Blind door een babyvuurpijl

Roeland FPM

FPM Filmer
ZWOLLE - Alle voorlichting ten spijt belanden jaarlijks vele honderden mensen met vuurwerkletsel in het ziekenhuis. Tijdens de vorige jaarwisseling raakten in Nederland 94 ogen ernstig beschadigd. "In 23 gevallen was er zelfs sprake van volledige blindheid", benadrukt Willem Vaandrager, oogarts in de Zwolse Isala klinieken.

Wie denkt dat alleen stoere en opgeschoten jongeren worden geraakt door rondvliegende vuurpijlen, heeft het mis. "Maar liefst 60 procent van alle vuurwerkslachtoffers bestaat uit omstanders." Een van de boosdoeners is het alom bekende babypijltje. "Een ongeleid projectiel dat zo maar in het oog kan belanden. Met alle gevolgen van dien", waarschuwt de Zwolse oogarts. Maar een babypijltje is toch koudvuur? "Koudvuur bestaat niet, dat is een wijdverbreid misverstand. Een voltreffer in het oog leidt bijna altijd tot blijvend letsel."
Om zijn woorden kracht bij te zetten, maakt Vaandrager een vergelijking met de oorlog in het Midden-Oosten. "Het aantal Nederlanders dat gedurende de jaarwisseling aan een oog blind raakt, is net groot als de helft van alle Amerikaanse oogletsels in Irak. Zó gevaarlijk is vuurwerk."

Verbod
Het zal daarom niemand verbazen dat het Nederlands Oogartsen Genootschap (NOG) voor een vuurwerkverbod pleit. "Laat het afsteken van vuurwerk over aan professionals. Dat is de enige manier om deze onaanvaardbare schade te voorkomen", vindt de Zwolse oogarts. Omdat een algeheel verbod er nog niet inzit, onderstreept hij het belang van speciale vuurwerkbrillen. "Zon bril biedt een hoop zekerheid."
Ook op de Spoedeisende Hulp (SEH) van locatie Sophia is men goed bekend met de risicos van vuurwerk. "Naast oogproblemen behandelen we veel patiënten met handletsels en brandwonden", verklaart SEH-verpleegkundige Diderik Knol. De oorzaken? "Ondeskundig gebruik in combinatie met zwaar vuurwerk en overmatig alcoholgebruik."
Behalve het dragen van een vuurwerkbril pleit Knol eveneens voor gehoorbescherming en brandveilige kleding.
"Je wilt niet weten waar een vonkje op een nylon jas toe kan leiden."

Verstandig

De verpleegkundige en de oogarts van de Isala klinieken zijn eensgezind in hun advies. "Voor alle soorten vuurwerk geldt: lees vooraf de gebruiksaanwijzing en houd je daaraan. Met vuurwerk dien je verstandig om te gaan. Heb je er geen verstand van, blijf er dan vanaf!" Wie deze raad in de wind slaat, zou rond de jaarwisseling nog wel eens oog in oog kunnen komen met de oogarts of SEH-verpleegkundige. "Een kennismaking op de Spoedeisende Hulp kunnen we niemand aanbevelen."

Bron http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/december/23/blind_door_een_babyvuurpijl_isala_klinieken_waars

hutter

Registered User
Ik wil daar graag even op reageren.

Persoonlijk vind ik dat wat mij beterft zoals bv romeinse kaarsen waar ik het afgelopen jaar gewoon kinderen mee uit hun hand staan te schieten verboden worden.

Beter alleen cake's verkopen in die vorm.

Het zelfde geldt ook voor die baby pijltjes staan ze ook gewoon mee uit hun hand te schieten.
Ook hier heb je alternatieven voor in de vorm van een mooie cake hetzij 25-100 of nog meer schoten.

Zo zal je volgens mij minder slachtoffers krijgen, alhoewel je dat nooit uit kan bannen.

Daarom en ik kan het niet genoeg zeggen, maar ik zeg het weer zet aub een bril (preventief)op met oudjaarsdag . De kosten kan het toch niet zijn beste mensen.

Misschien is het een idee voor een ieder om toch alternatieven te zoeken(in die zin van de voorbeelden die ik noemde) want vuurwerk is leuk maar blijft gevaarlijk.

Maar vuurwerk mag nooit en dan ook nooit verboden worden.
Ik en wij met z'n allen leven hier het hele jaar naar toe.

Prettig feestdagen allemaal.

joszie

Zilveren Member
Die kleine dingetjes zijn juist leuk voor jongeren die nog niet zoveel te besteden hebben. Zulke items zou je niet moeten verbieden. Natuurlijk zullen hierdoor genoeg ongelukken uitblijven maar er is ook nog altijd zoiets als zelf helder nadenken.
Ongelukken gebeuren nu eenmaal, hoe jammer dat ook is. We moeten niet te ver doorslaan in verbodwoede

hutter

Registered User
Die kleine dingetjes zijn juist leuk voor jongeren die nog niet zoveel te besteden hebben. Zulke items zou je niet moeten verbieden. Natuurlijk zullen hierdoor genoeg ongelukken uitblijven maar er is ook nog altijd zoiets als zelf helder nadenken.
Ongelukken gebeuren nu eenmaal, hoe jammer dat ook is. We moeten niet te ver doorslaan in verbodwoede

Over zelf helder nadenken kun je dit bij kinderen niet verwachten.
Dat kunnen zelfs sommige volwassenen niet.
Maar hierdoor(de ongelukken)wordt vuurwerk altijd in een kwaad daglicht gezet.

Je geeft zelf ook aan dat hierdoor genoeg ongelukken uitblijven, dat is toch een winst punt?

Als we nu zelf geen signalen afgeven van hoe het wel beter kan, dan vrees ik toch dat we in de toekomst misschien helemaal niets meer af kunnen steken.

Ik ben blij dat je reageert en hoop dat nog meer mensen dit zullen doen.

Vavoom

Registered User
<snip>
Een van de boosdoeners is het alom bekende babypijltje. "Een ongeleid projectiel dat zo maar in het oog kan belanden. Met alle gevolgen van dien", waarschuwt de Zwolse oogarts.
<snip>
Om zijn woorden kracht bij te zetten, maakt Vaandrager een vergelijking met de oorlog in het Midden-Oosten. "Het aantal Nederlanders dat gedurende de jaarwisseling aan een oog blind raakt, is net groot als de helft van alle Amerikaanse oogletsels in Irak. Zó gevaarlijk is vuurwerk."

Wat een aparte vergelijking.
Gelukkig is het aantal dodelijke vuurwerkslachtoffers NIET net zo groot als de helft van alle Amerikaanse dodelijke slachtoffers in Irak. Zó gevaarlijk is de oorlog in Irak.

Neemt overigens niet weg dat met veel babypijltjes en grotere pijlen onverantwoordelijk wordt omgegaan door ze bijvoorbeeld over de grond te laten schieten.

roelz

Registered User
Oogartsen schermen graag met de oorlog in Irak, bizar; de vergelijking slaat als een lul op een slagroom taart. Als je het aantal verloren ogen (verschrikkelijk genoeg, uiteraard) door de jaarwisseling vergelijkt met de aantallen blinde ogen door de atoombomaanvallen op Hirosjima en Nagasaki blijkt vuurwerk een super veilig iets te zijn. Het is maar net wat je als referentie punt neemt.
Toegeven; babypijltjes worden bijna zonder uitzondering verkeerd gebruikt, door de lage prijs heeft de jeugd honderden van die dingen, netjes uit een bierflesje afsteken is er op den duur niet meer bij.
Babypijltjes verbieden? Tsja, moeilijk, ik ben er ook mee opgegroeit en wil graag de freakjes van nu dat niet ontnemen. Moeilijk.. :confused:

zyzak

Registered User
ik las laatst zon stukje over champagne flessen waarvan de kurk weg schiet en daardoor iemand blind raakt

dan maar meteen champagne verbieden?

Poziloc

FPM Hangouderen
Tsja verbieden??!! ik weet het niet.
Is goede voorlichting niet belangrijker? en daar schort het hier nogal aan in Nederland!
Ze zouden eens goede info moeten geven op de scholen, inplaats van die bangmakerij.
Ik zou wel een precies willen weten van de jongere die hier zitten, wat er nu precies verteld word over vuurwerk op School?
Wie o wie!

Jeff

Registered User
Nee joh, gewoon alles verbieden. Daar isn de overheid toch al goed in en is toch ook veel makkelijker dan een oplossing vinden? Tevens bespaart het nog geld ook!

zyzak

Registered User
Is goede voorlichting niet belangrijker? en daar schort het hier nogal aan in Nederland!
Ze zouden eens goede info moeten geven op de scholen, inplaats van die bangmakerij.
Ik zou wel een precies willen weten van de jongere die hier zitten, wat er nu precies verteld word over vuurwerk op School?
Wie o wie!

nou eigenlijk niks.

@ jeff

besparen ?? denk eerder dat ze er een hoop belasting geld mee kwijtraken

21 % van een leuke 70 000 000

Laatst bewerkt:

hutter

Registered User
Ik zie wel aan de antwoorden, dat de oudere onder ons en waarschijnlijk dus ook zelf kinderen hebben toch zoiets hebben van , tsjaa die twijfelen toch.

Goede voorlichting is zeker belangrijk Poziloc,maar vind ik ook een taak van ouders zelf.
Denk dat er haast geen betere voorlichters zijn dan velen van ons op dit forum.
Met voorlichting kan je dus ook denken aan persoonlijke veiligheids middelen.
De bril:cool:

nismo

Registered User
nou eigenlijk niks.

@ jeff

besparen ?? denk eerder dat ze er een hoop belasting geld mee kwijtraken

21 % van een leuke 70 000 000

Dat zet geen zoden aan de dijk tegenover de schaden door vuurwerk elk jaar en de overlast. En als ze de brandstof met een cent verhogen hebben ze het veelvoud daarvan.

Verbieden van die pijltjes of Romeinse kaarsen heeft geen zin en zou ook niet goed zijn voor de vuurwerk liefhebbers want je geeft ze een vinger en voor je het weet pakken ze je hele hand, gewoon afblijven van het vuurwerk, en de ouders meer achter de broek aan zitten.

jetztgehtslos

Registered
Wie o wie!

Toen ik jong was, jaartje 0f 12 geleden, kregen we alleen de bangmakerij te horen. Widowmaker zou je halve arm eraf rukken en te vroeg afsteken maakte je een zware crimineel. Nee, ik heb nooit goede voorlichting gehad over hoe je wél veilig af zou moeten steken...

jaco

Registered User
Mn zoontje is opgegroeid met vuurwerk, een mini-freak zullen we maar zeggen.
Hij is nu 10 jaar en steek al een paar jaar zelf eea af.
Op oudjaarsdag is hij de gehele dag buiten, met wat kanonslagen babypijltjes grondbloemen, wat matjes enz.
Maar hij komt onze achtertuin niet uit.....
Ik wil zien of hij er fatsoenlijk mee om gaat, niet uit de hand afsteken, bierflesje gebruiken voor de pijltjes enz.

Dit jaar mag hij voor het eerst voor ons huis in de straat afsteken, ik vertrouw hem dat hij normaal met vuurwerk omgaat. Hij weet ook wat er volgt indien hij dit niet doet. De komende jaren kan hij dan naar vuurwerk staan te kijken....een zwaardere straf is er niet voor m....

Met bovenstaande bedoel ik maar te zeggen, weet wat je kind doet. Geef m niet zomaar een slof kanonslagen mee en een aansteeklont....
Durf ook te laten zien wat er kan gebeuren als er onveilig mee omgaat.
Dit is geen garantie dat het allemaal goed gaat maar hij is er wel van doordrongen dat er altijd een gevaar schuilt in het afsteken van vuurwerk...

grtz

Bovenaan