Basis instellingen voor filmcamera

elmo

FPM Moderator
Wat zijn de basis instellingen voor het filmen van vuurwerk?

Ik ben in het bezit van de Panasonic NV-GS320.
Het volgende kan ingesteld worden:
1.De IRIS:(open) F1.8 ---->F16 (gesloten)
gain 0dB --->18dB (bij open iris)

2.De SLUITERTIJD:1/50 --->1/8000

3.De WITBALANS:-zelf maken
-kunstlicht
-daglicht
-automatisch

4.SCHERP STELLEN:Dit heb ik al onder de knie(denk ik).
In zoomen op een opject dat 2x de afstand tot het
vuurwerk is,dan scherp stellen en terug zoomen.

Hoe moet ik de camera instellen, zodat ik vanuit dat punt verder kan proberen om het beeld optimaal te krijgen?

Wat zijn de verticale licht strepen over het beeld bij een velle lichtbron in het donker?

Gr Elmo

mickeyzegtboem

Registered User
ik heb zelf al een tijdje het kleine broertje van de 320, namelijk de 280.
tot nu toe bijna alleen gebruikt om vuurwerk mee te filmen.
de instellingen die ik meestal gebruik zijn:

1.De IRIS:(open) F1.8 ---->F16 (gesloten)
gain 0dB --->18dB (bij open iris)
meestal zit ik tussen de F2 en F4 in, maar dit kan heel erg verschillen met het type vuurwerk, en de hoeveelheden waarin geschoten word. dit is de instelling waar je eigenlijk ook de hele show wel aan loopt te draaien.

2.De SLUITERTIJD:1/50 --->1/8000
staat bij mij standaard op 1/50, nog nooit op iets anders gezet.

3.De WITBALANS:-zelf maken
-kunstlicht
-daglicht
-automatisch
heb ik op daglicht staan, heb ook auto gebruikt, maar dan gaat hij z'n balans op de eerste paar seconden richten, en dan kan je nog wel eens hele vreemde kleuren krijgen.

4.SCHERP STELLEN:Dit heb ik al onder de knie(denk ik).
In zoomen op een opject dat 2x de afstand tot het
vuurwerk is,dan scherp stellen en terug zoomen.
dit is de beste manier, alleen als het al donker is als je aankomt, en er is nergens een lichtbron op afstand met het vuurwerk word dit nogal moeilijk.
je kan hem dan op auto laten staan, en als de eerste bom ploft en de camera scherp heeft gesteld, dan overzetten naar manual, dan houd hij die focus vast.

Wat zijn de verticale licht strepen over het beeld bij een velle lichtbron in het donker?
dat noemt men "smearing" en dat komt door reflecties in het binnenste van je lenzensysteem, helaas weinig aan te doen behalve de iris zover mogenlijk te knijpen als acceptabel is voor de kleuren....

ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je alvast veel plezier met vuurwerk filmen!

Laatst bewerkt:
Bovenaan