Article: “Wees voorzichtig met vuurwerk”

joszie

Zilveren Member
Ligt het aan mij of zijn dieren nu ineens wel heel erg de vergeten zondebok?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een dierenliefhebber en vind inderdaad dat er wel enigszins rekening met dieren gehouden kan worden. Maar als je huisdier zo extreem angstig en bang is, moet je hem beter opvoeden, door bv het te laten wennen aan knallen e.d.

Vaas

Registered User
Heeft niet enkel met opvoeden te maken(denk oa maar aan mussen, eekhoorns, zwerfkatten etc)...dieren hebben nu eenmaal geen ratio zoals mensen en reageren instinctief. Kleine moeite toch om overlast van vuurwerk ook voor dieren zo beperkt mogelijk te houden.

bridge

Bronzen Member
dit artikel doet me denken aan dat wereldberoemde filmpje van die hond met die schietende romeinse kaars in zijn bek. De meeste dieren zijn niet bang. Mijn goudvis is iig nooit onder de indruk. Alleen bij een pot met Silverfish wordt ie boos.

gandalf

Registered User
Mijn goudvis is iig nooit onder de indruk. Alleen bij een pot met Silverfish wordt ie boos.

Al eens een pot met goldfish effecten geprobeerd? Crown heeft deze in zijn assortiment, aanrader voor mensen die in het bezit zijn van goudvissen!

Even serieus;
Erg rot voor alle dieren die er last van hebben en natuurlijk moeten vuurwerkstokers er rekening mee houden waar dat kan. Toch ben ik van mening dat de dieren dit zullen ervaren als de zoveelste (hoeveel hebben we er op jaar basis? 5, 6? ) Stevige onweersbui. Angst is een overlevings emotie/ ervaring die niet prettig is om te ervaren maar die op zich ook zeker geen kwaad kan. Zolang de dieren er niet op traumatische wijze mee in aanraking komen zijn ze dit, omdat ze altijd instinctief leven en dus ook constant in het nu leven, normaal gesproken binnen een tijdsbestek van een aantal uren tot dag(en) weer vergeten.

Nogmaals dit is mijn mening en mijn waarheid en ik heb bovengeschreven stuk niet geplaatst om enige discussie met wie dan ook uit te lokken.
Groeten.

USRRobiwan

Registered User
In valencia zag ik man en hond gewoon rustig over straat lopen tussen ladingen van nitraten. De herdershond van mijn buurman zit braaf netjes naast de baas klokslag 12 buiten te kijken wat er allemaal gebeurd.

Onze kat gaat altijd op de trap zitten. En onze hond kijkt bij elke knal naar boven uit het raam want die denkt dat het een vuurpijl is. De hond was de eerste twee jaar angstig, maar hebben hem getraind al dat gedoe te negeren en nu heeft hij er weinig tot geen last meer van. Zolang wij niet panisch doen doet de hond dat ook niet.

shadow13

Registered User
Maar als je huisdier zo extreem angstig en bang is, moet je hem beter opvoeden, door bv het te laten wennen aan knallen e.d.

Heeft niet altijd iets met opvoeden te maken.We hadden in het verleden 2 newfoundlanders.De ene was bang voor vuurwerk,de ander keek hooguit verstoord op wie of wat hem wakker durfde te maken. Beide honden werden als pup meegenomen naar kermissen en kermisvuurwerkshowtjes om te laten wennen. Bij de ene is dat wel goed gelukt,bij de ander totaal niet.Die bleef er panisch voor.

Nu hebben we 2 shelties en raar maar waar daar heeft geschiedenis zich herhaalt. De ene boeit het niet en de ander is panisch.
Ze zijn gelijk behandelt dus daar zit het verschil niet in.En nee ik troost de hond niet als hij deze dagen knallen hoort en weg wil kruipen of bang is. Dat is zijn natuur en dus ga ik dat gedrag niet belonen door hem aandacht te geven of te zeggen ach jongen kom maar hier. Het is net als met mensen denk ik.De ene is ergens bang voor en de ander niet.Die is dan wel weer voor iets anders bang.

smilli

FPM Filmer
ik ga ieder jaar om kwart voor 10 sochtends even langs de buren met honden om te melden dat het om 10 uur losgaat

vonk

FPM Moderator
Medewerker
ik ga ieder jaar om kwart voor 10 sochtends even langs de buren met honden om te melden dat het om 10 uur losgaat

Is erg net van je! Allemaal een beetje meer respect en begrip voor elkaar en we hebben met z,n allen een leuk oud en nieuw zonder te korte lontjes haha.

Bovenaan