Atsma wil Europese aanpak illegaal vuurwerk

KoenL

Registered User
Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) wil dat de handel in illegaal vuurwerk Europees wordt aangepakt. Atsma gaat maandag zijn ambtgenoten in de EU in Brussel vragen scherper hierop te gaan controleren en duidelijker te gaan handhaven, zei hij donderdagavond in het televisieprogramma Eenvandaag.

De staatssecretaris maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid illegaal zwaar vuurwerk die steeds vaker uit Oost-Europa Nederland binnenkomt. Waardoor dat precies komt, weet Atsma niet. " Het zou kunnen zijn omdat wij meer en meer afspraken maken met China over het aanpakken van illegaal vuurwerk", denkt hij.

Volgens de staatssecretaris zit er echter maar één ding op: met andere Europese landen afspreken dat ook zij strenger worden op dit gebied. "Ik zal mijn collega's maandag in Brussel vragen om hun eigen inspecties meer aan te sturen op het controleren van vracht en vuurwerk op illegaliteit."

Hoewel het Atsma in eerste instantie gaat om meer en betere controles, zou één standaardnorm ideaal zijn, zegt de staatssecretaris. "Onveilig vuurwerk mag niet bestaan, illegaal vuurwerk willen we niet, en daar moet je samen afspraken over maken. Als dit uiteindelijk leidt tot een duidelijke norm, daar kan niemand op tegen zijn."

Het opstellen van een standaardnorm vergt volgens de staatssecretaris echter veel tijd. Voor de korte termijn denkt hij daarom dat alle Europese landen het meest gebaat zijn bij een duidelijke handhaving en veel inspecties.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/478605/1/1/50/atsma-wil-europese-aanpak-illegaal-vuurwerk.html

Hairy Harry

Registered User
Gelukkig een politicus die niet gelijk begint te zeuren over een verbod op vuurwerk. Afgaande op wat er tegenwoordig opgeblazen wordt met illegaal vuurwerk is dit voor hem ook een onderwerp wat hij niet kan negeren.

genius

Registered User
Als het 'goede' knalvuurwerk in Nederland nooit verboden was geworden was er waarschijnlijk nooit een probleem geweest, knalvuurwerk is immers waar ze het meest op doelen. Lekker makkelijk praten heeft die zieltjeswinnaar, goed voor de peilingen. Andere landen opzadelen met een in Nederland maatschappelijk probleem? want aan het vuurwerk ligt het niet. Zolang zijn standaardnorm niet aan Nederlandse maatstaven verbonden is vind ik het prima. Laat die 2 grams knallers, 75 grams pijlen, 250 grams matten, 600 grams fonteinen en 25 gram per tube maar komen.

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
zie hier het bericht waar 1 vandaag zo'n toeters en bellen reportage van gemaakt heeft. Maar het zegt precies hetzelfde

elgielo

Registered User
En dan zegt Polen, oke wij zullen geen illegaal vuurwerk meer toestaan.
Aangezien alles in polen vrijwel alles legaal is zal er dan dus niks veranderen.

En laat meneer dan ook even italianen en spanjaarden wijsmaken dat ze illegaal vuurwerk hebben :p
Dan denk ik dat in 2012 italie en spanje in 1 alliantie ons gezamelijk aan gaan vallen met vliegtuigen vol met cobra's, cipolla's en bommenwerpers vol borracho,s :p hahaha

USRRobiwan

Registered User
Beste meneer Atsma,

Iets wat wij... correctie... U illegaal vindt hoeft in het buitenland niet illegaal te zijn.
Net zoals wiet in het buitenland illegaal is en bij ons 'gedoogd' wordt. Of neemt u bijvoorbeeld medicijnen of verdelgingsmiddel wat in het buitenland overal verkrijgbaar is en in Nederland verboden is. Net zoals in Duitsland het vuurwerk in de supermarkt te verkrijgen is en hier enkel vanuit speciale bunkers verkocht mag worden. Net zoals er bijvoorbeeld in Spanje vanaf 8 jaar al vuurwerk afgestoken mag worden en bij ons de grens op 16 ligt.

Wat dacht u er van om onze vuurwerk regels aan te passen aan alle andere lidstaten i.p.v. andersom?

ifeelfine

Registered User
kom op jongens een cobra 6 willen jullie toch echt niet legaal maken!!!

dat is geen vuurwerk en ik snap best dat ze daar een productieverbod op willen. We kunnen ook doorslaan hoor met de kritiek!!

Mr_Mascleta

Registered User
Hij kan zich beter zorgen maken over de werkelijke veiligheid hier in Nederland die drastisch aan het afnemen is. Of wat denk je van het aanpakken van de bijstandsuitkeringen,waarvan blijkt dat er 2 van de 3 aan niet ingezetene worden uitgekeerd. Of hij kan zich beter druk maken over het onderwijs die aan de rand van het failliet staat. Of hij kan zich beter druk maken over hoe het kan zijn dat onze verzorgingsstaat om zeep wordt geholpen naar blijkt dat onze samenleving en maatschappij niet berekend is op meer dan 17 miljoen inwoners. Hij kan zich beter zorgen maken over de steeds maar toenemende agressie in onze samenleving.
Oh nee dat kan helemaal niet want dit gaat allemaal boven hun pet, omdat ze buiten de werkelijke maatschappij staan en zich geen benul hebben wat er speelt bijv bij ons op school.

blackpowder

Registered User
Hij kan zich beter zorgen maken over de werkelijke veiligheid hier in Nederland die drastisch aan het afnemen is. Of wat denk je van het aanpakken van de bijstandsuitkeringen,waarvan blijkt dat er 2 van de 3 aan niet ingezetene worden uitgekeerd. Of hij kan zich beter druk maken over het onderwijs die aan de rand van het failliet staat. Of hij kan zich beter druk maken over hoe het kan zijn dat onze verzorgingsstaat om zeep wordt geholpen naar blijkt dat onze samenleving en maatschappij niet berekend is op meer dan 17 miljoen inwoners. Hij kan zich beter zorgen maken over de steeds maar toenemende agressie in onze samenleving.
Oh nee dat kan helemaal niet want dit gaat allemaal boven hun pet, omdat ze buiten de werkelijke maatschappij staan en zich geen benul hebben wat er speelt bijv bij ons op school.

Ik vindt je vaak erg kritisch maar ben het nu volkomen met je eens.
En ook gezien de vorige post er kan nu best ook eens aan de andere landen aangepst worden. maar daar horen wel zwaardere straffen bij bij vandalisme en overlast met vuurwerk.

michel0911

Registered User
Nederland is juist degene die afwijkt van de rest van de landen of heb ik het mis ?

Bijna in elk ander land kun je het 'zwaardere' vuurwerk kopen, alleen in Nederland mag het niet, vind je het gek dat de geldwolven het uit het Buitenland halen? Ik niet, de vraag is hoog dus kan er flink aan verdient worden.

3307

Registered User
Hij wilt 1 Europese standaardnorm wat betreft veilig goedgekeurd vuurwerk dat geschikt is voor particulieren, in heel Europa. Maar die Europese norm is er toch al sinds dit jaar? Vanaf 2017 is dat zware spul in geen enkel Europees land meer legaal verkrijgbaar.

En is het niet Nederland die nu onder die Europese norm probeert uit te komen?

blackpowder

Registered User
Er is straks een Europese norm.
Deze norm stelt de maximum eisen aan vuurwerk op dit moment mogen de landen zelf daar nog strengere eisen aan stellen.
Hoe deze regel verder in wordt gevult weet ik niet maar het zou best kunnen dat het langzaam aangepast gaat worden.
Ik zou het wel beter vinden als alle knallers boven de 2 gram flash verboden worden. want daarboven is geen vuurwerk meer en zo hard hoeft het ook helemaal niet.
maarja hier zullen we pas volgend jaar wat over horen

Bovenaan