Beperkte toegang bij de mascletà?

D

Deleted member 17038

Guest
De Nationale politie heeft voorgesteld dat er controle moet zijn op het aantal mensen door toegangskaarten te verkopen.

De mascletà om 14:00, tijdens Las Fallas, trekt duizenden mensen naar het gemeentehuisplein en volgens de Nationale politie kan dat gevaarlijke situaties opleveren wanneer er zich een calamiteit voordoet. Er waren al maatregelen aangekondigd maar de Nationale politie zou graag zien dat er armbandjes worden verkocht, als toegangsbewijs. Hiermee denkt men meer controle te hebben over het aantal bezoekers en de bezoekers zelf. Dit zou vooral van toepassing en belang zijn op de drukste dagen, 17, 18 en 19 maart en/of in de weekenden.

Ze verwijzen naar de situatie van vorig jaar waarbij het zo druk was dat het praktisch onmogelijk leek om via de brede Carrer de Xativa het centrum te verlaten. Tevens verwijzen ze naar oud en nieuw, waarbij iedereen die het plein op wilde, gecontroleerd werd en waarbij drank verboden was om mee te nemen.

Vooropstaand pyrotechnicus in Valencia, Ricardo Caballer, heeft aangegeven dat er in Europa geen veiliger land te vinden is dan Spanje, door de vele Guardia Civil, politie en brandweermannen die er zijn.

Wij benadrukken dat dit momenteel nog een voorstel van de Nationale politie is en we begrijpen dat deze situatie -als deze zich zou voordoen- zowel voordelen als nadelen voor ons als bezoekers heeft. We houden de ontwikkelingen in de gaten en als er nieuws is, houden we jullie op de hoogte.

Bron: https://www.fallasfestival.nl/beperkte-toegang-mascleta

Plum Bloom

Registered User
Wordt er allemaal niet leuker op. De tekst uit Las Provincias volgens Google translate:

Beroepsvereniging der Politieagenten en brandweermannen (SPPLB) en diverse pyrotechnische kijk niet schuin oog naar het voorstel van de Nationale Politie, vervat in een rapport beveiliging, de toegang tot de mascletaes van de Plaza del Ayuntamiento gezien de situatie waarschuwing 4 terrorisme.

Zoals geavanceerde gisteren provincies, de Nationale Politie wees als nodig is "om maatregelen te nemen om het aantal mensen die kunnen getuige zijn van de mascletà reguleren" en aangehaald als opties "te geven tickets of controle toegang via een volk tegen te gaan tot een limiet maximum ».

Van de SPPLB-unie steunden ze niet alleen het idee, maar vonden ze ook dat "we de toegang moesten controleren en de capaciteit moesten beperken". E aangegeven dat vorig jaar "en je kon luchtfoto's van het Stadhuisplein te zien gevuld en mensen konden de monding van Xàtiva Straat metro niet verlaten."

Ze legden uit dat "het vooral belangrijk zou zijn in de meest kritieke dagen. In de eerste mascletaes en vooral beperkter op de grote dagen van 17, 18 en 19 en in het weekend ». Ze voerden aan dat het belangrijk zou zijn om "de toegang te controleren, zodat mensen niets in de behuizing binnengaan en de capaciteit voor massificatie beperken". Ze herinnerden zich dat de laatste toegangspunten van de oudejaarsavond al waren gemaakt naar de Plaza del Ayuntamiento en de tassen werden gecontroleerd en er geen drank mocht binnenkomen ". Ze noemden ook oudejaarscontroles op de Puerta del Sol in Madrid en "op Times Square in New York moet je jarenlang toegang tot toegang houden".

Over hoe ze die capaciteit kunnen beheersen, leggen ze uit dat formules zoals online boeken of het kopen van een armband geldig kunnen zijn. Dit laatste is al vijf jaar gedaan in de Tomatina, waar een capaciteit van 22.000 mensen is en de toegangsarmbanden 10 euro kosten.

Naast het beperken van de capaciteit en het regelen van toegang, voegen zij daaraan toe dat een andere mogelijke maatregel de installatie van intrekbare bolders zou zijn. "De Plaza del Ayuntamiento wordt steeds meer gesloten voor activiteiten en verkeerspalen die voorkomen dat grote voertuigen uit de controlekamer komen en kunnen worden verlaagd", voegen ze eraan toe. Van de vakbond erkent dat jaren geleden de afstand van het publiek is uitgebreid tot het hek van de mascletà en nu zien ze de beslissing om vluchtroutes te openen. "De overdracht van de twee overeengekomen fouten zal positief zijn, maar het zal nodig zijn om te zien of die leemtes gevuld zullen zijn met mensen."

De wethouder van Burgerbescherming, Anaïs Menguzzato zei gisteren dat al het gemeentelijk veiligheidsplan voorstel op de nieuwe vluchtwegen hebben gemaakt, maar voegde daaraan toe dat "we dit niet hebben besproken met betrekking tot de capaciteit van het plein te controleren - in geen enkele beveiligingsraad ». Menguzzato zei dat "als een voorstel van de regering Office, die formeel voor te stellen", terwijl het rapport van de Nationale Politie maandenlang werd verwezen naar de Raad, omdat in feite de integratie van nieuwe evacuatie zones worden ook overwogen in het rapport.

In Europlá, denkt Quico Martínez, "zou het niet erg zijn om een ​​symbolische inzending van een halve euro te plaatsen. Zo zou de capaciteit worden gecontroleerd en, omdat gemeenten zeggen dat ze niet meer te betalen voor de schoten, de Valenciaanse mensen zeker kunnen helpen symbolisch om ons werk te verheffen. " En hij herinnerde zich dat dit in Duitsland zo is "of op het Guy Fawkes-feest in Engeland op 5 november worden pyrotechnische acts georganiseerd en worden tickets in rekening gebracht".

Ricardo Caballer erkent dat "ik denk niet dat er een veiliger land is dan dit, omdat er veel politie, brandweer en burgerwacht zijn". En hij voegt eraan toe dat in Spanje de meeste gratis toegangshows zijn, maar in het buitenland zijn er veel met vermelding zoals in 'Pittsburgh, Montreal of Vancouver'. Hij voegde eraan toe dat "het moeilijk is om de toegang te controleren, maar je kunt draaibedragen in het mascletà, zoals in de marathon van New York. In het kasteel is het moeilijk ».

D

Deleted member 17038

Guest
Het is alleen maar een voorstel op dit moment. Nog niks definitiefs. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel goed nieuws vinden. Zijn er leden die het wel eens te druk hebben gevonden of zich zorgen hebben gemaakt over de veiligheid door het aantal mensen op het plein?

Koetje

Registered User
Je kunt de klok er op gelijk zetten dat er eea gaat veranderen de komende jaren. Ik heb mij nog nooit zorgen gemaakt in ieder geval. En ja als er echt iets gebeurt met zulke mensenmassa´s gaan er zeker slachtoffers vallen. Risico van het leven. Als je bang bent in dit soor menigtes simpelweg vermijden.
Mijn 2 centen.

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik start bij deze een webshop via ikwilnaardemascleta.nl en via mascletabandjekopen.nl
Maar ik geef garantie op zwarthandel en oom agent/beveiliger die zijn 100 personen tellende familie toch binnen laat.

Er is anzich niks mis met dit soort praktijken, maar of het nou 20k of 50k bezoekers gaan worden daar, als er de pleuris uitbreekt zijn de straten daar te smal voor de hoeveelheid mensen die er staan.
En daar hoeft niks ernstigs voor te gebeuren, begin maar is een keer met schreeuwen in een menigte.

Vind ik dat erg, nee absoluut niet, zoals Koetje het zegt, risico van het leven.
Mijn vriendin daar in tegen heeft het er een stuk moeilijker mee als het ergens erg druk is.

Helaas zul je dit soort regelgeving veel gaan zien de komende jaren, dit heeft niet alleen te maken met de kans op terrorisme.
Maar ook met dat de verantwoordelijkheden veel meer naar o.a de organisatie worden gelegd, en de lokale overheid er tegenwoordig internationaal op word aangekeken als er wat fout gaat, ipv landelijk/regionaal.

Och, zolang er voor de Nederlanders maar een fanzone of Gringo vak word ingericht zodat we gelijke kansen behouden om te kunnen komen kijken, hoor je mij niet klagen.

joszie

Zilveren Member
Zou zonde zijn voor het evenement. Ik snap dat de veiligheid in het geding kan zijn als het zo overvol is en er gebeurt is (het verleden heeft genoeg voorbeelden laten zien). En natuurlijk is het nu makkelijk praten maar als er wel iets gebeurd waarbij doden vallen wordt er geroepen 'hadden we maar'.
Dat is het nadeel van populaire evenementen. Er is gewoon een max. wat mogelijk/ veilig is.

Plum Bloom

Registered User
Het is alleen maar een voorstel op dit moment. Nog niks definitiefs. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel goed nieuws vinden. Zijn er leden die het wel eens te druk hebben gevonden of zich zorgen hebben gemaakt over de veiligheid door het aantal mensen op het plein?

Ben er de afgelopen twee jaren vanaf de eerste dag geweest. Was altijd op tijd, stond telkens vooraan bij de dranghekken ter hoogte van het postkantoor. In geval van paniek zou ik binnen de kortste keren bij de kooi zijn, achter de dranghekken tussen kooi en bloemenstalletjes. Heb daar dus wel over nagedacht. Moet, met tegenzin, ook toegeven dat ik wel eens langdurig omhoog heb gekeken om te zien of zich wellicht sluipschutters op de daken van gebouwen hadden verstopt.

Om paniek te zaaien is niet veel nodig natuurlijk. Om die reden kan ik mij goed voorstellen dat er een rugzakcontrole zou komen, met alle practische gevolgen van dien. Viel mij vorige maand op Dia de Valencia trouwens op dat de toegangsweg van het station naar het plein werd geblokkeerd door een grote autobus. Was dat in maart ook al zo?

Merkwaardig vind ik wel dat het veiligheidsaspect kennelijk hand in hand gaat met de wens om entree te kunnen heffen.

Valenciaanse vriend van mij (Jose Vallai, die van de mascleta-wedstrijd) maakt zich overigens het meest druk om een mogelijk alcoholverbod op het plein ha ha ha.

Edit: overigens liepen er in maart van dit jaar stillen rond op het plein.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Merkwaardig vind ik wel dat het veiligheidsaspect kennelijk hand in hand gaat met de wens om entree te kunnen heffen.

Is veiligheid sowieso niet big business? Virus scanner hier, toegangspoortje daar en vooral niet vergeten te verzekeren (wat in een aantal gevallen ook zeker is aan te raden).
Allemaal onder het mom van (schijn) veiligheid. En wie verdienen er het meeste aan,..

Laatst bewerkt:

Poziloc

FPM Hangouderen

Dat is best knap, dat je ze nog gehoord hebt na al dat geknal.

shinji

Moderator
Medewerker
Zoals Kiko van Europla en Ricardo Caballer al zeggen,: op zich niet verkeerd om een soort van entree te heffen, als dat dan maar naar de schieters gaat

Plum Bloom

Registered User

Dat is best knap, dat je ze nog gehoord hebt na al dat geknal.

Heb ze niet gehoord. Werd er op gewezen door een Valenciaanse die een haar bekende stille zag en er een praatje mee aanknoopte :)

Overigens : als ik goed gehersenspoeld zou zijn, met een diep verlangen naar tientallen maagden, dan zou ik er op 9 oktober eens goed voor gaan. Die herdenkingsoptocht, met al die Moren en Cristianos; echt een heel geschikt evenement voor het verkrijgen van eeuwige roem.

stefantvs

Administrator
Medewerker
ik hou ook niet van de drukte daar , maar sinds de afgelopen 2 jaar een mooi plekkie gevonden bij nog wat freaks !
maar ach ik weet van te voren dat het druk is dus dan probeer ik het maar te accepteren :)

Bovenaan