Article: Illegaal vuurwerk hard aangepakt

kingmokum

Banned
Beide straffen zijn naar mijn mening te hoog, vooral de laatste persoon. 11 Kilogram, wat zal het zijn geweest. Een plastiq c1000 tasje vol denk ik. Dan verwacht je een boete van € 100, en geen taakstraf van 100 uur!

gr

bridge

Bronzen Member
ha ha Lawinepijlen vuurwerk van de zwaarste klasse. Weer een OVJ die geen idee heeft waar t over gaat. alleen voor professionals? ook onzin. Op profshows worden zelden salutpijlen geschoten.

Tony

Administrator
Medewerker
ha ha Lawinepijlen vuurwerk van de zwaarste klasse. Weer een OVJ die geen idee heeft waar t over gaat. alleen voor professionals? ook onzin. Op profshows worden zelden salutpijlen geschoten.

Lawinepijlen zijn van de zwaarste klasse! Namelijk 1.1G = Massa explosief.
En er staat alleen geschikt voor professionals en daar hebben ze helemaal gelijk in want dat is wat er besloten is om op vuurwerk te zetten wat niet voor de consument is. En dat ze niet (meer) in shows worden gebruikt is niet het probleem van de rechter of het OM, het valt onder professional vuurwerk en meer is er denk ik niet van te maken.

Ik heb het bericht twee keer gelezen en volgens mij staan er geen fouten in.

appiehappie

Registered User
De gewone man/vrouw in de straat kent alleen de term "lawinepijl" en denkt dat ze ook hiervoor gebruikt worden - dat het eigenlijk signaalpijlen waren om te waarschuwen (vaak gebruikt bij het slopen met explosieven in de bouw - als signaal dat de klap elk moment kan komen) is veel minder bekend en bovendien zijn de pijlen meestal vervangen door noodsignalen. In Nederland zijn deze pijlen inderdaad niet meer onderdeel van professionele shows - maar dit ligt aan de vereiste afstanden die de wetgever stelt aan het gebruik van alle pijlen in shows.

bridge

Bronzen Member
toevallig heb ik vakmatig veel met de ovj te maken. Ook wel eens in vuurwerkzaken. en neem van mij maar aan, als je die dossiers leest, dan blijkt daar uit dat ze er weinig van bakken. Zo heb ik regelmatig 70 gram sierpijlen als lawinepijl op een tenlastelegging gezien. Of een OVJ die een 250 gr pot uit B als extreem gevaarlijk kwalificeerde, terwijl toentertijd de 200 gram in NED er al was.

Tony

Administrator
Medewerker
Tuurlijk maar dat staat los van dit bericht vind ik.
Ik heb vaker gekke dingen gelezen maar soms heel soms zeggen ze precies zoals het is.

tommy-gun

Registered User
toevallig heb ik vakmatig veel met de ovj te maken. Ook wel eens in vuurwerkzaken. en neem van mij maar aan, als je die dossiers leest, dan blijkt daar uit dat ze er weinig van bakken. Zo heb ik regelmatig 70 gram sierpijlen als lawinepijl op een tenlastelegging gezien. Of een OVJ die een 250 gr pot uit B als extreem gevaarlijk kwalificeerde, terwijl toentertijd de 200 gram in NED er al was.

Dat is gesneden koek voor een advocaat. Die veegt de vloer aan met zulke ondeskundige determinatie.

Bovenaan