beeldmateriaal npv barbara

Z@P

Registered User
beste freaks, naar aanleiding van dit topic:

http://www.freakpyromaniacs.com/for...vuurwerkclub-valt-uitelkaar-30-12-1995-a.html

ben ik echt geïnteresseerd geraakt in de pyrotechnische vereniging Barbara, en ben ik op zoek gegaan naar de aflevering van paradijsvogels waar een stuk is gewijd aan de vereniging. Na een mail naar de nederlandse omroep ben ik doorgestuurd naar de volgende site http://www.beeldengeluid.nl
Hier is het archief van de omroep te doorzoeken, en ik heb de aflevering daar gevonden. Ik weet nog niet precies hoe het werkt die site en of we het materiaal kunnen bekijken maar daar ga ik nu achteraan. Dit staat er bij de beschrijving en het lijkt mij interessant om te zien.

http://zoeken.beeldengeluid.nl/inte...&verityID=/10617/10617/10617/73312@expressies

De leden van deze geheimzinnige pyrotechnische vereniging
zijn verslaafd aan vuurwerk. Zij zijn niet tevreden met het
normale knal- en siervuurwerk, maar houden van zwaarder
geschut dat zij zelf maken. Zij bezoeken in Duitsland een
park waar vuurwerk wordt afgestoken (met beelden hiervan) en
daarna steken zij hun eigen vuurwerk af.

Ik weet niet of er nog andere mensen zijn met beelden oid met betrekking tot die vereninging maar die kan je dan hier kwijt.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik denk niet dat je veel response zal krijgen. Voor de mensen die erbij hebben gezeten is het hoofdstuk gesloten en ik weet daarom niet of we echt moeten gaan discussiëren over deze club omdat we nooit 100% antwoord zullen krijgen op de vragen die gesteld zullen worden.

Een club zoals de Barbera en bijvoorbeeld de PGI lijkt me erg leuk om lid van te zijn. Is er geen mogelijkheid om zoiets te beginnen met het oog op de regels die in Nederland of in Belgie gelden?

Z@P

Registered User
Tony, je hebt daar inderdaad een goed punt over het discussiëren over de club het is afgesloten maar toch lijkt mij dat stukje video wel interessant.

Ik denk niet dat er veel ruimte is voor een dergelijke club in Nederland alleen al om het feit dat er hier een heksenjacht is op alles wat met vuurwerk te maken heeft. Ik weet ook niet hoe het zit met de regels precies in Nederland als je zo een club wil oprichten.

maar dromen mag, het lijkt mij fantastisch als er zoiets mogelijk zou zijn, ook al kan het nooit zo zijn als die vereniging toen. Gewoon serieus met de hobby vuurwerk bezig zijn en vooral ook serieus te worden gezien door de overheid en niet als een stel malloten dat alleen dingen wil opblazen.

Tony

Administrator
Medewerker
Tony, je hebt daar inderdaad een goed punt over het discussiëren over de club het is afgesloten maar toch lijkt mij dat stukje video wel interessant.

Ik denk niet dat er veel ruimte is voor een dergelijke club in Nederland alleen al om het feit dat er hier een heksenjacht is op alles wat met vuurwerk te maken heeft. Ik weet ook niet hoe het zit met de regels precies in Nederland als je zo een club wil oprichten.

maar dromen mag, het lijkt mij fantastisch als er zoiets mogelijk zou zijn, ook al kan het nooit zo zijn als die vereniging toen. Gewoon serieus met de hobby vuurwerk bezig zijn en vooral ook serieus te worden gezien door de overheid en niet als een stel malloten dat alleen dingen wil opblazen.

Een club zoals deze zal je nooit kunnen oprichten. Maar er zijn talloze andere dingen die je kunt doen zonder op je huid te worden gezeten. Misschien moet daar eens wat meer over worden nagedacht wie weet wat er dan kan ontstaan..:idea::blink1:

Patrick

Registered User
Om dat stukje video te bekijken zul je waarschijnlijk naar het Beeld en Geluid Archief in Hilversum moeten. Wil je hem op band hebben (of download) dan kost dat je geloof ik pingels.

Heb er ook wel eens zitten zoeken. Er is echt gigantisch veel over vuurwerk in het archief te vinden. Denk maar aan alle oude campagnes (sire), nieuwsberichten, tot het thema vuurwerk in de Grote Meneer Cactus show aan toe.

trickrick

Registered User
Beelden uit het archief zijn te bestellen voor 27,50 exclusief verzendkosten.
Wie gaat dat doen?:amuse:
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar die beelden!

Kan alles geleverd worden?

Nee, helaas is sommig materiaal niet te leveren. Als het namelijk niet kan worden gedigitaliseerd kan het ook niet op een digitale drager (DVD of CD) worden gezet. Beeld en Geluid is wel een project gestart met als doel om in zeven jaar tijd alles te digitaliseren.

Daarbij krijgen we voor veel programma's geen toestemming van de zendgemachtigde omroep, in verband met geldende rechten. Denk hierbij aan muziekrechten en buitenlandse rechten.

Tony

Administrator
Medewerker
Iedereen kan het bandje bestellen maar kan hem niet online zetten IVM beeldrechten!

trickrick

Registered User
De hele uitzending duurt slechts 25 minuten en bevat ook nog een
ander thema.
Dus ook nog erg dure beelden....

jaspertjuh

Registered User
Ik denk niet dat je veel response zal krijgen. Voor de mensen die erbij hebben gezeten is het hoofdstuk gesloten en ik weet daarom niet of we echt moeten gaan discussiëren over deze club omdat we nooit 100% antwoord zullen krijgen op de vragen die gesteld zullen worden.

Een club zoals de Barbera en bijvoorbeeld de PGI lijkt me erg leuk om lid van te zijn. Is er geen mogelijkheid om zoiets te beginnen met het oog op de regels die in Nederland of in Belgie gelden?

Dit heb ik al onderzocht, en het is jammergenoeg niet mogelijk.
Ik ben zelf al jaren lid van amerikaanse website mbt. pyrotechniek, en ik heb ook de nodige (praktijk)kennis op het gebied van de amateur pyrotechniek (van fonteintjes tot pijlen, van romeinse kaarsen tot kleine shells (<1,3")

Samen met een aantal andere Nederlanders met deze hobby hebben we gekeken of het mogelijk is zo'n vereniging op te zetten.
Jammergenoeg is dit onmogelijk, de regels zijn te streng, en de overheid ziet elke vorm van "vuurwerk maken en afschieten" tegenwoordig als terroristme of "levensgevaarlijk" (mede dankzij de jongeren van tegenwoordig die crofty en pijpbommen maken). :sad2:

Zelf heb ik trouwens overwogen om lid te worden van de PGI, maar dit leverde voor mij geen voordelen op. Ik kan niet zomaar even naar Amerika gaan om een shooting bij te wonen, en ik ontvang wekelijks al genoeg magazines (via de email) met daarin de nodige informatie/nieuws mbt. tot de praktische pyrotechniek.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Maar ik bedoel dat er niet perse vuurwerk gemaakt of afgeschoten hoeft te worden. Er zijn zoveel andere dingen wat je kan doen met een club.

jaspertjuh

Registered User
Dat is dan zeker wel mogelijk, kijk maar naar de lvc (leuke vuurwerkmensen club) van vuurwerkbelgie. Ik ben daar ook lid van, en met die club worden vuurwerkevenementen bezocht (Emmerich laatst nog).

Wat ik wel mis is een vereniging waarbij er lezingen over vuurwerk gehouden worden, of waarbij er cursussen vuurwerkfotografie gegeven worden.
Dat is volgens mij wel te organiseren, en het lijkt me erg leuk.

joszie

Zilveren Member
Nu de regels in 2017 gelijk zouden moeten worden in Europa, zou het dan niet mogelijk zijn zoiets als de paradijsvogels(NPV barbara) op te richten.

http://www.youtube.com/watch?v=-ReasdI9s_g

Mooi filmpje.

Maar een dergelijke vereniging legaal in Nl zal nooit toegestaan worden. Je mag al van geluk spreken als er bij een daadwerkelijke vereniging ook maar enig vuurwerk door een pyrotechnicus afgestoken mag worden......

Dankzij de huidige negatieve berichten over vuurwerk zou het mij wel zinvol lijken om de haalbaarheid van een echte vereniging te onderzoeken!

vuurvent

Registered User
Heb eens contact gehad met 1 van die gasten op het filmpje.
op youtube zit hij onder de naam woodyamsterdam, mischien als je vragen heb kan je die aan hem stellen.

Bovenaan