Article: Consument mag meer vuurwerk inslaan

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Zo zo ze worden wakker, mocht tijd worden. En verderop in het artikel staat nog iets positief's namelijk dat tankstations in de toekomst ook vuurwerk mogen gaan verkopen. Ik ben benieuwd.

KoenL

Registered User
Tankstations en vuurwerk??

Das net zo,n combinatie als een pyromaan bij een luciferfabriek!:surprised:

Waarom niet?

Er worden bij tankstations ook sigaretten, deodorant en luchtverfrisser verkocht. Soms (haha) ook nog benzine, diesel en gas. Waarom geen vuurwerk? ;-) Opzichzelf is het niet gevaarlijk, het wordt pas gevaarlijk als men het gaat afsteken bij het tankstation. Maar daarvoor hebben we de afdeling 'handhaving', oftewel de politie.

Laatst bewerkt:

Red Eagle

Registered User
ja en juist in de afdeling handhaving heb ik sind de oprichting ervan al geen vertrouwen.
Laat staan met oud en nieuw!

polleke45

Registered User
Eindelijk van die belackelijk 10kg regel af en nu nog even naar de 50kg en dan vuurwerk het hele jaar door laten verkopen en dan zijn we er.

Nee vind het wel goed zo.

appiehappie

Registered User
Waarom niet?

Er worden bij tankstations ook sigaretten, deodorant en luchtverfrisser verkocht. Soms (haha) ook nog benzine, diesel en gas. Waarom geen vuurwerk? ;-) Opzichzelf is het niet gevaarlijk, het wordt pas gevaarlijk als men het gaat afsteken bij het tankstation. Maar daarvoor hebben we de afdeling 'handhaving', oftewel de politie.

Dan heb ik liever dat supermarkten vuurwerk mogen gaan verkopen, net zoals dat in Duitsland heel gebruikelijk is.
Gaat prima daar - afgezien van de graaiende Nederlanders natuurlijk - en je hebt meer keuze uit verkooppunten, want die zijn de laatste jaren wel erg dungezaaid...

Op zich snap ik het wel dat tankstations in aanmerking komen, bestemmingsplannen/gebruiksvergunningen zijn natuurlijk al ingericht op de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen - dus daar kan wat kruit heus wel bij. Ik ben benieuwd...

rodepo

Registered User
Hallelua . Alleen Jammer dat het RIVM weer een achterlijk oordeel geeft gebaseerd op niks. Gelukkig laten de mensen die er over gaan zich ook informeren door mensen die wel weten waar ze over praten:hehe!:

Beekje

Registered User
Vroeger was hier ook in de Aldi filialen de mogelijkheid om vuurwerk te kopen. Die tijden zijn echter al lang vervlogen....

Die tijden zijn er nog steeds, als de Aldi had geinversteerd na Enschede dan. Iedereen (Bijna iedereen) die een bedrijf heeft kan een poging wagen tot het verkopen van vuurwerk mits je aan de eisen voldoet en de het beleid van de gemeente het toelaat.

En tja back on topic. Het moest ook een keer gebeuren want 10kg is way to low en tegen allen veiligheidsregels in. Had van mij wel 30kg mogen zijn. Maar gelukkig weer een positieve stap voorwaarts want soms wordt ik erg moe van de negativiteit van het woord vuurwerk.

En die tankstations hadden al lang een vrijstelling moeten hebben, maar geloof me als die een aanvraag gaan doen gaan die het niet makkelijk krijgen door onze menigte. Reken maar dat er bezwaren gaan komen dan en gegrond of ongegrond het zal je proces zo een aantal keer vuurwerk omzet voorbij laten gaan.

Maar ik ben erg happy met de vooruitgang van het nieuwe besluit.

Mystifying Sage

Registered User
Wow...ze zijn eindelijk op de goede weg...al is 25kg ook nog wel aan de lage kant...immers staat er in het bericht zelf al dat er sommige stukken vuurwerk per stuk al ruim 10kg wegen, maar goed elke 'versoepeling' is een vooruit gang.

Ook een goed idee om bij tankstations mogelijk vuurwerk te gaan verkopen. Altijd goede bereikbaarheid (dus ook voor hulpdiensten mocht er iets mis gaan), al ingericht op gevaarlijke en vooral brandbare en explosieve stoffen. Mocht dit doorgang kunnen vinden alleen maar hopen dat er GEEN gasten zijn die brandende pyrotechnische spulletjes bij de pompen zelf neer gaan gooien. Want als er iets mis gaat is het wel meteen voor de eerste en de laatste keer. Maar de pompen zelf zijn goed beveiligd, dus een kans dat er iets misgaat is wel zeer gering.

Maar zeker een besluit waar ik achter sta :)

Bovenaan