belgie, nederland

nukes4life

Registered User
Hey allemaal,
ik ben nieuw op dit forum maar heb wel een paar vragen. Ik ben nu een half jaar een student in Antwerpen en ik zou hier natuurlijk wat vuurwerk kunnen halen. Ik heb alleen helemaal geen ervaring met belgisch vuurwerk en zou graag wat informatie hebben. Als ik hier wat zou halen zou het vooral kleiner vuurwerk zijn omdat ik geen cakes of klappers mee kan nemen. Wat ik graag zou weten is:
  • is het kleinere (grond)vuurwerk gevaarlijk?
  • is het veel beter, leuker of groter dan wat er in nl te krijgen is
  • is het erg duur in vergelijking met nl?
  • en als dit zo is kent iemand een vuurwerkwinkel in Antwerpen die leuke dingen verkoopt
ik zou jullie hulp erg op prijs stellen.
bij voorbaat dank,
Nukes

sprinkhaan

Registered User
Het knalvuurwerk is zwaarder als in Nederland doordat hier een ander soort kruit word gebruikt.
Er zijn wel wat andere dingen op siervuurwerk gebied te krijgen als in Nederland , alleen dat onderscheid valt steeds meer weg.
Ik vind wat er in Nederland te krijgen is ondertussen leuker, maar ja dat is een mening.
Qua prijzen kan je beter af zijn in belgie.

Voor de winkels kan je gewoon googelen.

Laatst bewerkt:

tristen

Registered User
Vuurwerk is (bijna) niet gevaarlijk, zolang er maar veilig en verstandig mee om wordt gedaan.

Het siervuurwerk is hetszelfde in Nederland. Dan spreek ik over de cakes, deze zijn 25 gram per tube in Nederland is het dit jaar ook 25 gram. De cakes mogen maximaal 500 gram kruit bevatten dat is hier ook zo.
De vuurpijlen zijn wel iets zwaarder, in Nederland is het 40 gram in België 75 gram per stuk.

Het knalvuurwerk gaat wel harder, in België mag er flashpowder gebruikt worden in knalvuurwerk in Nederland is dat illegaal. Dus voor knalwerk moet je echt in België zijn.

Het vuurwerk is in België iets goedkoper, maar het verschilt niet veel.

In Antwerpen heb je een grote winkel dat is Alpeco.

Maar denk eraan, het is en blijft illegaal, ook het siervuurwerk.

nukes4life

Registered User
ik weet dat er ander kruit gebruikt wordt ja, maar meer met afsteken dat er een ruime tijd zit tussen knal en aansteken. is het verschil groot in prijs en kwaliteit of zal ik gewoon maar in nl halen?

dmaar ik zou dan niet heel veel halen, kleinere cake misschien en wat grondvuurwerk. is het het waard vraag ik me af

Laatst bewerkt:

tristen

Registered User
Voor gewoon kleine cakes kun je beter in Nederland je vuurwerk kopen, het verschilt nauwelijks tot niet.
En wat bedoel je met grondvuurwerk?

blackpowder

Registered User
Er zit daar ook geen verschil in. Strijkers hebben regelmatig zelfs een langere vertraging dan gewone lont. In belgie moet al het vuurwerk tegenwoordig ook aan de CE keuring voldoen dat geld ook voor nederland.
Dus er is op basis van dit eigenlijk geen tot weinig verschil tussen nederlands en belgisch vuurwerk alleen bij knallers, rollen en vuurpijlen.
Maar dit is puur qua kruit en niet qua vertraging van bij de lont.

Ook in nederlamd kan er altijd wat "mis" zijn met het vuurwerk.
Het blijft mensenwerk.

Maar mijn ervaring leert me dat belgisch vuurwerk prijs kwaliteits verhouding beter is dan het nederlandse.

Mvg blackpowder

nukes4life

Registered User
een strijker zou ik zowieso niet zo snel kopen, een lont kan niet zomaar sneller gaan branden als het goed is ;) maar prijs kwaliteit verhouding is dus beter. Das best een reden om iets hier mee te nemen. Verder nog aanraders als het om redelijk goedkope dingen gaat

nukes4life

Registered User
ok dan, ik heb helemaal geen ervaring met belgisch vuurwerk dus als ik ga denk ik dat ik gewoon daar vraag wat leuk is. dank je wel allemaal! vlinders en nitraten :p

smilli

FPM Filmer
Je kan bij Alpeco titanium thunders halen, niet duur een toch een redeijke knal!
Lijkt mij het verstandigste als ik naar je wensen kijk.

wit1704

Registered User
Mijn menig is ook dat siervuurwerk, vooral de cakes veel beter zijn geworden in Nederland.
Hoewel ik het nog steeds wel in BE koop

Echter de fontijnen zijn bij Zena in BE wel veel beter .
Vind ze veel krachtiger dan in Nederland.
http://shop.zenavuurwerk.com/Default.asp?pageid=85&webgroupfilter=10
Maar goed ZENA zit in Baarle of Olen. Dus niet direct in Antwerpen.

Daarnaast vind ik dat al het knal werk veel beter is in BE.
Veel meer soorten Nitraten en matten en rollen.
Zeker ook de "Spaanse Traca" welke nu aangeboden worden.
Ja, die kennen wij echt niet in NL hoor.

Heb zelf dit jaar een rol gehaald welke ook kleurtjes geeft.
http://www.pyroshop.be/knalvuurwerk/color-celebration-detail#.UMtRdG-wRv8

Maarja, voor al dat spul kan je beter een auto regelen. Dat gaat gewoon perfect.
En controle??? Je moet gewoon ver voor 30/31-12 al in BE hebben ingeslagen.
Nooit problemen ondervonden.
Maar goed mijn voorraad haal ik altijd in november.
Er zijn dan ook voldoende aanbiedingen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan