Betogend artikel

de knaller

Registered User
He mede freaks,

Ik moet voor school een betogend artikel schrijven. Voor diegene die niet weten wat een betogend artikel is, een betogend artikel is een artikel waarin je mensen van jou gelijk wil overtuigen. Ik heb besloten om dit artikel over *tromgeroffel* vuurwerk te houden. En om precies te zijn PRO vuurwerk :blink1:. Ik heb hier 2-3 weken de tijd voor. Nu wou ik jullie allemaal om help vragen. Want ik dacht zo als het een heel goed artikel is, kunnen we het ook nog gaan gebruiken om vuurwerk in een beter daglicht te stellen. Dus mensen help mij en laten we het een zeer goed artikel opstellen, dat zelfs zo goed is dat we het naar de media kunnen sturen voor in kader van een pro vuurwerk campange.

Edit: Ik kreeg al een vraag in een pm hoe ik het bedoelde. Ik bedoelde het op de manier van dat we consumenten vuurwerk in een goed daglicht zetten. En niet al het slechte wat we tegenwoordig horen.
En het is de bedoeling het eerst op school te gebruiken en hier op FPM te zetten, en dan denken om het door te sturen naar de media.

volgende onderdelen dacht ik aan erin te zetten na overleg met gietjo:
1, ik dacht eraan om eerst maar eens een scheiding te maken tussen knalvuurwerk(legaal en iliegaal) en siervuurwerk(ook legaal en iliegaal)

2, en die twee hoofd klassen dan weer te verdelen in kleinere klassen
en er foto's bij zetten van verantwoord gebruik en onverantwoord gebruik

3, en aan de kaak stellen van de prijzen en waarom er op een andere manier voorlichting kan worden gegeven

Ik kijk uit naar jullie reacties,
De Knaller.

Laatst bewerkt:

jetztgehtslos

Registered
Re: Betogend artikel.

Begin met een goede hoofdvraag en deze uitgewerkt in deelvragen met tot slot de conclusie.

Een goede hoofdvraag zou zijn: Hoe komt het dat vuurwerk in kwaad daglicht is komen te staan?

Op basis daarvan kan je stelling nemen tegen deze stelling of juist betogen waarom je voor bent.

Quadriffis

Registered User
Probeer vooral eens onder de aandacht te brengen hoe er gedacht wordt door middel van simpele vergelijkingen:

bijvoorbeeld als iemand met alcohol achter het stuur kruipt is niet de auto onveilig maar is de bestuurder onverantwoordelijk als iemand vuurwerk niet zo afsteekt zoals dit bedoeld is dan geldt hiervoor hetzelfde.

Of dat vuurwerk door vandalisten wordt gebruikt om dingen kapot te maken, het probleem ligt dan niet bij het vuurwerk maar bij de jongeren die hier lol aan beleven. Deze zelfde jongeren zouden dit ook doen met spuitbussen of zelfs stenen.

Verder kun je misschien kijken naar de rol die ouders spelen tijdens oud en nieuw, de politie kan niet alles in de gaten houden maar ouders zouden een veel prominentere rol kunnen innemen.

Daarnaast bij de 100den demo's jaarlijks gebeurt er eigenlijk nooit wat (correct me if i am wrong), hier wordt cosumenten vuurwerk op de juiste manier ontstoken en iedereen geniet ervan.

GMP82

Zilveren Member
Ik sluit me aan bij quadriffis. Focus op de misvattingen (en onvolkomenheden) die er heersen.

Vandalisme is een probleem van een "persoon" niet van een "artikel of product"
Sensatiemedia en foutieve berichtgeving
Een kleine groep verstiert het voor de overgrote meerderheid.
Alcohol (en drugs) is een groot en nog onvoldoende (h)erkend probleem m.b.t. vuurwerk.

Als het eindproduct van voldoende niveau is, is het meer dan welkom voor publicatie op de website van stichting vuurwerktraditie. (als het niet teveel lijkt op eerdere artikelen)

Laatst bewerkt:

de knaller

Registered User
ik ga mijn best doen. iemand nog een idee van volgorde die ik zal nemen? ik denk eerst maar wat stellingen plaatsen, daarna reacties krijgen over die stellingen en dan mijn mening geven en de andere overtuigen van mijn mening ;) iemand anders een beter idee?

Bovenaan