Belangenvereniging: Brief vaste Kamercommissie - AO 3 juli 2014

Moontan

Moderator
Medewerker
Tweede Kamer der Staten Generaal
t.a.v. Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie
en Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Dronten, 27 juni 2014

Betreft: Algemeen overleg. Jaarwisseling 2013-2014 en vuurwerk – 3 juli 2014 – 13.00 tot 16.00 uur

Extra onderwerp / naast de inhoud van de brief van maart en mei, graag uw aandacht voor het
onderwerp afkeuringen – op pagina 3.


Geachte leden van de vaste Tweede Kamer commissie voor Veiligheid en Justitie – Infrastructuur en
Milieu,

In de aanloop naar uw Algemeen overleg op donderdag 3 juli 2014 vragen wij uw aandacht voor het
volgende.

De BPN, Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, is een vereniging waarvan vuurwerkimporteurs
lid zijn, die samen het overgrote deel van het Nederlandse vuurwerk op de markt brengen. Tevens is
de Raad Nederlandse Detailhandel vertegenwoordigd. De BPN zet zich al jaren in voor een veilige,
gezellige en kleurrijke oudejaarsavond.
Ter voorbereiding van de vergadering hebben wij op 17 maart en 15 mei 2014 schriftelijk ons
standpunt kenbaar gemaakt met betrekking de ingediende voorstellen van de 4 burgemeesters.
Onderstaand nog eens onze visie, aangevuld met enkele nieuwe inzichten:

De visie van de sector als volgt:

a. Afsteektijden herzien

De afsteektijd van 10.00 uur tot 02.00 uur beperken naar 23.00 uur tot 01.00 uur lijkt ons niet
verstandig. Veel mensen willen hun vuurwerk eerder afsteken wanneer er regen wordt verwacht, of
juist iets later dan 01.00uur omdat de bui dan over is. Deze tijden lijken ons bovendien moeilijk te
handhaven.
Verander eventueel de afsteektijden naar 15.00 uur tot 02.00 uur (dan hebben de meeste mensen hun
inkopen gedaan.)
Dit blijft evengoed handhaafbaar en laat toe dat we onze traditie in stand houden terwijl ook de jeugd
hierbij deelgenoot is van deze feestelijke activiteit.
Wij zien tevens veel heil in een (Sire of Veiligheid.nl) (tv) campagne waarbij de mensen bewust worden
gemaakt van de overlast die ze met vuurwerk kunnen veroorzaken bij andere (oudere) mensen en
dieren. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn om je vuurwerk af te steken op een plek waar je samen
kunt genieten en dus niet op een plek waarvan je kan verwachten (of weet) dat je overlast kan
veroorzaken.
De branche heeft zich enorm ingezet voor het gebruik van de vuurwerkbril; de ervaring hiermee wordt
als goed ervaren.

b. Inkorten van verkoopdagen

Het is belangrijk dat legaal en goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk zo goed mogelijk
bereikbaar is voor Nederlandse consumenten.
Door beperking verkooptijden (van 3 naar 2 dagen is 40% kortere verkooptijd) wordt legaal en
goedgekeurd consumentenvuurwerk veel minder goed beschikbaar voor consumenten. Bovendien
zullen de winkeliers veel minder tijd hebben om de consument aanvullende informatie en voorlichting
te geven. Consumenten zullen door de kortere verkooptijden illegaal vuurwerk en/of vuurwerk in
Duitsland en België gaan halen. Het gevaar van illegaal vuurwerk is evident. Het vuurwerk in Duitsland
en België voldoet vaak niet aan de Nederlandse regels en in Duitsland vindt (bijna) geen controle van
de overheid op vuurwerk plaats, zoals ILenT in Nederland doet.
Veel winkels hebben te weinig capaciteit om alle klanten te bedienen in 1,5 dag, dit zal leiden tot
lange wachtrijen voor de winkels. Verreweg de meeste consumenten steken hun vuurwerk op
oudejaarsavond af. Voorkom het rondrijden met extra busjes, overschrijden van vergunde
hoeveelheden in beperkte opslagen; zorg voor veiligheid en voorkom fouten door extreme werkdruk.
De vuurwerkoverlast door illegaal vuurwerk begint al weken voor de vuurwerkverkoopdagen. Het
verkorten van deze periode zal daar dus nauwelijks invloed op hebben.
Met het consumentenvuurwerk dat in Nederland verkocht wordt kan je geen verkeersborden en
afvalbakken vernielen. De meeste overlast wordt veroorzaakt door illegaal knalvuurwerk!
De inkoop van vuurwerk in België en Duitsland zal nog grotere vormen aannemen. Hier wordt
vuurwerk ingekocht dat vaak niet aan de Nederlandse eisen voor veilig vuurwerk voldoet. Daarmee
haal je dus nog meer onveilig vuurwerk en potentiele overlast naar Nederland.
Hou dus gewoon de 3 vuurwerkverkoopdagen, die in het verleden passend zijn gebleken en ook in
de ons omringende landen wordt gehanteerd..
Op de site van artsennet.nl wordt door een aantal plastische chirurgen gemeld dat alle amputaties zijn
veroorzaakt door experimenten en illegaal vuurwerk. Link:http://www.artsennet.nl/nieuws/Nieuwsonderzoeken/
Nieuwsartikel/140876/Plastisch-chirurgen-meer-handletsel-door-vuurwerk.htm

Om overlast, letsel en materiële schade terug te dringen stellen wij de volgende zaken voor.

1. Een actieve bestrijding van illegaal vuurwerk. Met name illegaal knalvuurwerk dat jaarlijks krachtiger
wordt en steeds meer slachtoffers eist. De oplossing van dit probleem ligt naar onze stellige
overtuiging in aanpassing van de Europese regelgeving. Het is nu nota bene toegestaan knalvuurwerk
te produceren met 100 gram flashpowder. Deze zogenaamde Cobra’s met de kracht van een
handgranaat worden legaal geproduceerd in Italië!!! Dit heeft niets meer met vuurwerk te maken!!!

Nederland kan via de NEN en de CEN deze regelgeving beïnvloeden. Tevens zal door adequate
handhaving de handel in het illegale vuurwerk in Nederland moeten worden teruggedrongen.
2. Zorg dat goedgekeurd Nederlands consumenten vuurwerk optimaal bereikbaar is voor Nederlandse
consumenten. Voorkom dat ze naar België en Duitsland gaan voor (illegaal) dat mogelijk niet aan de
Nederlandse regels voldoet. Hou het aantal verkoopdagen daarom op 3.
3. De afsteek tijden kunnen eventueel ingekort worden van 10uur-02uur naar 15uur -02uur. Hiermee
blijft de jeugd betrokken bij feestelijk oud en nieuw met vuurwerk, en wordt de meeste overlast op
oudejaarsdag tijdens de winkeluren voorkomen.
4. Enkele bestaande en thans legale artikelen, waardoor soms letsel ontstaat, verbieden door aanpassing
van de RACT. De BPN leden zijn bereid na verkoop van bestaande voorraden hier afstand van te doen
en de veiligheid te laten prefereren boven het commerciële belang. Wellicht valt te denken aan het
toelaten van alternatieve artikelen om zo aan de vraag te voldoen en de illegale handel op zo’n manier
de wind uit de zeilen te nemen. Een maatregel, die bij illegaal siervuurwerk goed heeft gewerkt.
5. Een landelijke vuurwerkcampagne met als doel het feestelijke en kleurrijke karakter van vuurwerk te
accentueren. En tevens misbruik van legaal vuurwerk en gebruik van illegaal vuurwerk te
ontmoedigen. De BPN wil hierbij graag samenwerken met overheid.
Wij zouden tevens graag met de overheid samenwerken aan een veiligheids- en
voorlichtingscampagne om het dragen van een vuurwerkbril te promoten. Zoals bekend kan het
dragen van een vuurwerkbril door afstekers en omstanders de ogen goed beschermen. Wij hebben al
ruime ervaring met campagnes voor de vuurwerkbril, die met name op basisscholen gevoerd werden.
Wij stellen voor om deze campagne uit te breiden naar middelbaar onderwijs en andere doelgroepen.
6. Het per gemeente aanwijzen van vuurwerkvrije plekken, daar waar het afsteken van vuurwerk
absoluut ongewenst is. Hierbij valt te denken aan winkelcentra en uitgaansgebieden waar zich tijdens
de jaarwisseling veel mensen bevinden.

EXTRA ONDERWERP

Misverstanden en misleiding door onjuiste berichtgeving

Jaarlijks wordt door ILenT een willekeurig aantal monsters genomen van consumentenvuurwerk om
deze producten te testen met als leidraad de daarvoor bestaande regelgeving. De importeurs geven
nauwgezet opdracht aan de Chinese producenten, terwijl gedurende het proces meerdere testen
worden uitgevoerd. Vanwege de handmatige productie is het niet uitgesloten dat er toch een aantal
producten worden afgekeurd tijdens de testen die door ILenT worden uitgevoerd. De sector vindt het
niet toelaatbaar dat er voor de importeurs geen testfaciliteiten binnen NL zijn toegestaan, waardoor het
de importeur ontbreekt aan een mogelijkheid een product na een eigen test (alsnog) af te keuren en uit
de markt te nemen.
Vooral met de verwoording van het percentage fouten in de pers, zoals door ILenT wordt aangeleverd
heeft een misvatting ten gevolge. Er wordt melding gemaakt van een geconstateerd afkeuringspercentage
en aanvullend wordt dan verwoord dat dit percentage weergeeft hoeveel procent van het Nederlandse
consumentenvuurwerk niet aan de eisen voldoet.
Deze vorm van publicatie is misleidend!
De werkelijke gang van zaken is dat een percentage van de genomen en geteste monsters tot afkeuring
heeft geleid. Door duidelijk aan te geven dat niet een percentage van het geïmporteerde vuurwerk maar
het aantal monsters wordt bedoeld, zal de uitkomst geen tientallen procenten zijn, doch een promillage
van het totaal geïmporteerde vuurwerk gaan bedragen. De branche is van mening dat de handhaving zich
vooral dient te richten op illegaal vuurwerk en is van mening dat er niet een onevenredige druk op legaal
vuurwerk gelegd moet worden.

Graag zijn wij bereid tot een gedetailleerde toelichting.
Hoogachtend,
L. Groeneveld
Voorzitter BPN
(geen handtekening wegens verzending per E- mail)
 
Bovenaan