Bij Lesli gaat het vuurwerk dag en nacht de weg op: 'Je moet een beetje gek zijn om hier te werken'
LICHTENVOORDE - Bij vuurwerkimporteur Lesli wordt deze dagen dag en nacht gewerkt. In korte tijd moeten vijfhonderd winkels in heel Nederland bevoorraad worden.
,,Je moet een beetje gek zijn om hier te werken’’, zegt Saskia Jongma (46) lachend terwijl ze een doos vuurwerk op een pallet zet. De doos komt uit één van de bunkers van de vuurwerkopslag van
Lesli, even buiten Lichtenvoorde. Lesli is één van de grootste importeurs van vuurwerk van Nederland en dit zijn de meest hectische dagen van het jaar. Miljoenen kilo's rotjes en vuurpijlen, cakes en fonteinen liggen hier opgeslagen in loodsen van gewapend beton.
Ook in Duitsland en Oostenrijk
Ze worden met vrachtwagens en bestelbusjes over Nederland verdeeld. Dat gebeurt van woensdag 27 tot en met zaterdag 30 december in een continudienst, 24 uur per dag.
,,We leveren aan 1.200 verkooppunten in Nederland, Duitsland en Oostenrijk’’, vertelt directeur Jasper Groeneveld (38) van Lesli. ,,We beginnen op 1 september. Duitsland en Oostenrijk zijn al helemaal
beleverd. In Nederland bevoorraden we vijfhonderd winkels. Zij hebben driekwart van het vuurwerk voor de kerst binnen.
Het laatste kwart wordt nu geleverd. De verkoop is begonnen, dus de winkeliers zien wat hard gaat. Dat kunnen ze bij ons bijbestellen.
Voor twaalf uur 's middags besteld betekent die zelfde middag geleverd, in heel Nederland.’’
Geoliede machine
Om dat voor elkaar te krijgen moet de organisatie werken als een geoliede machine. Het begint allemaal op het kantoor, waar de bestellingen binnenkomen.
,,Ik maak de orders klaar’’, vertelt Maaike Klomps. ,,Dan stuur ik ze door naar hen’’, zegt ze, wijzend op Mitch Nijenhuis en Roy Tolkamp. Zij werken bij transportbedrijf Aloys Roemaat, dat een paar honderd meter verderop gevestigd is. Deze dagen houden ze kantoor bij Lesli. Beiden hebben drie computerschermen voor zich. ,,Wij stellen de ritten samen’’, zegt Nijenhuis. ,,Zo gauw we een
rendabele rit hebben, gaat de wagen de weg op.’’
Zwaar beveiligd
Buiten rijden elektrische steekkarren af en aan. Ze worden bestuurd door mannen en een enkele vrouw met pakbonnen in de hand, waarop precies staat welke klant welke soort vuurwerk wil, en hoe
veel. Het gevraagde materiaal wordt uit de bunkers gehaald en op pallets gezet. Een van deze orderpickers is Saskia Jongma.
,,Sommige dozen zijn wel zwaar, maar de sfeer is erg goed deze dagen. We werken in shifts van twaalf uur. Je bent zo druk bezig dat je je hele besef van tijd kwijtraakt.’’
Het complex is uiteraard zwaar beveiligd. Zichtbaar en onzichtbaar. Neem de sprinklerinstallatie. ,,We hebben een ondergronds reservoir met twee miljoen liter water’’, vertelt Barnt Masselink,
vuurwerkontwerper bij Lesli. ,,We hebben twee grote dieselpompen die ieder 5.000 liter water per minuut kunnen verpompen. Die pompen moeten elke week getest worden.’’
Chauffeur Patrick Klein Egelink van Aloys Roemaat staat klaar om met zijn vrachtwagen de weg op te gaan, richting Malden, bij Nijmegen, en dan langs een aantal adressen terug tot Doetinchem.
,,Dit zijn leuke dagen, ze zijn toch anders dan in de rest van het jaar.
Alle klanten worden blij als wij komen. Oké, het is druk, er is stress, maar het is leuke stress.’’
https://www.gelderlander.nl/achterh...n-beetje-gek-zijn-om-hier-te-werken~a71d73e8/
LICHTENVOORDE - Bij vuurwerkimporteur Lesli wordt deze dagen dag en nacht gewerkt. In korte tijd moeten vijfhonderd winkels in heel Nederland bevoorraad worden.
,,Je moet een beetje gek zijn om hier te werken’’, zegt Saskia Jongma (46) lachend terwijl ze een doos vuurwerk op een pallet zet. De doos komt uit één van de bunkers van de vuurwerkopslag van
Lesli, even buiten Lichtenvoorde. Lesli is één van de grootste importeurs van vuurwerk van Nederland en dit zijn de meest hectische dagen van het jaar. Miljoenen kilo's rotjes en vuurpijlen, cakes en fonteinen liggen hier opgeslagen in loodsen van gewapend beton.
Ook in Duitsland en Oostenrijk
Ze worden met vrachtwagens en bestelbusjes over Nederland verdeeld. Dat gebeurt van woensdag 27 tot en met zaterdag 30 december in een continudienst, 24 uur per dag.
,,We leveren aan 1.200 verkooppunten in Nederland, Duitsland en Oostenrijk’’, vertelt directeur Jasper Groeneveld (38) van Lesli. ,,We beginnen op 1 september. Duitsland en Oostenrijk zijn al helemaal
beleverd. In Nederland bevoorraden we vijfhonderd winkels. Zij hebben driekwart van het vuurwerk voor de kerst binnen.
Het laatste kwart wordt nu geleverd. De verkoop is begonnen, dus de winkeliers zien wat hard gaat. Dat kunnen ze bij ons bijbestellen.
Voor twaalf uur 's middags besteld betekent die zelfde middag geleverd, in heel Nederland.’’
Geoliede machine
Om dat voor elkaar te krijgen moet de organisatie werken als een geoliede machine. Het begint allemaal op het kantoor, waar de bestellingen binnenkomen.
,,Ik maak de orders klaar’’, vertelt Maaike Klomps. ,,Dan stuur ik ze door naar hen’’, zegt ze, wijzend op Mitch Nijenhuis en Roy Tolkamp. Zij werken bij transportbedrijf Aloys Roemaat, dat een paar honderd meter verderop gevestigd is. Deze dagen houden ze kantoor bij Lesli. Beiden hebben drie computerschermen voor zich. ,,Wij stellen de ritten samen’’, zegt Nijenhuis. ,,Zo gauw we een
rendabele rit hebben, gaat de wagen de weg op.’’
Zwaar beveiligd
Buiten rijden elektrische steekkarren af en aan. Ze worden bestuurd door mannen en een enkele vrouw met pakbonnen in de hand, waarop precies staat welke klant welke soort vuurwerk wil, en hoe
veel. Het gevraagde materiaal wordt uit de bunkers gehaald en op pallets gezet. Een van deze orderpickers is Saskia Jongma.
,,Sommige dozen zijn wel zwaar, maar de sfeer is erg goed deze dagen. We werken in shifts van twaalf uur. Je bent zo druk bezig dat je je hele besef van tijd kwijtraakt.’’
Het complex is uiteraard zwaar beveiligd. Zichtbaar en onzichtbaar. Neem de sprinklerinstallatie. ,,We hebben een ondergronds reservoir met twee miljoen liter water’’, vertelt Barnt Masselink,
vuurwerkontwerper bij Lesli. ,,We hebben twee grote dieselpompen die ieder 5.000 liter water per minuut kunnen verpompen. Die pompen moeten elke week getest worden.’’
Chauffeur Patrick Klein Egelink van Aloys Roemaat staat klaar om met zijn vrachtwagen de weg op te gaan, richting Malden, bij Nijmegen, en dan langs een aantal adressen terug tot Doetinchem.
,,Dit zijn leuke dagen, ze zijn toch anders dan in de rest van het jaar.
Alle klanten worden blij als wij komen. Oké, het is druk, er is stress, maar het is leuke stress.’’
https://www.gelderlander.nl/achterh...n-beetje-gek-zijn-om-hier-te-werken~a71d73e8/