.

appiehappie

Registered User
Aan gescheld en geschreeuw hebben we inderdaad niets.
Juist door gedecideerd optreden vanuit de hoek der liefhebbers blijven discussies zinvol en zullen wij ook anders benaderd worden door onze tegenstanders. Anders komen we nooit van het imago van gefrustreerde knalpubers en onvolwassen lieden af.

Goede argumentatie en keiharde feiten op een waardige wijze gepresenteerd zijn veel effectiever om tegenstanders "het zwijgen op te leggen".
Mensen als Bonte verkopen in hun argumentatie onwaarheden en gebakken lucht - dat weten ze - en alleen empirisch bewijs dat het tegendeel bewijst slaat de grond onder hen vandaan.

Laatst bewerkt:

vuurwerk14

Registered User
Iedereen onderteken de tegenpetitie stelletje flikkers stel je niet aan 1 dag in het jaar. Stelletje hufters gunnen deze mensen die dit geweldig vinden niks.

Leon2008

Registered User
Ik zie ook op zijn hyves hele heftige berichten.

Jongens dat is niet de oplossing. Ook ik sta niet achter meneer Bonte, maar dat betekend niet dat we hem verrot mogen schelden en de grond in mogen slaan.

Als wij vuurwerk willen behouden moeten we dat op een beschaafde manier doen. Goed beargumenteerde berichten leveren veel meer op dan een scheld bericht. Reken maar dat een nette brief eerder in behandeling wordt genomen.

Ik weet 100% zeker dat er dan ook meer naar ons geluisterd wordt zolang ook wij op een nette manier onze mening laten horen.

Laat je mening horen, maar houd het netjes. :blink1:

Niet tactisch verwoord, zo lijkt het net alsof je je eigen members verdenkt van dit soort praktijken.
Naar mijn idee zijn het juist de "seizoens- en gelegenheids-freaks" die een fatsoenlijk antwoord naar AB en kornuiten onmogelijk maken.

Voorstel voor een petitie zoals joszie die opstelde lijkt me prima, haal alleen wel even de spelfouten eruit en ga je zinsopbouw nog eens na.
Politici tillen daar zeer zwaar aan, een goede presentatie is het halve werk.
Voorderest hoef ik hier geen argumenten of punten meer aan te dragen, als ik zo dit topic doorlees staan alle speerpunten van "onze" tegenpetitie al beschreven.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik zou gewoon afwachten tot het moment daar is en dat een petitie ook daadwerkelijk zin heeft. Je kan niet vechten tegen iets wat er nog niet is. Natuurlijk gaan we ons werk als liefhebber doen maar volgens mij gaat het helemaal mis met de petitiedrang.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan